Vakavien ulsoajojen suma

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Viime aikoina on mielestäni nähty huolestuttavan paljon pahoja kolareita. Viimeisimpänä Jenson Button näyttää täräyttäneen B.A.R:n kunnolla pihalle.

Ralf Schumacher ja Ralph Firman ovat joutuneet jättämään kilpailuja väliin kovien ulosajojen seurauksena. McLarenin uuden auton testejä on rajoittanut muutama todella paha mälli.

Jos piruja haluaa maalailla seinälle, niin tilanne muistuttaa pitkälti kauden 1994 tapahtumia. Tuolloinhan mm. Jean Alesi, Pedro Lamy ja JJ Lehto joutuivat pahoihin onnettomuuksiin testeissä. Tuolloisen tapahtumaketjun uhrit olivat Ayrton Senna ja Roland Razenberger, mutta siis pahoja ulosajoja oli tapahtunut muitakin. Vaikka nuo kuolemaan johtaneet kolarit olivatkin poikkeavia verrattuna muihin vakaviin onnettomuuksiin, olivat ne kuitenkin tietyn kehityksen päätepiste. Autoja muutettiin seuraavien kisojen aikana turvallisempaan suuntaan ja pahat onnettomuudet vähenivät merkittävästi.

Mielestäni nyt autojen kaarrenopeudet ovat nousseet aivan liian kovalle tasolle ja vakavat seuraukset ulosajoissa ovat vain ajan kysymys. Kun vuonna 94 suurin ongelma taisi olla liian matalalla maavaralla olevat autot, niin nyt väittäisin syyksi renkaita. 94 autojen downforcen määrä oli mahtava, mutta se vaati autolta täydellistä tasapainoa. Pienikin väärä ajolinja tai säätövirhe aieheutti downforcen äkillisen menetyksen ja sitä kautta rajun ulosajon.

Nyt renkaat ovat näkemykseni mukaan samassa asemassa. Renkaiden pito on noussut merkittävästi 2001 kauden aloituksen jälkeen. Rengassota on nostanut osapuolien välisiä panoksia ja seoksissa ja renkaiden käyttäytymisessä ollaan menty kohti ääripäätä. Pitoa on mahtavasti tarjolla, mutta kun lepokitka muuttuu liikekitkaksi, eli auto lähtee luisuun, kuljettaja muuttuu matkustajaksi. Aikaisemmin renkaat ovat olleet kovempia ja niiden käytös ei ole ollut niin agressiivista. Tämä on antanut kuljettajalle tietyn mahdollisuuden ylittää rajat ja silti korjata tilanne.

Kun katsoo autojen etenemistä radalla, niin selkeästi on havaittavissa se, että ne etenevät kuin raiteilla. Keskinopeudet ovat nousseet valtavasti ja varsinkin 4-5 vaihteen mutkat ovat muuttuneet jo supernopeiksi kaarteiksi. Aikoinaan ajatellut ratojen turva-alueet eivät näillä nyky-ykkösillä enää päde.

FIA tuudittautuu liikaa uranrenkaiden taakse. Nämä renkaat ovat kuitenkin pidon puolesta aivan eri luokkaa kuin takavuosien sliksit. Se, että niissä on urat, ei todellakaan tee renkaista automaattisesti kovempia ja siten hitaampia. Mielestäni autoille on syytä tehdä jotain, sillä tätä menoa voi ykkösissä tapahtua todella vakava onnettomuus kaikista turvajärjestelyistä huolimatta.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Erittäin tervetullut topicci ja hyvää analyysiä nykytilanteesta ja sen syistä.

Kuljettajien poisjääntejä on todellakin tänä vuonna tapahtunut ja sinänsä melko 'vaarattoman' tyyppiset testionnettomuuden muulla kuin täydellä nopeudella ovat johtaneet yllättäviin loukkaanumisiin.

Se, että kuljettaja (Firman) käri vielä yli viikko onnettomuutensa jälkeen tasapainohäiriöistä ei ole mikään pikku juttu. Nykyinen turvavarustelu periaatteessa estää niskaan kohdistuvat iskut, niin kauan kuin kapiini pysyy ehjänä. Tärähdysvoimaa vaimennetaan tehokkaasti rakenteilla, mutta jos tilanne nopeudet ovat selvästi kovempia kuin aikaisemmin, ei pelkkä auton rakenne riitä suojaamaan kuljettajaa tärähdykseltä. Es. Firmanin kantapää ja muiden kuljettajien lukuiset käsivammat kertovat siitä, ettei kuljettaja enää ole loukkaantumisilta turvassa normaalissakaan törmäystilanteessa.

