Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1921
Sijainti
Vyborg
Ja toki myös Eddie Irvine. Lähti kauden 1999 viimeiseen kisaan Japanin Suzukaan neljän pisteen johdossa Häkkiseen nähden. Mutta jäi kisassa kolmanneksi, kun Häkä voitti. Näin Häkkinen voitti siis lopulta kahdella pisteellä ja GP-voitot meni Häkkiselle 5-4 Irvineen nähden tuolloin.

Massalla ja Irvinellä kummallakin mestaruustaistossa McLaren-Mercedes kuljettaja (Häkkinen ja Hamilton). McLaren-kuljettaja voitti kuskien mestaruudet , mutta kummallakin kaudella Ferrari merkkimestaruudet.

Barrichellolla puolestaan oli urallaan kuusi kautta auto, jolla tiimikaveri voitti mestaruuden (2000-2004 Schumacher, 2009 Button).
Ainiin unohdin Irvinen tietenkin, tosin mielestäni Massa oli joka tapauksessa lahjakkaampi kuin Irvine, jolla kävi onni kun Schumi loukkasi jalkansa Silverstonessa 1999. Ja sen takia taisteli mestaruudesta sinä kautena. Tosin propsit siitä että pystyi taistelemaan mestaruudesta kun Schumi oli sivussa Malesiaan saakka:)
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2072
Valtteri Bottas on kyllä osoittautunut olevansa näinä Mercedes-vuosinaan hyvin samantyyppinen kuljettaja, kuin mitä olivat esim. sellaiset nimet kuin Riccardo Patrese, Gerhard Berger, Eddie Irvine, Rubens Barrichello, David Coulthard ja Felipe Massa.

Kaikki kovia kuljettajia toki, ja moninkertaisia GP-voittajia. Mutta kyvyt ei riitä mestaruuteen asti. Jossakin vaiheessa kautta tulee notkahdus tai sulaminen, jota ei mestaruuden voittaneille kuskeille tule. Tässä on se ero GP-voittajan ja maailmanmestarin välillä.

Toki on Valtteri Hyvää työtä tehnyt , ja tuonut tiimille tarvittavat pisteet merkkimestaruuteen neljänä vuonna peräkkäin jo. Oikeastaan Bottas on ollut samassa roolissa , kuin mitä Berger oli Sennalle, ja Barrichello / Irvine Schumacherille.
Pienestä se on kiinni, että oletko Irvine, Button, Villeneuve vaiko Hülkenberg.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5105
Pienestä se on kiinni, että oletko Irvine, Button, Villeneuve vaiko Hülkenberg.
Kaikilla näillä kavereilla on niin erilainen tausta tallinsa sisällä. Irvine oli paljon Ferrari-aikojen mainettaan nopeampi mutta talli ei kirjaimellisesti edes antanut miehen valita omia säätöjään autoonsa. Hän sai neuvoteltua moisen "etuoikeuden" vasta kauden 1999 soppariinsa ja voitti heti avauskilpailun; uransa ensimmäisen.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3782
Ainiin unohdin Irvinen tietenkin, tosin mielestäni Massa oli joka tapauksessa lahjakkaampi kuin Irvine, jolla kävi onni kun Schumi loukkasi jalkansa Silverstonessa 1999. Ja sen takia taisteli mestaruudesta sinä kautena. Tosin propsit siitä että pystyi taistelemaan mestaruudesta kun Schumi oli sivussa Malesiaan saakka:)
Miettikää jos Bottakselle kävis Irvinet että tallin ykköstykki loukkaantuisi puolet kaudesta ja Russell tulisi puikkoihin. Siinähän saattaisi käydä niin että Russell siellä taistelisi maailmanmestaruudesta . No joo eihän sellaista Verstappenin etumatkaa kurota kiinni, mutta kuitenkin jos varakuski nakuttelisi voittoja nenän edestä...
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4567
Totta mutta Massa oli kyllä noista kuskeista lähimpänä voittaa maailmanmestaruutta vuonna 2008, jossa vain pisteellä hävisi mestaruuden lopulta. Ja olisi voittanut jos ei olisi hajonnut moottori kyseisen vuoden Unkarissa, ja mielestäni Massa olisi oikeissa olosuhteissa voinut kehittyä mestarikuskiksi, mutta epäonni ja onnettomuus estivät sen, ja olihan Massa niskanpäällä esim Räikköstä vastaan 2008-2009 ennen onnettomuutta.
No oli Kimilläkin epäonnea 2008 ja auton kehitys vei sitä Massalle sopivammaksi.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Miettikää jos Bottakselle kävis Irvinet että tallin ykköstykki loukkaantuisi puolet kaudesta ja Russell tulisi puikkoihin. Siinähän saattaisi käydä niin että Russell siellä taistelisi maailmanmestaruudesta . No joo eihän sellaista Verstappenin etumatkaa kurota kiinni, mutta kuitenkin jos varakuski nakuttelisi voittoja nenän edestä...
Miten ihmeessä Russell ajaisi yli puolen kauden pisteet kiinni. Russell on ajanut ainoastaan yhden kisan helpolla radalla. Kauden mittaan sattuisi myös kolareita Verstappenin kanssa. Eikä nyt kannata olettaa, että Bottas ajaa sijalla 8 koko kauden ajan.

