Uutta konetta...

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Tämähän on edennyt aivan kuten kuvittelinkin. Jaska on kysellyt kannanottoja, mutta ei ole silti valmis muuttamaan omaa täydellistä kantaansa mihinkään. Ehkäpä siitä syystä en alussa edes viitsinyt vaivautua omia ehdotuksia laittamaan, vaikka olenkin noin kymmenen konetta viimeisen vuoden aikana rakentanut. Suotta hakata päätä seinään :jaska: Mitä kovalevyistä on ollut puhetta, niin jännää on ollut huomata, miten "laadukkaillakin" merkeillä on tullut pahoja sekundaeriä kalliisiin erikoislaitteisiin ja miten myöhään toimittaja siitä kehtaa asiakkailleen tiedottaa. Olen ollut hyvin lähellä seuraamassa erästä tällaista tilannetta, missä kahdennetut laitteet fyysisesti eri rakennuksissa ovat hajonneet 6 tunnin aikana, toimittuaan sitä ennen aika tarkalleen vuoden (mikä se takuuaika taas olikaan:D :rolleyes: )

Kuten täällä on jo ollut puhetta, niin mikäli mahdollista, kannattaa itse kiinnittää huomiota mahdollisiin sivuääniin tai muihin ongelmiin ja tehdä tarvittavat varmistukset/huoltotoimenpiteet ajoissa. Usein vain muutaman tai jopa yhden viallisen tuotteen takia ollaan valmiita boikotoimaan kaikkia kyseisen valmistajan tuotteita. Näin minäkin toimin - tietoisesti ainakin yhtä emolevyn valmistajaa kohtaan ja lievää huumoria käyttäen myös erästä toista yleistoimittajaa kohtaan.

Muutenkin on jännä huomata, miten vahvasti pelkät mielikuvat ohjaavat kuluttajien ostoja, vaikka faktat olisivat millaiset, niin omaa käsitystä on vaikea muuttaa, oli sitten kyse kumisaappaista tai neekereistä (ei ollut sitten rasistinen ilmaus!). Onneksi useimmiten jokainen tuhlaa vain omia rahojaan:thumbup:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Sam sanoi:
Tämähän on edennyt aivan kuten kuvittelinkin. Jaska on kysellyt kannanottoja, mutta ei ole silti valmis muuttamaan omaa täydellistä kantaansa mihinkään.
Kerrotko tarkalleen, miten tuohon johtopäätökseen tulit, sillä se on kuitenkin suhteellisen kaukana totuudesta...

Alkuperäisestä paketista tuoreimpaan ehdotukseeni on vaihtunut:
- Prosessori tehottomammaksi (sätissä käydyn keskustelun perusteella)
- Muistia puolet vähemmän
- Isompi kovalevy
- Parempi näytönohjain
- Äänikortti pois...

Ainoa kohta, johon en ole tehnyt muutosta (jos joku semmoista on ehdottanut) on tuo DVD-asema vs. CD-asemat...

Vaikka tuo prossukin otettais muuttumattomaksi, niin silti kaikista kohdista joita on esitetty muutettavaksi (6) olen muuttanut neljää...

Elikkäs noin 66,67% :a.

Mutta en silti mielestäsi muuttanut kantaani... Hieno päätelmä - mitään muuta en sulta odottanutkaan kuin syyttelyä vailla fakta-pohjaa :ahem:

-edit- niin ja toki totesin, että haluan koneen koottuna. Tosin tähän vaikuttaa se, että en osaa konetta koota, eikä kiinnosta harjoitella (ja mahdollisesti maksaa) osista... tällänen jäärä kun olen :nope:
Ett silleen!!!!!!!!!

Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Noh, tarkemmin en asiaa lukenut, kuten sinullakaan ei taida tietyissä väittelyissä, ainakaan omien puheidesi mukaan olla tapana, mutta minulle oikeastaan nuo kinat täällä jäivät mieleen. Luonnollisestihan sätti vaikuttaa sinuun lailla haulien ;)

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Haa, virtalähteen jätin huomioimatta :nope:

Sitäkin muuten kysyin BT-mikrosta ja sieltä saa juuri tuota tapsa.gov :n suosittelemaa HEC:ä +24e:llä, sitä vielä mietin...
Ett silleen!!!!!!!!!

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Juu ja oliko puhetta kotelosta sekä CPU-tuulettimesta???

