Jep jep, mutta mutkaan ei tultaisi yhtä kovaa. Nykyformuloilla lähestytään muutenkin mutkia paljon lujempaa kuin 10v sitten, koska siivet ovat pienemmät mutta pitoa ja tehoa enemmän.Sam sanoi:Siis miten jarrut vaikuttavat kaarrenopeuksiin Toki mutkia lähestyttäessä jarrutetaan aikaisemmin, mutta ilmeisestikin mutkissa voidaan ajaa ihan yhtä kovaa kuin aikaisemminkin.
Auttaisikohan tämä viides ura renkaissa yhtään? Kumpi on turvallisempaa, rengaspito vai siipien downforce?Testikuski Gene: F1-autot vaarallisen nopeita
Williamsin F1-tallin testikuljettajan Marc Genen mielestä nykyiset F1-autot alkavat olla jo vaarallisen nopeita.
Viime kauteen verrattuna F1-autot ovat nopeutuneet noin kahdella sekunnilla per kierros.
- Autojen vauhdit ovat kasvaneet etenkin nopeissa mutkissa. Tästä alkaa tulla jo aika vaarallista, sillä virheitä alkaa olla vaikea korjata näin kovassa vauhdissa, Gene sanoi Autosport.comille.
Viime kaudella Ralf Schumacher loukkaantui Monzan testeissä sattuneessa ulosajossa ja Ralph Firman Unkarin GP:n harjoituksissa. Molemmat toipuivat ajokuntoon melko nopeasti. Gene kuitenkin pelkää, että vielä pahempi onnettomuus saattaa olla luvassa.
- Jos mitään ei tehdä, niin joku tulee loukkaantumaan, Gene ennustaa.
MTV3
Yksi hjuva uudistus on Indyn ovaalilla tehty eli mutkissa on nykyään SAFER kaiteet eli ilmeisesti niiden rakenne imee mahdollisimman hyvin törmäysenergiaa ja pehmentää iskua.. en tosin muista oliko ne jo viime vuonna asennettu ennen F1 kisaa.epeli sanoi:Tässä kirjoitellessani huomasin, että aika monta viimeaikojen pahoista onnettomuuksista on johtunut materiaalivioista.Ei hjuva.Täytyy toivoa etteivät autot hajoile Indianan ovaali osuudella. Silloin tulee nimittäin pahaa jälkeä.
Ennen kolaria oli ajettu muutama kierros turva-auton perässä, joten oli luonnollista, että Heidfeldin Sauberin jarrut olivat kylmenneet. Tuskinpa Schumi, Cuti, Barrichello tai muu kokenut kuski olisi vastaavanlaista virhettä tehnyt.Apa_02 sanoi:Sauber ja Heidfeld syyttivät muistaakseni jarruja, mutta jotenkin minusta vaan tuntuu, että osasyynä oli Heidfeldin liika yritys.
Sivulta osuessa jälki olisi tosiaan voinut olla todella pahaa. Sivulta ohjaamoon kohdistuva törmäys taitaa olla formula-autojen suurin heikkous turvallisuuden kannalta tällä hetkellä, koska törmäävän auton nokka on niin kestävä ja vahva, että se ei juurikaan anna periksi sellaisessa tilanteessa ja ohjaamo ei siis välttämättä kestä kovaa sivulta tulevaa osumaa. Jos joku pyörähtää poikittain keskelle rataa kuten Zanardin tapauksessa, voi jälki olla vastaavaa myös ykkösissä. Jotain tällaista sanottiin jossain brittiläisessä (?) autourheilun turvallisuutta koskevassa dokumentissa.Apa_02 sanoi:Yksi pahannäköinen kolari on tainut jäädä mainitsematta. Nimittäin tuo Sato - Heidfeld A1 Ringillä 2002. Tosi pahannäköinen, ja jos Heidfeld olisi osunut keulaan sivulta, niin jälki olisi ollut hyvin samanlaista kuin Zanardin tapauksessa Lausitzringillä 2001.
Samaa mieltä kanssasi.molde sanoi:Mielestäni viime vuosien hurjin onnettomuus, josta kuski on selvinnyt säikähdyksellä, on Allan McNishin ulosajo Suzukassa viime vuonna. Allan syöksyi 130R-mutkasta perä edellä RENGASVALLIN JA KAITEEN LÄPI. Jokainen voi kuvitella, miten Allanille olisi käynyt jos onnettomuus olisi tapahtunut nokka edellä.
Oikeastaan Schumi lens ylösalaisin 2001 Melbournessa ja samana vuonna Hockessa.Se on hyvä juttu, että moneen vuoteen autoa ei ole mennyt ylösalaisin. Katolleen menevät onnettomuudet ovat aika ilkeän näköisiä kuten Diniz 1999 Nyrrillä tai De la Rosa 2000 Monzassa. Onneksi näistä ollaan selvitty ehjin nahoin.
Aijoo anteeksi, en ollut varma kumpaa tarkoitit mutta kiitos kun valaisit minutHakkis sanoi:Niissä auto kääntyi lopulta oikein päin. Sydän hakkaa miljoonaa kun auto on volttien jälkeen ylösalaisin ja kuljettaja on siellä alla ties missä kunnossa. Kun auto on oikeinpäin, näkee onko kuljettaja kunnossa vai ei. Epätietoisuus on ikävintä mitä on.