Seuraavaan kisaan Bottas saa vanhemmat osat, koska uusia päivityksiä ei ole saatavilla Russellin hölmöilyn vuoksi.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Ei, vaan renkaan hallintaa. Siitä se kiikastaa.
Tämä, ja ohittamisen vaikeus. Hihavakiolla sanoisin että Bottaksella kestää ohituksessa n. 5-7 kierrosta enemmän kuin Hamiltonilla, ja tämä renkaiden hallinan hankaluuden kautta rajoittaa taktisia mahdollisuuksia valtavasti Hamiltoniin nähden.

Nopeuttahan Bottaksella tosiaan riittää, se näkyy aika-ajoissa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Tämä, ja ohittamisen vaikeus. Hihavakiolla sanoisin että Bottaksella kestää ohituksessa n. 5-7 kierrosta enemmän kuin Hamiltonilla, ja tämä renkaiden hallinan hankaluuden kautta rajoittaa taktisia mahdollisuuksia valtavasti Hamiltoniin nähden.

Nopeuttahan Bottaksella tosiaan riittää, se näkyy aika-ajoissa.
Minusta tämä on yhteydessä renkaisiin. Oikeassa tilasssa, kun Bottaksen renkaat toimivat, ohituksetkin sujuvat. Onhan niitä ohitusnäytöksiäkin Bottakselta nähty, kun vauhti on kohdallaan. Imolassa oli taas aivan väärä tulkinta Hamilton ohitusparemmuudesta. Mercedeskin totesi, että Bottaksen ongelma oli DRS:n puute. Jos Bottaksella olisi ollut DRS Hamiltonin tapaan, ohitus olisi tullut. Ja lisäksi radalla oli Bottaksen tapauksessa vain yksi kuiva linja. Märällä ei paljon ohitella.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Minusta tämä on yhteydessä renkaisiin. Oikeassa tilasssa, kun Bottaksen renkaat toimivat, ohituksetkin sujuvat. Onhan niitä ohitusnäytöksiäkin Bottakselta nähty, kun vauhti on kohdallaan. Imolassa oli taas aivan väärä tulkinta Hamilton ohitusparemmuudesta. Mercedeskin totesi, että Bottaksen ongelma oli DRS:n puute. Jos Bottaksella olisi ollut DRS Hamiltonin tapaan, ohitus olisi tullut. Ja lisäksi radalla oli Bottaksen tapauksessa vain yksi kuiva linja. Märällä ei paljon ohitella.
En siis ottanut Imolaa varsinaisesti tässä tapauksessa huomioon, vaan kaikkia kisoja viime vuosilta. Imolassa olosuhteet olivat niin erilaisia että vertailu olisi epäreilua. Mutta jos katsotaan jotain parin viime kauden kisaa, niin jos alussa menee jotain pieleen niin Bottas on Perezin takana joku 8 kierrosta ja kisa on sitten siinä. Kun taas jos Hamilton jää jonkun hitaamman taakse, niin ohitus tulee viimeistään seuraavalla kierroksella.

