Vanhoja rallikarttoja ja -reittejä

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
SM-tilastoja selaillessa osui silmään, että rally-mapsista alkaa löytyä ihan mukavasti vanhoja SM-rallejakin. 1980-luvun alusta alkaen SM-kausista löytyy järjestäen yli puolet ralleista (esim. 1983 6/9). Ensimmäinen täysi kokonaisuus taitaa olla vuoden 1992 A-ryhmän SM-sarja:

https://www.rally-maps.com/Riihimäki-Ralli-1992https://www.rally-maps.com/Arctic-Rally-1992https://www.rally-maps.com/Kesoil-Ralli-Laihia-1992https://www.rally-maps.com/Hankiralli-1992https://www.rally-maps.com/Itäralli-1992https://www.rally-maps.com/1000-Lakes-Rally-1992https://www.rally-maps.com/Kesoil-Ralli-Tampere-1992https://www.rally-maps.com/Teboil-ralli-1992
Mielenkiinnosta vertailin myös, missä suhteessa MM- ja SM-sarjojen ek-kilometrit ovat vähentyneet. Absoluuttisia lukuja nämä eivät tosin ole, sillä jätin Safarin ja Norsunluurannikon pois laskuista (jotta saadaan edes auttavasti apples vs. apples). Siinä missä MM-sarjassa ajettiin vuonna 2019 (joka lienee tällä päivämäärällä viimeinen vertailukelpoinen vuosi) 60.3% (7547,54 km / 4553,10 km) kauden 1992 ek-kilometreistä, SM-sarjassa vastaava lukema samoja kausia verraten oli 54,2% (1668,07 km / 904,36 km). Selvyyden vuoksi todettakoon, että vuoden 1992 SM-ralleista on muutamasta käytössä ainoastaan piirroksista arvioidut ek-pituudet (sekä Teboil-rallin yleisö-ek:n laskin tähän mukaan arvolla 2,00 km). Mutta ns. tontilla luvut ovat joka tapauksessa. Ja lopputuloksena voidaan - tällä otannalla - todeta ek-kilometrien vähentyneen suurin piirtein samassa suhteessa molemmissa sarjoissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15947
Sijainti
Tampereen lenkki
SM-sarjassa toki suuri ero tulee jo siitä, ettei MM-ralli ole enää osa SM-sarjaa. Siitähän on tullut n. kolmasosa 1992 kilsoista
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
SM-sarjassa toki suuri ero tulee jo siitä, ettei MM-ralli ole enää osa SM-sarjaa. Siitähän on tullut n. kolmasosa 1992 kilsoista
Kyllä, ja tuo "pitkien kilpailujen" häviäminen yleensäkin tekee ison loven: Tunturi, Hankis ja Jyskälä muodostivat 66% SM-kauden 1992 ek-kilsoista.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.rally-maps.com/Hankiralli-1976
Täydennystä vanhojen Hankirallien sarjaan, tällä kertaa vuorossa vuosi 1976.

Kuten muutkaan 70-puolenvälin Hankikset, vuoden 1976 kisa ei sekään onnistunut houkuttelemaan viivalle kaikkein kovinta tähtisikermää. Poissa olivat Hannu Mikkola, Markku Alen, Timo Mäkinen kuin myös rallin tuossa vaiheessa jo kolmesti voittanut Stig Blomqvist. Kyllä viivalle toki ihan laatukuljettajia siitä huolimatta riitti: hyväksi Hankiralli-autoksi tiedetyllä Saabilla olivat mukana mm. Simo Lampinen, Tapio Rainio ja Antero Laine. Datsunin mainetta puolusti Timo Salonen ja Opelin puolestaan Ulf Grönholm. Ford toi Suomeen myös neljä tehtaan autoa, joskin kattaus poikkesi hieman totutusta: Pentti Airikkalan ja Ari Vatasen lisäksi Escortilla oli mukana paremmin ehkä rallicrossin puolelta tunnettu britti John Taylor. Kolmelitraisella ykkösryhmän Ford Caprilla matkaan lähetettiin puolestaan Taylorin maanmies David Hardcastle. Kartanluvusta viimeksi mainitun menestys ei ainakaan jäisi kiinni, sillä pelkääjänpaikalle Capriin istahti Seppo Harjanne. Airikkalalle karttaa luki puolestaan Martin Holmes. Fordit eivät kuitenkaan kärkitaistelua sekoittaneet, Airikkala hyytyi tekniseen vikaan ja Vatanen keskeytti - kas kummaa - ulosajoon.

