V8 Supercars 2012

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Marco Andretti ja Nick Heidfeld osallistuvat V8 Supercars sarjan Surfers Paradisen viikonloppuun. Andretti ajaa Kelly Racingin riveissä parinaan Todd Kelly ja Heidfeld kurvailee Rod Nash Racingin riveissä parinaan David Reynolds. Eilen illalla puolestaan Paul Tracyn manageri Brian Marks kertoi suojattinsa olevan kiinnostunut osallistumaan Surfers Paradise viikonloppuun.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Viime aikoina on ollut pieniä huhuja ettei V8 Supercars sarjan kansainvälistä Surfers Paradisen kisaa saatettaisi ajaa enää kauden 2013 kisan jälkeen, mutta toisen sivuston mukaan hallitus aikoo räätälöidä sellaisen sopimuksen että Surfersin kisa jatkuisi ainakin vuoteen 2018 asti.

Toinen suuri kysymys on myös leijunut ilmassa että missä nähtäisiin V8 Supercars sarjan seuraava kansainvälinen kilpailu, sarjan kotisivuilla on äänestys meneillään jossa voi äänestää maita Hong Kong, Thaimaa, Etelä-Afrikka, Korea, Kiina, Mexico tai Singapore. Noista Mexico kerkesi noin kuukausi sitten pyörähtää huhuissa ja kilpailupaikaksi ehdotettiin Autódromo Hermanos Rodríguezia, tälle ehdotukselle on tukensa antanut entinen Champ Car-kuljetttaja Michel Jourdain Jr. Jourdain Jr:n nimi on esiintynyt myös Surfers Paradise huhuissa, jossa hän voisi jopa ajaa tänä vuonna. Myös meksikolaiskuljettajat Memo Rojas, Adrian Fernandez, Luis Diaz, Memo Gidley ja Mario Dominguez mainittiin.

Christian Klien tulee ajamaan tulevan viikon Sucrogen Townsvillen katuradalla perjantain harjoituksissa ja on myös vahvistettu että mies osallistuu Ingallin rinnalla Sandownin ja Bathurstin kisoihin.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Townsvillessä tuttuun tuuliin lajin kuningas Jamie Whincup otti voitot niin eilisessä kuin tämän päivänkin kisassa, mutta toivottavaa olisi ettei hän karkaisi pistekärjessä vaan Winterbottom ja Davidson voisivat laittaa hänelle kapuloita rattaisiin ja mennä vaikkapa ohi.

Jacques Villeneuve oli myös mukana, mutta top10 sijoituksille hän ei yltänyt, muutamia video pätkiä hänen viikonlopusta seuraavassa:
http://www.youtube.com/watch?v=HraRBgQvUwI
http://www.youtube.com/watch?v=Xd71fApCBpc&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=WU5v4pRFAcY
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Salo pitäisi saada tuonne V8:n puikkoihin ihan kunnolla ajamaan.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Tylsähköt kisat Queenslandissa, onneksi sentään Lowndes eikä Whincup voitti, niin pistetaistelu tiivistyi.

Kanadan Jaskalta kyllä melko mestarillinen viikonloppu, ensimmäisessä kisassa kolaroi kaikkiin ja toisessa pyöräytettiin radalta heti alussa.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Ford Performance Racing kävi testaamassa jo uutta ensi vuoden autoa Mark Winterbottomin ja Will Davison voimin. Ihan hieno Ford, mielestäni paremman näköinen kuin se nykyinen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Australialaisessa Auto Action lehdessä oli V8 Supercars kuljettajien palkkavertailuja, mutta siitä en ole ihan varma miten palkat on kokonaisuudessa laskettu, onko mukana ihan varmasti kaikki tulon lähteet. Jotain suuntausta luvut kuitenkin antavat.

Luultavasti syy siihen miksi James Courtney löytyy listalta ensimmäisenä on se että hän allerkirjoitti vuoden 2010 lopulla juuri mestaruuden voitettuaan pitkän ja rahakkaan sopimuksen Holden Racing Teamin kanssa, hänen manageri Alan Gow on myös erittäin osaava ja hyvä neuvottelija.

Katselin hieman sarjan kotimaisiakuskeja jotka ajavat tänä vuonna koko kauden, niin eipä James Courtneyn lisäksi kovin monta sellaista kaveri löydy lähtöruudukosta joilla olisi hirveämmin kokemusta euroopan/ameriikan sarjoista sillä vain Courtneyn lisäksi kotimaan ulkopuolella sarjan kuskeista ovat vierailleet seuraavat -> Craig Lowndes (1997/F3000), Russell Ingall (1991-1995/F3), Will Davison (2003-2004/F3), Karl Reindler (2005-2006/F3, 2006-07/A1GP), Jason Bright (Indy Lights/2000), Fabian Coulthard (Englannin F-Renault/2002-2003), Michael Patrizi (Formula BMW/2005-2006). Suurin osa Australialaiskuskeista ajaa vain kotimaan pikkuformula/GT sarjoja ja sieltä lopulta ponnahtavat V8 Supercars sarjaan, mutta on matkan varrelle mahtunut Australialaiskuskeja jotka eivät ole lainkaan vierailleet V8 Supercars sarjassa kuten ex F3000-kuski Rob Nguyen ja ex A1GP-kuskit Chris Alajajian ja Ian Dyk, viime mainittu on vasta 26-vuotias iältään siinä mielessä voisi miehen vielä joskus vaikka nähdä ajamassa V8:ssa, mut ei kaveri ole kilpaillut viime aikoina huippusarjoissa.