McLarenilla oli suuria vaikeuksia saada uusi autonsa läpi törmäystesteistä, vaikka nämä tulokset sinänsä ovatkin marginaalisia kertovat nekin osaltaan siitä, että autojen rakenteenkin osalta ollaan lähestymässä äärirajoja. Kun testiolosuhteetkaan eivät missään tapauksessa vastaa kaikkein pahimpia mahdollisia onnettomuusskenaarioita ja kaikkia erilaisia törmäyskulma tyyppejä - ollaan tätä menoa ennen pitkää tilanteessa, jossa sattuu sen verran pahempi yksittäinen onnettomuus, että se vaatii kuljettajan hengen.

Tilannetta ei ole mitenkään helppo korjata, ja itse pelkään pahoin että pitää tapahtua ensin jokin suurempi onnettomuus ja vasta sen jälkeen tarvittavat ratkaisut voidaan tehdä. Erityisesti tätä kautta koskien voidaneen myös teoretisoida tilannetta, jossa kaksi autoa ajaa täydellä vauhdilla voitosta eikä anna tuumaakaan periksi kaarteessa, jossa ei nykytyylisillä autoilla ole pakko nostaa jalkaa kaasulta. Yksi pieni virheliike johtaa molempien autojen ulosajoon ja mahdollisuus es. toisen auton ilmaan lentämiseen tai ympäripyörähtämiseen on huomattavasti suurempi, kun autoja on kaksi ja ne törmäävät toisiinsa ja saavat toisiltaan uudenlaisen liikeradan.

Pitäisi siis laskea kaarrenopeuksia tavalla, joka pakottaisi hidastamaan vauhtia ja samalla autojen turvarakenteiden suojavoiman riittävyys myös pahimmissa onnettomuuksissa voitaisiin varmasitaa.

<small>[ 18-09-2003, 16:20: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Niin virheliike tai "virheliike". Suumahherihan yritti lähettää Häkkisen maata kiertävälle radalle Spassa 2000. :rolleyes: Ralf Schumacherin ja Firmanin onnettomuudethan johtuivat teknisistä vioista eikä renkaista. Ralfilla hajosi takaripustus ja Firmanilla siipi. Tietysti ripustukset joutuvat kovemmalle jos renkaissa on enemmän pitoa..
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Hyvä topic,kieltämättä!
Ralphin onnettomuus on mielestäni pahin sitten Burtin Spaan onnettomuuden. Takaspoilerin irtoaminen tuolaisessa paikassa on järkyttävää,ja ulosajo näytti TODELLA pahalta.Edellisessä viestissä todettiin sen olevan vakava asia, että Firman kärsi tasapaino häiriöistä vielä viikko onnettomuuden jälkeen. Varmasti näin, mutta pahempi asia on se,että kaveri kärsi häiriöistä vielä kolme viikkoa ulosajon jälkeen. Sehän esti Firmanin osallistumisen Monzan kisaan.

Ralfille taisi käydä kuin JJ:lle aikoinaan: tapahtui testionnettomuus, jota kukaan ulkopuolinen ei näe. Ahaa,ajattelee talli,ei hätää, sponsoreita yms. voidaan rauhoittaa kertomalla tieto, jossa myönnetään ulosajon vakavuus, mutta kiistetään loukkaantuminen. Perjantaina ajaminen taisi vain huonontaa Ralfin tilaa.Toivottavasti mies on kunnossa Indianapolisissa.

Jensonin onnettomuus on minulle toistaiseksi tuntematon, mutta kaksi pahaa mälliä kolmen kuukauden sisään(Monacossa ja nyt testeissä) ei ole mikään hyvä juttu.

Lisäksi on sattunut muitakin pahoja mällejä viime aikoina: Kimi Saksassa-tosin tapausta liioiteltiin medioissa- ja Ruubens Unkarissa. Varsinkin Rubinjon onnettomuus oli todella vakava tilanne,kun ripustukset hajoavat noin huikeissa nopeuksissa. Myös Da Mattan renkaan hajoaminen Italiassa olisi ollut hengen vaaralline lähes jokaisessa radan muussa kohdassa.

