V8 koneet ykkösiin

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
J.Heldenview sanoi:
Elikkäs iskunpituutta sitten voidaankin V8:lla lyhentään kierrosluvun kasvattamiseksi ja oikealla välityksellä tehot pyörille?

Perussääntöhän on että mitä pienempi moottori sitä kovemmin niitä kannattaa kierrättää maksimitehon saamiseksi. F1-moottorien kierrosluvut muuten kalpenevat eräiden pienoiskilpamoottorien rinnalla. En nyt muista lukuja ulkoa mutta pitkälle yli 20000 ainakin mennään.
Joo eiköhän sitä pystytä lyhentämään. Kun kone vie vähemmän tilaa voidaan sylinterin halkasijaa suurentamaan ja iskunpituutta lyhentämään..
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
J.Heldenview sanoi:
- - F1-moottorien kierrosluvut muuten kalpenevat eräiden pienoiskilpamoottorien rinnalla. En nyt muista lukuja ulkoa mutta pitkälle yli 20000 ainakin mennään.

Taitavat olla kaksitahtikoneita, mutta kyllä varmaan pikkusella nelitahtisellakin päästään aika korkeelle.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
oldez sanoi:
Joo eiköhän sitä pystytä lyhentämään. Kun kone vie vähemmän tilaa voidaan sylinterin halkasijaa suurentamaan ja iskunpituutta lyhentämään..
Ave !!

Iskun lyhentäminen todennäköisesti johtaisi F1 koneissa puristussuhteen laskemiseen, koska männän laen ja kannen väli on jo nyt kompromissi puristussuhteen ja ventiilikoneiston toiminnan, ja sitä kautta hengityksen välillä.

- Oho -
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Täällä on paljon puhuttu männännopeudesta, mutta ongelmallista (olen lukenut muutaman artikkelin koskien F1 moottoreita) on myös venttiilikoneiston ohjaaminen. Kierrosnopeuden noustessa hyvinkin korkealle, tuottaa vaikeuksia saada venttiilit toimimaan tarpeeksi nopeasti. Jopa nykyinen pneumaattinen pakko-ohjaus käy jo hankalaksi toimiakseen ideaalisesti ja takaen moottorin puhtaan hengityksen. Pienikin virhe täytössä/poistossa voi aiheuttaa moottoririkon. Joillakin näitä ongelmia on jo nykyisillä kierrosnopeuksilla...:frown:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei sitä iskunpituutta kannata lyhentää määrättömästi kun kokonaistilavuus pysyy samana. On hyvä huomioida, että jos iskua lyhennetään, niin sitten sylinterin halkaisijaa pitää kasvattaa tilavuuden pitämiseksi samana. Tällöinhän männän kokokin kasvaisi mikä lisäisi taas voimia liikkuvissa osissa. Eli kyllä se iskun pituus ja sylinterin halkaisija on jo haettu suhteellisen optimaaliseksi.
 

jukka_S

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
142
Sijainti
Seinäjoki
Spam sanoi:
Taitavat olla kaksitahtikoneita, mutta kyllä varmaan pikkusella nelitahtisellakin päästään aika korkeelle.
Puhumattakaan pienoislentokoneiden turbiinimoottoreista. 40000rpm tyhjäkäyntinopeus, 150000rpm tai enemmän täysteholla. Nojuu offtopic.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Spam sanoi:
Taitavat olla kaksitahtikoneita, mutta kyllä varmaan pikkusella nelitahtisellakin päästään aika korkeelle.
No niinpäs ovatkin.

Vielä tästä ykkösten mahdollisesta moottorin pienentämisesti. Mielestäni ykkösten erityisaseman ei pidä perustua siihen että kilpailevia luokkia paremmat suorituskyvyt haetaan suuremman iskutilavuuden, suurempien siipien ja suurempien pyörien kautta. Mielestäni eron pitää tulla ja on tähänkin asti tullut paremmin kehitettyjen koneiden, aerodynamiikan ja renkaiden kautta.
 
Ylös