Verkkomediamainonta ampaisi 14 prosentin kasvuun
Suomen mediamainonta kasvoi viime vuonna edellisvuodesta 2,5 prosenttia ja ilman vaalimainontaa 1,7 prosenttia 1,08 miljardiin euroon. Verkkomediamainonta kasvoi peräti 13,9 prosenttia, ja se nosti osuutensa 1,6 prosenttiin koko mainoskakusta.
Mainonnan Neuvottelukunnan tilaaman ja TNS Gallup Oy:n tekemän tutkimuksen mukaan verkkomainontaan käytettiin viime vuonna 17,1 miljoonaa ja vuotta aiemmin 15 miljoonaa euroa.
Verkkomediamainonnan luvuissa on mukana varsinainen ja luokiteltu mainonta, muttei sähköisiä hakemistoja eikä hakupalveluita.
Joulukuussa verkkomediamainonta kasvoi edellisvuodesta 41 prosenttia reiluun miljoonaan euroon.
Telepalveluja jumpattiin
Mainostajista finanssiala vähensi viime vuonna mainontaansa 14,8 prosenttia ja it-ala 13,5 prosenttia.
Vastaavasti telepalveluja mainostettiin 18,1 ja moottoriajoneuvoja 13,9 prosenttia edellisvuotta enemmän. Myös rekrytointimainonta on nousussa vuosien 2001/2002 vaihteen aallonpohjastaan.
Merkkimainostajista eniten mainosti Sonera Oy perässään Volvo-Auto, Valio, L´Oreal ja viidentenä Nokia Mobile Phones.
Kaupan mainostajista suurin oli K-Citymarket perässään Prisma, K-supermarket, Lidl ja Anttila.
Lievää kasvua
Sanomalehtimainontaan käytettiin viime vuonna euroja 2,1 prosenttia edellisvuotta enemmän. Kaupunki- ja noutopistelehtien mainonta lisääntyi 9,6 prosenttia. Sanoma- ja kaupunkilehtien osuus mediamainonnan määrästä oli 55,2 prosenttia.
Aikakauslehdissä mainostettiin euromääräisesti 0,3 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2002. Aikakauslehtiryhmässä yleisölehdet kasvattivat mainostulojaan 0,7 prosenttia ja asiakaslehdet 8,1 prosenttia.
Aikakauslehtien kokonaiskehitystä laskivat ammatti- ja järjestölehdet, joiden mainostulot laskivat 3,3 prosenttia. Aikakauslehtimainonnan osuus mediakakusta oli 16,5 prosenttia. Printtimainonnan osuus mediamainonnasta oli 71,7 prosenttia.
Televisiomainonta kasvoi kolme prosenttia ja sen osuus oli 19,2 prosenttia. Radiomainonta lisääntyi 8,3 prosenttia ja sen osuus oli 4,4 prosenttia.
Kaikkiaan sähköisen mainonnan osuus mainoskakusta oli 25,2 prosenttia.
Ulko- ja liikennemainonta väheni 3,4 prosenttia ja sen osuus oli 2,9 prosenttia. Elokuvissa mainostettiin 5,5 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin ja sen osuus oli 0,2 prosenttia.
Suoramarkkinoinnin arvo oli 504 miljoonaa euroa, ja se kasvoi edellisvuodesta o2,5 prosenttia.