Tässä kirjoitellessani huomasin, että aika monta viimeaikojen pahoista onnettomuuksista on johtunut materiaalivioista.Ei hjuva.Täytyy toivoa etteivät autot hajoile Indianan ovaali osuudella. Silloin tulee nimittäin pahaa jälkeä.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Yllättävää, että itse ajattelin topikin rakentaa samasta aiheesta, mutta kun ajasin sivun, niin täällähän tämä jo oli.

Buttonhan täräytti jo Monacossa lujasti kaiteisiin ja joutui silloin jättämään kisan väliin. Tuntuu jotenkin siltä, että Button on sen oloinen kaveri, että ottaa vakavammin nämä ulosajot, jolloin ne vaikuttavat oleellisesti ajosuoritukseen. Monacon jälkeiset kisat olivat aika hissuttelua. Ei tee hyvää miehen uralle.

-94 kaltaista tilannetta tuskin tapahtuu turvallisuuden nousun myötä (esim. korkeat ohjaamot), mutta vakavien onnettumuuksien suma on ollut yllättävän suuri.
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
Mielestäni viime vuosien hurjin onnettomuus, josta kuski on selvinnyt säikähdyksellä, on Allan McNishin ulosajo Suzukassa viime vuonna. Allan syöksyi 130R-mutkasta perä edellä RENGASVALLIN JA KAITEEN LÄPI. Jokainen voi kuvitella, miten Allanille olisi käynyt jos onnettomuus olisi tapahtunut nokka edellä.

 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Mä yhdyn Molden mielipiteeseen. Toi oli todella järkyttävän näköinen lopputulos, vaikka itse "aidan leikkaamista" ei kamerakulmista näkynytkään. En muista koska muulloin aita olisi taipunut auton tieltä.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Mun mielestä parantunut F1-turvallisuus on luonut illuusion, että nykytörmäyksissä kuljettaja ei voi kuolla. Pikku ötökät voivat kestää kymmenien G:n hidastuvuusvoimia, mutta ihmisen fysiikka ei.

FIA:kin "myhäilee" tyytyväisenä parantuneesta turvallisuudesta F1:sissä. Viimeisimmät kuolemantapaukset ovat olleet ratavirkailijoiden menehtymisiä. Toivottavasti kenenkään kuskin ei tarvitse olla uhrilampaana.

http://www.fia.com/homepage/i_pres-a.htm
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
epeli:
Hyvä topic,kieltämättä!
Ralphin onnettomuus on mielestäni pahin sitten Burtin Spaan onnettomuuden. Takaspoilerin irtoaminen tuolaisessa paikassa on järkyttävää,ja ulosajo näytti TODELLA pahalta.
Öö irtosko tuo takaspoileri, eikö siinä ollut ihan tavallinen ulosajo, joka kyllä näytto pahalta!

Observer:
Niin virheliike tai "virheliike". Suumahherihan yritti lähettää Häkkisen maata kiertävälle radalle Spassa 2000. :rolleyes:
Pitihän tännekin tuoda sitten Schumin pahuus esiin!

Eniten minua huolestuttaa nykyisten kuljettajien luottamus autoihin. Esim. Alonso Brasiliassa täysiä romukasaan, eikä ole (kai) vieläkään myöntänyt virhettä!
Ett silleen!!!!!!!1
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
jaska:
epeli:
Hyvä topic,kieltämättä!
Ralphin onnettomuus on mielestäni pahin sitten Burtin Spaan onnettomuuden. Takaspoilerin irtoaminen tuolaisessa paikassa on järkyttävää,ja ulosajo näytti TODELLA pahalta.
Öö irtosko tuo takaspoileri, eikö siinä ollut ihan tavallinen ulosajo, joka kyllä näytto pahalta!
Kyllä sieltä irtosi takasiipi ja sitten lähti auto hallinasta:
http://f1.tottoro.hu/2003/13_hungary/03_fp2_firman.avi

[Edit: korjasin linkin]

<small>[ 18-09-2003, 19:26: Message edited by: GeGe ]</small>
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Burtin Span onnettomuus 2001 johtu kyllä siitä kun Burti ja Irvine ottivat kontaktia 300 km/h lasissa ja Burtilta katkesi/rikkoontui ainakin vasemmalta eturipustukset. Ja Observerin kommetti on osoitus erittäin suuresta mauttomuudesta. Edes pahimmat tifosot ei lausu täällä mitään noin typerää, vaikka joku hymiö siellä olikin perässä.

