Osuva vertaus. Vastaavasti Räikkösessä ja Nigel Mansellissa on paljon yhteistä: molemmat suosittuja ja pidettyjä kuljettajia, joilla olisi ollut mahdollisuus useampaankin kuin yhteen maailmanmestaruuteen, mutta heillä oli liikaa epäonnea. Häkkisessä puolestaan on jotain samaa kuin mm. Jenson Buttonissa ja Nico Rosbergissa: ensimmäistä voittoa saatiin odottaa kaikkien kolmen kohdalla pitkään, mutta kun se sitten viimein tuli, ei loppua näkynytkään. Häkkinen ja Rosberg myös lopettivat molemmat uransa melko nuorina, saavutettuaan tavoitteensa eli maailmanmestaruuden.
Itsekin pidän Mansellia ja Kimiä uriensa suhteen samanlaisina kuljettajina. Alla teksti, jonka kirjoitin joskus tuonne nostalgia- puolellekin.
Olen varmaan todennut tämän ennenkin, mutta todella paljon samankaltaisuutta on Nigel Mansellin ja Kimi Räikkösen F1- urassa.
Kummatkin kuljettajat ajoivat niin Ferrarilla, McLarenilla kuin Lotuksellakin.
Ja vaikka voittivat maailmanmestaruuden kertaalleen urallaan, kummastakin olisi voinut tulla yhtähyvin kolminkertainen maailmanmestari, jos joitakin tilanteita olisi historiassa mennyt toisin.
Mansellilla oli hyvät mahdollisuudet mestaruuteen myös kausina 1986 ja 1987, myös kaudella 1991, kunnes viiimein voitti kaudella 1992.
Kimillä 2003 ja 2005, kunnes viimeinkin mestaruus tuli taskuun kaudella 2007.
Kummatkin, Kimi ja Nigel, ovat luoneet uraa myös Amerikan mantereen puolella, Mansell IndyCarissa ja Kimi Nascarissa.
Kummatkin myös voittivat ensimmäisen Ferrarilla ajamansa kilpailun, Mansell Brasiliassa 1989, Kimi Räikkönen Melbournessa 2007.
Kumpaakin pidettiin omana aikakautena huippukuljettajana, joita he olivatkin. Mutta Mansellin aikana kuitenkin Prostia sekä Sennaa arvostettiin kuljettajina Mansellia korkeammalle. Ja samaa voisi sanoa Kimin tapauksessa Hamiltonista, Alonsosta ja Vettelistä.
Voisinpa myös sanoa, että Mansell ja Räikkönen ovat parhaat niistä kuljettajista, jotka voittivat mestaruuden kertaalleen urallaan.