En käy tarkistamaan, mutta jossain mainittiin koneen hiljaisuudesta jotain ;)
-edit-
:D :D :D

Olit hivenen nopeampi :D

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Sam sanoi:
Noh, tarkemmin en asiaa lukenut, kuten sinullakaan ei taida tietyissä väittelyissä, ainakaan omien puheidesi mukaan olla tapana,
sa et erota vitsiä totuudesta :ahem:

Sam sanoi:
mutta minulle oikeastaan nuo kinat täällä jäivät mieleen.
mielestäni en ole täällä edes pahemmin kinannut, mutta toki assosioit ne heti minuun :ahem:

Sam sanoi:
Luonnollisestihan sätti vaikuttaa sinuun lailla haulien ;)
No satun vaan luottamaan parin siellä vaikuttavan hahmon ajatuksiin tietokoneista, kun he tietävät niistä paljon :ahem:

Mutta ei se mitään, kuten jo huomattiin, sun panoksesti tähän keskusteluun oli mulle vittuilu - siinä epäonnistuit, joten voitkin poistua... :ahem:
Ett silleen!!!!!!!!!!!

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Haulit siis löysivät kohteen:thumbup: Epäilet ilmeisestikin muutaman muun asiantuntijan näkökulmaa? Kuten sanottu ja alkuun ihan vakavissaan, ei vittuilutarkoituksessa, niin mielipiteisiin sekä ennakkokäsityksiin vaikuttaminen on hyvin vaikeaa!

Ei mulla muuta, omia kantojani en tässä tuo esille, koska niillä ei ole mitään merkitystä:thumbup:

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Jäitä hattuun. :rolleyes:

Sam tarvitsee kyllä sanoa, että tähän topikkiin kun postasit ensimmäistä kertaa tekstistä kaksi kolmasosaa oli täyttä provoa :rolleyes:

edit: minkä olis ehkä voinut jättää tekemättä:confused:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Jr- sanoi:
Sam tarvitsee kyllä sanoa, että tähän topikkiin kun postasit ensimmäistä kertaa tekstistä kaksi kolmasosaa oli täyttä provoa :rolleyes:
Luin läpi ja aika kovan osuuden siitä sait aikaiseksi. Toki hieman vihjasin, mutta pääpointti oli aivan muualla. Jokainenhan näitä asioita lukee omien "lasien" läpi...

Moderaattorit

Super Moderator
Jospa palattaisiin otsikon aiheeseen. Vapaa keskustelu on paikka muulle jutustelulle.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
ABIT K8T800 S754 µGURU SATARAID GBLAN 96€
AMD ATHLON 64 3200+ 2200 MHZ BOX 218€
ENLIGHT MIDITOWER ATX 350W 1X92FAN USB 64€
DIMM 512 MB DDR 400 PC3200 M-TEC 2x 162€
SAMSUNG SP80 160GB DMA/133 7200 RPM 8MB 94€
CLUB 3D 9800 PRO 128M 256-BIT VGA+TV+DVI 221€
NEC ND-3500 DVD+-RW DL, 16X, IDE, BULK 77€
SONY FLOPPY DRIVE 1.44 BEIGE 9€
941€

Kannattaa kysyä myös Muropaketin keskustelualueelta

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Itse käytän levykkeitä esimerkiksi Word-dokumenttien siirtämiseen koululle. Tosin, kulkeehan nuo sähköpostissakin sinne... NO KUITENKIN! Jotkin opettajat vaativat että työt palautetaan levykkeellä. No käyhän siihen CD:kin, mutta kun noita vanhoja levykkeitä on hyllyt täynnä niin mieluummin niille sitten. Ja viimeisimmän HomePNA-kortin mukana tuli AINOASTAAN ajurilevyke. Joten kyllä levaria vielä tarvittee, vaikka toiset muuta väittäisivätkään. Kyl se vituttaa alkaa CD'lle polttelemaan paria ajuria vain sen takia ettei tullut sitä KOHTUU HALPAA levaria ostettua.... Tiedoksi.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Dominic sanoi:
Itse käytän levykkeitä esimerkiksi Word-dokumenttien siirtämiseen koululle. Tosin, kulkeehan nuo sähköpostissakin sinne... NO KUITENKIN! Jotkin opettajat vaativat että työt palautetaan levykkeellä. No käyhän siihen CD:kin, mutta kun noita vanhoja levykkeitä on hyllyt täynnä niin mieluummin niille sitten. Ja viimeisimmän HomePNA-kortin mukana tuli AINOASTAAN ajurilevyke. Joten kyllä levaria vielä tarvittee, vaikka toiset muuta väittäisivätkään. Kyl se vituttaa alkaa CD'lle polttelemaan paria ajuria vain sen takia ettei tullut sitä KOHTUU HALPAA levaria ostettua.... Tiedoksi.
Harvassa ovat ne koneet, mihin ei USB-muisti sovellu. Mutta tämähän on taas vain minun mielipiteeni. Toki tiedostan myös tuon, että koulut tulevat hieman jälkijunassa koneidensa suhteen (käyttävät vielä NT:tä).

