Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
752
Eikähän Bottaksen vauhti oo jo nähty. Toimii renkaat tai ei niin kisavauhti ei tule koskaan riittämään Verstappenille tai Lewikselle ja monelle muullekkaan esim, Carlos on nopempi sunnuntaisin. Bottas on myös tolkuttoman huono ohittaja, hyvä esimerkki ranska 2018 kun tippuivat Vettelin kanssa hännille niin ero oli valtava miten pystyivät nousemaan eikä Vettel ole itsekkään siinä parhaita.
Anal-yysi.
 

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
633
Kovalainen ei ole niin huono mitä ihmiset luulevat. Kun nuo kaudet katsoo kisa kisalta ja analysoi mitä siellä oikeasti tapahtui, niin vaikka Heikki olisi toki monessa paikassa voinut itse onnistua paremminkin, kokonaisuudessaan on sääli että kävi miten kävi. Siellä oli paljon huonoa tuuriakin ja Kovalaista ajatettiin usein aika-ajoissa painavalla autolla ja sai usein huonomman taktiikan kuin Hamilton jne.

Omissa papereissa Heikki on yhä yllättävän korkealla suomalaiskuskeista. Muistakaa miten kävi Race of champions:ssa, ja muutenkin laajasti kaikkialla missä Heikki on ajanut. Ei ollenkaan turha kuljettaja ole hän.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
907
Kumpiki Bottas sekä Heikki saanu selkäänsä Hamiltonilta..
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6152
Button ei paljoa hävinnyt pisteissä silloin kun hävisi.
Ja itse asiassa voitti Hamiltonin pisteissä kun katsoo noita kolmea kautta kokonaisuutena.

Toki tuo oli ehkä Hamiltonin huonoin aikajakso koko uran aikana, mutta voitti kuitenkin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4192
Mese on vissiin aika hämmentävä auto säätää, kun ei mene Valen ajotyyliin pahimmillaan mitenkään.
Valeahan voi tietysti osoitella sormella, kuten kuuluukin, mutta iso osa menee kyllä myös tallin piikkiin.
Miten voi näin iso ja osaava tiimi saada säädöiltään auton, jota ei millään ilveellä saada säädettyä kummankin kuskin ajettavaksi rengaslåmmöiltään. Luulisi olevan myös tallin intresseissä aika vahvasti, että ne rengaslämmöt sieltä kaivetaan millä keinolla tahansa, eikä anneta kuskin kompuroida ongelman kanssa jatkuvasti.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5389
Webberi jossakin totesi että tämän kauden renkaat on aika julmat. Vettelin ongelmat kulminoituisivat niihin. Ei taida sopia Valellekaan joka tunnetusti on renkaiden kanssa lirissä.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Jännä jos tulee yksi muutos renkaissa niin on kausi pilalla. Ja kertoo siitä miten haastavaa on sopeuttaa ajotyyliä renkaiden muutoksiin, kun tulee jatkuvia muutoksia säännöissä.
Ja jotkut vaan mukautuu jotkut ei ikinä kuten Vettel,Räikkönen,Bottas:(
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2774
Hankalahan sitä ajotyyliä on varmasti lähteä noin vaan muuttamaan, varsinkin kun ne kilometrit mitä kuskit noilla autoilla kauden aikana pääsee ajamaan on melko olemattomat. Renkaiden "toimintaikkuna" on mitä ilmeisimmin todella kapea. Sinällään Mersun sopimista Bottaksen ajotyyliin en näkisi ongelmaksi kun parhaillaan vauhti on kuitenkin mainiota. Enkö nyt muutenkaan tuohon ilmiöön hirveästi usko.

