Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Joo, mutta toisaalta auto ei ole kovinkaan monta kertaa hajonnut. Aika nopeasti tuolta perältä kuitenkin noustaisiin, jos vain vauhtia piisaisi.
Se on totta, että sentään auto on sinänsä pysynyt ehjänä, mutta kolme (vai nyt jo neljä?) ekalla kierroksella hajoamista kuitenkin jo tällekin kaudelle.

Ja jos ekasta kierroksesta on päästy, niin sitten on taktiikka tai joku muu omituisuus, jos nyt on yleensä edes saatu mitään renkaita toimimaan. Aika surkeata on tallina Alfan puuhailut olleet.
Ei tosiaan tule muita vastaavia munauksia mieleen, kuin Haasin putoaminen keskisakin yläpäästä viimeiseksi yhdessä vuodessa. Silloin oli puuha samanlaista. Ja nyt käynee Alfalle ihan samalla tavalla.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1504
2010-luvullakin Sauberilla oli todella surkeita kausia, joten en tiedä onko tässä nyt mitään ihmeellistä munausta nähtävissä. Auto on huono, kuljettajat suhteellisen heikkoa tasoa eikä tallissa ole vetovoimaa kaikkein osaavimpien insinöörien haalimiseen. Lopputulos on mitä on. Perus pikkutallimeininkiä.
 
Viimeksi muokattu:

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1032
Kyllä nolo moka Alfalta kun polttoaine loppuu. En tiedä mihin Valella olisi riittänyt mutta olisi voinut olla lähellä kympin sakkia. Harmillista.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5701
Joo, mutta toisaalta auto ei ole kovinkaan monta kertaa hajonnut. Aika nopeasti tuolta perältä kuitenkin noustaisiin, jos vain vauhtia piisaisi.
Mitäs se kertoo ettei Zhoukaan nouse tuolta takaa ehjällä autolla?
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3671
Mitäs se kertoo ettei Zhoukaan nouse tuolta takaa ehjällä autolla?
Alfa on yksi hitaimpia autoja, ja Zhou hitaimpia kuskeja. Kyllä Bottas onnistuneella aika-ajolla pystyisi top-kymppiin pääsemään, jos kaikki menee putkeen, aikaerot ovat niin pieniä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Alfa on yksi hitaimpia autoja, ja Zhou hitaimpia kuskeja. Kyllä Bottas onnistuneella aika-ajolla pystyisi top-kymppiin pääsemään, jos kaikki menee putkeen, aikaerot ovat niin pieniä.
Onko Zhoun nopeus pelkkä mielipide vai onko sulla heittää oikeaa dataa? Mites verrokki kuskien nopeudet? Niistäkin oikeaa dataa olemassa vai pelkkää mielipide jauhantaa?
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6249
Twitter-käyttäjä AS19-YT teki ennen viime kauden alkua hyvän koosteen siitä, kuinka kukin sen kauden kuski ajoi junioriurallaan tallikavereita vastaan. Otin tuolloin kyseisen twiitin talteen, enkä ole huomannut että olisi tehnyt tälle kaudelle vastaavaa, mutta tässä tiivistetysti. Alla on lueteltu tallikavereiden määrä, jolle kukin kauden 2022 on junioriuransa aikana:

0 - Verstappen, Hamilton, Perez, Norris, Leclerc, Ricciardo, Alonso
1 - Bottas, Vettel, Tsunoda, Russell
2 - Gasly, Ocon, Stroll
4 - Sainz, Schumacher, Albon
8 - Latifi
9 - Mazepin
12 - Zhou

