Vanhoja PC:eitä ostetaan

Örfil

Guest
Muuton yhteydessä tuhosin kaksi vanhaa PC:tä, nekin vähän uudempaa sorttia, jostain-90 luvun lopulta. Hoidin niiden tietoturvan lyömällä rautakangen useista kohdista läpi ennen toimittamista kierrätyskeskukseen.

Se oli aivan hiivatin hauskaa, se rautakankihomma!

Lunssila

Well-known member
Muuton yhteydessä tuhosin kaksi vanhaa PC:tä, nekin vähän uudempaa sorttia, jostain-90 luvun lopulta. Hoidin niiden tietoturvan lyömällä rautakangen useista kohdista läpi ennen toimittamista kierrätyskeskukseen.

Se oli aivan hiivatin hauskaa, se rautakankihomma!
Mahtoi olla kovia salaisuuksia niillä kovalevyillä.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mun ensimmäinen PC oli Timber (tjsp) merkkinen, olisiko ollut 486.
Konepaketti kustansi noin 16 000 markkaa.
Huippivehjes, siinä oli joku väylä emolvyllä,
RAM-muistiakin taisi olla 256 kilotavua. Ehkä. Eno varma.
Turbonapista sai vauhdin kiihotettua 66 hertziin.

Ajattelin silloin, että nyt on niin kova hankinta, notta sillä tulee toimeen ainakin 10 vuotta. Joopa.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Muistellaan nyt, nyt rautaa ei löydy.

Ensimmäinen PC meillä oli 386 SX 16 MHz, IBM PS/1. Oli hieno laitos, joskin moneen peliin aivan alimitoitettu kahden megatavun muistilla ja äänikortit tuohon aikaan olivat aika kalliita.

Myöhemmin päivitettiin Olivetti koneeseen 486 SX 25MHz 4 megan muistilla. Tässä taisi jo äänikorttikin jo olla tai ainakin sellainen hankittiin suht. nopeasti. Täytti lähes kaikki pelitoiveet, mtä 12-14v teinillä voi olla. Sittenmmin rakensin kloonikoneeni itse. Olisiko mahdollisesti ollut joku Cyrix-pohjainen P120 tjsp. seuraava vempele.

Niin ja tuota 486:sta koitettiin päivittää SX50:ksi, mutta koko kone syttyi tuleen ja oli useamman viikon huollossa sen jälkeen. Ja yksi emolevykin siihen vaihdettin toisessa tapauksessa, kun isä kaatoi kaljat sen päälle. 1500 mk.

Hienoja aikoja.

Timo Virtanen

Ihan tavallinen Virtanen
Sijainti
Anywhere in the world
Mun eka kone oli joku Packard Bell, jossa oli”käyttiksenä” Packard Bell Navigator.

Mulla ei oo mitään muistikuvia mitä rautaa ja mikä käyttis siellä oli pohjalla. Sillä pääsi nettiin ja sillä pystyi pelaamaan.

Seuraava kone oli joku Compaqin rakkine, josta hajosi heti takuun rauettua emolevy. Uusi emo olis maksanu enemmän kuin koko kone uutena, joten vahat palikat kasattiin kloonikoeen runkoon ja sen sisälle sovitetun emolevyyn.

Olikin sitten se runko melko monta vuotta, palikat vain sisällä vaihtui tiheään tahtiin kun pelit vaati jatkuvasti enemmän tehoa. Ei enää mitään muistikuvaa niistäkään, kun ei ne yleensä kauaa kerenneet silloin koneessa vanhetakkaan.

Vuoden 2001 jälkeen ei ole tainnut olla yhtäkään pöytäkonetta. Suunnilleen sen jälkeen en ole enää kovin paljon jaksanut olla edes kiinnostunut koneen sisuskaluista ja niiden kehityksestä.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Mun ensimmäinen PC oli Timber (tjsp) merkkinen, olisiko ollut 486.
Ei ku se oli Timbre. Timicro Oy:n kasaama laitos.
Muistan puntaroineeni pitkään, ostanko sen vai Pohjanmaan Mikron, eli Pomin.

Sittemmin Timicro lienee vaihtanut toimialaa, koska se on näemmä jatkanut yritystoimintaa nimellä "Suomen Hinaus", joka sekin on jo päättynyt.