Mutta tottahan tuo on, että on niitä kuskeja, jotka pystyvät kaudesta toiseen sopeutumaan eri renkaisiin, autoihin jne ja sitten on niitä joille se on vaikeampaa. Bottas olisi voinut olla todella kova joskus 2000-luvun alussa tms kun renkaiden kanssa homma ei ilmeisesti ollut lähimainkaan niin herkkää kuin nykyisin.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5389
Jännä jos tulee yksi muutos renkaissa niin on kausi pilalla. Ja kertoo siitä miten haastavaa on sopeuttaa ajotyyliä renkaiden muutoksiin, kun tulee jatkuvia muutoksia säännöissä.
Ja jotkut vaan mukautuu jotkut ei ikinä kuten Vettel,Räikkönen,Bottas:(
Paskan latit. Monet epäili ettei Kimi pysty tekemään paluuta enää ykkösiin, kun oli pari vuotta poissa ja renkaat muuttuivat paljon. Kaveri ajoi Lotarilla voittoon ja oli mestari säästämään renkaita. Kimin kipupiste on keulan pito. Mutta jos nyt Valesta tässä toikissa.
Tämän vuoden renkaat on hankalat kun ovat kylmät. Turva-auton takana on useampi kuski tehnyt jo kaikenlaisia kevätjuhlaliikkeitä ja tynnyrinpesijän käsiliikkeitä kun nakit jäähtyy.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5644
Hankalahan sitä ajotyyliä on varmasti lähteä noin vaan muuttamaan, varsinkin kun ne kilometrit mitä kuskit noilla autoilla kauden aikana pääsee ajamaan on melko olemattomat. Renkaiden "toimintaikkuna" on mitä ilmeisimmin todella kapea.
Tästä "toimintaikkunasta" ulistiin pari vuotta sitten. Sen jälkeen – Pirellin tekemien muutosten jälkeen – asiasta ei ole enää valitettu. Kaipa siinä jotain kehitystä tapahtui.

Jännä jos tulee yksi muutos renkaissa niin on kausi pilalla. Ja kertoo siitä miten haastavaa on sopeuttaa ajotyyliä renkaiden muutoksiin, kun tulee jatkuvia muutoksia säännöissä.
Ja jotkut vaan mukautuu jotkut ei ikinä kuten Vettel,Räikkönen,Bottas:(
Tulee mieleen se tapaus, kun kesken kauden 2013 Pirelli teki muutoksia renkaisiin turvallisuussyihin vedoten. Eipä kukaan yhtäkkiä romahtanut eikä toisaalta kukaan alkanut loistaakaan – paitsi Red Bull ja Vettel, jotka olivat koko alkukauden valittaneet, etteivät Pirellin uudet renkaat salli tallin käyttää koko potentiaaliaan, koska ne eivät kestä Red Bullin auton synnyttämän downforcen taakkaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5389
Oliko silloin joku ilmanpaine ja chamberi muutos kanssa kesken kauden?
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Tästä "toimintaikkunasta" ulistiin pari vuotta sitten. Sen jälkeen – Pirellin tekemien muutosten jälkeen – asiasta ei ole enää valitettu. Kaipa siinä jotain kehitystä tapahtui.


Tulee mieleen se tapaus, kun kesken kauden 2013 Pirelli teki muutoksia renkaisiin turvallisuussyihin vedoten. Eipä kukaan yhtäkkiä romahtanut eikä toisaalta kukaan alkanut loistaakaan – paitsi Red Bull ja Vettel, jotka olivat koko alkukauden valittaneet, etteivät Pirellin uudet renkaat salli tallin käyttää koko potentiaaliaan, koska ne eivät kestä Red Bullin auton synnyttämän downforcen taakkaa.
Ja muistan myös että Mercedes teki salaisen rengastestin 2013 keväällä, ja siitä syntyi iso kohu muistaakseni.
Muut tallit eivät pitäneet testistä, ja Mercedeksellä oli silloin muutenkin vaikeuksia renkaiden kanssa, etenkin 2010-2012 jolloin Schumilla ja Nicolla oli suuria vaikeuksia renkaiden kulutuksen kanssa, ja Schumi jopa haukkui ääneen sen ajan renkaat.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4192
Tästä "toimintaikkunasta" ulistiin pari vuotta sitten. Sen jälkeen – Pirellin tekemien muutosten jälkeen – asiasta ei ole enää valitettu. Kaipa siinä jotain kehitystä tapahtui.


