Valle rata-autojen mm-sarjaan

  • Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Joo, jos sinne kärkeen pääsee itsensä tunkemaan niin ei mikään huono suoritus. Mullerit ja kumppanit ei oo mitään turhia rattimiehiä. Pitkän linjan ratamiehiä joille radat ja autot on tuttuja.

Tietysti täällä Suomessa ei arvosteta mitään muuta kuin Formuloita. Koppiautot ovat täyttää roskaa, DTM:ää siedetään just ja just kun Häkä sinne meni.

Ja itse kisoista vielä sen verran et ei paljoa kaveria säälitty vaan kiilailtiin oikein uralla muita pihalle. Muutaman kierroksen vois kyl lisätä pituutta, jotenkin turhan lyhyitä.
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Vallen avaus

Sen verran haluaisin mainita, että WTCC sarjan taso ja ammattimaisuus eivät ole vielä oikein suurelle yleisölle selvinneet, ainakaan koto-Suomessa. Kyseessä on kuitenkin ykkösten lisäksi ainoa rata-autoilun MM-sarja ja kun ralli lisätään mukaan, niin yksi kolmesta. Sinne ei yksikään kuljettaja tämän maan päällä pysty menemään suoraan voittamaan vaikka puhutaankin "vain" koppiautoista. Katto pään päällä ei ainakaan tässä tapauksessa vähennä kilpailun kovuutta tippaakaan. Autotehtaiden pyörittämää sarjaa ei pitäisi ennakkoluuloisesti sekoittaa kansallisiin sarjoihin, vaikkakin autot päälle päin näyttävät samanlaisilta.

Vallen sopimus on erittäin hieno asia sekä suomalaiselle autourheilulle että Vallelle itselleen. Hatunnosto viime hetken diilistä. Jos joku pitää tätä jotenkin taka-askeleena uralla, niin olen kyllä täysin eri mieltä. Päinvastoin. Pikkuformuloiden (kolmetonnisiin ja GP2:een asti) tehtävä on karsia kuljettajia ykkösiin. Kukaan ei siellä tienaa leipäänsä eikä yksikään kuski aja siellä paria kautta kauempaa. Jos rahkeet tai rahat eivät riitä ykkösiin asti, on työpaikka haettava muualta. Vallen tapauksessa taidot eivät ole vielä olleet kynnyksenä missään vaiheessa. Omassa arvoasteikossani ykkösten jälkeen vaihtoehdoiksi tulevat amerikan formulat, WTCC, DTM ja GT-sarjat. WTCC nousi MM-arvonsa ja lisääntyneiden tehdastallien myötä pari pykälää ylemmäs.

On tietenkin sääli, että Vallen FF-mestaruus ei tuonut managerisählinkien ansiosta paikkaa Formula kolmosiin, mutta sekin olisi ollut vain väliaskel GP2:een tms. Monta kiveä olisi ollut vielä käännettävänä. Mielestäni tämä WTCC-paikka on kuin taivaanlahja noin nuorelle kuljettajalle ja tässä on loistava sauma lähteä rakentamaan ammattilaisuraa. Kukaan ei odota voittoja vielä vähään aikaan, ainoastaan ammattimaista otetta ja oppimiskykyä, suoritusvarmuutta ja ajan myötä tallikaverin vauhtiin pääsemistä ja lopulta päihittämistä.

Vallen suorituksia pitäisi ensikädessä verrata kokeneeseen ja nopeaan tallikaveriin. Coronel on erittäin arvostettu pitkän linjan kuljettaja, joka on myös aikoinaan kolkutellut ykkösten ovia. Tehdastallien kalusto ja resurssit ovat kuitenkin vielä aivan eri tasolla. Jokainen kilpailu, jossa Valle on kymmenen parhaan joukossa ja tallikaveriaan edellä, on loistava suoritus joka homioidaan varmasti myös tehtaiden osalta. Varsinkin SEAT, jonka satelliitti-tallissa Valle nyt kurvailee, etsii nuoria tulevaisuudenkykyjä.

Vakioautojen MM-sarja kuopattiin aikoinaan, mutta nyt konsepti on järkevämpi ja uskon tämän uuden sarjan pitkäaikaiseen menestykseen.

Voi olla, että suomalaiset eivät löydä sankoin joukoin Sörnäisiin WTCC:tä katsomaan, mutta se riippuu siitä mitä yleisö haluaa. GT:t ja DTM:t pitävät enemmän meteliä ja autot ovat eksoottisempia, mutta kovin ja tasaväkisin mies miestä-vastaan taistelu käydään takuulla tässä FIA:n uudessa MM-sarjassa. No, ei se DTM:kään huonolta näytä. Tietenkin tärkein asia, on kuljettajien huomioarvo. Häkkinen on tietenkin suurin tähti, mutta Vallella on nyt sauma nousta F1-tähtien jälkeen seuratuimmaksi suomalaiseksi rata-autoilijaksi. Kannustetaan Vallea joukolla menestykseen!
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ja onhan se hyvä et Suomi on edustettuna melkein kaikissa merkittävissä ratasarjoissa. Vielä kun Salo löytää paikan Fia GT:hen..

