Jep...ja sitä raja-arvoa en uskalla lähteä arvailemaan. Uskon kuitenkin että tankki ylittää sen reippaasti sillä perusteella että pienitehoinen nestakaasutrukki siirtää laivaa ihan kevyesti. Ei kovin häppöiset perustelut ole, mutta paremmat kuin ei mitään.
Laiva ei massalla sinänsä saavuta mitään etua. Voittipa kisan tankki tahi laiva, niin niiden täytyy molempien siirtää se sama massa. Laivan etu tulee vain ja ainoastaan suuremmasta tehosta. En tosin tiedä edes tuollaisen matkustajalaivan akselitehoja, sitä onko ilmoitettu moottoriteho kokonaisteho vai vähennetäänkö siitä laivan sähkönkulutus jne. saatikka potkurin hyötysuhdetta. Ne ovat ne merkityksellisimmät tekijät, jotka ratkaisevat sen, että kisa lopulta kääntyy laivan voitoksi. Mutta siitä, että laiva ensin alkuun tulee perässä ollen vain iso liikkuva vesipumppu, olen mututuntumalla ihan varma.