Uusi Rengassääntöehdotus

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
Onkohan tässä nyt oikeasti mitään tolkkua?
Erilaisilla taktiikoilla nähtäisiin toki enemmän ohituksia, mutta silti. Että olisi PAKKO ajaa soft- tai hard compoundeilla olosuhteissa, joihin seostyyppi ei kertakaikkiaan sovellu?

Äkkiseltään tuntuu aika hullulta idealta, mitä mieltä te muut olette?

---clip--- (Lähde mtv3)

Formula ykkösten ensi kauden ainoan rengastoimittajan Bridgestonen moottoriurheilujohtaja Hiroshi Yasukawa toivoo F1-tallien hyväksyvän radikaalin rengasuudistuksen, jonka mukaan ensi vuoden kisoissa pitäisi ajaa kahdella eri rengasseoksella.

Tämän kauden sääntöjen mukaan kuljettajat valitsevat ennen aika-ajoa tietyn rengasseoksen, jota käyttävät koko loppuviikonlopun ajan. Bridgestone toimittaa jokaiselle tallille kahta, kovaa sekä pehmeää, rengasseosta. Rengasyhtiö toivoo, että ensi kaudella jokaisessa GP-kisassa todella käytettäisiin molempia seoksia.

- Tällä hetkellä säännöt sanovat kahdesta eri kuivan kelin rengasseoksesta. Meidän täytyy toimittaa kaikille seitsemän sarjaa molempia seoksia, eli yhteensä 14 sarjaa. Olisi parempi, jos ne kaikki käytettäisiin, silloin pääsisimme uskoakseni erittäin reiluun tilanteeseen, Yasukawa totesi.

Mikäli Bridgestonen toive toteutuu, tarkoittaisi se sitä, että autoihin laitettaisiin renkaanvaihtojen yhteydessä erilainen rengasseos kuin millä kilpailu on aloitettu. Esillä on ollut ehdotus, että toisen seoksen renkaiden reunat värjättäisiin punaisella, jotta katsojat näkisivät, minkälaisella rengassarjalla kuljettajat kulloinkin ajavat.

- Asiasta päättävät tietenkin kaikki tallit ja kansainvälisen autoliiton FIA, joten kuuntelemme heitä. Mielestäni olisi kuitenkin hyvä idea, jos kaikkien pitäisi käyttää molempia rengasseoksia, Yasukawa sanoi.

---clip---
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
kc4197 sanoi:
Onkohan tässä nyt oikeasti mitään tolkkua?
Erilaisilla taktiikoilla nähtäisiin toki enemmän ohituksia, mutta silti. Että olisi PAKKO ajaa soft- tai hard compoundeilla olosuhteissa, joihin seostyyppi ei kertakaikkiaan sovellu?

Äkkiseltään tuntuu aika hullulta idealta, mitä mieltä te muut olette?
Onhan tätä jo väläytelty viimeiset pari kuukautta Bridgestonen toimesta. Tämä ratkaisu on nimittäin käytössä ChampCarissa ja siellä se on ainakin toiminut varsin hyvin. Tuskin sellaista tilannetta tulee, että nuo rengasseokset eivät lainkaan soveltuisi jollekin radalle, sikäli vahva pohjatieto pitäisi Bridgestonella olla. Ja kaiken lisäksi tilanne on sama joka tallille. Tuo vähän mielenkiintoa kisaan ja vaatii kuskilta vähän enemmän, kun auto pitää osata säätää toimimaan molemmilla renkailla. Me like.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Lisää taktikoinnin mahdollisuuksia: todellakin kannatan.

Siitäkin pidän, että kovat ja pehmeät renkaat eroaisivat väritykseltään. Se olisi katsojien kannalta tosi jees. Ei tarvitsisi enää varikkokäynnin jälkeen arvailla. Välikelin- ja saderenkaatkin saisivat saada väritunnuksensa. Kuvitelkaapa, miltä tuntuisi katsella kolmen kuskin kamppailua, kun näkisi että yhdellä on pehmeät, toisella kovat ja kolmannella välikelinrenkaat!
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
mmjj sanoi:
Lisää taktikoinnin mahdollisuuksia: todellakin kannatan.

