Tjooh, kyllähän se on niin että nykypäivänä ihan suotta noita halvempia eurooppalaisia mollataan. Esimerkiks Stilo-farmari on 3000€ halvempi kuin Primera-farkku (jota pidetään edullisena), ja tavaratila luokkansa suurin. Valituksia Fiatien nykylaadusta en ole kuullut keltään. Tai itseasiassa entisen duunikaverin ekan vuosimallin Mareassa oli jotain niveliä mennyt jossain 50 tonnin kohdilla. Omalla Cromallani ajoin vissiin lähemmäs 100.000 km, ja muutamia kulutusosia lukuunottamatta hyvä peli. Hemmetin hyvä ajaa. Kaverin Uno oli aikanaan myös varsin helppo auto omistaa, jotain mitä sen jälkeen olleet Mazda, Ford ja Honda ei ole olleet...
Opelit mitä tuttava piirissä on ollut ovat yhtä ruiskuongelmaista lukuunottamatta olleet helppoja pelejä. Kaveri osti tuon ongelmaisen Vectran sportti Astransa korvaajaksi, ja joku 150€ rempan jälkeen vaihtoi TDi Golffiin, mikä olikin sitten aivan hirveä pommi. Kun selvitteli asiaa niin sen takia entinen omistaja vaihtanut poies, "aina siinä oli jotakin. Alustasta on osa palikoista vaihdettu jo kolmeen kertaan ja iso osa kahdesti". Oli pahoitellut että ongelmat yhä jatkuvat. :thumbup:
Itselläni on ollut yksi ooppeli, 2.5l dti omega automaatilla. Aivan sairaan hyvä peli. Kerkesin ajaa n. 20.000km, joten toisaalta toki suhde jäi lyhyehköksi, mutta koko tuo aika meni ongelmitta. Autolla oli mittarissa n. 300.000km, mutta kori (farmari) oli erittäin jämäkässä kunnossa vieläkin, tekniikka pelasi hianosti jne. Tuosta autosta mulle muuten jäi nurkkiin pyörimään 15"-alumiinivanteet joilla ei liene ajettu kuin muutama tuhat km; täysin ehjät ja suorat. Myyn todella edullisesti jos joku tarvitsee. Käy ainakin siis B-koppaiseen omegaan, ja taitaa osua Saabbeihinkin.
Mistä tulikin mieleen sukulaisten murheenkryyni - '99 9-3 saba. Viimeisen puolen vuoden sisällä korjattu jarrut, automaatti-ilmastointi ja ilmastointi (siis se automatiikka ja ilmastointi. En muista vikaa) moottorinohjausjärjestelmä (aikuisten oikeasti kallis) jne. Vähän ajettu ja hyvin pidetty. Ajoneuvotietokoneen näyttö ei toimi juuri lain, mutta se on pientä.
Passattien etupään nivelet on jo surullisen kuuluisat, niin hinnastaan kuin vaihtotiheydestään.
Molemmat on varmasti hyviä autoja hintaluokissaan, mutta esimerkiksi Golffien huonot yksilöt, Passatin etupää, Audien yleinen laatu jne saa kyllä hieman karsastamaan kyseisiä merkkejä. Kaverin A4:een vaihdettiin ekan vuoden aikana (silloin 12kk takuu) vaihteisto, ja jotain satunnaisia osia. Takuun päätyttyä jakolaatikko tms -> kustannuksia reilusti. Auto nätissä ajossa, ei hinattu, ei mitään. Jälkeenpäin kuuli ettei voimansiirto "välttämättä ollut aivan linjassa", joka hajoitti sitten palikkaa - tuon huhun kertoi kyseisen huoltamon korjaaja myöhemmin.
Itsehän hairahduin jossain välissä Toyotien maailmaan, 2001 (saattoi olla 2000) Corollasta meni iskunvaimentimet alle 45tkm.
Tahtoo olla niin että muissa autoissa on vikoja, mutta niihin tiettyihin merkkeihin vaihdetaan kulutusosia.
Edellinen kerta muuten kuin kuulin että auto oli jättänyt tielle oli asiakkaan n.20.000 tkm ajettu E-mersu; P-paikalle pysähtynyt venyttelemään, tupakille ja tarpeille. Tämän jälkeen auto ei käynnistynyt. Ei edes "sahuuttanut". En muista tuliko virtoja. Joku boksi oli död.
Ja nyt kun pääsin vauhtiin niin muistutanpa siitäkin kun mersu jonkin aikaa sitten poisti jonkin 500 sähköistä toimintoa/anturia/whatever autoista (S-sarja jos muistini mua palvelee). Syy huono menestyminen vikatilastoissa jne. Mikäli jonkin pienen anturin liitos prakaa, niin hyvässä lykyssä hinausreissu. Kuskin tunnistavat avaimet vissiin poistuivat myös, eli se että säätää radion, penkit ja peilit automaagisesti. Ei ne "laatumerkit" niitä hommia tee juurikaan sen kummemmin kuin muutkaan. Paitsi tietysti pemari, mikä on kuninkaallinen merkki, missä ei vikoja ole lain, ja muutoinkin tosi fantsu. Ich liebe BMW.