Vakavien ulsoajojen suma

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Sam sanoi:
Siis miten jarrut vaikuttavat kaarrenopeuksiin:confused: Toki mutkia lähestyttäessä jarrutetaan aikaisemmin, mutta ilmeisestikin mutkissa voidaan ajaa ihan yhtä kovaa kuin aikaisemminkin.
Jep jep, mutta mutkaan ei tultaisi yhtä kovaa. Nykyformuloilla lähestytään muutenkin mutkia paljon lujempaa kuin 10v sitten, koska siivet ovat pienemmät mutta pitoa ja tehoa enemmän.
 

No Fear

Well-known member
Liittynyt
15.10.2001
Viestit
51
Sijainti
Turku
...tuo jarrujen kanssa palaaminen teräs jarruihin olisi paras idea sitten.....no renkaiden asentamisen. Kuskien olisi helpompi tehdä virheitä ja näin ollen ohittamisesta tulisi helpompaa!

Hyvä idea! Cart vaan on varastanut sen jo kymmenen vuotta sitten :)

Jos tämänlisäksi pitäisi jotain tehdä itse kieltäisin painolastin "ballast" asentamisen, sekä nostaisin minimipainon 850kg:hen. Lisäksi kieltäisin kaikenmaailman TC:t kokonaan ja asentaisin autoihin slicksit! Voila!
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Tämä toikki on taas ajankohtainen

Gene ei tykkää nykyisistä Formuloista. Vauhtia on jo liikaa nopeissa kaarteissa.

Testikuski Gene: F1-autot vaarallisen nopeita


Williamsin F1-tallin testikuljettajan Marc Genen mielestä nykyiset F1-autot alkavat olla jo vaarallisen nopeita.

Viime kauteen verrattuna F1-autot ovat nopeutuneet noin kahdella sekunnilla per kierros.
- Autojen vauhdit ovat kasvaneet etenkin nopeissa mutkissa. Tästä alkaa tulla jo aika vaarallista, sillä virheitä alkaa olla vaikea korjata näin kovassa vauhdissa, Gene sanoi Autosport.comille.

Viime kaudella Ralf Schumacher loukkaantui Monzan testeissä sattuneessa ulosajossa ja Ralph Firman Unkarin GP:n harjoituksissa. Molemmat toipuivat ajokuntoon melko nopeasti. Gene kuitenkin pelkää, että vielä pahempi onnettomuus saattaa olla luvassa.
- Jos mitään ei tehdä, niin joku tulee loukkaantumaan, Gene ennustaa.

MTV3
Auttaisikohan tämä viides ura renkaissa yhtään? Kumpi on turvallisempaa, rengaspito vai siipien downforce?
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
epeli sanoi:
Tässä kirjoitellessani huomasin, että aika monta viimeaikojen pahoista onnettomuuksista on johtunut materiaalivioista.Ei hjuva.Täytyy toivoa etteivät autot hajoile Indianan ovaali osuudella. Silloin tulee nimittäin pahaa jälkeä.
Yksi hjuva uudistus on Indyn ovaalilla tehty eli mutkissa on nykyään SAFER kaiteet eli ilmeisesti niiden rakenne imee mahdollisimman hyvin törmäysenergiaa ja pehmentää iskua.. en tosin muista oliko ne jo viime vuonna asennettu ennen F1 kisaa. :cool:

http://www.racinglines.com/article/articleview/2813/1/1/

Niin ja onhan nuo SAFERit siis useisiin muihinkin ovaaleihin rakennettu.
 
Viimeksi muokattu:

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Safer kehitettiin ovaaleille lähinnä sen takia, että normaalit rengasvallit eivät oikein ovaalien ulkoreunoihin sovi.

Yksi pahannäköinen kolari on tainut jäädä mainitsematta. Nimittäin tuo Sato - Heidfeld A1 Ringillä 2002. Tosi pahannäköinen, ja jos Heidfeld olisi osunut keulaan sivulta, niin jälki olisi ollut hyvin samanlaista kuin Zanardin tapauksessa Lausitzringillä 2001.

Minusta autojen aerodynaamista pitoa pitäisi vähentää, mekaanisen pidon merkitystä lisätä, ja sitten vielä moottoreja pienentää, määrätä hiilikuitujarrut kielletyiksi sekä lopuksi lisätä autojen painoa 100-150 kiloa. Eli juuri forumilla mainituilla keinoilla saataisiin lajista katsojalle kiinnostavampi sekä varmaankin myös turvallisempi.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Lähinnä siinä tilanteessa minusta oli vaarana että Heidfeldin auto tulee suoraan satoa päähän. Taisi siinä tialnteessa osumahetkellä senverran vähän kuitenkin vauhtia olla ettei ihan siihen lausitzringin onnettomuuteen voi verrata?
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Siis tarkoitin, että jos Sato olisi kerinnyt kääntämään mutkaan enemmän, siis törmäys olisi tullut vielä enemmän sivulta päin. Mutta joka tapauksessa, kolari oli erittäin ikävän näköinen.