Tässä vielä linkki twiittiin, jos haluaa katsoa tarkemmin, keitä vastaan kukin on ajanut.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1032
Mielenkiintoinen listaus. Kommenteista löytyi vielä 3 kuskia, ketkä ovat voittaneet kaikki tiimikaverinsa, mutta eivät ole päässeet ykkösiin: Oscar Piastri (ei toki pidä enää paikkaansa), Dan Ticktum ja Robin Frijns.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3671
Onko Zhoun nopeus pelkkä mielipide vai onko sulla heittää oikeaa dataa? Mites verrokki kuskien nopeudet? Niistäkin oikeaa dataa olemassa vai pelkkää mielipide jauhantaa?
Varmaan aika-ajojen ja kisakierrosten keskinopeuksista jotain voisi päätellä nopeudesta. Muistaakseni autosportin forumilla joku on laskeskellut noita, en ole hetkeen kyseistä sivustoa vilkaissut. Mutta ei kyllä Zhou ole parhaimmillaan yhtä ylös pakassa päässyt, kuin Valtteri parhaimmillaan. Valtterillahan sen keskimääräisen ja parhaan suorituksen ero tuntuu olevan turhan suuri, tätä se oli jo Mersulla. Zhou sen sijaan on tasaisen huono.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5257
Twitter-käyttäjä AS19-YT teki ennen viime kauden alkua hyvän koosteen siitä, kuinka kukin sen kauden kuski ajoi junioriurallaan tallikavereita vastaan. Otin tuolloin kyseisen twiitin talteen, enkä ole huomannut että olisi tehnyt tälle kaudelle vastaavaa, mutta tässä tiivistetysti. Alla on lueteltu tallikavereiden määrä, jolle kukin kauden 2022 on junioriuransa aikana:

0 - Verstappen, Hamilton, Perez, Norris, Leclerc, Ricciardo, Alonso
1 - Bottas, Vettel, Tsunoda, Russell
2 - Gasly, Ocon, Stroll
4 - Sainz, Schumacher, Albon
8 - Latifi
9 - Mazepin
12 - Zhou

Tässä vielä linkki twiittiin, jos haluaa katsoa tarkemmin, keitä vastaan kukin on ajanut.
Zhou on siis käytännössä urallaan hävinnyt kaikille tallikavereilleen paitsi Drugovichille. Huhhuh, silti edennyt sarja sarjalta ylemmäs. Täytynyt olla aika paksu ruskea kirjekuori tällä kiinalaisella maksukuskilla...

Miten harvinaista tälläinen on että F1-sarjaan nousee kuski joka ei ole voittanut urallaan koskaan mitään mestaruutta juniorurallaan? Näköjään tuolla listalla sellaisia ovat tutut nimet Mazepin ja Latifi sekä ehkä vähän yllättäen Albon.
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Zhou on siis käytännössä urallaan hävinnyt kaikille tallikavereilleen paitsi Drugovichille. Huhhuh, silti edennyt sarja sarjalta ylemmäs. Täytynyt olla aika paksu ruskea kirjekuori tällä kiinalaisella maksukuskilla...

Miten harvinaista tälläinen on että F1-sarjaan nousee kuski joka ei ole voittanut urallaan koskaan mitään mestaruutta juniorurallaan? Näköjään tuolla listalla sellaisia ovat tutut nimet Mazepin ja Latifi sekä ehkä vähän yllättäen Albon.
Ja mitenkään ei ole mahdollista, että kuski parantaa suorituskykyään vuosien aikana? Kuten Hallikainen yllä sanoo, niin yllättäen Albon vaikuttaa nyt todella kovalta kaverilta. Tai sitten Williams on pitkään ollut sarjan parhaimpiin kuuluvia autoja. Jotenkin tämä jälkimmäinen vaikuttaa jokseenkin epätodennäköiseltä.

Se mitä yritän tässä sanoa on, että Zhou on ykkösissä ajanut vain yhtä tallikaveria vastaan ja ajaa vasta toista kauttaan. Tämä jälkimmäinen asia taitaa useimmilla unohtua.

