Viking Line vs. t-72

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Sam sanoi:
Täällä sataa nyt lunta, mistä ei takuulla ole hyötyä tankille :thumbup:
Mutta Katajanokalla ei sada. Ei tartte vaihtaa liukkaan kelin telaketjuja tankkiin ainaskaan jos kisa vedetään tänään läpi.
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Tosta voi tarkkailla Katajanokan keliä ja varmaan tuo kamera kuvaa sitten sitä kisaakin kunhan se järjestetään.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Sam sanoi:
Täällä sataa nyt lunta, mistä ei takuulla ole hyötyä tankille :thumbup:
Pitää sitten hiekoittaa tai suolata! Tiehallinto ( vai mikä se Destia tiet huoltaa) tulee avustamaan tankkia!:ahem:
Merenkulkulaitoksen rooli sen jälkeen!:confused:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Tolerantti sanoi:
Joten peli ei olisikaan niin selvä?:doubtful: Viikkarin vetokyvystä kun ei ole tarkkaa tietoa. Jos vaunun lepokitkan voittamiseen tarvittava voima on noinkin suuri, ei ole mitenkään selvää, että Viikkarissa voima riittäisi. Jäänmurtajissa, ainakin uudemmissa monitoimimurtajissa, kun on valtavasti konetehoa kauppalaivoihin nähden. Toisaalta Kontio ei ole kovin uusi.
Hetkinen, luin aikaisemman viestisi uudestaan ajatuksen kanssa. Tarkoittaako Kontion paaluvedoksi ilmoitettu 160 tonnia siis 160 000 kilokgrammaa vai mitä, koska myöhemmin sanoit, että "Ponsse Elephant (275 hp) tuottaa 220 kN vetovoiman, joka on suunnilleen 22 tonnia". Eli siis voima/maan vetovoimakiihtyvyydellä=paino kg:na.

Jos paaluvedon tulos ilmoitetaan siis painona eli kilogrammoina, on se 160 tonnia n. 160 0000 Newtonia (1,6 MN). Jos näin on, on peli taatusti selvä, sillä 1,6 MN on reilusti suurempi kuin telaketjujen kitkavoima 123 000 Newtonia. Eli Kontio pystyisi vetämään perässään kolmeatoista (!) T-72:sta. Joten peli yhtä vastaan olisi täysin selvä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
pendellstock sanoi:
Hehe ei oo. Asfaltti ei tosiaan ole paras mahdollinen kitkan kannalta tankille.
Eiköhän tommonen tankki jauhe sen 5 sekunnissa paskaksi?:doubtful: Varsinkin kun vaijerin toisessa päässä on Manne Linen, eiku siis Ketsuppi Linen laiva?:eek:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Juhis sanoi:
Eli Kontio pystyisi vetämään perässään kolmeatoista (!) T-72:sta. Joten peli yhtä vastaan olisi täysin selvä.
Pitää myös huomioida se, että 72sella voi ampua laivaa, sitä viottaen.:eek:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Edelliseen viestiini jatkoa: Tutkin hieman asiaa wikpediasta, ja siellä sanotaan "value of a ton or tonne can mean anything between 8.89 kN and 10.00 kN depending on the definition used". Eli tonni voi tarkoittaa 8,89-10 kN väliltä mitä tahansa, riippuen käytetystä määritelmästä.

Joten Kontio jaksaa vetää jotain 1,42 miljoonan Newtonin ja 1,6 miljoonan Newtonin väliltä. Ei näytä kovin hyvältä tankin kannalta, vaikka käyttäisi tuota pienempää määritelmää!
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Juhis sanoi:
Hetkinen, luin aikaisemman viestisi uudestaan ajatuksen kanssa. Tarkoittaako Kontion paaluvedoksi ilmoitettu 160 tonnia siis 160 000 kilokgrammaa vai mitä, koska myöhemmin sanoit, että "Ponsse Elephant (275 hp) tuottaa 220 kN vetovoiman, joka on suunnilleen 22 tonnia". Eli siis voima/maan vetovoimakiihtyvyydellä=paino kg:na.

Jos paaluvedon tulos ilmoitetaan siis painona eli kilogrammoina, on se 160 tonnia n. 160 0000 Newtonia (1,6 MN). Jos näin on, on peli taatusti selvä, sillä 1,6 MN on reilusti suurempi kuin telaketjujen kitkavoima 123 000 Newtonia. Eli Kontio pystyisi vetämään perässään kolmeatoista (!) T-72:sta. Joten peli yhtä vastaan olisi täysin selvä.
Noin tarkoitin, kuin tulkitsit. Kontiolla lähteenä Wikipedia :eek: ja Ponssessa heidän sivut. Pitää nyt toki ottaa huomioon, että en ole näissä laskennoissa mitenkään vahvimmillani.:eek:

Sen verran kuppilassa sivistyin, että ruotsinlaivojen vetokyky on alempi kuin jäänmurtajien, koska ruotsinlaivat on suunniteltu kulkemaan kovaa kun taas jäänmurtajissa pitää olla veto- (tai työntö)voimaa. Toisaalta Kontio on jäänmurtajien mopoluokkaa. Mutta mitä ilmeisimmin suurusluokkaerot vaunun ja laivan välillä ovat kohdallaan.

