Vanhempiensa luona asuva aikuinen

• Viestiketjun aloittaja Joni
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Tuota. En lukenut toikin kuin aloitusviestin ja pari sitä seurannutta kommenttia, mutta tuota. Joni on tällä Forumilla ollut jos jonkinlaisen iskun kohteena, joista itte olen pyrkinyt vetäytymään pois niin paljon kuin henkisesti vain kykenen, koska jokaisessa nuoressa (aikusessakin) kasvaa mahdollisuus, tai näin olen aina toivonut.

Mutta se piste, että 24 vuotiaana päätyy riitohiin isänsä kanssa ryyppyrahuleista tilanteessa, jossa vielä itte asuu vanhempien tyköny, menee minunkin ymmärryksen yli.

Jokin psykologinen juttu tässä lienee taustalla, äidin halu sitoa huomaansa vai mikä? Joka tapauksessa tässä toikissa mitä pikaisesti noita Jonin vastauksia vilkaisin, tulee esiin se että nyt ollaan aivan selvästi murroksen äärellä, tai ainakin toivon niin. Joni, nyt on aika herätä, sä tiedät sen ittekin, ja ottaa vastuu omasta elämästään ja itsestään.

Itse lähdin vanhempien helmoista 21 vuotiaana ja pidin sitä silloin henkilökohtaisesti todella säälittävä ja häpesin itseäni. En tarkoita että sun tarvitsee tässä alkaa hävetä, koska on ihmiset joiden kuuluisi hävetä tässä maailmankaikkeudessa ovat tehneet paljon julmempiakin tekoja.

Mutta herätä täytyy.

Peace.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Ja se että hahmot täällä elvistelee omilla kokemuksillaan ja silläkeikoin kohottaa omaa egoaan, kun vasta kohtana on Jonin nykyinen tilanne on aika säälittävää.

Ittä näen asian, niin että kaveri tulee ovelleni koputtamaan ja kertoo että jalkansa on poikki ja siitä on ehkä valtimokin rikki. Tässä tilanteessako pitää vetää omien farkkujensa lahje ylös ja näyttää, että: "Ei mulla vaan oo tollaista haavaa", että "Paska zäkä".

Sue_me

Well-known member
Ja se että hahmot täällä elvistelee omilla kokemuksillaan ja silläkeikoin kohottaa omaa egoaan, kun vasta kohtana on Jonin nykyinen tilanne on aika säälittävää.
En näkisi noita kokemuksien kertaamisia egoiluna vaan lähinnä näkökulmina, että kuinka yleisesti on 24-vuotiaaksi pärjätty ja siitä eteenpäin.

Jonilla tietty hieman erilainen lähtökohta, mutta kaikki on vielä omissa käsissä. Kunhan vaan omaa edes jonkunlaisen suhteellisuudentajun ja halun toteuttaa muutakin elämässään kuin vanhempien nurkissa notkumista.

Tuumasta toimeen, ei odotellen.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Oisin minäkin voinut heittää kehiin oman résumén, mutta mitä hyötyä siitä Jonille olisi. Tuskin nuoruussaavutusten vertailulla meidän +30 +40 ja +50 ihmisten kanssa on hälle mitään hevonvitun merkitystä.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Moni teininä epähaluttava poika on huomannut muuttuneensa vähintään ihan ok -vaihtoehdoksi henkisen aikuistumisen myötä.
Ja yleisesti ottaen pojat on nuorina aika helvetin monen vuoden verran samanikäisiä tyttöjä lapsellisempia. Tyyliin likat seurustelee ja pojat kerää sammakonkutua lasipurkkiin. Sitten jossain 40-50 vuoden välissä lapsellisuus alkaa muuttua miehissä nuorekkuudeksi.