Ja jos suomalaismediatkin huomaisivat tilanteen, mutta tuskinpa mediat helposti F1-laseja ottavat silmiltä.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Totta, sen toki ymmärtää, sillä meitä on kohdeltu niin poikkeuksellisesti F1-menestyksen osalta. Toisena syynä on se, että kotimainen rata-autoilu ei ole oikein koskaan noussut kansan sydämiin, eri syistä, ja näin ollen autourheilukulttuuri opitaan maikkarin formulalähetyksistä. Ehkäpä tämä näkemys jonain päivänä vähän laajenee.

Jossain ylempänä osui silmään maininta LMES-sarjasta. Siihen liittyen suomalaisedustuksista lyhyesti vielä sen verran, että mulla on sopimus pöydällä siihen osallistumisesta. Porschella GT2-luokkaan tosin, mutta kuitenkin. Aiheena on koko kausi, mutta näin lyhyellä aikataululla sovin ensialkuun viikon kuluttua Spassa ajettavan avauskilpailun. Monza, Silver, Ring ja Istanbul seuraavat sitten perässä, jos homma toimii.

Vielä siis puuttuu se FIA GT...
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Markus Palttala sanoi:
Jossain ylempänä osui silmään maininta LMES-sarjasta. Siihen liittyen suomalaisedustuksista lyhyesti vielä sen verran, että mulla on sopimus pöydällä siihen osallistumisesta. Porschella GT2-luokkaan tosin, mutta kuitenkin. Aiheena on koko kausi, mutta näin lyhyellä aikataululla sovin ensialkuun viikon kuluttua Spassa ajettavan avauskilpailun. Monza, Silver, Ring ja Istanbul seuraavat sitten perässä, jos homma toimii.

Vielä siis puuttuu se FIA GT...
Hieno homma tuo LMES, tuleekin seurattua sitä sit tarkemmin kuin viime kaudella jolloin jäi aika vähälle. Mites aikataulullisesti BelCar ja LMES menee, onko mahdollista ajaa molemmat sarjat ilman että menettää yhtään kisaa jommasta kummasta?

Pitänee tehdä kohta uusi ketju, ettei viedä tätä ihan sivuraiteille ;)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mielenkiintoista on seurata miten Valle sarjaan soveltuu. Sinänsä nuori kaveri ei ole vielä oppinut pahoja tapoja siipiformuloista, joista sinänsä saattaa olla jopa haittaa vakioautoja ajatellen.

En näe juurikaan eroa Vallen uran kannalta, että missä mies ajaa. Tulosta on tultava, että kehitys jatkuu hyvänä. F3 ois tietysti ollut siinä mielessä helpompi luokka että esim. britannian radat olisivat olleet tuttuja jne. Toisaalta vaatimustaso menestyksen suhteen olisi ollut aivan eri.

Moni kilpa-ajaja on tehnyt vakuuttavan uran koppiautoissa ja näitä tulee arvostaa korkealle. Suomessa vaan tämä tuntuu olevan melkoinen mahdottomuus, kun täällä f1:n luvatussa kansakunnassa kaikki muu vaijetaan tehokkaasti maan alle.

Toivois kyllä, että FIA saisi pidettyä WTCC:n hanskassa. FIA:lla on kyllä ollut paha tapa saada hyvätkin hommat menemään päin persettä. 1987 MM-sarja kaatui siksi, että FIA:n säännöt olivat täynnä reikiä ja homma karkasi käsistä. WTCC:n suurin ongelma voi olla siinä että siitä tulee liian suosittua.

WTCC:ssä on runsaasti kehittämistä. FIA on kyllä tehokkaasti terminoinut mahdollisuudet perinteisiin tempoilevalla poltiiikalla. Perinteitähän vaadittaisiin, jotta laajemmatkin kansanjoukot ymmärtäisivät mistä on kyse. Ei ihmisten tietoisuus parane sillä, että julkisuuden annetaan tiedote, että nyt on kuulkaa kyse kovasta hommasta.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
LMES ja Belcar-kisat ajetaan eri viikonloppuina lukuunottamatta Span avausta, jossa ne ovat samaan aikaan. Onnistuu silloinkin toki molempien ajaminen, kiirettä vain pitää. Minit jouduin tosin jättämään, mutta yritän sen kestää miehen lailla.

Mutta kuten sanoit, pidetään topicin aihe mielessä ja jatketaan Vallen ja WTCC:n käsittelyä!