Sarjassa olevista merkeistä nykyinen Holden Racing Team (HRT) perustettiin 1988, nimi otettiin käyttöön vasta seuraavalla kaudella ja HRT teki heti kättelyssä yhteistyötä TWR Groupin kanssa, joka korvasi aiemmin Holdeneja ajattaneen Peter Brockin paja Holden Dealer Teamin ja tallipääliköksi HRT palkkasi Win Percyn, meni vuosia aikaa kunnes vuonna 2002 TWR:llä alkoi taloushuolet painaa päälle ja vuoden lopulla se olikin jo konkassa, seuraavaksi kaudeksi HRT:n uudeksi omistajaksi tuli Mark Skaife ja hänen Skaife Sports mutta silti apua tarvittiin. Lopulta Tom Walkinshaw palasi takaisin 2005, tällä kertaa konkkaan menneen TWR:n tilalle ilmestyi uusi Walkinshaw Performance joka tuotti HRT:lle ja Kmark Racingille tarvittavia osia ja viimein 2008 Tom Walkinshaw oli täysivaltainen Holden Racing Teamin omistaja. Nykyään pomona häärii Ryan Walkinshaw, sillä hänen isänsä Tom menehtyi pitkäaikaisen sairauden saattelemana marraskuussa 2010. HRT:n tallipäällikkönä häärii pitkän linjan Mclaren F1-tiimin entinen työntekijä Steve Hallam.

Ford Performance Racing perustettiin 2003 jota pyörittää David Richardsin Prodrive, sitä ennen Fordin virallinen "tehdastiimi" sarjassa oli Glenn Seton Racing. Tallipäällikkönä hääri FPR:llä Tim Edwards joka oli aiemmin töissä Jordan F1-tiimissä koko tiimin elinajan. Nykyinen FPR:n ja Prodriven sopimus ulottuu kauden 2013 loppuun saakka, mutta luultavasti jatkosopimus on syntymässä eteenpäinkin. Sarja on kiinnostava ja kiehtova mutta paljon on sarjassa vieläkin sellaista minkä sisälle ei ole oikein päässyt.
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Paljonko näissä V8 supercareissa on jerkkua pellin alla? Eli missä hevosvoima/vääntötasoissa keskimäärin pyöritään? Ilmeisesti hakkaavat kuitenkin eurokilpailija-DTM:n voimassa?
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Paljonko näissä V8 supercareissa on jerkkua pellin alla? Eli missä hevosvoima/vääntötasoissa keskimäärin pyöritään? Ilmeisesti hakkaavat kuitenkin eurokilpailija-DTM:n voimassa?
http://en.wikipedia.org/wiki/V8_supercar#The_V8_Supercar

"A V8 Supercar must have a front-engine design and rear-wheel drive. Every car uses either a 5.0 L Ford "Boss 302" SVO or a 5.0 L Chevrolet small block race-engine (depending on the make) - capable of producing between 460 and 485 kW (620 — 650 bhp) of power, but generally quoted as a little over 450 kW (600 bhp) in race trim."
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Loistavaa, tätähän voisi vaikka alkaa seuraamaan. Noi DTM:n 4xx hv on jotenkin naivia tasoa kun nykyään monessa perheautossakin enemmän.
Tehoa on juu, mutta siinä missä V8 Supercar on aivan hirveä malmikasa, DTM autot ovat hiilikuitu-monokokin ympärille rakennettuja silhuetteja, joilla ei ole sitten mitään tekemistä esikuviensa kanssa. Tehopaino-suhteet on aivan toiselta planeetalta, samoin kuin ajettavuus. Voisi sanoa että DTM-auto on GP2:n tai GP3:n jonka päälle on leivottu sopivasti jotain saksalaista siviiliautoa muistuttava kori.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tehoa on juu, mutta siinä missä V8 Supercar on aivan hirveä malmikasa, DTM autot ovat hiilikuitu-monokokin ympärille rakennettuja silhuetteja, joilla ei ole sitten mitään tekemistä esikuviensa kanssa. Tehopaino-suhteet on aivan toiselta planeetalta, samoin kuin ajettavuus. Voisi sanoa että DTM-auto on GP2:n tai GP3:n jonka päälle on leivottu sopivasti jotain saksalaista siviiliautoa muistuttava kori.
-Mahtavtkohan pärjätä "formula-Lancialle" eräällä Pyreneiden niemimaalla sijaitsevalla radalla? :rolleyes:
Vakavasti ottaen Supercarseissa on kai jo pitkään ajettu suihkutuskoneilla, Nascarin Sprint Cupin luopuessa kaasareista vasta täksi kaudeksi (?).
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
En tiedä olenko tämän jo jossain välissä sanonut mutta V8:t on kyllä sellainen sarja johon ehdottomasti pitäisi saada joku Suomikuski pysyvästi ajamaan. Kuitenkin yksi maailman tunnetuimpia autourheilusarjoja, legandaariseksikin voisi luonnehtia.

Ja myöskin vaikea uskoa ettei joku pätevä Suomikuski olisi vähintäänkin niiden paikallisten tasoa.
 
Ylös