Panssarivaunun kannalta kaiketi paras alusta olisi kuuma kesäinen asfaltti. Silloin telat painuisivat jonkin verran asfalttiin, jolloin kitka olisi suurimmillaan. Telat eivät painu kovaan asfalttiin. Soralla taas vaunu tulisi aika helposti nahkoineen laivan perässä, koska soran sisäinen kitka olisi aika pieni.

Sekin on vielä epäselvää, kuinka nopeasti laiva saa täydet tehot ulos. Jatkan kuppilakeskustelua tämän suhteen. Tällähän on siinä suhteessa merkitystä, että ehtisikö vaunu ikäänkuin edelle vedossa.

Kuitenkin vedonlyönnissä pistän paukut Viikkarin puolelle!
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Ei ainakaan vielä äsken näkynyt Isabellaa tai T-72:ta tossa terminaalien vieressä, toivottavasti en jo missannut tuota hommaa...
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Runar ja Kyllikki sanoi:
Hmmm...samantyyppinen tarina siis kuin Raision Nalli ja Killi. Mutta en kyä tiiä mikä paikakunta ois saanut moisesta tapauksesta nimensä.
Raision kirkkohan on, kuten tiedät, vuorenpeikkojen Nallin ja Killin rakentamaksi väitetty. "Killi kirkkoja tekee, Nalli nauloja takoo, rahaisassa Raisiossa".
Se Ruissalossa oleva, jättiläiseksi muuttuneen Killin viskaamaksi väitetty graniittinen Kukkarokivi on jonkinlainen matkailunähtävyyskin. Kivellä Killin piti tarinan mukaan alunperin murskata Raision kirkko.

Raisioon liittyy kaikennäköistä hauskaa tositarinaa, esim. sieltä löydetyt raha-aarteet sekä se fakta että itse Sika-Kyösti on ammuttu aikanaan about Raision kirkkomaan viereen.
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=959815&postcount=1934
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
burb sanoi:
Ei ainakaan vielä äsken näkynyt Isabellaa tai T-72:ta tossa terminaalien vieressä, toivottavasti en jo missannut tuota hommaa...
Viikkarilla sanoivat ettei vielä onnistu, he haluavat reilun asteen kylmemmän meren lämpötilan. Kuulema potkurit saavat "pitoa" paremmin kylmässä vedessä. Parolassa totesi eversti että tarvitsee vielä jokunen muodollisuus pääesikunnasta, mutta pitäisi onnistua. Hänen mielestään kuuma (ilma +30,asfaltti paljon enemmän) kesäpäivä on paras tankin telaketjujen pidon kannalta, juurikin edelläselostetusta syystä,eli telat uppoaa juuri osittaisesti asfalttiin. Toivotaan että saadaan homma ratkaistua kuitenkin jo ennen kesää. Burbin lähettämä kuvakulma on juuri sopiva,tosin viikkarin keula jäänee vähän kuolleeseen kulmaan mutta tuskin se niin paljon haittaa. Upseerin mielestä muuten pitää sitten eristää koko tuo alue (mm.jopa koko espa!) varmuudeksi, kuulema katketessaan tuo yhteysobjekti (oli sitten kettinki tai mikä tahansa) voi saada todella pahaa tuhoa aikaiseksi. Täytyy tiedustella olisiko jollain rakennusfirmalla rahkeita hoitaa suojausta tuohon,esimerkiksi hiekkasäkkimuureja tms.. Vielä pitäisi Hki:n kaupunkiin olla yhteydessä lupa-asioiden merkeissä, mutta kyllä tää tästä..Yllätyin itsekin kuin positiivisesti PV:ssä suhtauduttiin hankkeeseen,kuulema Pr-arvo sitä luokkaa että voivat hoitaa jopa kuljetukset lavetilla edestakas.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Yes! Kaupungin rakennusvirastoltä löytyi hankkeelle tukea, kuulema se tankin ruopima asfalttialuekin voidaan säilyttää sellaisenaan turistinähtävyydeksi pohjolan suurimmasta koneiden välisestä kaksintaistelusta koskaan eli ei tarvitsisi edes päällystää uudestaan=loisto uutinen hankkeelle! Viikkarilla empivät taas jotain juttua, pitää kuulema tarkistaa aikanaan laadittuja materiaalien lujuuslaskelmia aluksen kohdalla, muuten kuulema kaikki ok tuolta alueelta muuten mutta potkureiden lapojen pientä muotoutumista pelkäävät noin kovasta yhtäkkisestä ja jatkuvasta rasituksesta.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
No niin! Ei tartte enää arpoa että kumpi ompi parempi kun saadaan tositapahtumiin perustuva faktapläjäys nyt kohta.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Eikö tätä voisi kokeilla pienoismallilla ensin? Esim. soutuvene vastaan mikä? Optimipituiset airot ja tappajameininki. Olisko vaikka Micra sopiva vastapeluri?
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
sooda sanoi:
Eikö tätä voisi kokeilla pienoismallilla ensin? Esim. soutuvene vastaan mikä? Optimipituiset airot ja tappajameininki. Olisko vaikka Micra sopiva vastapeluri?
Hyvä idea.
Micra vs. telkkä? Micra vs. vesihiisi? Micra vs. purkillinen tonnikalaa?
 
Ylös