Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

Finnishman

Active member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
43
Bottasta voisi hyvin verrata esimerkiksi David Coulthardiin tai Rubens Barrichelloon. Kaikki hyviä kuljettajia ja moninkertaisia GP- voittajia.

Mutta siinä, missä tiimikaveri pystyi samalla kalustolla voittamaan maailmanmestaruuksia, he eivät siihen pystyneet. Parhaina päivinä oltiin maailmanmestari- tiimikaverin tasolla, mutta tasaisuuden puute pitkällä kaudella on se erottava tekijä.
Osuva vertaus. Vastaavasti Räikkösessä ja Nigel Mansellissa on paljon yhteistä: molemmat suosittuja ja pidettyjä kuljettajia, joilla olisi ollut mahdollisuus useampaankin kuin yhteen maailmanmestaruuteen, mutta heillä oli liikaa epäonnea. Häkkisessä puolestaan on jotain samaa kuin mm. Jenson Buttonissa ja Nico Rosbergissa: ensimmäistä voittoa saatiin odottaa kaikkien kolmen kohdalla pitkään, mutta kun se sitten viimein tuli, ei loppua näkynytkään. Häkkinen ja Rosberg myös lopettivat molemmat uransa melko nuorina, saavutettuaan tavoitteensa eli maailmanmestaruuden.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
228
Osuva vertaus. Vastaavasti Räikkösessä ja Nigel Mansellissa on paljon yhteistä: molemmat suosittuja ja pidettyjä kuljettajia, joilla olisi ollut mahdollisuus useampaankin kuin yhteen maailmanmestaruuteen, mutta heillä oli liikaa epäonnea. Häkkisessä puolestaan on jotain samaa kuin mm. Jenson Buttonissa ja Nico Rosbergissa: ensimmäistä voittoa saatiin odottaa kaikkien kolmen kohdalla pitkään, mutta kun se sitten viimein tuli, ei loppua näkynytkään. Häkkinen ja Rosberg myös lopettivat molemmat uransa melko nuorina, saavutettuaan tavoitteensa eli maailmanmestaruuden.
Osittain samaa mieltä Häkkisestä, mutta mielestäni Mika oli pykälää kovempi kuljettaja kuin Button ja Nicokin. Kykeni kuitenkin useisiin wtf suorituksiin. Spa 2000 tai Itävalta 1999 mainitakseni. Häkkinen oli useamman vuoden kaveri joka haastoi aikansta parhaan ja voittikin. Siihen ei nämä kaverit kyenneet. Vaikkakin Nico Hamiltonin voitti -16 ja jossittelulla olisi -14 voinut kääntyä erilailla. Yhtäkaikki, kovia kavereita olivat jokainen.
 

Alfaukko

Voorumiukko
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
1134
No voi. Nyt se ajaa humalassa. Instassa postaus, jossa tekee Oath GT:n. Omenasiivun kera. Ei ihme ettei startit onnistu, kun on promilleja veressä. 😢😤
Alkoholinkäyttö heikentää ajosuorituksia alkoholin haihtumisen jälkeenkin. Olen itsekin kiinnittänyt Bottaksen alkoholinkäyttöön huomiota. Taitaa maistua viinit sun muut liiankin hyvin. Pyöräilijälle sen ymmärtää että maistuu, mutta maailmanmestarit kuten Nico valitsevat alkoholittoman oluen 😇
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4730
Alkoholinkäyttö heikentää ajosuorituksia alkoholin haihtumisen jälkeenkin. Olen itsekin kiinnittänyt Bottaksen alkoholinkäyttöön huomiota. Taitaa maistua viinit sun muut liiankin hyvin. Pyöräilijälle sen ymmärtää että maistuu, mutta maailmanmestarit kuten Nico valitsevat alkoholittoman oluen 😇
Kimi oli alkoholisti ja silti oli parhaina päivinään sarjan nopein kuski.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
228
Alkoholinkäyttö heikentää ajosuorituksia alkoholin haihtumisen jälkeenkin. Olen itsekin kiinnittänyt Bottaksen alkoholinkäyttöön huomiota. Taitaa maistua viinit sun muut liiankin hyvin. Pyöräilijälle sen ymmärtää että maistuu, mutta maailmanmestarit kuten Nico valitsevat alkoholittoman oluen 😇
Taitaa tuo Oath, mikä usein Bottaksen somessa näkyy olla miehen henkilökohtainen sponspori. Josta syystä tuo esillä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1133
No kertoisitko meille tyhmille millainen se F1 auton kytkin sitten on? Eikö siellä ole ollenkaan kitkalevyjä ja paineasetelmaa? Kenties jotain magnetismia tai muuta taikuutta sen sijaan?

