Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
2754
Välillisesti ehkä siten, että jos Kimi olisi ollut esim. Schumin tai Alonson tyylinen autonkehittäjätyyppi, joka tekee kaikkensa ratkaistakseen autojen luotettavuusongelmat, niin ehkä teknisiä ongelmia olisi ollut vähemmän, jolloin mestaruus olisi ollut voitettavissa?
Millä tavalla Alonso on autoa kehittänyt? Kaveri ajaa todella oudolla tyylillä, jolla kukaan muu ei autoa ohjaile. Siksi se sai Ferrarilta kenkääkin, kun tallimestaruus hänelle sopivalla autolla oli sula mahdottomuus. Kyllä auton kehittäminen on insinöörien hommaa ja kuskin tehtävä on kertoa miltä se tuntuu ajaa. Sekin voi olla ristiriidassa kellon kanssa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2626
Välillisesti ehkä siten, että jos Kimi olisi ollut esim. Schumin tai Alonson tyylinen autonkehittäjätyyppi, joka tekee kaikkensa ratkaistakseen autojen luotettavuusongelmat, niin ehkä teknisiä ongelmia olisi ollut vähemmän, jolloin mestaruus olisi ollut voitettavissa?
Eihän kuljettaja auton kehitystyöhön juurikaan vaikuta. Tietysti kertoo, mihin suuntaan auton ajettavuutta olisi hyvä viedä. Mutta ei nyt sentään luotettavuuteen. Sen tekee tiimin insinöörit ja mekaanikot. Sekä suunnittelutiimi.

Mclaren oli haavoittuvainen jo Häkkisen aikana, ja tuolloinhan Mika ja David testasivat paljon, kun autoa sai vapaasti testiradalla ajattaa.

Vielä Lewis Hamiltonin aikaan McLaren petti miehen alta usein, ja sehän se oli syy, miksi Hamilton päätti jättää McLarenin ja hypätä Mercedekselle.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
5107
Välillisesti ehkä siten, että jos Kimi olisi ollut esim. Schumin tai Alonson tyylinen autonkehittäjätyyppi, joka tekee kaikkensa ratkaistakseen autojen luotettavuusongelmat, niin ehkä teknisiä ongelmia olisi ollut vähemmän, jolloin mestaruus olisi ollut voitettavissa?
Tämä kuskin kehitystaidot läppä se jaksaa foorumilla kiertää. Ainoa asia mitä kuskit tekee on se, että kertovat mitä haluavat autolta ajettavuudeltaan ja mihin eivät ole tyytyväisiä mutkissa jne. En ymmärrä miten tavallinen kuski vois mennä neuvomaan moottorin suunnittelevia insinööre tai kertomaan asiasta mistä ei tajua juurikaan mitään tuolla tasolla parantaakseen luotettavuutta.

Schumin taidotkin tuossa asiassa on saanut maagiset mittasuhteet. Toki tyyppi oli sitoutunut ja jakso yötä myöten painaa testiradalla, mutta ei hänkään siellä neuvonut byrneä miten tämä siipi pitää muotoilla tai moottoriosastoa minkälainen venttiili laitetaan. Höpöjjuttuja.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
5107
Toinen oli myös 2005 tms kun täälä suu vaahdossa huudettiin, että Kimi ei osaa ajaa kanttareita oikein ja ottaa ne liian rajusti ja tärinästä hajoaa moottori. Tai jotkut jakso jauhaa tuosta. Ikään kuin oma syy, että jatkuvasti tulee savut ulos.

Jännä vaan, että muut ajo samoja linjoja samoilla ajoilla eri tiimeissä mut vehkeet kesti. Eiköhän Mclaren olis kertonut että tärinä hajottaa paikat ja hajoamiset tutkitaan muutenkin aina ja osanneet kertoa etukäteen että älä ota kanttareita liian rajusti.
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
175
Sijainti
Lappeenranta
Tämä kuskin kehitystaidot läppä se jaksaa foorumilla kiertää. Ainoa asia mitä kuskit tekee on se, että kertovat mitä haluavat autolta ajettavuudeltaan ja mihin eivät ole tyytyväisiä mutkissa jne. En ymmärrä miten tavallinen kuski vois mennä neuvomaan moottorin suunnittelevia insinööre tai kertomaan asiasta mistä ei tajua juurikaan mitään tuolla tasolla parantaakseen luotettavuutta.

Schumin taidotkin tuossa asiassa on saanut maagiset mittasuhteet. Toki tyyppi oli sitoutunut ja jakso yötä myöten painaa testiradalla, mutta ei hänkään siellä neuvonut byrneä miten tämä siipi pitää muotoilla tai moottoriosastoa minkälainen venttiili laitetaan. Höpöjjuttuja.
Koko auton superkehittäjä läppä on lähtenyt liikkeelle silloisen Ferrarin tallipäällikön Domenicalin suusta, kun Alonson sopimus Ferrarille alun perin julkistettiin. Domenicali toisteli eri haastatteluissa tätä samaa jargonia, kun asiasta kysyttiin. [Linkki vie motor1.com sivulle juttuun vuodelta 2009, jossa kyseiset sitaatit] Paskapuhettahan koko juttu on, mutta kai ne Montezemolon haluamat Santanderin rahat piti jotenkin perustella sanomatta ääneen sitä tosiasiaa, että kyse oli vain bisnespäätöksestä, jossa kuskit olivat sivuroolissa.