Saatat olla ihan täysin oikeassa tuossa että myös ohituttamisen vaikeus johtuu renkaista.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Minusta tämä on yhteydessä renkaisiin. Oikeassa tilasssa, kun Bottaksen renkaat toimivat, ohituksetkin sujuvat. Onhan niitä ohitusnäytöksiäkin Bottakselta nähty, kun vauhti on kohdallaan. Imolassa oli taas aivan väärä tulkinta Hamilton ohitusparemmuudesta. Mercedeskin totesi, että Bottaksen ongelma oli DRS:n puute. Jos Bottaksella olisi ollut DRS Hamiltonin tapaan, ohitus olisi tullut. Ja lisäksi radalla oli Bottaksen tapauksessa vain yksi kuiva linja. Märällä ei paljon ohitella.
Ennen kun voi käyttää DRS:ää, pitää päästä siihen sekunnin etäisyydelle edellä ajavaan. Toiset siihen pystyvät, tarvittaessa vaikka pakittamalla auton kaiteista radalle. Ja toiset tulee ohitetuksi (kolaroiduksi) koska takana ajava Williams oli iskuetäisyyden päässä. Ei mulla muuta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Ennen kun voi käyttää DRS:ää, pitää päästä siihen sekunnin etäisyydelle edellä ajavaan. Toiset siihen pystyvät, tarvittaessa vaikka pakittamalla auton kaiteista radalle. Ja toiset tulee ohitetuksi (kolaroiduksi) koska takana ajava Williams oli iskuetäisyyden päässä. Ei mulla muuta.
Sateella ei ole DRS:ää. Kävi Bottas alle sekunnissakin. Että se siitä viisaastelusta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Totta, mun moka.
Mutta ei poista sitä faktaa, että Russell ajoi siis Williamsilla ilman DRS:ää ohitusetäisyydelle Bottaksen Mersuun nähden.
No täällähän se on jo montaa kertaa todettu, että Bottaksen renkaat oli älyttömän viileät ja Russell kävi 2-3kiekkaa ennen varikolla. Kosteissa olosuhteissa iso ero ja Hamiltonikin lipesi täten ulos. Kylmillä renkailla Bottas oli varmaan 3-4s hitaampi kierroksella kuin ennen renkaat vaihtaneet.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
Aika turhaa tarttumista tuo että Russell oli Williamsilla menossa Bottaksen ohi. Kyllähän tuommoisista olosuhteissa ne nopeuserot muuttuu sekuntitolkulla sen mukaan kenellä on renkaat lämpimänä ja kenellä ei.

Toki ei poista sitä faktaa että ei Bottaksen olisi pitänyt noilla sijoilla ajaa, mutta ei tilanne nyt ollut lähelläkään mitään sellaista että olisi ollut Russelille häviämässä tms. Renkaiden lämmettyä olisi mennyt karkuun ja kuten Russell ansiokkaasti todisti, niin tuolla kelillä ohittaminen on vaikeaa kun siellä vaan se yksi kuiva ura menee.
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2339
Valtteri Bottas on kyllä osoittautunut olevansa näinä Mercedes-vuosinaan hyvin samantyyppinen kuljettaja, kuin mitä olivat esim. sellaiset nimet kuin Riccardo Patrese, Gerhard Berger, Eddie Irvine, Rubens Barrichello, David Coulthard ja Felipe Massa.
Ja ainakin näitä viimeisimpiä Ruupenista Massaan yhdistää vielä se, että vuodesta toiseen huhumylly jauhoi heitä pois huipputallista mutta aina tippui jatkopahvia nenän eteen koska oli vaan niin good guy ja sopiva tekemään sitä kakkoskuskin roolia. Veikkaan että Valtteri jatkaa mersulla kakkoskuskina niin pitkään kuin Hamiltonkin jatkaa, sen jälkeen katsotaan uudelleen millä strategialla Mersu on mukana vai onko enää lainkaan. Jos Valtteri pysyy jatkossa edes aiemmalla tasollaan niin se todennäköisesti riittää jatkoon. Toki jos Imolan kaltainen alisuorittaminen jatkuu, niin tilanne on varmasti eri.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5105
Ja ainakin näitä viimeisimpiä Ruupenista Massaan yhdistää vielä se, että vuodesta toiseen huhumylly jauhoi heitä pois huipputallista mutta aina tippui jatkopahvia nenän eteen koska oli vaan niin good guy ja sopiva tekemään sitä kakkoskuskin roolia. Veikkaan että Valtteri jatkaa mersulla kakkoskuskina niin pitkään kuin Hamiltonkin jatkaa, sen jälkeen katsotaan uudelleen millä strategialla Mersu on mukana vai onko enää lainkaan. Jos Valtteri pysyy jatkossa edes aiemmalla tasollaan niin se todennäköisesti riittää jatkoon. Toki jos Imolan kaltainen alisuorittaminen jatkuu, niin tilanne on varmasti eri.
Massa on kyllä poikkeus joukossa, sillä häntä oltiin aktiivisesti korvaamassa useanakin vuonna, mutta siirrot eivät vaan koskaan toteutuneet. Muistaakseni jo kaudeksi 2011 hänen tilalleen oltiin huhuissa kiinnittämässä jotakuta silloista tähtikuljettajaa, ehkä useampaakin. Kaudeksi 2012 Ferrari oli jo tehnyt sopimuksen Kubican kanssa, mutta kohtalo puuttui peliin ja Kubica joutui siihen kauheaan rallionnettomuuteen. Seuraavaksi kaudeksi, 2013, Ferrari oli tarjonnut sopimusta sekä Webberille että Buttonille mutta kumpikin kieltäytyi. Jotenkin muistelen että myös Rosbergin huhuttiin aikoinaan keskustelleen Ferrarin kanssa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1921
Sijainti
Vyborg
Massa on kyllä poikkeus joukossa, sillä häntä oltiin aktiivisesti korvaamassa useanakin vuonna, mutta siirrot eivät vaan koskaan toteutuneet. Muistaakseni jo kaudeksi 2011 hänen tilalleen oltiin huhuissa kiinnittämässä jotakuta silloista tähtikuljettajaa, ehkä useampaakin. Kaudeksi 2012 Ferrari oli jo tehnyt sopimuksen Kubican kanssa, mutta kohtalo puuttui peliin ja Kubica joutui siihen kauheaan rallionnettomuuteen. Seuraavaksi kaudeksi, 2013, Ferrari oli tarjonnut sopimusta sekä Webberille että Buttonille mutta kumpikin kieltäytyi. Jotenkin muistelen että myös Rosbergin huhuttiin aikoinaan keskustelleen Ferrarin kanssa.
Olihan myös huhuja Vettelin siirtymisestä Ferrarille kaudeksi 2014 vuonna 2012 kesällä, ja jos oikein muistan niin esisopimus oli tehty huhun mukaan, mutta Alonso esti siirron huhujen mukaan.
Ja olen kuullut että Hamilton kävi keskusteluja siirtymisestä Ferrarille vuonna 2011 kun tuskaili Mclarenilla silloin, mutta siirtoa ei kuitenkaan tapahtunut.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
Massa nyt kun vähän sikäli huono vertauskuva että tätähän oltiin ihan ansaitusti potkimassa pihalle. Ei siis hoitanut tonttiaan siinä määrin kuin Vale on toistaiseksi tehnyt, vaan suoritukset Alonson rinnalla taisi olla enemmän luokkaa Verstappenin viime vuosien tallikaverit. Mutta Ferrarilla nyt muutenkin oli melko hidasta tuo reagointi, samoinhan siellä suht alavireisesti suorittava Kimi pysyi monta vuotta ennen kuin lopulta uskallettiin ottaa nuorempaa verta tilalle.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3782
Aika turhaa tarttumista tuo että Russell oli Williamsilla menossa Bottaksen ohi. Kyllähän tuommoisista olosuhteissa ne nopeuserot muuttuu sekuntitolkulla sen mukaan kenellä on renkaat lämpimänä ja kenellä ei.