Eikös tuota kytkintä muutettu jokin aika sitten? Kuskin täytyy huolehtia asiasta enemmän kuin tietokone. Tuo sun kertoma sopisi aikaan ennen muutosta jolloin kuski päästi napin ylös valojen sammuttua ja sitten mentiin sen miten auto tahtoi. Nykyään siis homma enemmän kuskin kontolla.
Toimintaperiaatehan on levyjen osalta hyvinkin sam, muuten sillä ei toiminnalta ole hirveästi tekemistä manuaaliauton kytkimen kanssa..
kuskilla ei ole mitään mekaanista kontaktia kytkimeen, vaan se ohjelmoidaan toimimaan tietyllä tavalla, jota kuski myös osittain ohjailee luistoa itse, mutta pitkälti homman hoitaa ennalta tehty ohjelmisto ja kytkimen oma perustoiminta.
Ei ole manuaali, muttei automaattikaan. Puoliautomaatti, jossa kuski voi säätää purentakohtaa voisi olla aika lähellä sitä, mikä se sitten lieneekään.

Toki starttiin luonnollisesti vaikuttaa useampikin asia. Kaasunkäyttö, pito, renkaiden lämmöt ym.


Edit
Muutettiin sitä joo pari vuotta sitten, mutta oliko muutos vain se, että kuski ei saa enää henkilökohtaista karttaa kytkimelle, vaan kummallakin kuskilla täytyy olla sama identtinen kytkinkartta
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1133
Kytkintä käytetään näissä vain liikkeelle lähdöissä ja Vale kyllä yleensä ihan reippaasti lähtee viivalta.

Ongelmat on tullu mun mielestä ennemmin vasta siinä kiihdytyksessä, kun on jo hetki ajettu ja silloin on menty mm takaa ohi tai ei ole saanut edellä olevaa juuri kiinni. Se viittaisi enemmän liian kylmiin renkaisiin ja niiden sutimiseen. Ainakin mesen aikoina tämän mainitsi ja muutaman kerran ihmetteli sitä, koska renkaat oli aivan oikeassa lämmöissä ruutuun tullessa, mutta jäähtyneet liikaa valoja odottaessa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
528
Kimi oli alkoholisti ja silti oli parhaina päivinään sarjan nopein kuski.
Kimin huippuvuosista on kaksikymmentä vuotta aikaa ja kuljettajien elämäntapa on muuttunut koko ajan kurinalaisemmaksi. Uransa ehtoopuolella oleva Bottas ei ainakaan voi antaa millään osa-alueella tasoitusta, jos mielii sarjassa pysyä, mutta alkoholin käytön haittavaikutukset ovat myös hyvin yksilöllisiä.

Eikä Kimi ollut alkoholisti, alkoholiongelmainen kylläkin. Siinä on vissi ero.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2626
Osuva vertaus. Vastaavasti Räikkösessä ja Nigel Mansellissa on paljon yhteistä: molemmat suosittuja ja pidettyjä kuljettajia, joilla olisi ollut mahdollisuus useampaankin kuin yhteen maailmanmestaruuteen, mutta heillä oli liikaa epäonnea. Häkkisessä puolestaan on jotain samaa kuin mm. Jenson Buttonissa ja Nico Rosbergissa: ensimmäistä voittoa saatiin odottaa kaikkien kolmen kohdalla pitkään, mutta kun se sitten viimein tuli, ei loppua näkynytkään. Häkkinen ja Rosberg myös lopettivat molemmat uransa melko nuorina, saavutettuaan tavoitteensa eli maailmanmestaruuden.
Itsekin pidän Mansellia ja Kimiä uriensa suhteen samanlaisina kuljettajina. Alla teksti, jonka kirjoitin joskus tuonne nostalgia- puolellekin.

Olen varmaan todennut tämän ennenkin, mutta todella paljon samankaltaisuutta on Nigel Mansellin ja Kimi Räikkösen F1- urassa.

Kummatkin kuljettajat ajoivat niin Ferrarilla, McLarenilla kuin Lotuksellakin.

Ja vaikka voittivat maailmanmestaruuden kertaalleen urallaan, kummastakin olisi voinut tulla yhtähyvin kolminkertainen maailmanmestari, jos joitakin tilanteita olisi historiassa mennyt toisin.

