No niin sitten vastauksia ja näkemyksiä:
Mielestäni tulevien V8 koneiden huippukierrokset jäävät samalle tasolle V10 koneiden kanssa. Vaikka koneista puuttuu yksi sylinteripari ja kampiakseli on hieman lyhyempi, on pääasialliset rajoittavat tekijät ennallaan. Täytyy huomioida, että koneen pyörimisnopeutta rajoittavat liikkuvat massat ovat pääasiassa kiertokanki ja mäntä. Nämähän ovat kolmen litran v10:ssä ja 2,4:ssa V8:ssa melko tasan tarkkaan samankokoiset. Yhden sylinterin tilavuus on kummassakin tapauksessa 300 kuutiosenttimetriä. Voisi kuvitella että nykyiset männän halkaisijat ja iskunpituudet säilytetään. Toinen pyörimisnopeutta rajoittava tekijä on männän keskimääräinen nopeus. Jos iskunpituus säilyy samana, niin toki tämä keskimääräinen männännopues säilyy myös samana.
Ainoa missä V8:lla voisi olla etua v10:iin on lyhyempi kampiakseli. Toisaalta haittana on myös sitten V8:n epätasaisempi käynti. V10:n käynti on luontaisesti tasaisempaa, kampiakseliin kohdistuvat voimat ovat pienemmät.
Mitä tuohon Mersun CART-moottorikokemukseen tulee, niin sitä tuskin voi hyödyntää mitenkään. Ja toisaalta olihan Hondalla, Toyotalla ja Fordillakin ahdetut metanolikasti CART:ssa. Ne olivat vieläpä paljon Mersun koneita parempia. IRL:ssä ajetaan nyt kolmen litran kaseilla ja siellä on ainakin Honda mukana. Kyseessä on kuitenkin niin erilainen kone, ettei niistä juuri kokemuksia voi hyödyntää.
Ja lopuksi siitä pohjasta. F1 autojen pohjahan ei ole tasainen, vaan se on sivuponttoonien kohdalla porrastettu pituussuunnassa. Tämä on juuri turvallisuuden takia. Puinen kulutuspala kiinnitetään siis siihen keskiosaan estämään ettei auto ole liian lähellä radan pintaa. Aikaisemmin käytetty iso, tasainen pohja oli herkkä pohjaamiselle. Tällöin auto menetti hetkeksi kaiken downforcen.