Ehkä kaikkein erikoisinta vuoden 1976 Hankiksessa oli kisan rengassääntö. Kilpailijat saivat käyttää 500 ek-kilometrillä maksimissaan kymmenen rengasta. Tätä kauhisteltiin jo ennen kilpailua, ja vähemmän yllättäen rajoitus johti myös jokseenkin koomisiin tilanteisiin. Esim. Timo Salonen ei päässyt tasamaalla olleesta huoltopisteestä liikkeelle ilman työntöapua. Siitä sitten vaan siviililiikenteen sekaan siirtymälle... Timo Mäkinen oli kehoittanut Vatasta olemaan lähtemättä uudella tehokkaalla Escortilla kisaan ollenkaan, koska nastat loppuisivat väkisinkin heti alkuunsa.

Salonen aloitti mainiosti ja johti Paimion ensimmäisellä tauolla (ja kisan ainoalla pitkällä tauolla) rallia. Tauon jälkeen Datsun kuitenkin lipsahti ulos ja aikaa paloi sen verran, että Rainio, Lampinen ja Grönholm pääsivät karkuun. Rainio painoi kisan kärjessä, mutta kisan viimeiset pätkät tultaisiin ajamaan Grönholmin liki ulkoa tuntemilla pätkillä Länsi-Uudenmaan maisemissa. Uffe totesikin Hesarille: Menis tämä Varsinais-Suomen osuus joten kuten, niin kotipoluilla en tarvitse edes nastoja, kyllä ne sen verran tuttuja teitä ovat. Vaikkei Rainio mitenkään karkuun ennen Uffen suosikkipätkiä päässytkään, ei hurjaa loppukiriä kuitenkaan nähty. Rainio pystyi vastaamaan Grönholmin vauhtiin kisan loppuun asti ja korjasi näin voittopokaalit kotiin. Simo Lampinen täydensi Saabin vahvaa panosta ajamalla kolmanneksi.

Toinen mainitsemisen arvoinen seikka on EK23:n televisiointi. Aikana, jolloin autourheilua ei Suomen televisiosta tullut käytännössä lainkaan, rahtasi YLE kuvauskalustonsa Ruskoon, Munittulan hiekkakuopalle, ja välitti pitkän tauon jälkeisen ensimmäisen erikoiskokeen n. tunnin viiveellä lauantai-iltapäivänä. Eikä produktiossa suinkaan kitsasteltu, vaan ne kotitaloudet, joilla oli viimeisintä huutoa olevat tv-vastaanottimet, pystyivät seuraamaan rallilähetystä värikuvana.

Reitti oli vahvasti länsi-painotteinen - teema johon tultaisiin palaamaan ainakin 1978. Ja koska vanhoissa Hankiralleissa kaikki oli vain yksinkertaisesti paremmin, täytyy tästäkin kisasta mainita EK40, jossa käytiin yön pimeydessä ajamssa myös meren jäällä (kuten myös 1978).

pena76.JPG
Ralliviikolla riitti luonnollisesti tapahtumia.


hankis76tv.JPG

Must-see-TV, vuosimallia 1976. Vaikka kuinka on Juha Jokisen selostus, niin silti.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Sinivalkoisten keskinäisissä Tapio Rainio pärjäsi Lampiselle talviralleissa, mutta esim. Suurajoissa jäi minuuttikaupalla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Näissä nyt ei ole mitään sen dramaattisempaa, mutta ihan kuriositeettina:

https://www.rally-maps.com/Tapiola-ralli-1988
Junioreiden SM-sarjaan kuulumaton junioriralli. Aktiivikatsojilla on ollut mistä valita, sillä samana päivänä Tapiola-rallin kanssa ajettiin myös yleisen SM-osakilpailu Rantaralli sekä kansallisena rallina Kymenlaakson ralli. Tästäkin huolimatta Tapiolan kisa keräsi täyden määrä ilmoittautuneita. Mitään tilastoa ei ole esittää, mutta kilometrimäärältään harvinaisen pitkä ei-SM-ralli on ollut kyseessä. Mapsin ek-kilometrit voivat heittää hieman todellisuudesta, kun ovat arvioita, mutta VM:n kisaraportin mukaan ek-kilometrejä oli "lähes 110", eli tontilla ainakin ollaan.