Mansellilla oli hyvät mahdollisuudet mestaruuteen myös kausina 1986 ja 1987, myös kaudella 1991, kunnes viiimein voitti kaudella 1992.

Kimillä 2003 ja 2005, kunnes viimeinkin mestaruus tuli taskuun kaudella 2007.

Kummatkin, Kimi ja Nigel, ovat luoneet uraa myös Amerikan mantereen puolella, Mansell IndyCarissa ja Kimi Nascarissa.

Kummatkin myös voittivat ensimmäisen Ferrarilla ajamansa kilpailun, Mansell Brasiliassa 1989, Kimi Räikkönen Melbournessa 2007.

Kumpaakin pidettiin omana aikakautena huippukuljettajana, joita he olivatkin. Mutta Mansellin aikana kuitenkin Prostia sekä Sennaa arvostettiin kuljettajina Mansellia korkeammalle. Ja samaa voisi sanoa Kimin tapauksessa Hamiltonista, Alonsosta ja Vettelistä.

Voisinpa myös sanoa, että Mansell ja Räikkönen ovat parhaat niistä kuljettajista, jotka voittivat mestaruuden kertaalleen urallaan.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1637
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Toimintaperiaatehan on levyjen osalta hyvinkin sam, muuten sillä ei toiminnalta ole hirveästi tekemistä manuaaliauton kytkimen kanssa..
kuskilla ei ole mitään mekaanista kontaktia kytkimeen, vaan se ohjelmoidaan toimimaan tietyllä tavalla, jota kuski myös osittain ohjailee luistoa itse, mutta pitkälti homman hoitaa ennalta tehty ohjelmisto ja kytkimen oma perustoiminta.
Ei ole manuaali, muttei automaattikaan. Puoliautomaatti, jossa kuski voi säätää purentakohtaa voisi olla aika lähellä sitä, mikä se sitten lieneekään.

Toki starttiin luonnollisesti vaikuttaa useampikin asia. Kaasunkäyttö, pito, renkaiden lämmöt ym.


Edit
Muutettiin sitä joo pari vuotta sitten, mutta oliko muutos vain se, että kuski ei saa enää henkilökohtaista karttaa kytkimelle, vaan kummallakin kuskilla täytyy olla sama identtinen kytkinkartta
Kirjoitin tarkoituksella sarkastisesti. Pahoittelut siitä. Minulle kytkin tarkoittaa nimen omaan kytkintä, jolla katkaistaan moottorin yhteys voimansiirtoon. Sen tekemiseksi ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin kitkalevyt ja niitä yhteen painava asetelma. Se miten niiden toimintaa ohjataan ja säädetään onkin toinen juttu. Pääpointti oli siis todistaa, että kytkimen toimintaperiaate eli kitkalevyt ja paineasetelma on edelleen täysin samanlainen siviiliautoissa ja F1:ssä. Kytkimen ohjaus ja käyttö onkin sitten täysin erilaista.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1943
Kytkintä käytetään näissä vain liikkeelle lähdöissä ja Vale kyllä yleensä ihan reippaasti lähtee viivalta.

Ongelmat on tullu mun mielestä ennemmin vasta siinä kiihdytyksessä, kun on jo hetki ajettu ja silloin on menty mm takaa ohi tai ei ole saanut edellä olevaa juuri kiinni. Se viittaisi enemmän liian kylmiin renkaisiin ja niiden sutimiseen. Ainakin mesen aikoina tämän mainitsi ja muutaman kerran ihmetteli sitä, koska renkaat oli aivan oikeassa lämmöissä ruutuun tullessa, mutta jäähtyneet liikaa valoja odottaessa.
Räikköstä sitaareten; kaikille ne renkaat ovat samat, joten niillä tultava toimeen. Bottaksella ollut Mersuajoiltakin näitä ongelmia renkaanlämpöjen kanssa, joten ihan ratin ja penkin välistä löytyy vika jos kerran ongelmat seuraa tallista talliin, mutta ei tallikavereihin. Bottaksen vahvuuksiin on aina kuulunut raakanopeus, eli aika-ajot ovat olleet vahvuusaluetta. Nyt kuitenkin sekin on alkanut sakkaamaan kiinalaista maksukuskia vastaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2626
Räikköstä sitaareten; kaikille ne renkaat ovat samat, joten niillä tultava toimeen. Bottaksella ollut Mersuajoiltakin näitä ongelmia renkaanlämpöjen kanssa, joten ihan ratin ja penkin välistä löytyy vika jos kerran ongelmat seuraa tallista talliin, mutta ei tallikavereihin. Bottaksen vahvuuksiin on aina kuulunut raakanopeus, eli aika-ajot ovat olleet vahvuusaluetta. Nyt kuitenkin sekin on alkanut sakkaamaan kiinalaista maksukuskia vastaan.
Kimihän loisti Michelineillä, mutta hyvin mies sopeutui myös Bridgestonen ja Pirellin renkaisiin. Mestaruus tuli Bridgestonen renkailla, ja Pirelleilläkin kolme voittoa (Lotus-voitot ja uran viimeisin Ferrarilla)
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1094
Kimihän loisti Michelineillä, mutta hyvin mies sopeutui myös Bridgestonen ja Pirellin renkaisiin. Mestaruus tuli Bridgestonen renkailla, ja Pirelleilläkin kolme voittoa (Lotus-voitot ja uran viimeisin Ferrarilla)
Hankala sanoa mikä oli renkaiden osuus, mutta Pirelleillä tallikavereiden voitot 13 kappaletta Kimin kolmea vastaan, joten en varsinaisesti kehuisi sopeutumista voittotilaston perusteella.
 

Finnishman

Active member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
43
Kimin huippuvuosista on kaksikymmentä vuotta aikaa ja kuljettajien elämäntapa on muuttunut koko ajan kurinalaisemmaksi. Uransa ehtoopuolella oleva Bottas ei ainakaan voi antaa millään osa-alueella tasoitusta, jos mielii sarjassa pysyä, mutta alkoholin käytön haittavaikutukset ovat myös hyvin yksilöllisiä.

Eikä Kimi ollut alkoholisti, alkoholiongelmainen kylläkin. Siinä on vissi ero.
Toisaalta, mestaruus jäi Kimiltä McLarenilla saavuttamatta, vaikka vauhti olisi kyllä riittänyt. Ehkä hän olisi voittanut myös Mäkillä ainakin yhden mestaruuden, jos ei olisi ryypiskellyt niin paljon?
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
2754
Toimintaperiaatehan on levyjen osalta hyvinkin sam, muuten sillä ei toiminnalta ole hirveästi tekemistä manuaaliauton kytkimen kanssa..
kuskilla ei ole mitään mekaanista kontaktia kytkimeen, vaan se ohjelmoidaan toimimaan tietyllä tavalla, jota kuski myös osittain ohjailee luistoa itse, mutta pitkälti homman hoitaa ennalta tehty ohjelmisto ja kytkimen oma perustoiminta.
Ei ole manuaali, muttei automaattikaan. Puoliautomaatti, jossa kuski voi säätää purentakohtaa voisi olla aika lähellä sitä, mikä se sitten lieneekään.

Toki starttiin luonnollisesti vaikuttaa useampikin asia. Kaasunkäyttö, pito, renkaiden lämmöt ym.


Edit
Muutettiin sitä joo pari vuotta sitten, mutta oliko muutos vain se, että kuski ei saa enää henkilökohtaista karttaa kytkimelle, vaan kummallakin kuskilla täytyy olla sama identtinen kytkinkartta
Kytkimen liike pitää olla lineaarinen. Eli sitä purentakohtaa ei voi laajentaa pidemmälle matkalle helpottamaan luistatusta.
 

Finnishman

Active member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
43
Jaa-a. En tiedä miten jatkuvasti laukeava mersu liittyy juomiseen...
Välillisesti ehkä siten, että jos Kimi olisi ollut esim. Schumin tai Alonson tyylinen autonkehittäjätyyppi, joka tekee kaikkensa ratkaistakseen autojen luotettavuusongelmat, niin ehkä teknisiä ongelmia olisi ollut vähemmän, jolloin mestaruus olisi ollut voitettavissa?
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
402
Välillisesti ehkä siten, että jos Kimi olisi ollut esim. Schumin tai Alonson tyylinen autonkehittäjätyyppi, joka tekee kaikkensa ratkaistakseen autojen luotettavuusongelmat, niin ehkä teknisiä ongelmia olisi ollut vähemmän, jolloin mestaruus olisi ollut voitettavissa?
Miten kuski voi moottorin kehitykseen vaikuttaa? Huomioitko muuten Ferrarilla auton 2014 eron 2015 autoon. Kuka oli kehittelemässä 2015 mallia?
 
Ylös