312T4
Lehtori
Varmaan passais ja olisi tasainen käyntipmv sanoi:Suora kuutonenhan se pitäisi olla...Sopisikohan Bemarille?
Varmaan passais ja olisi tasainen käyntipmv sanoi:Suora kuutonenhan se pitäisi olla...Sopisikohan Bemarille?
Mersulle 2 litrainen diesel?J.Heldenview sanoi:Rivinelonen vois sopia Fiatille.
Niinpä. Tuskin muutama mäntä ja vähän pidemmät muut osat on se suurin kustannus F1-moottorissa. Tätähän sanoi, jos muistini ei tyystin petä, Mario Thiessenkin, jokatapauksessa jommankumman sakemannivalmistajan edustaja. Antoi ymmärtää että lapsellisia on kuvitelmat että materiaalien takia moottorit olisivat kalliita.Matxi sanoi:Sitä vaan ihmettelen mistä ne tuohonkin sen kustannussäästösyyn sai revittyä. Aluksi varmaan vain nostaa kustannuksia kun uutta suunnitellaan. Ja ainoat säästöt taitaa tulla siitä että tarttee valmistaa kaks sylinteriä vähemmän.
Absolut sanoi:
Tämähän todennäköisesti ei tee lajista tippaakaan mielenkiintoisempaa seurata, vähemmän tehoa tarkoittaa vain sitä että hieman pienemmällä siivellä joudutaan ajamaan että auto jaksaa kulkea.
No jos elektroniikkaa ei hävitetä, noi autot tulee olemaan ihan tasan yhtä helposti ajettavia, on siellä takaluukussa sitten vaikkapa 5L V12.
Pienemmät nopeudet todennäköisesti tulee tarkoittamaan entistäkin helpommin mutkissa ajettavia autoja, ennemminkin koko auton aerodynamiikkaan tulisi puuttua.
Jospa se kestäis sitten vähän paremmin:thumbup:tsinivuo sanoi:Mersulle 2 litrainen diesel?
Kaippa tuo olisi nykyäänkin mahdollista jos polttoaine/käyttövoimasäännöt antaisivat periksi, mutta koska Ykkösissä tarvitaan niiden keveyden vuoksi enemmän kierroksia ja huipputehoja, ei väännöllä henkseleitään paukutteleva diesel soveltuisi tähän käyttöön... Ainakaan vaparina :thumbup:Minardi fani sanoi:mut vähänkö ois taktista jos sais kehitettyä tehokkaan diesel koneen...se syö niin vähän ettei tarvis käyä varikolla kertaakaan
Ei se maavaran pienentäminen siihen niinkään vaikuttais, vaan se, että nykyään autoissa pohjalevy on puuta kun ennen vanhaan se oli titaania.Pekkis21 sanoi:V12 ja Slicksit takas nii voidaa puhuu taas oikeista Formuloista! Lisäks autot vähä leveemmiks ja maavaraa pienemmäks nii näkee joskus kipinäsuihkuja kuten kultasella 80-luvulla :ahem:
pmv sanoi:No eipä se pohjalevyn materiaali ole vuosien saatossa mihinkään muuttunut. Aina se on ollut hiilikuitua. Takavuosina kipinäsuihkut tulivat titaanisista kulutuspaloista etusiipien päädyissä ja pohjassa. Eli koko pohja ei titaania ollut, vaan vain pienet palaset. Titaanihan kipinöi leikatessa todella kirkkaasti ja paljon verrattuna esim. teräkseen. Jo 10 vuoden ajan pohjalevyyn on kiinnitetty puinen 10 mm pinta, jolla estetään auton ajaminen liian lähellä radan pintaa.
Juu juu, mutta paljonko sen puisen levyn pitää olla alempana verrattuna muuhun pohjalevyyn minimissään?lfb sanoi:Tietääkseni se menee niin, että pohjassa on kiinni puulevy tai muu puinen kappale. Jos tämä kappale kuluu liikaa, auton suoritus hylätään. Näin pyritään estämään auton ajattaminen liian lähellä maata. Eli se puukappale on lähempänä radan pintaa kuin muu pohja.
Itseasiassa moottorien pyörimisnopeus kasvaa, koska liikkuvien osien massa pienenee.pmv sanoi:Tehon pudotus voidaan laskea melko suoraan litratehoista. Nykyiset koneet tuottaa ehkä sellaiset 900hv eli 300 hv/litra. 0.6 litran vähennys koneen tilavuudesta vähentää tehot sinne 180 hv:hen jos maksimikierrokset pysyvät samassa. Ja miksei ne pysy kun yhden sylinterin tilavuus pysyy saman. Oletettavissa on siis noin 700 hv:n teholukemia riippuen sitten moottorin kestävyyssäännöistä. Joka tapauksessa liikutaan päälle 600 hv:n lukemissa. Tämä taso oli 1995-1997 kun koneiden kokoa oli pienennetty kolmeen litraan. Aikaisemminhan koneet olivat olleet mielestäni sopivan kokoisia 3.5:ia.
en ole samaa mieltä, itse yhdyn BMW:n kavereiden näkemykseen,J.Heldenview sanoi:Ihan jees muutos. Moottoritehot aina vain nousevat joten on luonnollista että tilavuuksia vastaavasti pienennetään. 600-700 hv riittänee formula ykösiin. Vielä kun vaihtaisivat nuo traktorin renkaat aavistuksen pienempiin slikseihin tai jotain :thumbup:
niinno, onhan toisaalta puhuttu tuosta 2.4l V8 koneiden mahdollisuudesta jo jonkun aikaa, eli eikai se täysin yllärinä tule kenellekään...MaranelloRed sanoi:Sain äsken faksin lähteestä jota en voi tässä paljastaa ja se kertoi että Ferrarilla olisi ollut jo kolmen vuoden ajan projekti nimeltä F8 jonka tarkoituksena on ollut kehittää kahdeksan sylinteristä mottia kilpakäyttöön.
Näin todennäköisesti käy. Arvelisin, että kierrokset nousevat lähelle 20 000 rmp, tai jopa ylikin.Itseasiassa moottorien pyörimisnopeus kasvaa, koska liikkuvien osien massa pienenee.