Uusi Sauber esitellään Internetissä

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tuota autoa ei ole vielä testattu Sauberin uudessa tuulitunnelissa:
Sauberin uusi C23-auto on jälleen arvostetun saksalaisinsinöörin Willy Rampfin johtaman suunnitteluosaston luomus.
Rampf sanoo rakentaneensa auton varman päälle vain mahdollisimman luotettavaksi, jotta mahdollisimman paljon kehitysvaraa on jätetty sille ajalle, kun tehokas työ Hinwilin tehtaan modernissa tuulitunnelissa päästään alkamaan.
Auto on pitemmän päälle kopioitu:
Rampfin joukoilla oli päämääränä rakentaa mahdollisimman paljon Ferrarin kanssa identtinen auto, koska saamme ensi kertaa käyttöömme täysin samat moottorit ja vaihdelaatikot ja jotta pystyimme myös hyödyntämään Ferrarin ja Bridgestonen kehittämät renkaat parhain tavoin, Sauber paljasti.
Mun mielipide on että tuo on kyllä parhaimman näköinen Sauber aikoihin! Sopivasti tullut pyöreyttä muotoihin, varsinkin perään ja keulaan!

Etusiipi on kyllä pienimuotoinen ihmetyksen aihe? Miten noin vanhan mallinen suora mallinen siipi voi toimia vai onkohan tuo vaan esittelysiipi?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
mikæl:
Vittorio Jano:
Ei taida kaksoiskölistä juur olla hyötyä. Sauberin hieno tuulitunneli ja mallinnusohjelmat pukkasivat ulos täydelliset muodot. :D

[spekulointi]
Tää lieneekin hyvä ratkaisu rengastestauksessa, että autot ovat mahdollisimman lähellä sellaista mitä on tulossa tai ainakin mistä on jo kokemusta.

Ihan halpahan uusi Ferrarin voimansiirtolinja ei varmaan ole, joten mukana lienee yhteistyösopimus tietojen keräämisestä Ferrarille päin. [/spekulointi]

Nyt nähdään Ausseissa, miten Fisico ja Massa ajavat kahdeksikkoa Schumin ja Rubensin F2003:n ympärillä. wink
Mainittakoon, että Ferrarikin kokeili kaksoisköliä, mutta ei saanut sitä toimimaan yhdessä kompaktin perän kanssa - siis filosofiana suurinpiirtein nykyistä McLarenin 19. Aikanaan arvuuteltiin saako McLarenkaan näitä yhdistettyä ( ennen 18 mallia ) ja nyt seuraavalla kaudella kyseinen tapaus on sitten radalla. kaukana ei toki ole Williamskaan tästä mutta takaosa on macissä silti huomattavasti kompaktimpi.
Viimeisin versio 17d:stä (kolmessa vika kisassa) piti mielestäni sisällään kaksoiskölin sekä kompaktin perän, tosin perä ei nyt tietenkää NIIN kompakti ollut kuin seuraajissaan...

Sauber on todella kuin ilmettu GA, mut eihän siinä mitään, omien resurssien puutteessa voi olla hyvinkin viisas ratkaisu, nyt vaan kehittämään sitä siinä hienossa tuulitunnelissa, tuota "raakaversiota" ei ole siis vielä ehditty tunnelissa edes kokeilla.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Nähtäväksi jää, haastaako Ferrari Sauberinkin oikeuteen autonsa kopioimisesta, kuten se teki Toyotan kanssa.

Epäilenpä... :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
formulastara: Mäcin uusimmassa autossa on sekä ultrakompakti perä tyyliin Ferrari + erittäin leveä kaksoisköli... samat löytyy myös uudesta Williamsista kuten myös 17D:n viimeisestä versiosta niinkuin jo sanoit... tuo että Sauberissa on yksöisköli on mun mielestä ainakin viimene silaus sille että ainakin aerodynamiikka on täysin kopsattu Ferrarilta, sähköt tulee kai jokatapauksessa myöskin samasta paikasta kun ferkulla, moottori/vaihteisto/jäähdyttimet tulee Ferrarilta, mitä jää jäljelle? etusiipi ja takasiipi + väritys omaa? dodiin...

<small>[ 13-01-2004, 13:31: Message edited by: FO110K ]</small>
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
mikæl:
Mainittakoon, että Ferrarikin kokeili kaksoisköliä, mutta ei saanut sitä toimimaan yhdessä kompaktin perän kanssa - siis filosofiana suurinpiirtein nykyistä McLarenin 19.
Kai sulla joku linkki on kuviin joissa Ferrarissa on testissä kaksoisköli.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Vittorio Jano:
mikæl:
Mainittakoon, että Ferrarikin kokeili kaksoisköliä, mutta ei saanut sitä toimimaan yhdessä kompaktin perän kanssa - siis filosofiana suurinpiirtein nykyistä McLarenin 19.
Kai sulla joku linkki on kuviin joissa Ferrarissa on testissä kaksoisköli.
Asiasta oli joskus silloin tarkemmin tietoa kun Newey ihmetteli Ferrarin laskettua keulaa, kun he olivat mittauksien mukaan saaneet auton toimimaan paremmin nostetulla keulalla!