Vaikka hän ei taida olla mikään Verstappenin tasoinen talentti, niin annetaan jantterille kuitenkin edes mahdollisuus ilman, että hänet tuomitaan pakan huonoimpien joukkoon.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1504
Kukin fanittelija saa suhtautua kuljettajiin niin suopeasti kuin haluaa. Silti yleisesti kai on totuttu, että ykkösissä ajaa vain parhaista parhaat ja näyttöjä on kyettävä antamaan heti tai otetaan uusi kaveri tilalle. Maksukuljettajilla ja kultalusikkapojilla realiteetit ovat toli erilaisia.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Voitti Aasian F3 luokan ja F2 kaudella Piastri oli tallikaverina ja Zhou tuli kolmanneksi. Olisi hyvin voinut olla myös toinen, kun oli yksi keskeytys enemmän kuin Shwartzmanilla.Taakse jäi aika iso nippu nimekkäitä alasarjakuljettajia, mm Lawson, Theo Pouchhaire, Tictum, Vips, Kassu, ym. En nyt sanoisi ihan tusinaveijariksi kuitenkaan. Piastri oli varmasti nopeampi, mutta tätä nyt on pidetty kovimpana lupauksena pitkiin aikoihin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Voitti Aasian F3 luokan ja F2 kaudella Piastri oli tallikaverina ja Zhou tuli kolmanneksi. Olisi hyvin voinut olla myös toinen, kun oli yksi keskeytys enemmän kuin Shwartzmanilla.Taakse jäi aika iso nippu nimekkäitä alasarjakuljettajia, mm Lawson, Theo Pouchhaire, Tictum, Vips, Kassu, ym. En nyt sanoisi ihan tusinaveijariksi kuitenkaan. Piastri oli varmasti nopeampi, mutta tätä nyt on pidetty kovimpana lupauksena pitkiin aikoihin.
Oman elämänsä Matti ummistaa helposti silmänsä tulosten taakse. Tuossa olevia kavereita kummiskin ollaan ykkösiin ollaan oltu viemässä ja jokaisella noista on tilaisuus ollut. Toki Zhou ensimmäisenä kiinalaisena on ollut jonkinlainen etu.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6249
Kannattaa muistaa miten iso etu yhdenkin kauden kokemus on näissä luokissa. Siinä, että on esim. F2:sten kolmonen ensimmäisellä kaudella vs. toisella tai kolmella on iso ero. Se, että Zhou voittaa kolmannella kaudellaan 22-vuotiaana Pourchairen, joka on 17-vuotias sarjatulokas ei nyt mikään mullistava saavutus ole.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5257
Voitti Aasian F3 luokan ja F2 kaudella Piastri oli tallikaverina ja Zhou tuli kolmanneksi. Olisi hyvin voinut olla myös toinen, kun oli yksi keskeytys enemmän kuin Shwartzmanilla.Taakse jäi aika iso nippu nimekkäitä alasarjakuljettajia, mm Lawson, Theo Pouchhaire, Tictum, Vips, Kassu, ym. En nyt sanoisi ihan tusinaveijariksi kuitenkaan. Piastri oli varmasti nopeampi, mutta tätä nyt on pidetty kovimpana lupauksena pitkiin aikoihin.
Tämä Aasian F3-luokan mestaruus 2021 oli muutaman viikon "turnaus" kahdella radalla, sekoitus amatöörejä ja ammattilaisia. Tämä ajettiin talvitauon aikana ja vakituisesti Zhou oli F2-kuski tuolloin, eli kävi alemmassa luokassa vetäsemässä tämän. Ehkä siksi tätä ei ilmeisesti huomioitukkaan mukaan noihin tilastoihin. Maksukuski on aina maksukuski, joka yleensä vie paikan joltain potentiaalisemmalta ja Zhou nousi ykkösiin rahalla ohi Piastrinkin.

