Viking Line vs. t-72

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Moe Szyslak sanoi:
Onhan nyt tankissa parempi kitka mihin sen tehot pureutuu. :ahem:

Mihin laiva sitten tarvitsee moninkertaista tehoa, jos se ei saa kuitenkaan vedestä "otetta" ?? :eek:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Törni sanoi:
Jossain menee kuitenkin raja-arvo. Et kuitenkaan liene sitä mieltä, että 0,5 kg painava kauko-ohjattava leikkiauto pystyy voittamaan Viking Linen laajasti kuvailemiesi periaatteiden mukaisesti? Vai oletko? Eli missä noin suurinpiirtein menee sinusta se raja-arvo jossa maalla olevan laitteen massa ja vetovoima riittävät voittamaan 30 000 (about) painavan laivan tässä kisassa?
Kuinka suurella voimalla tankkia on pidettävä paikallaan, jotta se sutii satamalaiturilla :p
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mickey sanoi:
Mihin laiva sitten tarvitsee moninkertaista tehoa, jos se ei saa kuitenkaan vedestä "otetta" ?? :eek:
Kyllä laiva saa erittäin hyvän otteen vedestä. Tarkkoja lukuja en tiedä, mutta veikkaisin että säädettävien potkurien hyötysuhde on lähes kaikissa kuviteltavissa olevissa tilanteissa jotain 40% ja 90% välillä.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mickey sanoi:
Mihin laiva sitten tarvitsee moninkertaista tehoa, jos se ei saa kuitenkaan vedestä "otetta" ?? :eek:
Tottakai se saa, mutta onko se parempi kuin telaketjun asvalttiin.

Uintia harrastavana tiedän että se 'otteen' ottaminen vedestä on helvetin vaikeeta. Todennäköisesti pystyn pyörittämään käsiä vedessä yhtä nopeasti kuin Michael Phelps, mutta siitä huolimatta se menee 2 kertaa nopeammin.:eek:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Moe Szyslak sanoi:
Tottakai se saa, mutta onko se parempi kuin telaketjun asvalttiin.

Uintia harrastavana tiedän että se 'otteen' ottaminen vedestä on helvetin vaikeeta. Todennäköisesti pystyn pyörittämään käsiä vedessä yhtä nopeasti kuin Michael Phelps, mutta siitä huolimatta se menee 2 kertaa nopeammin.:eek:
Ilmasta otteen saaminen on vieläkin helvetin paljon vaikeampaa, mutta silti vaan lentokoneet kiihdyttelevät nopeammin kuin autot. Mitäs veikkaat "otteen" kanssa olevan, kun väliaineeksi laitetaan lähes tuhat kertaa tiheämpi aine? Eri väliaine, sama toimintaperiaate.

Tankin telaketjut eivät ole asvaltilla pidoltaan mitenkään hyvät.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jos näin helposti tuo ratkeaisi, niin kai siihen laivaan riittäsi pelkän panssarivaunun tehot.:doubtful:

Lentokone ei ole niin yksselitteinen juttu. Pitää huomioida että siinä on myös siivet. Jos lentokone oli pelkästään pallon muotoinen niin se ei liikkuis kauheesti etiäpäin noilla tehoilla.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Pikaisesti kuukletin. Jäänmurtaja Kontio tuottaa paaluvedossa 160 tonnia. Tämä tarkoittaa sitä, että laiva vetää vaijerilla maalla olevaa paalua ja mitataan voimaa. Konetehoa on jotain 15 MW. Kai nämä on ainakin suurusluokaltaan Viikkaria vastaavia.

T-72 painaa noin 42 tonnia, konetehoa 780 hevoisvoimaa. Vetovoimaa en löytänyt. Iso kumipyöräinen metsätraktori Ponsse Elephant (275 hp) tuottaa 220 kN vetovoiman, joka on suunnilleen 22 tonnia. Voisi olla lähellä T-72 lukemia.