FO110K

Banned
En näkisi noita kokemuksien kertaamisia egoiluna vaan lähinnä näkökulmina, että kuinka yleisesti on 24-vuotiaaksi pärjätty ja siitä eteenpäin.
Näin juuri.
Itse kerroin omista kokemuksistani siitä syystä ettei se Jonin hehkuttama työkokemuskaan ole se kaiken avain onneen ja menestykseen, paljon se auttaa jos sitä on, mutta ei ratkaise läheskään kaikkea.
Oma aktiivisuus on tärkeää, tutkintojen sekä työkokemuksien rinnalla.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

En usko, että nuo tarkoittamasi kokemukset ovat mitään elvistelyä, vaan kertomuksia omasta nuoruudesta ja suhteestä työhön ja tekemiseen verrattuna kotona oleskeluun.

jjv

Arschloch
Ennenkin olen kertonut, että mulla on työkaveri joka asuu kolmestaan vanhempiensa kanssa vielä yli 40-vuotiaana (on siis koko ajan asunut).

Itse hän ei asumisjärjestelystään halua puhua. Toinen työkaveri hänet on tuntenut lapsesta asti ja kertonut, että tässä tapauksessa homma meni jokseenkin niin, että tämä kaveri oli opiskelujen jälkeen vuoden pari työttömänä eikä siinä vaiheessa halunnut omilleen muuttaa. Opiskeluaikana ei tarvinnut, kun koulu oli lähellä. Kun töitä löytyi työsuhde oli aluksi epävarma ja sen takia muutto siirtyi. Kun työsuhdetta samassa paikassa oli monta vuotta takana alkoi (ulkopuolisesta katsoen erittäin passiivinen) sopivan kämpän etsintä jota on nyt sitten kestänyt vajaa 20 vuotta.

Tosin syytä tässä tapauksessa on varmasti vanhemmissaankin, sillä äitinsä on kuultu sanoneen "ei meijän poika kotoa mihinkään muuta, mihis meijän poika nyt muuttais". Ongelma äkkiseltään tuntuu pieneltä sillä kaverilla on takana lähes 20 vuoden työsuhde, mutta tosiasiassa jotta hän pystyisi muuttamaan omilleen jonkun muun tarvitsisi ottaa raha-asiansa hoitoon. Kun on noin pitkään tottunut ettei välttämättömiä menoja ole, tuskin yhtäkkiä pystyy kustantamaan omaa elämistään, kun tähänkin asti tili on aina palkkapäivänä tyhjä eikä mitään ole jäänyt säästöön eikä kiinteää omaisuutta juuri ole. Hänelle tulee jossain vaiheessa valtavan raju muutos, kun kumpikaan vanhemmistaan ei enää pysty passaamaan.

Entisessä kesätyöpaikassani oli vajaa kuuskymppinen äijä jonka äiti kuoli (isänsä kuollut aiemmin). Hän oli koko ikänsä äitinsä luona asunut kovassa nuhteessa. Minäkin muistan kuinka äitinsä joka työpäivän aluksi soitti valvomoon kyselläkseen onko poikansa tullut töihin. Kun kaikki omat huvit oli aiemmin kielletty niin ryyppäämiseksihän tuon äijän elämä meni, kun muori saatiin kuopattua. Ei siinä haitannut työpaikkakaan.

Troy

Well-known member
Sijainti
Very Good.
Entisessä kesätyöpaikassani oli vajaa kuuskymppinen äijä jonka äiti kuoli (isänsä kuollut aiemmin). Hän oli koko ikänsä äitinsä luona asunut kovassa nuhteessa. Minäkin muistan kuinka äitinsä joka työpäivän aluksi soitti valvomoon kyselläkseen onko poikansa tullut töihin. Kun kaikki omat huvit oli aiemmin kielletty niin ryyppäämiseksihän tuon äijän elämä meni, kun muori saatiin kuopattua. Ei siinä haitannut työpaikkakaan.
Hyvä että tyytyi vaan ryyppäämään. Tuo nyt on jo jotenkin niin vääristynyttä touhua että väkisin tulee mieleen Ed Gein.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
En usko, että kenenkään täällä ajatuksena varsinaisesti on ollut asialla elvistely. Se on selvää, että jokainen hahmottaa asioita omiin kokemuksiinsa peilten. Kuka enemmän, kuka vähemmän. Selvää on myös se, että tietyt hahmot peilaavatkin sitten niihin aivan liikaa.