Niiden kisojen pitäisi olla tv-ystävällisiä, mutta en ehtinyt Monzaa katsomaan juurosportilta. Miltä se näytti?

Kisat ovat tosiaan melko lyhyitä, mutta sitä paremmalla syyllä siellä pistetään jokaisen kierroksen jokaisessa mutkassa kaikki peliin ja yksikin virhe voi tulla kalliiksi.

Vallen kohdalla tärkeintä onkin juuri varmuus ja pään pitäminen kylmänä. Tässä vaiheessa ja vielä erityisesti olemattomalla testimäärällä ei tarvitse kurottaa liian korkealle. Oppimiskäyrä vain nousuun, niin sijoitukset seuraavat perässä.

Edellisessä kirjan mittaisessa mailissani unohdin mainita pari seikkaa. Ensinnäkin sen, että Valle tosiaan näki kilpurinsa vasta Monzassa, joten viikonloppu oli senkin puolesta uuden opettelua. Toiseksi, Valle ajaa yksityistiimissä, joten tuo toisen lähdön neljäs sija (yleiskilpailun 13.) oli jo hieno suoritus. Ensin independent-sarjassa podiumille ja voittoihin, niin alkaa tehdastallienkin kärki lähestyä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Sen verran on todettava, että kyllä koppiautoistakin ura voi kääntyä aina f1:een asti. Opastihan Eddie Jordan aikanaan HH Frenzeniä. että älä lähde sinne C-ryhmään, ei sieltä f1-kuskia tule... DTM/ITC sarjasta nousi myös nuoria hyviä formulakuskeja. Dario Franchitti, Alex Wurtz ja Giancarlo Fisichella nyt ainakin. Ja tekeehän Jan Magnussen merkittävää uraa muissa sarjoissa.

1980-luvulla Bemarin junnutiimissä ajo mm. Gerhard Berger joka pääsi ykkösiin pitkälti tehdas-kontaktin takia.

Ehkä se avain onkin siinä, että pääsisi ajamaan kilpaa tehdastiimissä, mikä opettaisi asioita paljon laajemmalti ja avaisi ovia sitten muuallekin. Jos se siis on tarpeen. Esim. jos Valle saisi näytöillä paikan Schnizerin tiimistä, niin kauanko menisi että f1-testi tulisi jos näytöt olisivat yhtään kohdillaan?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Beemerin nykyisistä kuskeista ainakin molemmat Müllerit ja viime kauden mestari Priaulx ovat kaikki jo ajaneet Williamsin F1-testejä nimenomaan osoitettuaan kykynsä ETCC-sarjassa. Tuo oli juuri oikea pointti mainita tehdaskokemuksesta. Taustajoukot ovat hyvin pitkälle samat kuin ykkösissä ja he arvostavat myös nämä vakioautosarjat korkealle, eiväthän he muuten niihin investoisi, sillä ykkösiin saa varmasti tilit tyhjennettyä. Haugg DTM-varikolla ja Theissen WTCC-varikolla ovat tuttuja näkyjä. He ovat siellä vain huomattavasti helpommin lähestyttäviä. Sama pätee rengasinsinööreihin ja moniin muihin kontakteihin. Näitä henkilöitä ei näy F3-varikolla, joten Valle on nyt juuri oikeassa paikassa antamassa näyttöjä ja luomassa suhteita!
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Theissen oli muuten taas paikalla. Varmaankin Eurosportin lähetyksellä oli varsin laaja katsojamäärä ympäri Euroopan, loppuihan Moto-gp:n lähetys aivan ennen wtcc:tä, ja tuolla Eursportin moottoriurheilu sunnuntailla on varmasti muutenkin jo vakiintunut katsojakunta. Selostaja piti huolen, että ainakin Englannin kielisen lähetyksen seuraajille Vallen nimi, ikä ja saavutukset tulivat tutuksi, kummalista olisi väittää tämä olevan uralla takapakkia. Varmasti kauden aikana tulee Vallelle ekassa lähdössä jossain vaiheessa esim. 8 sija... ja sehän tietäisi toisen lähdön paalua, ja sitä kautta huomiota ja mahdollisuuksia kärkisijoihin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
pmv sanoi:
FIA:lla on kyllä ollut paha tapa saada hyvätkin hommat menemään päin persettä. 1987 MM-sarja kaatui siksi, että FIA:n säännöt olivat täynnä reikiä ja homma karkasi käsistä.
Se riitely säännöistä on tavallaan jo alkanut. BMW:n 320i E90 on painavampi kuin nykyinen E46 (menikö oikein?) Nyt Bemari onkin ainakin huhujen mukaan pyytänyt FIA:lta lupaa tehdä hiilikuituisen katon, koska muuten auto on vaikea saada minimi painoon. FIA on kuitenkin moisen kieltänyt.