<small>[ 18-09-2003, 19:36: Message edited by: JOC ]</small>
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
JOC:
Burtin Span onnettomuus 2001 johtu kyllä siitä kun Burti ja Irvine ottivat kontaktia 300 km/h lasissa ja Burtilta katkesi/rikkoontui ainakin vasemmalta eturipustukset.
Mun käsityksen mukaan tässä topikissa ei ole kukaan muuta väittänytkään..
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Oho. Katsoin korrelaatin viittaavan muualle kuin se viittasikaan. Förlåt mig. Jag har skrivit för många uppsatser idag. I morgon händer det.

<small>[ 18-09-2003, 19:54: Message edited by: JOC ]</small>
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
JOC:
Ja Observerin kommetti on osoitus erittäin suuresta mauttomuudesta. Edes pahimmat tifosot ei lausu täällä mitään noin typerää, vaikka joku hymiö siellä olikin perässä.
Totuus tekee kipeää eikö totta? :rolleyes:
 

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
Tekee kyllä pahaa katsoa tuota. En yhtään ihmettele jos kaveri ei pysty ihan heti ajamaan. Tulee taas mieleen Adelaine 95, arvostan kyllä todella suuresti että Häkkinen vielä palasi ja vieläpä mestariksi.
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Kyllä Firmanin videoa katsellessa tulee aika syvä järkytyksen tunne. Varmasti oli paha olo tuon mällin jälkeen. Vaikka tuossa näkyy, että kaverilla on silmät auki ja tajuissaan, mutta lyön vaikka vetoa,etei Ralph ollut ihan messissä tuon jälkeen. Aika samanlainen osuma kuin Mikalla. Siinä meinasi käydä katsojillekkin pahasti,kun rengasvalli hajoaa osiin.

McNishin mälli oli todella paha myös. Täältä löytyy video: http://www.ukf1.net/.

Samasta osoitteesta löytyy myös Buttonin kolari Monacossa,ja Alonso&Webber show Brasiliasta
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
epeli:
Vaikka tuossa näkyy, että kaverilla on silmät auki ja tajuissaan, mutta lyön vaikka vetoa,etei Ralph ollut ihan messissä tuon jälkeen.
Joskus kerkiää noiden kolareiden jälkeen jo huolestua, että miksei se nyt nouse jo, kun ilmeisesti kuski kertoo viimeiset kuulumiset tallille radiolla.
Tässä tuskin on siitä kyse :) .
 

Funktio

Well-known member
Liittynyt
23.2.2001
Viestit
305
Sijainti
Sonkajärvi
ml:
Mun mielestä parantunut F1-turvallisuus on luonut illuusion, että nykytörmäyksissä kuljettaja ei voi kuolla. Pikku ötökät voivat kestää kymmenien G:n hidastuvuusvoimia, mutta ihmisen fysiikka ei.

FIA:kin "myhäilee" tyytyväisenä parantuneesta turvallisuudesta F1:sissä. Viimeisimmät kuolemantapaukset ovat olleet ratavirkailijoiden menehtymisiä. Toivottavasti kenenkään kuskin ei tarvitse olla uhrilampaana.

http://www.fia.com/homepage/i_pres-a.htm
Totta. Kun koko ajan tilannenopeudet kasvavat, niin samalla G-voimat kasvavat törmäyksissä. Aivoselkäydinneste joka suojelee aivoja ei pysty kovimmissa vauhdeissa enään toimimaan "pehmusteena" aivoille, jolloin tuloksena on aivoruhje. Yksi pahimmista turvallisuutta vähentävistä seikoistahan on se , että formulat ovat avomallisia.
Kuskithan ajavat testeissä tavallaan aina proto-malleilla, joista ei ole 100% varmuutta ikinä.

<small>[ 20-09-2003, 12:32: Message edited by: Funktio ]</small>
 
Ylös