Toisaalta tämä näkyykin sitten jokaisessa keskustelussa tällä palstalla.

Thyella

þýðingafræðingur
Sijainti
Ciutat Comtal
No ei kai nyt työtä tekevä aikuinen mies voi muuttaa opiskelijasoluun? :D
Miksei vois? Mun isän hyvä ystävä, n. 45v, on arvostettu ja piireissä tunnettu kirurgi, joka tienaa hyvin, on aina töissä (en ees vitsaile) ja matkustelee ympäri maailmaa lääkefirmojen piikkiin. Tyytyväisenä asustelee soluasunnossa, se potkittiin vuos sitten ylioppilaskylän solusta pois ja sai takuuvuokran takas, se oli sillon joskus ollut 100 markkaa :D

FW08

Sijainti
Behind the rabbit
Miksei vois? Mun isän hyvä ystävä, n. 45v, on arvostettu ja piireissä tunnettu kirurgi, joka tienaa hyvin, on aina töissä (en ees vitsaile) ja matkustelee ympäri maailmaa lääkefirmojen piikkiin. Tyytyväisenä asustelee soluasunnossa, se potkittiin vuos sitten ylioppilaskylän solusta pois ja sai takuuvuokran takas, se oli sillon joskus ollut 100 markkaa :D
:D

Nuuka mies.

Örfil

Guest
Mikäs tuo sun edellinen postaus sitten oli jos ei elvis itte.

FW08

Sijainti
Behind the rabbit
Satuinpa juuri lukemaan artikkelin joka aiheensa puolesta sopii hyvinkin tähän säikeeseen: The Neuroscience of 20-Somethings
Ihan hyvä oli artikkeli, mutta jos oikeasti haluaa osallistua keskusteluun sen sijaan, että tavoittelee vain vaikutuksen tekemistä high-brow -lukemistollaan, niin olisi ihan hyvä kertoa artikkelin pääpointit muidenkin tiedoksi: täten myös a) osoittaa lukeneensa oikeasti luetuksi väitetyn tekstin ja b) osoittaa ymmärtäneensä sen.

Näin ystävällisenä neuvona vastaisuuden varalle.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Älä ees luulekkaan että Harri Olli olis kyseessä... EI lähellekkään!
Harri Olli on sentään suht hyvin menestynyt ammattiurheilija (vai onko jo entinen sellainen?).

Kelpais! Mut luuletko tosiaan tollasia vuokria saa PK-Seudulta!? Mutjoo kai ne sossut maksais vaikka olis 300-400€ kalliimpi vuokra... Mene ja tiedä kun ei kokemusta mutta pitää kysyä kaikilta kavereilta.
Saa, mutta ei välttämättä siltä mukavuusalueelta mihin olet tottunut. Vanhempiesi pitäisi antaa tiukemmat rajat, ettei olisi niin mukavaa heidän luonaan.

Mutta suurinosa kavereista sanoo että muuttaminen yksin on vaikeeta ilman TÖITÄ! ja paljon varmempaa jos on töitä.
Kyllä töitä riittää työtätekevälle. Asennemuutosta se vaatii.

Sä olet kartottanu mahdollisuuksia laajemmalti.
Mä olin parina kesänä kiinteistöhuoltofirmassa ja mansikkamaalla, kunnes... *itsensä kehumista ja retsoilua*
Foorumin 'kyllä minun nuoruudessani' -sedät taas vauhdissa :D

Sanonpa vaan että tuollainen asenne ei auta yhtään tai ketään, paitsi itsenne pönkitystä.
Sitten tullaan tähän asiaan.. On minunkin mielestäni väärä lähtökohta alkaa rehvastelemaan omilla kokemuksillaan, kun keskustellaan tästä Jonin tilanteesta.. On olemassa monta erilaista tapaa päästä itsenäiseen elämään käsiksi eikä kaikkien tarvitse olla 15 vuotiaana valmiina itsenäistymään. Pitäisi näissä argumentoinnissa osata kohdistaa kommentti laajemmalla tasolla siten. Voi toki kertoa omista kokemuksistaan, kunhan ei anna ymmärtää, että se on ainoa oikea tapa elää.