Kisassa paikallistuntemus oli valttia. Voiton vei Tapiolan UA:n Marcus Grönholm, Helsingin UA:n Timo Jaatisen sijoittuessa toiseksi. Seuransa puolesta maantieteellisesti kaukaisin vieras kisan kymmenen kärjessä oli Hyvinkään UA:n Petteri Saarinen, eli kovin kauas ei päästy. Mukana oli myös Grönholmin arkkivihollinen Mikko Kalliomaa, mutta poikkeuksellisesti Escort RS2000:lla, kun isoveli-Sakari oli samanaikaisesti Lancialla mukana Rantarallissa. Kalliomaan kohtaloksi koitui ulkoilu EK7:lla, joka pudotti loppusijoituksen kuudenneksi.

https://www.rally-maps.com/Etelä-Suomen-Ralli-1989
1980-luvun viimeinen Suomessa järjestetty "täysimääräinen" ralli (tämän jälkeen ajettiin vuoden 1989 puolella vielä kaksi rallispecialia). Mielenkiintoinen viritelmä, peräti viiden seuran (Hyvinkään, Lopen, Riihimäen, Karkkilan ja Lohjan UA:t) yhteisponnistus. VM:ssä puhutaan saman konklaavin aikomuksesta järjestää vuonna 1990 "pitkä ralli", mutta valitettavasti piippuun jäi. Vuoden 1990 kilpailu ajettiin paljon pienimuotoisempana ja tämän jälkeen koko kilpailu ja hyvä idea kuihtuivat pois. Vuoden 1989 kisasta mainittakoon Suomessa harvinaisemmalla rallimerkillä ajettu yleiskilpailun voitto. Harri Väänänen korjasi potin A-ryhmän nelivetoisella Alfa Romeo 33 4x4:llä kisan ennakkosuosikin "Jorma Kovasen" ulkoiltua B-ryhmän Audilla kakkosen maalissa.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
897
Sijainti
Pohjois-Karjala
https://www.rally-maps.com/OP-Imatra-Ralli-1987
Tuli itsekin tehtyä yksi kartta. Jos juniorimestaruuksista puhuttaessa ensimmäisenä mieleen tulee vuosi 1988, on 1987 hyvänä kandidaattina toiseksi tunnetuimmasta vuodesta puhuttaessa. Mika Kelkkanen, Kari Kivenne, Ari Vihavainen, Tapani Latvanen, Marcus Grönholmin ensimmäiset kisat.

Imatran Urheiluautoilijat sai kunnian järjestää kauden toiseksi viimeisen osakilpailun. Mestaruutta oli vielä tavoittelemassa nelikko Kivenne, Latvanen, Kelkkanen ja Vihavainen.
Ykkösellä kärkipaikan itselleen otti Vihavainen, ja vaikka Kivenne tuleekin tässä kakkosen kuvauspaikassa näyttävästi, pelit lipsahtavat muutama kilometri myöhemmin (5,4km) pihalle ja Kivenne keskeytti kilpailun. Nelospätkälle puolestaan jäivät kilpailua johtanut Ari Vihavainen sekä Tapani Latvanen, tilannetta Latvasen paikassa (3,8 km) on myös Marcus Grönholmilla.

Lopulta voittoon 9 erikoiskokeen jälkeen ajeli Mika Kelkkanen ennen Juha Tuukkasta, ja ratkaisut jäivät kauden viimeiseen osakilpailuun Lahteen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mika Kelkkanen
Helsingin UA. Tässä on muuten yksi täysin yllättäen ja jokseenkin totaalisesti kuvasta kadonnut lupaava kuljettaja. Kelkkanen kuului Finnish Junior Rally Teamiin ja ajoi kovia tuloksia niin junnuissa kuin myös pikkuluokissa yleisen puolella, mutta ura loppui kuin seinään pikku-A:n SM-kultaan päättyneen kauden 1992 jälkeen.
 

arskar1970

Well-known member
Liittynyt
14.10.2012
Viestit
178
https://www.rally-maps.com/Kangasniemi-Ralli-2000
Nyt on koko Kangasniemi-Rallin sarja digitoituna alusta loppuun. Pisteet seuralle siitä, että erikoiskokeille on aina annettu maantieteelliset nimet, eikä pelkkiä sponsorihömpötyksiä. Pätkissä on myös usein mielenkiintoisia osuuksia, saa piirtää sellaisia teitä, mitä ei google maps tunne.
Saiskos tosta tänne esille alkuperäisen kartan mikäli löytyy?
 
Ylös