Niinpä BMW nyt tahtoisikin, että kaikkien autojen minimipainoa nostettaisiin, mutta Alfa taas ei suostu siihen...

Toivottavasti sääntösopu syntyy pian.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Markus Palttala sanoi:
Niiden kisojen pitäisi olla tv-ystävällisiä, mutta en ehtinyt Monzaa katsomaan juurosportilta. Miltä se näytti?
Eurosport ryssi minusta televisioinnin aika pahasti. Ekassa kisassa oli yksi mainoskatko ja toisessa kaksi! Noin lyhyen kisan voisi mun mielestä näyttää kokonaan... mainosmiehet ovat varmasti toista mieltä.

Muutenkin olisi saanut kyllä näyttää hieman muitakin kuin kärkiautoja. Etenkin ekassa kisassa tapahtui kai jälkijoukoissa enemmänkin, kun kärjessä ajettiin suht kiltisti jonomuodostelmassa.

Toisessa lähdössä taas olisi ollut kiva nähdä kuinka Jörg ohitteli itsensä kärjen tuntumaan. TV:n perusteella hän vain ilmestyi neljänneksi. Ei sillä, kyllä tokassa lähdössä riitti sitä nähtävää siellä kärjessäkin.

Ja siitä nähtävästä puheen ollen, toivottavasti se, joka sanoi WTCC:n olevan näennäistä kilpailemista, katsoi tuon toisen kisan. Oli meinaan melkoista taistelua ja vääntöä. Melko tökeröitä tönimisiäkin mahtui mukaan muutama, mutta ei se oo niin nökönuukaa!
 

vmt

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
177
Sijainti
Helsinki
Otto Hokkanen sanoi:
Eurosport ryssi minusta televisioinnin aika pahasti. Ekassa kisassa oli yksi mainoskatko ja toisessa kaksi! Noin lyhyen kisan voisi mun mielestä näyttää kokonaan... mainosmiehet ovat varmasti toista mieltä.
Nämä mainoskatkot näin lyhyessä kisassa olivat tosiaan hieman liikaa. Jos F1:ssä saattaa joskus menettää jotain tapahtumia katkojen aikana niin todennäköisempää on, että WTCC:ssä menettää paljonkin jos katkoja on useampia.

Muutenkaan televisiointi ei ollut parantunut ETCC-vuosilta. Lähetyksissä tosiaankin edelleen seurataan liian paljon kärkiautoja. Toisaalta ehkä ymmärrettävääkin lyhyen ajan vuoksi. Jotenkin muutenkin tuli vähän sellainen fiilis, että kunhan nyt jotain kuvataan :) Tulosgrafiikat oli saatu uudistettua, mutta edelleen joku voisi muistaa laittaa niitä myös ruutuun hieman useammin. Kun sarjan sivujen live timingkin takkuili ja bugasi minkä ehti, niin tilanteesta ei ollut juuri hajua kuin kärjen osalta kun ruudusta näki itsekin.

Tjaa.. Taitaapi mennä jo off-topic ;)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
vmt sanoi:
Tjaa.. Taitaapi mennä jo off-topic ;)
Menköön! Taisi se live timing tökkiä osittain siitä syystä, että samaan aikaan oli meneillään BTCC-kisat. Asp-serverin script time outia tms se mulle ainakin herjasi koko ajan (myös muut tulossivut kuin tuo live). Eli ilmeisesti serverin resurssit eivät sitten riittäneet? pdf:t yms kyllä aukesivat ripeästi.

Toivottavasti kisojen järjestäjät pistävät mst:n suuntaan noottia ja äänestävät rahoillaan jotain muuta ajanottofirmaa, jos eivät saa hommaa toimimaan.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo

...reigning European Touring Car Champion, Andy Priaulx, will also be carrying out certain duties for Williams this season.

f1.com
Eli ei vakioautoissa menestyneelle kuskillekkaan lyödä ovia ykkösiin ihan täysin kiinni. Mestaruuden ajaminen jossain F1:ssä mukana olevan tiimin autolla takaa varmasti vähintään yksittäisiä testejä.

edit: Varsinkin kun on kyse vähän nuoremmasta kaverista.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Magny-Coursin aika-ajossa, Valle pisti tallikaveria Coronelia sekunnilla päihin :eek!: Toisessa koppiautokisassaan aika-ajon nopein yksityiskuski :frank:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, aika äkkiä on Valle päässyt perille WTCC-auton nikseistä. Jos tahti jatkuu tällaisena, eli ollaan nopeimpia yksityistiimien kuskeja, niin hyvältä näyttää tulevaisuus. Ja mikse nykyisyyskin. Toivotaan hyvää kisaa.
 
Ylös