Observer

Well-known member
Sam sanoi:
Harvassa ovat ne koneet, mihin ei USB-muisti sovellu.
Eipä taida mikään USB-muisti irrota n. 10 eurolla. Ja kuten Dominickin sanoi aika monella on noita vanhoja ja ihan käyttökelpoisia korppuja kaapeissa lojumassa.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Sam sanoi:
Tuota ei taida nykyään tarvita ollenkaan. Mutta se onkin vain minun näkemykseni.
Otin tuon nyt kokoonpanoon kun alkuperäsessäkin oli.. usbimuistia itsekkin ehkä käyttelisin, mutta mutta

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Makuasia. minä olen pärjännyt pari vuotta ilman korppuja oikein hyvin. Muutenkin viimeisinä vuosina (2-5 taaksepäin) on ollut luvattoman paljon ongelmia sekä uusien korppujen että uusien asemien kanssa. Muutenkin USB-muistien hinnat ovat jo kohtalaisen alhaiset käytön helppouteen sekä kapasiteettiin nähden. Ei nykyään korpulle paljoa mahdu ja rupeaa olemaan jopa enemmän koneita mihin korput eivät käy kuin koneita mihin USB-muisti ei käy. Tottahan se on eri asia, mikäli on joskus suuressa viisaudessaan kerännyt paljon elintärkeää tietoa pelkästään korppujen varaan.

www.tapsa.gov

Well-known member
Sijainti
Tampere
Pari juttua tuli lukiessa mieleen. Itsekin ajattekin koota ensin Intelin ympärille koneen; mielikuvat AMD:stä oli vähän negatiivisia. Mutta sitten tuttavani myi mulle vanhan emolevynsä muisteineen ja prossuineen ja prossu oli AMD Athlon 1200 MHz. Lopulta osista kelpuutin vain tuon prossun ja valitsin hyvin tuuletetun kotelon sekä ostin mielestäni suht laadukkaan prossun tuulettimen. Prossun lämpö on biosin mukaan n. 49 astetta, tosin en ole mitannut sitä minkään kovan käytön jälkeen. Mitään ongelmia ei ole ollut. Ja aika kumma juttu on, jos tuon coren saa vielä rikki. Intelissä on suojalevy, I know, mutta eipä hajonnut tämäkään AMD, vaikka asensin siihen jäähdytinsiilin ensin väärinpäin :D Mielikuvani AMD:stä onkin muuttunut: no problem.

Kiintolevyjen paremmudesta voi vaikka kuinka kiistellä, mutta takuuaika on faktaa ja se on Samsungilla kolme vuotta, Maxtorilla vähempi. Ja hiljainen ainakin omani on, tosin en ostanut sitä optimaalista vaan jostain syystä vain 120 gigaisen.

Korppu on tallennusvälineenä epäluotettava ja ahdas. Mutta entäs jos koneesi menee ihan juntturaan, niin eikö levykkeeltä ole kuitenkin mukava buutata ja yrittää korjata asiaa? Ja jos USB-muistisi unohtuu vaikka opettajalle, niin kalliimmaksi se tulee, kuin että levyke jää. Ja joskus voi jotain mielenkiintoista löytyä vanhalta korpulta, milläs luet, jos ei ole asemaa? Kun korppuasema ei paljon mitään maksa, niin minusta kannattaa sellainen edelleen asentaa.

Asko S.

Tonttu
Sijainti
Tampere
jaska sanoi:
Octek-malli Octek Pentium 4 3,00GHz 650,-
Kotelo ATX-mediumtorni (300W Super-Silent 20dB, 3.5'' korppuasema)
Keskusmuisti 512MB DDR DIMM 43,-
Kiintolevy 160GB IDE (Maxtor DiamondMax+9, 7200rpm) 38,-
Näyttö Näytön poisto paketista -110,-
Näytönohjain Radeon 9800 Pro 128MB DDR AGP TV-OUT DVI 208,-
Näppäimistö Näppäimistön poisto paketista -9,-
Hiiri Hiiren poisto paketista -7,-
CDROM CDROM-aseman poisto paketista -18,-
DVD LG 4120BB DVD+/-RW 12x Dual Layer 86,-
Äänikortti Emolevylle integroitu äänikortti
Verkkokortti Emolevylle integroitu 10/100 RJ45 verkkokortti
Takuu 12 kk (näyttö 36kk)
Toimitustapa Noudetaan myymälästä
Yhteensä 881,-
Joo, kyllä tuolla pitäis pärjätä. Intelistä myös itsellä on parempi kuva kuin AMD:stä, vaikka itse kesällä ostinkin AMD:n, jossa hinta/teho -suhde on lyömätön. Varmasti saat tuolla hyvän paketin. Itse panostin koneessani enemmän ulkoisiin ominaisuuksiin: näyttöön, koteloon, kauittimiin, näppäimistöön, hiireen ja rattiin. Eipä ole tarvinut hetkeäkään katua. Eli tuota miellyttävemmän paketin saat vain noita parantamalla, tehoa tuossa paketissa riittää vallan mainiosti. Ja sitten tosiaan vuoden-kahden päästä voi sitä muistia lisätä, eikä varmaan enää maksa puoli gigaa enää mitään.