Uusi Fiat!

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Silleen varmaan, että kun mulla esim. Opelissa ja Nissanissa oli käsi keskinojalla, niin kämmen oli about vaihdekepin kieppeillä. Nyt kun Chevyssä on keppi lähempänä kojelautaa niin nojatessani (lähes poikkeuksetta) siihen keskitukeen, tarttee siirtää käsivartta eteenpäin että ylettyis. Opelissa ja Nissanissa ei tarttenut siirtää käsivartta, pieni sormienliike riitti vaihteen vaihtoon.
Just. No mulla taas on yleensä niin, että jos ajan yhdellä kädellä niin se on melkeinpä se oikee käsi, joka on ratissa. Kieltämättä vaihtaessa sitten joutuu vaihtamaan ajokättäkin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
OoPee sanoi:
Just. No mulla taas on yleensä niin, että jos ajan yhdellä kädellä niin se on melkeinpä se oikee käsi, joka on ratissa. Kieltämättä vaihtaessa sitten joutuu vaihtamaan ajokättäkin.
:D :D :D
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Just. No mulla taas on yleensä niin, että jos ajan yhdellä kädellä niin se on melkeinpä se oikee käsi, joka on ratissa. Kieltämättä vaihtaessa sitten joutuu vaihtamaan ajokättäkin.
Joo, eli näin selkee ero ajoasennossa jo selittää miks maku tossa asiassa on erilainen. Nyt vasta hiffasin, että nää on niitä asioita, joita ei kyllä autolehtien koeajoissa oteta lainkaan huomioon. Telkkaristakin kun katsoo koeajoja, niin niissä lähdetään aina siitä, että ihminen istuu paskanjäykkänä ja kädet on siinä autokoulussa opetetussa "kymmenta vaille kaks"-asennossa. Totuus taitaa useimmiten olla kuitenkin ihan toinen tuon ajoasennon suhteen.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Joo, eli näin selkee ero ajoasennossa jo selittää miks maku tossa asiassa on erilainen. Nyt vasta hiffasin, että nää on niitä asioita, joita ei kyllä autolehtien koeajoissa oteta lainkaan huomioon. Telkkaristakin kun katsoo koeajoja, niin niissä lähdetään aina siitä, että ihminen istuu paskanjäykkänä ja kädet on siinä autokoulussa opetetussa "kymmenta vaille kaks"-asennossa. Totuus taitaa useimmiten olla kuitenkin ihan toinen tuon ajoasennon suhteen.
Kävin tossa tunti sitten atuolla (en nyt kuitenkaan ihan tän vuoksi :D) ja tuli oikein kokeiltua tota oikeinpuoleista käsinojaa, mulla kun on se defaulttina aina ylhäällä eli näinollen mulle täysin turha kapistus. On mulle täysin luonnoton ajoasento, mutta tottakai se on tottumisesta kiinni, jos olisin aina ajanu niinkuin sinä, niin varmaan olis tää mun käyttämä tyyli se täysin mahdoton :D
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
OoPee sanoi:
Ei oo kyllä iso homma :D

Vasen käsi lepää aika usein siinä oven käsinojassa ja on ihan sentin parin päästä ratista :eek:
Voin kuvitella sun avatarin liikkeelle lähdössä: oikea käsi hyppii ratin ja kepin väliä, ja samalla vasen käsi nojan ja ratin väliä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
J.Heldenview sanoi:
Voin kuvitella sun avatarin liikkeelle lähdössä: oikea käsi hyppii ratin ja kepin väliä, ja samalla vasen käsi nojan ja ratin väliä.
Paitti että mahdollisesti se vasen käsi pysyy siinä ratilla ihan koko liikkeellelähdön ajan :eek:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
OoPee sanoi:
Paitti että mahdollisesti se vasen käsi pysyy siinä ratilla ihan koko liikkeellelähdön ajan :eek:
Et siis vaihdakkaan ajokättä aina kun vaihdat :frown:
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
J.Heldenview sanoi:
Nokun sulla se keppi on siinä ratin vieressä eikä missään lattialla. Et joudu kurottelemaan alas jos ajat kaksin käsin. Tai no kurottelu on kyl ihan väärä sana tähän. Kumminkin sulla keppi on siinä ratin lähellä hollilla. Ei tarvii pyorittää kättä ympäri autoa ja töniä sillä vieressäistuvan jalkoja.
En tie miten Micrassa vaihdetaan vaihteita, mutta itse en ole vielä törmänny ajoneuvoon jossa tulisi huidottua kartturia silmään vaihtaessa..

Mulla on kaupunkiajossa oikea käsi koko ajan kepillä. Kyynärpää lepää keskituella ja vaihtaminen tapahtuu kevyellä ranneliikkeellä. Ei kurottelua, ei huitomista, ei kipristelyä..
Matka-ajossa tulee vaihdettua rattikättä vähän väliä.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Ylen Sankia Priha sanoi:
En tie miten Micrassa vaihdetaan vaihteita, mutta itse en ole vielä törmänny ajoneuvoon jossa tulisi huidottua kartturia silmään vaihtaessa..