Siitäkin pidän, että kovat ja pehmeät renkaat eroaisivat väritykseltään. Se olisi katsojien kannalta tosi jees. Ei tarvitsisi enää varikkokäynnin jälkeen arvailla. Välikelin- ja saderenkaatkin saisivat saada väritunnuksensa. Kuvitelkaapa, miltä tuntuisi katsella kolmen kuskin kamppailua, kun näkisi että yhdellä on pehmeät, toisella kovat ja kolmannella välikelinrenkaat!
Varsinkin kun maikkarin "formulatoimittajat" eivät muuten ikinä pääsisi perille siitä millä renkailla kulloinkin ajetaan. Sais taas kuunnella Saaren arvailuja.
Vaikka ei senpuoleen, on ne sen verran sokeita ettei ne niitä erottais vaikka ne värittäis minkälaisiksi tahansa.
 

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
Korjatkaa jos olen väärässä.

Olen kuvitellut, että radan lämpötila on yksi suurimpia tekijöitä rengasseoksen valinnassa (varikkotaktiikan ja radan tyypin ohella).
Onko niin, että helteisellä säällä (todella kuuma radan pinta) kova seos toimii ja varsinkin kestää paremmin - ja kylmällä sitten softit pelaa pidon puolesta paremmin?

Taisin olla turhan ennakkoluuloinen - kyllä tuo sääntö toisi ehdottomasti lisää kisatilanteita, kuten jo mainitsinkin.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Äkkisiltään tuntuis siltä, että aika-ajot ajettaisiin pehmeillä ja kilpailu kovilla. Kovin haaste tulisi niillä radoilla joissa kilpailukin pitäisi ajaa pehmeillä pidon takia. Tällöin aika-ajo saatettaisiin uhrata osoittain kilpailutaktiikan takia.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Miguel sanoi:
Äkkisiltään tuntuis siltä, että aika-ajot ajettaisiin pehmeillä ja kilpailu kovilla. Kovin haaste tulisi niillä radoilla joissa kilpailukin pitäisi ajaa pehmeillä pidon takia. Tällöin aika-ajo saatettaisiin uhrata osoittain kilpailutaktiikan takia.
Tuossa ei ole ihan tarkasti kuvattu sitä sääntöä, mutta pääajatus on, että kilpailussa on pakko käyttää sekä kovia että pehmeitä renkaita.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Bobakki sanoi:
Tuossa ei ole ihan tarkasti kuvattu sitä sääntöä, mutta pääajatus on, että kilpailussa on pakko käyttää sekä kovia että pehmeitä renkaita.
Ymmärsin niin, että viikonlopuksi olisi 7 sarjaa (3 kovaa ja 4 pehmeää, tai toisin päin). Eikö talleille jää silloin valinnan vapaus käyttää nämä sarjat hyväksi haluamallaan tavalla?
 

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
Tuolla postaamassani mtv3 artikkelissa sanotaan näin :

"Mikäli Bridgestonen toive toteutuu, tarkoittaisi se sitä, että autoihin laitettaisiin renkaanvaihtojen yhteydessä erilainen rengasseos kuin millä kilpailu on aloitettu"

Jos tuota tulkitsee hieman rivien välistä pidemmälle, niin tuo tarkoittaisi, että kahdella samanlaisella seoksella ei saisi ajaa peräkkäisiä stinttejä. Eli joka kerta renkaan vaihdon yhteydessä on vaihdettava seosta.
Tämä on vielä puhdasta arvailua. Aika näyttää mitä tuleman pitää. Vai tuleeko mitään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Miguel sanoi:
Ymmärsin niin, että viikonlopuksi olisi 7 sarjaa (3 kovaa ja 4 pehmeää, tai toisin päin). Eikö talleille jää silloin valinnan vapaus käyttää nämä sarjat hyväksi haluamallaan tavalla?
Mikäli sääntö apinoidaan suoraan ChampCarista kuten ilmeisesti on ollut Bridgestonen tarkoitus, pitäisi kilpailussa käyttää molempia seoksia.
 

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
Käytännössähän tuo tarkoittaisi sitä, että sillä "huonommalla" seoksella ajetaan lyhyt stintti.

Siis eka ja viimeinen stintti sillä paremmin olosuhteisiin soveltuvalla seoksella ja siinä välissä lyhyt veto niillä huonommilla kumeilla.

Muunlaiset taktiikat lienevät huonoja vaihtoehtoja radoilla ja olosuhteissa, joissa noilla kahdella seoslaadulla on merkittävä suorituskykyero toisiinsa nähden.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
kc4197 sanoi:
Käytännössähän tuo tarkoittaisi sitä, että sillä "huonommalla" seoksella ajetaan lyhyt stintti.

Siis eka ja viimeinen stintti sillä paremmin olosuhteisiin soveltuvalla seoksella ja siinä välissä lyhyt veto niillä huonommilla kumeilla.

Muunlaiset taktiikat lienevät huonoja vaihtoehtoja radoilla ja olosuhteissa, joissa noilla kahdella seoslaadulla on merkittävä suorituskykyero toisiinsa nähden.
Ja edelleen, ChampCarissa on minusta ollut mahdollista ajaa kaksi stinttiä putkeen samoilla renkailla. Ja jos tuosta todellinen taktinen elementti haluttaisiin, niin noin sen pitäisikin olla.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Bobakki sanoi:
Mikäli sääntö apinoidaan suoraan ChampCarista kuten ilmeisesti on ollut Bridgestonen tarkoitus, pitäisi kilpailussa käyttää molempia seoksia.
OK.

Itse olen sellaisten sääntömuutosten kannalla, joissa kuskin henkilökohtainen taito korostuu.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Bobakki sanoi:
Mikäli sääntö apinoidaan suoraan ChampCarista kuten ilmeisesti on ollut Bridgestonen tarkoitus, pitäisi kilpailussa käyttää molempia seoksia.
Olet oikeassa. Champ Carin säännöissä sanotaan että kilpailussa tulee käyttää molempia seoksia, mutta tallit käyttävät jo perjantain ja lauantain aika-ajoissa viimeisissä vedoissa punaisia, koska settäjä on kaksi ja vain toinen yleensä säästetään kokonaan kilpailuun.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kc4197 sanoi:
Korjatkaa jos olen väärässä.

Olen kuvitellut, että radan lämpötila on yksi suurimpia tekijöitä rengasseoksen valinnassa (varikkotaktiikan ja radan tyypin ohella).
Onko niin, että helteisellä säällä (todella kuuma radan pinta) kova seos toimii ja varsinkin kestää paremmin - ja kylmällä sitten softit pelaa pidon puolesta paremmin?
Yleisesti ottaen pehmeät pitävät aina paremmin, mutta kestävät huonommin. Se, kumpi rengas "toimii" paremmin kilpailussa riippuu radasta, autosta ja olosuhteista (ja jonkin verran kuskin ajotyylistäkin). Pikemmin valittu seos vaikuttaa varikkotaktiikkaan kuin päinvastoin.
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
Mun mielestä tuo sääntöehdotus on ihan peestä. Miksi rankaista niitä talleja, jotka saavat renkaansa kestämään ja pystyvät ajamaan pehmeillä kumeilla vaikka koko kisan?
Jos oikeasti oltaisiin huolissaan sarjan kustannuksista, niin ei muuta kuin seuraava setti:
-7 rengasta/auto/kisa eli vahingoittuneet tai ylikuluneet renkaat saa vaihtaa
-3 rengasseosta, kuiva keli, sade ja intermediate
Eli ei mitään pehmeää tai kovaa rengasseosta. Toisilla radoilla toimii paremmin, toisilla huonommin, mutta sehän on sama kaikille. :D
 

jukka_S

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
142
Sijainti
Seinäjoki
En pidä itse tällaisesta pakkoajeluehdotuksesta. Tarjottakoon kaikille talleille samanlainen pehmeä että kova seos tasapuolisesti ja tallit valitkoot niistä mitä käyttävät ja milloin.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Joka tallille vaikkapa kolme tankkausjärjestelmää ja yhdessä olisi vettä. Siinäpä jännitystä lisäävä asia.

OLISKO KIVAA? HÄ.
 
Viimeksi muokattu:

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Ollaanhan kohta pakolla siirtymässä yhteen rengasvalmistajaankin. Kohta ajellaan jollain Bridgestonen varaston periltä kaivetuilla antiikkisilla halpisrenkailla, no ei niillä ainakaan liian lujaa pääse. Kyllä jossakin vaiheessa täytyy taas saada kunnon rengassota käyntiin jännityksen vuoksi.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
sooda sanoi:
Joka tallille vaikkapa kolme tankkausjärjestelmää ja yhdessä olisi vettä. Siinäpä jännitystä lisäävä asia.

OLISKO KIVAA? HÄ.
Tuota ideaa jos sen verran hienosäätäisi että veden tilalla yhdessä systeemissä olisi vähän vähemmän tehoja antavaa polttoainetta niin ties vaikka toimisi :idea: .
 
Ylös