Maksukuskiksi Zhou on ajanut ihan ok. Siinä missä Alonso ja Albon dominoivat maksukuski/passikuskitallikavereitaan niin Alfa Romeolla on tällä kaudella ollut käsissään yksi tasaisimmasta kuskipareista.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Tämä Aasian F3-luokan mestaruus 2021 oli muutaman viikon "turnaus" kahdella radalla, sekoitus amatöörejä ja ammattilaisia. Tämä ajettiin talvitauon aikana ja vakituisesti Zhou oli F2-kuski tuolloin, eli kävi alemmassa luokassa vetäsemässä tämän. Ehkä siksi tätä ei ilmeisesti huomioitukkaan mukaan noihin tilastoihin. Maksukuski on aina maksukuski, joka yleensä vie paikan joltain potentiaalisemmalta ja Zhou nousi ykkösiin rahalla ohi Piastrinkin.

Maksukuskiksi Zhou on ajanut ihan ok. Siinä missä Alonso ja Albon dominoivat maksukuski/passikuskitallikavereitaan niin Alfa Romeolla on tällä kaudella ollut käsissään yksi tasaisimmasta kuskipareista.
Piastrin kytkökset olivat aivan eri tahoille kuin Zhoun, sen takia nousi aikaisemmin. Jos asia Rellusta olisi ollut kiinni, niin Piastri ei ajaisi edelleenkään, kuten hyvin tiedät.
Toki markkina-alue on vaikuttanut Zhoulla, mutta itsehän ei juuri tuonut juuri rahaa mukanaan. Sitähän Vasseur manasi viime vuonna, että rahaa ei ole, eikä edes kiinalaisen markkina-arvo ole konkretisoitunut tallin toivomalla tavalla, silti uusi sopimuksensa. Eikä Zhou missään nimessä ole ollut heittopussi. Ei sarjassa kovin montaa kuskia olisi, jos vain alempien sarjojen ylivoimaidet voittajat pääsisivät mukaan, muitakin tarvitaan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5257
Piastrin kytkökset olivat aivan eri tahoille kuin Zhoun, sen takia nousi aikaisemmin. Jos asia Rellusta olisi ollut kiinni, niin Piastri ei ajaisi edelleenkään, kuten hyvin tiedät.
Toki markkina-alue on vaikuttanut Zhoulla, mutta itsehän ei juuri tuonut juuri rahaa mukanaan. Sitähän Vasseur manasi viime vuonna, että rahaa ei ole, eikä edes kiinalaisen markkina-arvo ole konkretisoitunut tallin toivomalla tavalla, silti uusi sopimuksensa. Eikä Zhou missään nimessä ole ollut heittopussi. Ei sarjassa kovin montaa kuskia olisi, jos vain alempien sarjojen ylivoimaidet voittajat pääsisivät mukaan, muitakin tarvitaan.
Sitä juuri tarkoitinkin että Zhou on meriiteiltään ollut melko vaatimaton, mutta silti onnistui saamaan paikan juurikin tuon Kiinakytköksen ansiota. Eikä maksukuskit nyt yleensä mitää rahaa säkeissä tuo vaan sponsorirahana tai muina hyvyyksinä. Ilman Kiinanmasseja mahtaisiko edes ajaa koko sarjassa. Itse suhtaudun nyrpeästi näihin jotka nousee sarjaan muilla avuin kuin ajotaidoilla.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Sitä juuri tarkoitinkin että Zhou on meriiteiltään ollut melko vaatimaton, mutta silti onnistui saamaan paikan juurikin tuon Kiinakytköksen ansiota. Eikä maksukuskit nyt yleensä mitää rahaa säkeissä tuo vaan sponsorirahana tai muina hyvyyksinä. Ilman Kiinanmasseja mahtaisiko edes ajaa koko sarjassa. Itse suhtaudun nyrpeästi näihin jotka nousee sarjaan muilla avuin kuin ajotaidoilla.
Zhoun pitäminen vielä ensi kaudella vie kyllä Pourchairelta f1-mahdollisuuden.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3671
Zhoun pitäminen vielä ensi kaudella vie kyllä Pourchairelta f1-mahdollisuuden.
Tiedä sitten miten Valtterilla motivaatio riittää jatkaa, olisiko Zhousta tallin ykköskuskiksi. Aika vaatimattomia tallin tavoitteet varmaan näinä välivuosina.
 
Ylös