Tulee mieleen se tapaus, kun kesken kauden 2013 Pirelli teki muutoksia renkaisiin turvallisuussyihin vedoten. Eipä kukaan yhtäkkiä romahtanut eikä toisaalta kukaan alkanut loistaakaan – paitsi Red Bull ja Vettel, jotka olivat koko alkukauden valittaneet, etteivät Pirellin uudet renkaat salli tallin käyttää koko potentiaaliaan, koska ne eivät kestä Red Bullin auton synnyttämän downforcen taakkaa.
Eikös silloin menty takaisin vuoden 2012 renkaisiin? Myös Sauber taisi saada ison hyödyn muutoksesta, jos en nyt ihan väärin muista.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Tästä "toimintaikkunasta" ulistiin pari vuotta sitten. Sen jälkeen – Pirellin tekemien muutosten jälkeen – asiasta ei ole enää valitettu. Kaipa siinä jotain kehitystä tapahtui.


Tulee mieleen se tapaus, kun kesken kauden 2013 Pirelli teki muutoksia renkaisiin turvallisuussyihin vedoten. Eipä kukaan yhtäkkiä romahtanut eikä toisaalta kukaan alkanut loistaakaan – paitsi Red Bull ja Vettel, jotka olivat koko alkukauden valittaneet, etteivät Pirellin uudet renkaat salli tallin käyttää koko potentiaaliaan, koska ne eivät kestä Red Bullin auton synnyttämän downforcen taakkaa.
Juu Red Bull sai silloin tahtonsa läpi rengas säännössä. Eikö Kimin ja Lotuksen vauhti tuon päätöksen jälkeen vähän hyytynyt?
Oliko silloin joku ilmanpaine ja chamberi muutos kanssa kesken kauden?
Taisi olla.
Ja muistan myös että Mercedes teki salaisen rengastestin 2013 keväällä, ja siitä syntyi iso kohu muistaakseni.
Muut tallit eivät pitäneet testistä, ja Mercedeksellä oli silloin muutenkin vaikeuksia renkaiden kanssa, etenkin 2010-2012 jolloin Schumilla ja Nicolla oli suuria vaikeuksia renkaiden kulutuksen kanssa, ja Schumi jopa haukkui ääneen sen ajan renkaat.
Joo, Mercedes olisi jo tuolloin voinut olla voittaja auto. Rengas kuluma vaan oli ihan järkyttävä Mersun autossa tuohon aikaan.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Se miksi Bottas yleensä ajaa niillä sijoilla, on ne huonot startit, sitten paketti leviää ja sieltä tulee ohi ties mitä autoja,
Vaikka kuinka fanitan VB:tä, niin tuota en ymmärrä ollenkaan. Jos kyse olisi jostakin yksittäisestä mokasta, mutta kun sitä sattuu edelleen ja koko ajan. Mistähän tuossa on oikein kysymys. Itse en ainakaan ole mistään kunnon selitystä lukenut.
Toinen on tuo ohittamisen vaikeus. Miksi se on niin erilaista LH:n ja Bottaksen välillä, vaikka on sama auto.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3846
Vaikka kuinka fanitan VB:tä, niin tuota en ymmärrä ollenkaan. Jos kyse olisi jostakin yksittäisestä mokasta, mutta kun sitä sattuu edelleen ja koko ajan. Mistähän tuossa on oikein kysymys. Itse en ainakaan ole mistään kunnon selitystä lukenut.
Toinen on tuo ohittamisen vaikeus. Miksi se on niin erilaista LH:n ja Bottaksen välillä, vaikka on sama auto.
Etenkin tuo starttihomma ihmetyttää kun se tuntui aiemmin olevan yksi Valtterin vahvuuksia. Viime vuoden alusta asti tosi monta epäonnistunutta lähtöä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4192
Tänään oli hyvä startti ja lähtö turva-auton takaa. Alku oli vaan nihkeän näköistä touhua, eikä päässyt muita karkuun.
Itse en tullut katsoneeksi kierrosaikoja tai nopeusmittauksia, mutta oliko vauhti ekalla stintillä hitaampaa, kuin myöhemmin, vaikkakin auto keveni ja rata parani?
 
Ylös