Vallen avaus
Sen verran haluaisin mainita, että WTCC sarjan taso ja ammattimaisuus eivät ole vielä oikein suurelle yleisölle selvinneet, ainakaan koto-Suomessa. Kyseessä on kuitenkin ykkösten lisäksi ainoa rata-autoilun MM-sarja ja kun ralli lisätään mukaan, niin yksi kolmesta. Sinne ei yksikään kuljettaja tämän maan päällä pysty menemään suoraan voittamaan vaikka puhutaankin "vain" koppiautoista. Katto pään päällä ei ainakaan tässä tapauksessa vähennä kilpailun kovuutta tippaakaan. Autotehtaiden pyörittämää sarjaa ei pitäisi ennakkoluuloisesti sekoittaa kansallisiin sarjoihin, vaikkakin autot päälle päin näyttävät samanlaisilta.
Vallen sopimus on erittäin hieno asia sekä suomalaiselle autourheilulle että Vallelle itselleen. Hatunnosto viime hetken diilistä. Jos joku pitää tätä jotenkin taka-askeleena uralla, niin olen kyllä täysin eri mieltä. Päinvastoin. Pikkuformuloiden (kolmetonnisiin ja GP2:een asti) tehtävä on karsia kuljettajia ykkösiin. Kukaan ei siellä tienaa leipäänsä eikä yksikään kuski aja siellä paria kautta kauempaa. Jos rahkeet tai rahat eivät riitä ykkösiin asti, on työpaikka haettava muualta. Vallen tapauksessa taidot eivät ole vielä olleet kynnyksenä missään vaiheessa. Omassa arvoasteikossani ykkösten jälkeen vaihtoehdoiksi tulevat amerikan formulat, WTCC, DTM ja GT-sarjat. WTCC nousi MM-arvonsa ja lisääntyneiden tehdastallien myötä pari pykälää ylemmäs.
On tietenkin sääli, että Vallen FF-mestaruus ei tuonut managerisählinkien ansiosta paikkaa Formula kolmosiin, mutta sekin olisi ollut vain väliaskel GP2:een tms. Monta kiveä olisi ollut vielä käännettävänä. Mielestäni tämä WTCC-paikka on kuin taivaanlahja noin nuorelle kuljettajalle ja tässä on loistava sauma lähteä rakentamaan ammattilaisuraa. Kukaan ei odota voittoja vielä vähään aikaan, ainoastaan ammattimaista otetta ja oppimiskykyä, suoritusvarmuutta ja ajan myötä tallikaverin vauhtiin pääsemistä ja lopulta päihittämistä.
Vallen suorituksia pitäisi ensikädessä verrata kokeneeseen ja nopeaan tallikaveriin. Coronel on erittäin arvostettu pitkän linjan kuljettaja, joka on myös aikoinaan kolkutellut ykkösten ovia. Tehdastallien kalusto ja resurssit ovat kuitenkin vielä aivan eri tasolla. Jokainen kilpailu, jossa Valle on kymmenen parhaan joukossa ja tallikaveriaan edellä, on loistava suoritus joka homioidaan varmasti myös tehtaiden osalta. Varsinkin SEAT, jonka satelliitti-tallissa Valle nyt kurvailee, etsii nuoria tulevaisuudenkykyjä.
Vakioautojen MM-sarja kuopattiin aikoinaan, mutta nyt konsepti on järkevämpi ja uskon tämän uuden sarjan pitkäaikaiseen menestykseen.
Voi olla, että suomalaiset eivät löydä sankoin joukoin Sörnäisiin WTCC:tä katsomaan, mutta se riippuu siitä mitä yleisö haluaa. GT:t ja DTM:t pitävät enemmän meteliä ja autot ovat eksoottisempia, mutta kovin ja tasaväkisin mies miestä-vastaan taistelu käydään takuulla tässä FIA:n uudessa MM-sarjassa. No, ei se DTM:kään huonolta näytä. Tietenkin tärkein asia, on kuljettajien huomioarvo. Häkkinen on tietenkin suurin tähti, mutta Vallella on nyt sauma nousta F1-tähtien jälkeen seuratuimmaksi suomalaiseksi rata-autoilijaksi. Kannustetaan Vallea joukolla menestykseen!