No kun ei pidä moinen väittämä paikkaansa. Jos nyt ruvetaan miettimään mistä se "hyvä alavääntö" tulee, niin ei sillä ole mitään väliä onko bokseri-kone vai ei.
Käytännössä hyvä alavääntö tarkoittaa vain laajaa tehoaluetta, eli kone tuottaa tehoa jo alhaisilla kierroksilla. Ei bokserissa ole mitän tiettyä ominaisuutta, mikä aiheuttaisi moista.
Se on totta, että samantilavuuksinen kone tuottaa enemmän huipputehoa, jos pyttyjä on enemmän. Tämä johtu osin siitä, että kaikkien sylinterien yhteen laskettu venttiilien pinta-ala on suurempi, kuin vähemmän sylintereitä omaavassa koneessa. Näin kaasut vaihtuvat tehokkaammin. Lisäksi kun yhden sylinterin tilavuus on pienempi, niin männän halkaisija on pienempi ja iskun pituus on lyhyempi. Tämä taas mahdollistaa suuremmat kierrosnopeudet, männän keskimääräisen nopeuden kuitenkaan nousematta yli kriittisen. Pienempi mäntä taasen mahdollistaa suuremman männän nopeuden, koska massat ovat pienempiä.
Jos haluaa hiuksia halkoa, niin varmaan jotain korjattavaa tässäkin on, mutta uskoisin, että pääpiirteissään juttu on aivan totta ja pitävä.