Ettei mene ihan ohi aiheen, niin kyllä tämä Bottaksen suorittaminen on kolmessa viime kisassa ollut todella surkeaa. Mihin katosi se alkukauden hyvä suorittaminen? Toki on ollut epäonnea, mutta silti. Oliko tuo Belgian GP:n umpisurkea viikonloppu alkusysäys tälle suorittamiselle. Käsillä taitaa olla Valtterin F1-uran heikoin osuus. Hollannin aika-ajossa 0,135 Zhouta hitaampi ja ei ykkösosioista jatkoon, toisin kuin Zhou. Kisassa keskeytys sijalta 13, oli sentään kisassa Zhouta paremmassa vauhdissa. Italiassa Zhou oli Q1:sessä Bottasta 0,251 sekuntia nopeampi. Toisessa osiossa Bottas oli Zhouta 0,398 sekuntia nopeampi, mutta Zhoun kierros epäonnistui ollen 0,574 sekuntia hitaampi kuin aiempi oma parhaansa. Kisa sitten aivan penkin alle Bottakselta, lähinnä omaan töhöilyyn ykkösmutkassa. Näyttää siltä, että Zhou on skarpannut aika-ajoissa ja on lähellä Bottasta tai jopa edellä. Kisavauhdissa Bottas vie, mutta kun ei tuo Zhou mikään super-talentti ole, niin kyllä tämä nyt hieman huolestuttavaa on.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1943
Nämä autonkehittäjälegendat ovat legendoja. Viime kaudella huhuiltii että Sainz antaa parempaa palautetta ja parempi kehittämään autoa. Nyt kuitenkin auto Sainzin perseen alla vaikea ajettava hänen ajotyylilleen.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1810
Nämä autonkehitysjutut nyt tahtoo mennä aina ihan överiksi, mutta kyllähän kuski toiminnallaan voi ainakin olla luomassa sitä hyvää tiimihenkeä ja tekemisen meininkiä, josta nyt ei varmasti ainakaan haittaa ole.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
5107
Nämä autonkehitysjutut nyt tahtoo mennä aina ihan överiksi, mutta kyllähän kuski toiminnallaan voi ainakin olla luomassa sitä hyvää tiimihenkeä ja tekemisen meininkiä, josta nyt ei varmasti ainakaan haittaa ole.
Siis toki ainahan voi asenteella vaikuttaa työilmapiiriin. Jos auto on paska ja hajoilee niin sen sijaan ei hauku julkisesti eikä hypi tasajalkaa että korjatkaa se tms. Vaan yrittää olla vaan coolisti ja tehdään töitä, mutta nämä jutut että siellä muka joku kuski vois vaikuttaa aerodynamiikkaan tai moottorin suunnitteluun on höpöhöpöä. Miksi sinne haluttaisiin palkata miljoonamiehet suunnitteleen jos Kimi espoosta pystyy korjaan mersun moottorin suunnitteluvirheen?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4383
Välillisesti ehkä siten, että jos Kimi olisi ollut esim. Schumin tai Alonson tyylinen autonkehittäjätyyppi, joka tekee kaikkensa ratkaistakseen autojen luotettavuusongelmat, niin ehkä teknisiä ongelmia olisi ollut vähemmän, jolloin mestaruus olisi ollut voitettavissa?
Kimihän teki Schumia ja Alonsoa parempaa työtä luotettavuusongelmien ratkomisen eteen, koska hän sai kaivettua kaikki luotettavuusongelmat esiin. Mitään muuta kontribuutiota kuljettajalta ei kyllä tuohon asiaan voisikaan odottaa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
5107
Ehkä Bottas ei ole alisuorittanut vaan Zhou on päässyt sisään sarjaan ja parantanut samalla kun Alfa Romeon suorituskyky on kyykännyt. Mutta kyllä Bottaksen silti pitäisi myllyttää maksukuskia.
Miten tämä alfa on vajonnut taas näin alas. Siellähän piti olla rahoitus kunnossa ja hyvä teknillinen tiimi ja tuulitunnelit kunnossa ja tekemisen meininki, niin päivityksiä ei tule ja tulokset huonoja.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
2754
Miten tämä alfa on vajonnut taas näin alas. Siellähän piti olla rahoitus kunnossa ja hyvä teknillinen tiimi ja tuulitunnelit kunnossa ja tekemisen meininki, niin päivityksiä ei tule ja tulokset huonoja.
Noudattavat budjettirajoja, toisin kuin kärkitallit.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
7627
Sijainti
Vantaa
Bottas sanoi, että tallin ongelma on tuottaa osia. Eli valmistuskapasiteetti hyvin rajallinen. Siihen on tulossa muutos. Miksi tuo on rajoittava tekijä, onko joku byrokraattinen kerros vai mikä, sitä Bottas ei avannut.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1943

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
808
Kuten Kovalaisellakin, jälkikäteen alkaa tippuilemaan totuuksia miten asiat huipputallissa meni. Toivottavasti molemmilta herroilta tulisi kirjat urastaan jossain vaiheessa niin pääsisi kuulemaan paljastuksia.
Saikohan Hamilton paremmat osat??
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1639
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mitkä paremmat osat? En oikein usko että Mersu erikseen tekee hyviä ja huonoja osia tarkoituksella.
Aloitetaanko taas sama vääntö kuin vuosi tai pari sitten niistä moottoreista? Kai sinäkin sentään ymmärrät, että aina kun valmistetaan jotain, puhutaan myös toleransseista. Jos et tiedä mitä sana tarkoittaa, niin kuuklaa se. Tällaisessa formulatehtaassa valmistuksen tarkkuus on varmasti toista luokkaa kuin esim. tavallisessa autotehtaassa, mutta myös erot autojen välillä kärjessä ovat pienet. Jos toinen kuski saa aina sen pari heppaa paremman moottorin ja muutaman gramman kevyemmän osan, niin alkaahan se vaikuttamaan kun osia on siinä autossa tuhat. Edelleenkään ei ole tarkoituksella tehty hyviä tai huonoja osia, on vain tehty osia.
 
Ylös