Toki ei poista sitä faktaa että ei Bottaksen olisi pitänyt noilla sijoilla ajaa, mutta ei tilanne nyt ollut lähelläkään mitään sellaista että olisi ollut Russelille häviämässä tms. Renkaiden lämmettyä olisi mennyt karkuun ja kuten Russell ansiokkaasti todisti, niin tuolla kelillä ohittaminen on vaikeaa kun siellä vaan se yksi kuiva ura menee.
Se miksi Bottas yleensä ajaa niillä sijoilla, on ne huonot startit, sitten paketti leviää ja sieltä tulee ohi ties mitä autoja, nyt se paketti levisi jo aika-ajoissa. Sitten siellä tuskaillaan ties millä selityksillä, yleensä rengasselitysten takia eikä ohi päästä. Mutta tuo että ei ollut Russelille häviämässä niin Russelihan olisi painellut ohi ilman kolaria, eihän Bottaksella ollu kyytiä aika-ajoissakaan niin mistä se nyt yhtäkkiä olisi löytynyt? Cmoren tiimi sanoi että Bottakselle laitettiin käytetyt mediumit joten olisi lämmötkin pitänyt löytää nopeemmin, mutta ei. Haastavat ajokelit, molemmilla mediumit ja Bottaksella renkaiden lämmittely hakusessa. Pelkkää spekulointia että Bottas oisi jostain löytänyt vauhtia ja alkanutkin raivata tietä kärkeen.

Samoja spekulointeja kuuluisassa viime vuoden Bahrainissa että vaikka Bottas oli jäljessä Russelista niin aina oli joku kiri päällä että ero kaventuu pikkuhiljaa koska renkaat jne jne. Se miksi homma menee noin päin että Bottas löytää aina itsensä kirijänä johtuu ihan ratin ja kuskin välistä. Paskat housuissa jo niin ollaan myöhässä. Niin kuin Kimi sanonut ne renkaat on kaikilla samat.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös