Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3005
Ei se tuossa kohtaa varmasti vielä jarruttanut, mutta katoin kans kisan aikana, että jotain kummallista taas tapahtui. Olisiko moottori/laatikko pätkäissyt tuossa, kun mentiin vauhdilla joka puolelta ohi. Mutta olisi Vale siitä varmaan sanonut. Kaasulta nostamisellekään ei ole mitään syytä, tai ainakaan näy omaan silmään.

Sama oli viime kisassa, että lähti ihan hyvin ja siinä kun tultiin kylkeen, niin vauhti putosi hetkeksi omituisesti ja mentiin samalla tavalla joka puolelta ohi.
Voisiko renkaat vielä tossa kohtaa lyödä tyhjää?
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3886
Ei se tuossa kohtaa varmasti vielä jarruttanut, mutta katoin kans kisan aikana, että jotain kummallista taas tapahtui. Olisiko moottori/laatikko pätkäissyt tuossa, kun mentiin vauhdilla joka puolelta ohi. Mutta olisi Vale siitä varmaan sanonut. Kaasulta nostamisellekään ei ole mitään syytä, tai ainakaan näy omaan silmään.
Bottaksen onboard videosta kuulee että ennen jarrutusta nostaa hetkellisesti jalan kaasulta, mutta antaa viel sen jälkeen hetken kaasua ennen jarrutusta. Siinä kohtaa Leclerciä ja Alonsoa alkaa valumaan edelle. Ylivarovaisuutta vaan.
 

Oskari Mustakari

"Asiantuntija"
Liittynyt
1.4.2014
Viestit
136
Sijainti
Oskun ja Ekin välimaastossa
On kyllä tosi omituinen tuo startti Bottaksen osalta. Ihan kuin nostaisi, koska Leclerc ja Alonso tulevat niin heittämällä ohi. Toisaalta Bottas pysyy samaan aikaa Sainzin kyydissä.
Bottas hakee ekasta mutkasta ihan hyvän linjan seuraavaan, mutta laskee sitten liian leveäksi ja seuraavassa oikeassa taas jättää koko radan leveyden käyttämättä, eikä saa vauhtia suoralle.
Alonson ja Oconin perässäkään ei ollut myöhemmin mitään linjojen hakua, joilla olisi voinut saada suorille paremmat vauhdit, mutta voi toki olla, että ei nähnyt olevansa tarpeeksi lähellä tai nopea vielä.
Edelleenkin näyttää omaan silmään siltä, että Bottas vetää samalla "optimiajolinjalla" koko ajan riippumatta siitä, onko edessä autoa vai ei. Ei yritä jarrullakaan koskaan rinnalle, vaikka näyttää, että on muuten hyvä jarrutuksissa ja paikkoja olisi.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3005
Bottaksen onboard videosta kuulee että ennen jarrutusta nostaa hetkellisesti jalan kaasulta, mutta antaa viel sen jälkeen hetken kaasua ennen jarrutusta. Siinä kohtaa Leclerciä ja Alonsoa alkaa valumaan edelle. Ylivarovaisuutta vaan.
Nyt kun katoin tota ilmakuvaa, niin taitaa vaan inusta noi tulla niin paljon nopeammin ohi, kun välimatka edellä oleviin pysyy kuitenkin ennallaan.

Edit. Juu, kyllä siinä jo kiihdytyksen loppupuolella vauhti hidastuu, mutta tuskin sekään kaasusta kiinni. Miksi ede nostaisi kesken suoraa kaasua, kun tilaakin vaikka kuinka. Taitaa olla tossa kapistuksessa vaan niin suuri ilmanvastus. Outo juttu
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4649
Nyt kun katoin tota ilmakuvaa, niin taitaa vaan inusta noi tulla niin paljon nopeammin ohi, kun välimatka edellä oleviin pysyy kuitenkin ennallaan.

Edit. Juu, kyllä siinä jo kiihdytyksen loppupuolella vauhti hidastuu, mutta tuskin sekään kaasusta kiinni. Miksi ede nostaisi kesken suoraa kaasua, kun tilaakin vaikka kuinka. Taitaa olla tossa kapistuksessa vaan niin suuri ilmanvastus. Outo juttu
Itse kiinnitin huomiota Leclercin ja Sainzin vauhtieroon suoran päässä. Leclerc tais käydä jopa Sainzin edellä, mutta latu oli tukossa, niin ei ohitus toteutunut.
 

Demon Hiili

Well-known member
Liittynyt
26.8.2009
Viestit
154
Voi olla, että otti liian pehmeästi ekan kurvin. Valtteri kyllä tuntuu olevan varmanpäälle pelaaja ja välttää kolareita viimeiseen asti. Olisko se kahden Red Bullin kolaus Mersulla ja sen jälkeinen polemiikki jättänyt jälkensä pääkoppaan?
Ainakin Oskari Saaren podcastissä sanoi, että kun nuorena joutui välttämään kolareita rahan vähyyden takia, niin se heijastuu edelleen vähän pehmeenä ajamisena usein.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3005
Ainakin Oskari Saaren podcastissä sanoi, että kun nuorena joutui välttämään kolareita rahan vähyyden takia, niin se heijastuu edelleen vähän pehmeenä ajamisena usein.
Aikanen jarru liittynee osalraan myös radan pölyisyyteen ja liukkauteen, kun oli pois linjalta.
Tänä vuonna ei autoista sentään lähtenyt samanlaista pölypilveä kuin viime vuonna, mutta moni valitteli edelleen radan kovaa liukkautta.
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1094
Bottaksella oli vuosi sittenkin jarrumerkki paljon aikaisemmassa kuin kellään muulla. Epävarmuus toiminnasta eniten huokuu.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2485
Ei tuo Bottaksen t1 jarru ja ajolinja nyt erityisen huono edes ollut. Sillä pedattiin ihan hyvä ulostulo mutkasta, harmi vaan että se seuraava vasuri sitten meni pitkäksi, siinä se sija Alonsolle oikeastaan menetettiin
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3886
Nyt kun katoin tota ilmakuvaa, niin taitaa vaan inusta noi tulla niin paljon nopeammin ohi, kun välimatka edellä oleviin pysyy kuitenkin ennallaan.

Edit. Juu, kyllä siinä jo kiihdytyksen loppupuolella vauhti hidastuu, mutta tuskin sekään kaasusta kiinni. Miksi ede nostaisi kesken suoraa kaasua, kun tilaakin vaikka kuinka. Taitaa olla tossa kapistuksessa vaan niin suuri ilmanvastus. Outo juttu
Verstappenilla samanlainen tilanne, sisälinja Bottaksen tavoin. Russell tulee imusta rinnalle, mutta Verstappen menee Russellia myöhemmin jarrulle ja pitää sijoituksen. Onboard kuvasta näkee miten Leclerc ja Alonso tulevat kuin torpedot ohi kun Bottas menee jarrulle aikaisemmin, Alonso ei ollut edes rinnalla ennen jarrutusta. En tiedä katsoitko äänillä ilmakuvavideon, mutta Vilander ihmettelee myös Bottaksen aikaista kaasun hölläystä ja jarrutusta.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3005
Ite kuuntelin, enkä huomaa mitään ihmeellistä kaasun käytössä. Jarruttaakin samoin kuin edessä oleva ja sitten Alo jarruttaa huomattavasti myöhemmin. ALO on myös puhtaalla linjalla, joka myös auttaa siinä.
Ferkun pata ei kyllä muutenkaan ohuessa ilmassa näyttänyt toimivan, niin veikkaan tuon pienen hyytymisen kiihdytyksessä johtuvan enemmänkin siitä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3886
Ite kuuntelin, enkä huomaa mitään ihmeellistä kaasun käytössä. Jarruttaakin samoin kuin edessä oleva ja sitten Alo jarruttaa huomattavasti myöhemmin. ALO on myös puhtaalla linjalla, joka myös auttaa siinä.
Ferkun pata ei kyllä muutenkaan ohuessa ilmassa näyttänyt toimivan, niin veikkaan tuon pienen hyytymisen kiihdytyksessä johtuvan enemmänkin siitä.
Onboard videosta kuulee kun Bottas höllää kaasua ja palaa kaasulle ennen jarrutusta.

Jos katsot ilmakuvasta niin Bottaksen edessä oleva on Sainz joka myös jarruttaa tosi aikaisesti ja sen takia myöhään jarruttanut Leclerc torpedoi Sainzinkin rinnalle, mutta Sainz sai pidettyä paikkansa. Sama pata Sainzilla ja Leclercillä joita vastaan Bottas ajoi startissa että kyllä tässä avaintekijä oli tämä jarrutuksen suorittaminen jolloin Leclerc ja Alonso syöksyivät ohi.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3005
Onboard videosta kuulee kun Bottas höllää kaasua ja palaa kaasulle ennen jarrutusta.

Jos katsot ilmakuvasta niin Bottaksen edessä oleva on Sainz joka myös jarruttaa tosi aikaisesti ja sen takia myöhään jarruttanut Leclerc torpedoi Sainzinkin rinnalle, mutta Sainz sai pidettyä paikkansa. Sama pata Sainzilla ja Leclercillä joita vastaan Bottas ajoi startissa että kyllä tässä avaintekijä oli tämä jarrutuksen suorittaminen jolloin Leclerc ja Alonso syöksyivät ohi.
En kuule, muuta yritin puhelimen kautta kuunnella, niin voinee johtua siitäkin.
Sillan alla muuttuu ääni alituksen ajaksi, kun ääni kaikuu sillasta, mutta muuta en erota. Sitten nostaa jarruttaessa, mutta silloin on menty jo ohi tai ollaan aivan rinnalla onboardin kameran mukaan
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4649
Ite kuuntelin, enkä huomaa mitään ihmeellistä kaasun käytössä. Jarruttaakin samoin kuin edessä oleva ja sitten Alo jarruttaa huomattavasti myöhemmin. ALO on myös puhtaalla linjalla, joka myös auttaa siinä.
Ferkun pata ei kyllä muutenkaan ohuessa ilmassa näyttänyt toimivan, niin veikkaan tuon pienen hyytymisen kiihdytyksessä johtuvan enemmänkin siitä.
Leclerc valitteli ettei ihan täysiä tehoja Ferrari saanut ulos Meksikossa. Ja löihän Vale hänet aika-ajossa. Oli tuosta spekulaatiota miksi Valtterilla tämä rata sopii.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Alonso ei ollut edes rinnalla ennen jarrutusta.
En tiedä oletko sokea vai muuten vaan *****? Tuossahan juuri olen laittanut kuvan missä Alonso on Valen rinnalla ENNEN 150 metrin kylttiä. Leclerc on siinä vaiheessa jo OHI. Turha sun on inttää vastaa päin selvää asiaa. En tiedä pitäisikö tässä sanoa, että ota ne lasit päästä vai että laita ne lasit päähän?

Sokealle kuva uusintana.
Botäässs3.JPG
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1094
En tiedä oletko sokea vai muuten vaan *****? Tuossahan juuri olen laittanut kuvan missä Alonso on Valen rinnalla ENNEN 150 metrin kylttiä. Leclerc on siinä vaiheessa jo OHI. Turha sun on inttää vastaa päin selvää asiaa. En tiedä pitäisikö tässä sanoa, että ota ne lasit päästä vai että laita ne lasit päähän?

Sokealle kuva uusintana.
Näytä liitetiedosto 2920
Miksi tuo 150 -kyltti on niin tärkeä sinulle? Ehkäpä Bottas alkoi, jos ei jarruttamaan, niin ainakin nostamaan jo ennen 150 kylttiä.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
474
Voi takaraivossa tuntua myös Mersu-vuodet. Koko ajan tulevaisuudesta epävarma kakkoskuski joutuu olemaan ylivarovainen ja tuomaan auton maaliin edes jollain pisteillä ilman riskiä. Nyt on ykköskuskina vaikea muuttaa koodia päässä ja ajaa isommalla riskillä ja röyhkeydellä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3886
En tiedä oletko sokea vai muuten vaan *****? Tuossahan juuri olen laittanut kuvan missä Alonso on Valen rinnalla ENNEN 150 metrin kylttiä. Leclerc on siinä vaiheessa jo OHI. Turha sun on inttää vastaa päin selvää asiaa. En tiedä pitäisikö tässä sanoa, että ota ne lasit päästä vai että laita ne lasit päähän?

Sokealle kuva uusintana.
Näytä liitetiedosto 2920
Näin kauan jaksoit sitten pinnistellä kiukuttelematta, mitä juuri oli puhetta siitä herkkänahkaisuudesta. Niin että sinun piirtämistä viivoista ja screenshotista pystyy havaitsemaan millon jarrutus alkaa? Onboard kamerasta huomaa että Bottas alkaa himmaamaan jo ennen 150 kylttiä. Bottaksen jarrutus alkaa aikaisemmin kuin Alonson ja Leclercin ja siksi he sieltä singahtivatkin ohi vauhdilla.

En oikeastaa ymmärrä miksi tätä tilannetta analysoidaan over and over again kun tilanteen juurisyy ei muutu eli tilanteen pehmeys? Kun videokuvista näkee että jarrutukseen ja himmailuun tuo ratkesi kuten Vilanderkin totesi. Myös Oikarinen ja Coulthard totesivat lähetyksen lopussa että miksi oli jarrutuksessa niin konservatiivinen. Kiitos sinun näkökulmastasi, mutta ei kiitos. Olen enemmän samaa mieltä Vilanderin, Coulthardin ja Oikarisen kanssa. Ei tuo nyt mikään katastrofi ollut hävitä hyville kuskeille kaksi sijaa, mutta ei niitä ilmaiseksikaan kannattaisi antaa.
 
Ylös