Sauber ja Heidfeld syyttivät muistaakseni jarruja, mutta jotenkin minusta vaan tuntuu, että osasyynä oli Heidfeldin liika yritys. Monesti pahat kolarit tuntuvatkin johtuvan kuljettajien virheistäkin. Tietysti Firmanin tapaus johtui pelkästään teknisestä virheestä. Esimerkiksi Burtin ja Alan McNishin kolarit johtuivat kuljettajien virheistä.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Ei ne teräs jarrut mitään tulisi muuttamaan.. Williamshan niitä kokeili jolunen vuosi sitten ja eroa hiilikuituisiin jarruihin ei juurikaan ollut..
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Apa_02 sanoi:
Sauber ja Heidfeld syyttivät muistaakseni jarruja, mutta jotenkin minusta vaan tuntuu, että osasyynä oli Heidfeldin liika yritys.
Ennen kolaria oli ajettu muutama kierros turva-auton perässä, joten oli luonnollista, että Heidfeldin Sauberin jarrut olivat kylmenneet. Tuskinpa Schumi, Cuti, Barrichello tai muu kokenut kuski olisi vastaavanlaista virhettä tehnyt.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Eiköhän ne autot menneet vielä lujempaa mutkissa 1980-luvun alussa, kun maaefekti oli sallittu; silloin mentiin niin kuin raiteilla, ja jos maaefekti katosi, niin silloin tapahyui kauheita!!!
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Apa_02 sanoi:
Yksi pahannäköinen kolari on tainut jäädä mainitsematta. Nimittäin tuo Sato - Heidfeld A1 Ringillä 2002. Tosi pahannäköinen, ja jos Heidfeld olisi osunut keulaan sivulta, niin jälki olisi ollut hyvin samanlaista kuin Zanardin tapauksessa Lausitzringillä 2001.
Sivulta osuessa jälki olisi tosiaan voinut olla todella pahaa. Sivulta ohjaamoon kohdistuva törmäys taitaa olla formula-autojen suurin heikkous turvallisuuden kannalta tällä hetkellä, koska törmäävän auton nokka on niin kestävä ja vahva, että se ei juurikaan anna periksi sellaisessa tilanteessa ja ohjaamo ei siis välttämättä kestä kovaa sivulta tulevaa osumaa. Jos joku pyörähtää poikittain keskelle rataa kuten Zanardin tapauksessa, voi jälki olla vastaavaa myös ykkösissä. Jotain tällaista sanottiin jossain brittiläisessä (?) autourheilun turvallisuutta koskevassa dokumentissa.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Ei olisi todellakaan ihme, jos joku ihan vaan menettäisi vaikka varikolta tullessa auonsa hallinan ja lipuisi pääsuoralle jossa on juuri toinen auto tulossa 350km/h. Pam...dööd. Tämmöistä on mahdoton estää, täytyy vaan toivoa että semmoista ei koskaan tapahdu.
Se on hyvä juttu, että moneen vuoteen autoa ei ole mennyt ylösalaisin. Katolleen menevät onnettomuudet ovat aika ilkeän näköisiä kuten Diniz 1999 Nyrrillä tai De la Rosa 2000 Monzassa. Onneksi näistä ollaan selvitty ehjin nahoin.
Nykyään kolarit tapahtuu yleensä jonkun osan pettämisen takia. Ulosajoissa on ollut kuitenkin tuuria, kun kenellekään ei ole käynyt pahasti. Jonain päivänä ihan varmasti tapahtuu vielä pahempi onnettomuus jossa on vain huonoa onnea.
Tänä vuonna ei ole vielä mitään käynyt ja ainoa yhteentörmäyskin oli Bahrainissa. Tietysti tilaanteet tuovat jännitystä kisaan, joten ainakin vähän enemmän kolareita toivoisin. Vakammat tapaukset saisivat jäädä vähemmälle.
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
molde sanoi:
Mielestäni viime vuosien hurjin onnettomuus, josta kuski on selvinnyt säikähdyksellä, on Allan McNishin ulosajo Suzukassa viime vuonna. Allan syöksyi 130R-mutkasta perä edellä RENGASVALLIN JA KAITEEN LÄPI. Jokainen voi kuvitella, miten Allanille olisi käynyt jos onnettomuus olisi tapahtunut nokka edellä.

Samaa mieltä kanssasi.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Oikeastaan vuotta aiemmin myös tapahtui 130R mutkassa paha kolari kun Tomas Enge menetti Prostin hallinnan




Se on hyvä juttu, että moneen vuoteen autoa ei ole mennyt ylösalaisin. Katolleen menevät onnettomuudet ovat aika ilkeän näköisiä kuten Diniz 1999 Nyrrillä tai De la Rosa 2000 Monzassa. Onneksi näistä ollaan selvitty ehjin nahoin.
Oikeastaan Schumi lens ylösalaisin 2001 Melbournessa ja samana vuonna Hockessa. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Niissä auto kääntyi lopulta oikein päin. Sydän hakkaa miljoonaa kun auto on volttien jälkeen ylösalaisin ja kuljettaja on siellä alla ties missä kunnossa. Kun auto on oikeinpäin, näkee onko kuljettaja kunnossa vai ei. Epätietoisuus on ikävintä mitä on.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Hakkis sanoi:
Niissä auto kääntyi lopulta oikein päin. Sydän hakkaa miljoonaa kun auto on volttien jälkeen ylösalaisin ja kuljettaja on siellä alla ties missä kunnossa. Kun auto on oikeinpäin, näkee onko kuljettaja kunnossa vai ei. Epätietoisuus on ikävintä mitä on.
Aijoo anteeksi, en ollut varma kumpaa tarkoitit mutta kiitos kun valaisit minut ;)

Ja kyllä ylösalaisin jäänyt auto on aina paha näky.

Fisichellan Benetton taisi mennä niin spa:ssa 2000
 
Ylös