Samoihin aikoihin Brawn tai Byrne mainitsi että he olivat kokeilleet kyseistä kaksoisköliä, eivätkä saaneet siitä irti riittävää hyötyä!

Tämä tapahtui samoihin aikoihin kun tuli tuo etusiiven uusi korkeus "standardi"! Silloin siiven korkeutta nostettiin mutta se sai edelleen siitä nokan kohdalta olla entisellä korkeudellaan!

Tämäkin oli kai pieni porsaanreikä säännöissä? Ensin määriteltiin, että siiven pitää olla tietyllä korkeudella sivuista mitattuna mutta jätettiin määrittelemättä minkä korkuinen sen pitää olla siiven keskikohdalta?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuskimpa Ferrari kuinkaan on patentoinut aerodynamiikkaansa -hankala patentoida, koska yleensä nekin on jo joku aikaisemmin kokeillut- joten mistäs sitä Sauberia oikeuteen vetäis. Tapaus Toyotassa on kyse teollisuusvakoilusta/tietovuodosta, jossa on menetetty TARKKAA dataa.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Joo kyllä ne on varmaan myyneet muutaman piirustuksen. Tästähän oli joskus syksyllä puhetta. Ferkku saanut piirustuksista ehkä vähän rahaa, Sauberin kuskit testaamaan heidän autoaan, ja varmaan hyvää rengastestiapua kun uusi Sauber on Ferkun insseille jo täysin tuttu auto.

Edit: ...Niin ja tietysti tuulitunneliaikaa.

<small>[ 14-01-2004, 18:10: Message edited by: Spam ]</small>
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Viimevuonnahan Ferrari tais nostaa Toyotaa (vaiko sitä yhtä inssiä kohtaan vainen?)kohtaan jotain syytteitäkin auton kopioinnista, jotenkin tuntuu että Sauberin tapauksessa ei vastaavaa tapahdu vaikka auto on tosiaan enemmän kuin kopio eek!

Mutta toivottavasti auto olisi myös yhtä nopea kuin Ferrari, niin saataisiin Fisillekkin vähän menestystä wink

<small>[ 14-01-2004, 18:14: Message edited by: Ambomaan Mambo ]</small>
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Ambomaan Mambo:
Viimevuonnahan Ferrari tais nostaa Toyotaa (vaiko sitä yhtä inssiä kohtaan vainen?)kohtaan jotain syytteitäkin auton kopioinnista, jotenkin tuntuu että Sauberin tapauksessa ei vastaavaa tapahdu vaikka auto on tosiaan enemmän kuin kopio eek!

Mutta toivottavasti auto olisi myös yhtä nopea kuin Ferrari, niin saataisiin Fisillekkin vähän menestystä wink
Se tais mennä niin, että ne tutki omaa kaveriansa piirustusten myymisestä (tai jotain sellaista). Se on vähän eri asia kuin kopiointi tai se, että talli päättää myydä piirustuksia (onkohan tämäkään sääntöjen mukaista). On myöskin arvelluttavaa ostaa pimeiltä markkinoilta, kyseessä lienee silloin ihan rikos, eikä vain sääntöjen rikkominen.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eikös Ferrari olisi nykyisillä säännöillä voinut myydä vaikka valmiin auton Sauberille kisakäyttöön?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mutta kuinkas säännöt nykyisin menee... Tuskin monokokki saa olla toisen tallin tekemä edelleenkään? Vai onko nyt niin, että toinen talli saa kyllä suunnitella, mutta itse pitää rakentaa -> March ilmiötä (tai muissa luokissa Reynard, Lola yms:) ei pääse tapahtumaan.

Mutta kuten toisaalla mainitsin, tämä on pikkasen eri asia kuin tietovuoto/teollisuusvakoilu...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mitäs mieltä muuten olette, pitäisikö sarjaan perustaa B-luokka, jonka tallit saisivat käyttää muiden tallien monokokkeja? Kustannuksia saataisiin alas, mutta olisiko pointtia kilpailla (nyt siis puhuttais uusista tiimeistä)? Tiesti vois olla oma CUP-mestaruus vähän samaan tapaan kuin ahtamattomat 87 (vai 88).
 
Ylös