Mickey
Well-known member
- Liittynyt
- 22.3.2000
- Viestit
- 8105
Moe Szyslak sanoi:Onhan nyt tankissa parempi kitka mihin sen tehot pureutuu. :ahem:
Mihin laiva sitten tarvitsee moninkertaista tehoa, jos se ei saa kuitenkaan vedestä "otetta" ??
Moe Szyslak sanoi:Onhan nyt tankissa parempi kitka mihin sen tehot pureutuu. :ahem:
Kuinka suurella voimalla tankkia on pidettävä paikallaan, jotta se sutii satamalaiturillaTörni sanoi:Jossain menee kuitenkin raja-arvo. Et kuitenkaan liene sitä mieltä, että 0,5 kg painava kauko-ohjattava leikkiauto pystyy voittamaan Viking Linen laajasti kuvailemiesi periaatteiden mukaisesti? Vai oletko? Eli missä noin suurinpiirtein menee sinusta se raja-arvo jossa maalla olevan laitteen massa ja vetovoima riittävät voittamaan 30 000 (about) painavan laivan tässä kisassa?
Kyllä laiva saa erittäin hyvän otteen vedestä. Tarkkoja lukuja en tiedä, mutta veikkaisin että säädettävien potkurien hyötysuhde on lähes kaikissa kuviteltavissa olevissa tilanteissa jotain 40% ja 90% välillä.Mickey sanoi:Mihin laiva sitten tarvitsee moninkertaista tehoa, jos se ei saa kuitenkaan vedestä "otetta" ??![]()
Tottakai se saa, mutta onko se parempi kuin telaketjun asvalttiin.Mickey sanoi:Mihin laiva sitten tarvitsee moninkertaista tehoa, jos se ei saa kuitenkaan vedestä "otetta" ??![]()
Ilmasta otteen saaminen on vieläkin helvetin paljon vaikeampaa, mutta silti vaan lentokoneet kiihdyttelevät nopeammin kuin autot. Mitäs veikkaat "otteen" kanssa olevan, kun väliaineeksi laitetaan lähes tuhat kertaa tiheämpi aine? Eri väliaine, sama toimintaperiaate.Moe Szyslak sanoi:Tottakai se saa, mutta onko se parempi kuin telaketjun asvalttiin.
Uintia harrastavana tiedän että se 'otteen' ottaminen vedestä on helvetin vaikeeta. Todennäköisesti pystyn pyörittämään käsiä vedessä yhtä nopeasti kuin Michael Phelps, mutta siitä huolimatta se menee 2 kertaa nopeammin.![]()
Ehkei T-72 pääse alkuakaan pidemmälle. Viikkarin voimansiirto on järjestetty jotenkin näin: moottori pyörii koko ajan suunnilleen samoilla kierroksilla, samoin potkuriakseli (ja aina samaan suuntaan). Veteen kohdistuvaa tehoa (ja siten nopeutta) säädellään potkurin lapojen kulmaa muuttamalla.Moe Szyslak sanoi:Kyllä se lopulta päätyy, mutta alkurykäyksessä luulen että T-72 liikahtaa etiäpäin?:doubtful:
Telaketjun pitokyky tässä on ratkaisevin asia. Jos se T-72 painaa 42 000 kg, ja tela-asfaltin välinen kitkakerroin 0,3 (realistinen arvio), niin lepokitkan voittamiseen tarvitaan fysiikan laskutapoja apuna käyttäen 123 600 newtonia. Jos Viikkari vetää yhtä paljon kuin Kontio paaluvedossa eli 160 000 Newtonia, ei T-72:lla ole mitään mahdollisuuksia.Tolerantti sanoi:Epäilisin, että telaketjun ote lipeää ennemmin tai myöhemmin. Joka tapauksessa laivan vetokyky on dekadia suurempi. Siis T-72 päätyy mereen, ongelmajätteeksi.:doubtful:
Laivankin on "voitettava" oma massansa päästäkseen liikkeelle ja toisinpäin, joten massalla ei ole tässä asiassa merkitystä muussa, kuin tankin ja tien välistä kitkaa mietittäessä.Moelta:
Tuli kanssa mieleen että laivan massa on aika huikea. Ei sitä helposti 'rykästä' mihinkään. Toisaalta esim. laivan kiinnitysköydet toimivat vinssillä, eikä niissä ole tehoja paljoo paskaakaan, ja hyvin se laiva liikkuu siellä vedessä laituriin kiinni.
Joten peli ei olisikaan niin selvä?:doubtful: Viikkarin vetokyvystä kun ei ole tarkkaa tietoa. Jos vaunun lepokitkan voittamiseen tarvittava voima on noinkin suuri, ei ole mitenkään selvää, että Viikkarissa voima riittäisi. Jäänmurtajissa, ainakin uudemmissa monitoimimurtajissa, kun on valtavasti konetehoa kauppalaivoihin nähden. Toisaalta Kontio ei ole kovin uusi.Juhis sanoi:Telaketjun pitokyky tässä on ratkaisevin asia. Jos se T-72 painaa 42 000 kg, ja tela-asfaltin välinen kitkakerroin 0,3 (realistinen arvio), niin lepokitkan voittamiseen tarvitaan fysiikan laskutapoja apuna käyttäen 123 600 newtonia. Jos Viikkari vetää yhtä paljon kuin Kontio paaluvedossa eli 160 000 Newtonia, ei T-72:lla ole mitään mahdollisuuksia.
Hehe ei oo. Asfaltti ei tosiaan ole paras mahdollinen kitkan kannalta tankille. Mites viikkarin kannattajat, muuttuuko asetelma mielestänne jos asetetaankin t-72 vetämään siljan terminaalin puoleiselle sivulle kaivopuistosta käsin (maa-ainesta alustana)?Moe Szyslak sanoi:Onks tää nyt loppuunkäsitelty?![]()
Tässä ei tankin tehoilla ole mitään väliä, jos laiva kykenee vetämään tankin veteen kun tankin kitka maahan loppuu.pendellstock sanoi:Hehe ei oo. Asfaltti ei tosiaan ole paras mahdollinen kitkan kannalta tankille. Mites viikkarin kannattajat, muuttuuko asetelma mielestänne jos asetetaankin t-72 vetämään siljan terminaalin puoleiselle sivulle kaivopuistosta käsin (maa-ainesta alustana)?
Huomion arvoista on myös se, että testiin ei suinkaan, vastoin yleistä harhaluuloa, otettu tuota iänikuista bensakoneista versiota, vaan nimenomaan tupladiesel (1200 hv) versio t-72:sesta.
Paitsi jos se tankki kerkiää nykästä sen laivan ensteks kuivalle maalle.Sam sanoi:Tässä ei tankin tehoilla ole mitään väliä, jos laiva kykenee vetämään tankin veteen kun tankin kitka maahan loppuu.
Tuo onnistuisi vain, jos Suumahherin veljeksistä se vanhempi olisi puikoissa. Tuskin häntä kuitenkaan homma kiinnostaa :nope:burb sanoi:Paitsi jos se tankki kerkiää nykästä sen laivan ensteks kuivalle maalle.