pmv
Well-known member
Viime aikoina on mielestäni nähty huolestuttavan paljon pahoja kolareita. Viimeisimpänä Jenson Button näyttää täräyttäneen B.A.R:n kunnolla pihalle.
Ralf Schumacher ja Ralph Firman ovat joutuneet jättämään kilpailuja väliin kovien ulosajojen seurauksena. McLarenin uuden auton testejä on rajoittanut muutama todella paha mälli.
Jos piruja haluaa maalailla seinälle, niin tilanne muistuttaa pitkälti kauden 1994 tapahtumia. Tuolloinhan mm. Jean Alesi, Pedro Lamy ja JJ Lehto joutuivat pahoihin onnettomuuksiin testeissä. Tuolloisen tapahtumaketjun uhrit olivat Ayrton Senna ja Roland Razenberger, mutta siis pahoja ulosajoja oli tapahtunut muitakin. Vaikka nuo kuolemaan johtaneet kolarit olivatkin poikkeavia verrattuna muihin vakaviin onnettomuuksiin, olivat ne kuitenkin tietyn kehityksen päätepiste. Autoja muutettiin seuraavien kisojen aikana turvallisempaan suuntaan ja pahat onnettomuudet vähenivät merkittävästi.
Mielestäni nyt autojen kaarrenopeudet ovat nousseet aivan liian kovalle tasolle ja vakavat seuraukset ulosajoissa ovat vain ajan kysymys. Kun vuonna 94 suurin ongelma taisi olla liian matalalla maavaralla olevat autot, niin nyt väittäisin syyksi renkaita. 94 autojen downforcen määrä oli mahtava, mutta se vaati autolta täydellistä tasapainoa. Pienikin väärä ajolinja tai säätövirhe aieheutti downforcen äkillisen menetyksen ja sitä kautta rajun ulosajon.
Nyt renkaat ovat näkemykseni mukaan samassa asemassa. Renkaiden pito on noussut merkittävästi 2001 kauden aloituksen jälkeen. Rengassota on nostanut osapuolien välisiä panoksia ja seoksissa ja renkaiden käyttäytymisessä ollaan menty kohti ääripäätä. Pitoa on mahtavasti tarjolla, mutta kun lepokitka muuttuu liikekitkaksi, eli auto lähtee luisuun, kuljettaja muuttuu matkustajaksi. Aikaisemmin renkaat ovat olleet kovempia ja niiden käytös ei ole ollut niin agressiivista. Tämä on antanut kuljettajalle tietyn mahdollisuuden ylittää rajat ja silti korjata tilanne.
Kun katsoo autojen etenemistä radalla, niin selkeästi on havaittavissa se, että ne etenevät kuin raiteilla. Keskinopeudet ovat nousseet valtavasti ja varsinkin 4-5 vaihteen mutkat ovat muuttuneet jo supernopeiksi kaarteiksi. Aikoinaan ajatellut ratojen turva-alueet eivät näillä nyky-ykkösillä enää päde.
FIA tuudittautuu liikaa uranrenkaiden taakse. Nämä renkaat ovat kuitenkin pidon puolesta aivan eri luokkaa kuin takavuosien sliksit. Se, että niissä on urat, ei todellakaan tee renkaista automaattisesti kovempia ja siten hitaampia. Mielestäni autoille on syytä tehdä jotain, sillä tätä menoa voi ykkösissä tapahtua todella vakava onnettomuus kaikista turvajärjestelyistä huolimatta.
Ralf Schumacher ja Ralph Firman ovat joutuneet jättämään kilpailuja väliin kovien ulosajojen seurauksena. McLarenin uuden auton testejä on rajoittanut muutama todella paha mälli.
Jos piruja haluaa maalailla seinälle, niin tilanne muistuttaa pitkälti kauden 1994 tapahtumia. Tuolloinhan mm. Jean Alesi, Pedro Lamy ja JJ Lehto joutuivat pahoihin onnettomuuksiin testeissä. Tuolloisen tapahtumaketjun uhrit olivat Ayrton Senna ja Roland Razenberger, mutta siis pahoja ulosajoja oli tapahtunut muitakin. Vaikka nuo kuolemaan johtaneet kolarit olivatkin poikkeavia verrattuna muihin vakaviin onnettomuuksiin, olivat ne kuitenkin tietyn kehityksen päätepiste. Autoja muutettiin seuraavien kisojen aikana turvallisempaan suuntaan ja pahat onnettomuudet vähenivät merkittävästi.
Mielestäni nyt autojen kaarrenopeudet ovat nousseet aivan liian kovalle tasolle ja vakavat seuraukset ulosajoissa ovat vain ajan kysymys. Kun vuonna 94 suurin ongelma taisi olla liian matalalla maavaralla olevat autot, niin nyt väittäisin syyksi renkaita. 94 autojen downforcen määrä oli mahtava, mutta se vaati autolta täydellistä tasapainoa. Pienikin väärä ajolinja tai säätövirhe aieheutti downforcen äkillisen menetyksen ja sitä kautta rajun ulosajon.
Nyt renkaat ovat näkemykseni mukaan samassa asemassa. Renkaiden pito on noussut merkittävästi 2001 kauden aloituksen jälkeen. Rengassota on nostanut osapuolien välisiä panoksia ja seoksissa ja renkaiden käyttäytymisessä ollaan menty kohti ääripäätä. Pitoa on mahtavasti tarjolla, mutta kun lepokitka muuttuu liikekitkaksi, eli auto lähtee luisuun, kuljettaja muuttuu matkustajaksi. Aikaisemmin renkaat ovat olleet kovempia ja niiden käytös ei ole ollut niin agressiivista. Tämä on antanut kuljettajalle tietyn mahdollisuuden ylittää rajat ja silti korjata tilanne.
Kun katsoo autojen etenemistä radalla, niin selkeästi on havaittavissa se, että ne etenevät kuin raiteilla. Keskinopeudet ovat nousseet valtavasti ja varsinkin 4-5 vaihteen mutkat ovat muuttuneet jo supernopeiksi kaarteiksi. Aikoinaan ajatellut ratojen turva-alueet eivät näillä nyky-ykkösillä enää päde.
FIA tuudittautuu liikaa uranrenkaiden taakse. Nämä renkaat ovat kuitenkin pidon puolesta aivan eri luokkaa kuin takavuosien sliksit. Se, että niissä on urat, ei todellakaan tee renkaista automaattisesti kovempia ja siten hitaampia. Mielestäni autoille on syytä tehdä jotain, sillä tätä menoa voi ykkösissä tapahtua todella vakava onnettomuus kaikista turvajärjestelyistä huolimatta.