Itse olin 24 vuotiaana asunut omassa kämpässä vasta 2-3 vuotta. Kuten domppari, minäkin pidin toki kotoa poismuuttoa varsin myöhäisenä, mutta toisaalta eipä se asia mua juuri haitannut.
En silti sano, että jokaisen olisi pitänyt käydä sama tie läpi mitä minä.. Ei! Jokainen on yksilö! Joillekin se toimii, että aloittaa duunin teon 7 vuotiaana. Joillekin on parempi hakea uraa opiskelun kautta ja joillakin voi taas olla vaikeampaa hakea sitä omaa urapolkuaan, jolloin voi käydä näin kuin Jonille nyt on päässyt käymään.. Ei se ole välttämättä kaikille yhtä helppoa, ja se on mielestäni ihan ok.

Mä sain ensimmäisen vakkariduunin vasta 25 vuotiaana ja se tuli siitä paikasta, jossa olin ollut työharjoittelussa lähes nollapalkalla. Tämän mainitsen nyt lähinnä sen takia, että Joni on aiemmin arvostellut sitä ettei työharjoittelu kannata. Joo eihän se kannatakaan, jos et ole omaksi eduksesi työharjoittelussa. Parhaimmillaan työharjoittelu on kuitenkin paras mahdollinen tilaisuus päästä työelämään heti opiskeluista valmistumisen jälkeen. Niin kävi minulle, ja tiedän, että samoin on käynyt monelle muullekin.

eli 24v. mennessä työkokemusta vuosi ? nyt tutisee puntti isoillakin pomoilla jo :D
No jaa, enpä lähtis tolla vittuilemaan ja naureskelemaan.. Eipä mullakaan ollut vielä 24 vuotiaana pahemmin työkokemusta.. pari vuotta postinjakoa vain.

Puuttuisin ennemmin siihen onko ylipäätänsä yritystä päästä työelämään. Joni sössi opiskelunsa täysin. Ammattikoulussa viisi vuotta ja niillä papereilla ei varmaankaan tee yhtään mitään. Ei siinä sössimisessäkään mitään. Virheitä tapahtuu ja niistä pitää vaan ottaa opiksi ja parantaa jatkossa. Jonina lähtisin opiskelemaan jotain muuta, jos todella ei halua tehdä niitä paskahommia.
Olen myös havainnut jonkinlaista salkkariasennetta Jonissa. Siis että ilman koulutusta ja työkokemusta saadaan kovapalkkainen johtajan duuni. Joni: Ei tää elämä mene niinkuin salkkareissa!

Niin ja yksi juttu vielä Joni! Jos todella haluaa työtä, niin silloin sitä työtä saatana haetaan koko ajan! 7 päivänä viikossa aamusta iltaan! Työhakemuksia pitää lähettää jatkuvalla syötöllä, kyllä sitä duunia sitten tulee jos on tullakseen. Ja jos ei tule, niin aina on keinoja. Työkkärien työllistymiskursseja, joista follo mainitsi yms. Voi kouluttautua uudestaan jne.

Jos taas on työhaluttomuutta ja keplottelee tuilla samalla kun asuu vanhempiensa luona niin vittu mikäs siinä. Omapahan on elämäsi. Mutta älä saatana kiukuttele isällesi, joka on varmasti huolissaan siitä miten sä tulet pärjäämään elämässäsi sitten kun aika hänestä ja äidistäsi jättää.

Kannattaa myös ottaa tähän topikiin kirjoitetuista jutuista vinkkiä vastaan. Joo, jotkut varmaan vittuilee ja naureskelee kustannuksellasi, mutta siitä huolimatta näistä kommenteista löytyy varmasti paljon sellaista, mistä voi ottaa opiksi.

Nyt vittu Joni ota itseäsi niskasta kiinni ja ryhdistäydy saatana!

Viimeksi muokattu:

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Sijainti
Vantaa
Joni: jos sä et oo tässä kuukauden parin sisään löytänyt duunia, niin soita Saga Fursille. Sieltä voisit saada talveksi ja kevääksi duunia.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.