RAM-muistiakin taisi olla 256 kilotavua. Ehkä. Eno varma.
Dompparin jutuista päätellen oli kuitenkin 8 MT.

Viimeksi muokattu:

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Ostin Pentium 133:n v. 1996 muistaakseni. Liekö sekin sittemmin päätynyt Afrikkaan purettavaksi atomeiksi? Todennäköisesti.

Örfil

Guest
Eka koneeni oli VIC-20, maksoi n. 3000 markkaa ja siihen meni puolet opintolainasta vuonna -84. Eka PC oli 286 prosarilla oleva lainakone silloisen tulevan vaimoni työpaikalta, jolla tekussa kaksi viimeistä vuotta naputtelin labrat puhtaaksi. Myöhempiin koneisiin saatan palata myöhemmin. Valmistumisen jälkeen sain tokasta työpaikasta kotiin 886x (?) prosarillla olleen reliikin, jolla ei ollut mitään virkaa.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Ennen ekaa PC:tä mulla oli VIC-20, Commodore plus 4, Commodore Amiga 500 ja Amiga 2000.

Uran huikein saavutus oli se, että onnistuin luomaan amigalla ohjelman pätkän, joka piirsi esim. auton tai kuulakärkikynän jousta muistuttavan spiraalin. Matematiikkaa.

Plus/4

Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Sijainti
Helsinki
Meille tuli kotiin tietokone aika myöhään, ehkä joskus vuosituhannen loppuvuosina. Faijapuolella oli ennen sitä kyllä joku työläppäri, mutta ei sitä juuri käytetty eikä siihen saanut asentaa mitään omaa. Oman koneen merkki oli muistaakseni Acer, koneessa oli 366 MHz:n Celeron ja naurettavan vähän keskusmuistia, mitä sitten joskus hankittiin lisää. Kai se muutaman vuoden meillä oli, seuraavaa konetta en enää muista.

Käytän vielä nykyäänkin pöytäkonetta, tätä on vain niin paljon mukavampi käyttää kuin läppäriä. Tottumiskysymys varmaan osin toki.

Ei kun perhana, olihan meillä joku Atari joskus muinoin. Olin silloin niin pieni, etten sitä oikein muista.

lfb

Flavio
Sijainti
Helsinki
Ylikellotitko? Noillahan oli muistaakseni kova ylikellotusmaine.
Itselläni oli nelisatanen, ja sehän jumahti viimeistään kuudessa sadassa, tod.näk. jo aiemmin.
Biosin kautta vain joskus kokeilin, en muista pidinkö taajuutta säännöllisesti korkeammalla.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Noh, nyt vaikka PC:stä oli puhe ja alettiin muistelemaan, niin meillä kävi testissä Sinclair Spectrum, jota ei ostettu vaan ostettiiin C128. En tiedä oliko C64 vai sen C128 ominaisuudet BASICeineen ohjelmistokehitys uran ensiaskel vai ei, mutta C128 oli kuitenkin meidän huushollin ensimmäinen tietokone.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Minulla oli Sinclair Spectrum 48
Toki sitten myös Commodore 64
Eka PC oli 386SX (mopompi versio ja 100MHz)
Ja omilla rahoilla ostettu Pentium 120MHz, en ylikellottanut.

Appiukolla saattaisi vielä olla käytössä Dompparin kriteerit täyttävä kone? DOS ja Win 3.11

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Minulla oli Sinclair Spectrum 48
Toki sitten myös Commodore 64
Eka PC oli 386SX (mopompi versio ja 100MHz)
Ja omilla rahoilla ostettu Pentium 120MHz, en ylikellottanut.

Appiukolla saattaisi vielä olla käytössä Dompparin kriteerit täyttävä kone? DOS ja Win 3.11
386:set ei kellotu 100 MHz, joten muistat varmaan väärin. Oiskohan ollut 10 MHz?

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
386:set ei kellotu 100 MHz, joten muistat varmaan väärin. Oiskohan ollut 10 MHz?
Joo, huti tuossa, toinen kone oli Pentium ja 100MHZ
En kyllä edes muista 386SX ja DX koneiden kellotaajuuksia, Pelejä varten piti kyllä käynnistyksen yhteydessä ottaa kaikki ylimääräiset muistisyöpöt asetukset pois.