Mulla on kaupunkiajossa oikea käsi koko ajan kepillä. Kyynärpää lepää keskituella ja vaihtaminen tapahtuu kevyellä ranneliikkeellä. Ei kurottelua, ei huitomista, ei kipristelyä..
Matka-ajossa tulee vaihdettua rattikättä vähän väliä.
Samallainen systeemi siis ku mulla.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Jo on pojilla keppijutut :D

Olen tyytyväinen automaattivaihteistoon :ahem: :ahem: :ahem:
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
OoPee sanoi:
Kaikkiko ne nyt on keksiny, että vaihdekeppi tossa ylempänä ja lähempänä hallintalaitteita/radiota/jne. on paljon näppärämmässä paikassa kuin siellä alhaalla ja lähempänä penkkien väliä, jossa se perinteisesti on ollu (siis ei tää varmaan sillälailla uusi keksintö ole, ettiekä sitä olis aikojen saatossa useammassakin autossa ollu)? On meinaan tossa mun Mazdassa samassa paikassa ja onhan se kieltämättä kivempi käyttää :)

Juu eikä keppi oo pahasti tiellä ku muija kurkottaa hanttarin paikalta kuskin puolelle.
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Mulle on opetettu, että vaihdekepistä ei saa pitää ajon aikana kiinni, siinä tulee herkästi semmonen, että vaihteistoon tulee jonkin näkönen jännite. Mut ei taida näissä uudemmissa autoissa olla paljoo tommosta ongelmaa ku vaihteenvalitsin toimii hydro-electro-magnetic-semi-autosti tms.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Sammypiru sanoi:
Mulle on opetettu, että vaihdekepistä ei saa pitää ajon aikana kiinni, siinä tulee herkästi semmonen, että vaihteistoon tulee jonkin näkönen jännite. Mut ei taida näissä uudemmissa autoissa olla paljoo tommosta ongelmaa ku vaihteenvalitsin toimii hydro-electro-magnetic-semi-autosti tms.
Joo, se päti vanhoihin takavetosiin, joissa keppi meni suoraan vaihdelaatikkoon. Jos vaihdekepillä oli painoa, se ei tehnyt hyvää vaihdelaatikolle. En tiiä nykytakavetosista, saattaapa pätee osaan vieläkin.
Tollasista autoista mullekin jäänyt sellanen tapa, että käsi ei lepää kepin varassa vaan siinä vieressä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Eilen kun lähdin duunista, niin joutu oikein miettiin, että mites mä normaalisti taas ajoinkaan :eek!: Vähän sama juttu, kun jos meet selälles nukkumana ja alat pohtia, että pidätkö leukaa peiton alla vaiko päällä :rolleyes:

No jokatapauksessa selvis, että mun normaali ajoasentohan on oikeestaan semmonen 25 vaille kuus. Eli vasen käsi nojaa oven käsitukeen ja oikea lepää sylissä ja ratista pidän kiinni ihan alhaalta. Näin siis useinmiten kaupunkiajossa, jos joutuu jatkuvasti vaihtamaan, niin vasen käsi jää paikalleen ja oikea käsi lepää kevyesti vaihdekepin päällä. Autobanhalla, jossa ei juurikaan joudu vaihdekeppiin koskemaan, tulee ajettua usein pelkällä oikealla kädellä sieltä alhaalta sylistä käsin. Vaimo sillointällöin jaksaa nipottaakin mun suhtkoht löysästä ajo-otteesta :rolleyes:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ylen Sankia Priha sanoi:
En tie miten Micrassa vaihdetaan vaihteita, mutta itse en ole vielä törmänny ajoneuvoon jossa tulisi huidottua kartturia silmään vaihtaessa..

Mulla on kaupunkiajossa oikea käsi koko ajan kepillä. Kyynärpää lepää keskituella ja vaihtaminen tapahtuu kevyellä ranneliikkeellä. Ei kurottelua, ei huitomista, ei kipristelyä..
Matka-ajossa tulee vaihdettua rattikättä vähän väliä.
Keskinojaa ei ole, kepin liikerata ja nuppi on sen verran isot ettei se sormiliikkeillä menisikään. Ykkösellä tuleekin nojailtua keppiin.

Yleensä ajan kaksin käsin tukevalla otteella. Aiemmin ajoin löysästi alhaalta, mutta silloin ajamisesta tulee helposti kiemurtelua.
 

stilonisti

New member
Liittynyt
13.9.2009
Viestit
1
Punto: Äiti halusi uuden auton ja Unon tilalle tuli Punto. Ajossa tälläkin hetkellä. Mitään pahaa sanottavaa ei ole. Uusi sähköisesti tehostettu ohjaus on keskialueeltaan tunnoton ja vasemman puolen polttimon vaihto on ihan järjetön urakka.

Niin..aikaa menee 12 minuuttia.

[url]http://fiatin.lampunvaihto.vuodatus.net/[/URL]
.
.
.
.
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Oli viime viikolla vuokralla uusi Croma. Huonoin auto mita on alla ollut. :thumbfh:

- niin huonoa navia en ole koskaan nahnyt.
- ohjaus taysin tunnoton, taristi moottoritienopeuksissa.
- moottori nykii aina valilla kiihdytyksissa
- aaneneristys surkea
- penkeissa erittain huono sivutuki
- vaihteisto "hakee".....
 
Ylös