Epäilisin, että telaketjun ote lipeää ennemmin tai myöhemmin. Joka tapauksessa laivan vetokyky on dekadia suurempi. Siis T-72 päätyy mereen, ongelmajätteeksi.:doubtful:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyllä se lopulta päätyy, mutta alkurykäyksessä luulen että T-72 liikahtaa etiäpäin?:doubtful:
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Moe Szyslak sanoi:
Kyllä se lopulta päätyy, mutta alkurykäyksessä luulen että T-72 liikahtaa etiäpäin?:doubtful:
Ehkei T-72 pääse alkuakaan pidemmälle. Viikkarin voimansiirto on järjestetty jotenkin näin: moottori pyörii koko ajan suunnilleen samoilla kierroksilla, samoin potkuriakseli (ja aina samaan suuntaan). Veteen kohdistuvaa tehoa (ja siten nopeutta) säädellään potkurin lapojen kulmaa muuttamalla.

Siten Viikkari saa täydet tehot ulos likimain heti, kun pilli kurahtaa. Käännetään vain lavat maksimikauhontaan.

T-72:n nopeusalue on kai jotakin 0 - 70 km/h. Siten vaunun voimansiirto on järjestetty niin, että se ei ole hitaassa nopeudessa vetovoiman tuoton kannalta mitenkään parhaimmillaan. Voisi vaikka verrata 165 Massey Fergusoniin, joka huomattavan pienellä koneteholla (65 hv) vetää kummasti kolmea auraa Loimaan savessa. No vetää se T-72:kaksikin ja vaikka wiittä!:mad:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tuli kanssa mieleen että laivan massa on aika huikea. Ei sitä helposti 'rykästä' mihinkään. Toisaalta esim. laivan kiinnitysköydet toimivat vinssillä, eikä niissä ole tehoja paljoo paskaakaan, ja hyvin se laiva liikkuu siellä vedessä laituriin kiinni.:doubtful:

Harvinaisen helppo kysymys nyt tämä.:D
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Sanoosin, kuten Ruunar tuolla jo todisti, että se laivan massa ei nyt tässä sodassa ole merkittävä tekijä. Se kun sinällään liikahtaa hyvin pienellä voimalla.

Peli ratkaistaan vetovoimien erolla ja siinä Viikkarilla pitäisi oleman etulyöntiasema.

Mutta mitä jos Viikkari olisi kuivalla maalla? Ei varmaan T-72 jaksaisi vetää minnekään. Mutta ei laivan potkurikaan oikein saisi ilmasta otetta.:eek!:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Tolerantti sanoi:
Epäilisin, että telaketjun ote lipeää ennemmin tai myöhemmin. Joka tapauksessa laivan vetokyky on dekadia suurempi. Siis T-72 päätyy mereen, ongelmajätteeksi.:doubtful:
Telaketjun pitokyky tässä on ratkaisevin asia. Jos se T-72 painaa 42 000 kg, ja tela-asfaltin välinen kitkakerroin 0,3 (realistinen arvio), niin lepokitkan voittamiseen tarvitaan fysiikan laskutapoja apuna käyttäen 123 600 newtonia. Jos Viikkari vetää yhtä paljon kuin Kontio paaluvedossa eli 160 000 Newtonia, ei T-72:lla ole mitään mahdollisuuksia.

Moelta:
Tuli kanssa mieleen että laivan massa on aika huikea. Ei sitä helposti 'rykästä' mihinkään. Toisaalta esim. laivan kiinnitysköydet toimivat vinssillä, eikä niissä ole tehoja paljoo paskaakaan, ja hyvin se laiva liikkuu siellä vedessä laituriin kiinni.
Laivankin on "voitettava" oma massansa päästäkseen liikkeelle ja toisinpäin, joten massalla ei ole tässä asiassa merkitystä muussa, kuin tankin ja tien välistä kitkaa mietittäessä.

Syytä sille, miksi laiva on helppo vetää laituriin kiinni, yritin selvittää aikaisemmassa viestissäni.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Juhis sanoi:
Telaketjun pitokyky tässä on ratkaisevin asia. Jos se T-72 painaa 42 000 kg, ja tela-asfaltin välinen kitkakerroin 0,3 (realistinen arvio), niin lepokitkan voittamiseen tarvitaan fysiikan laskutapoja apuna käyttäen 123 600 newtonia. Jos Viikkari vetää yhtä paljon kuin Kontio paaluvedossa eli 160 000 Newtonia, ei T-72:lla ole mitään mahdollisuuksia.
Joten peli ei olisikaan niin selvä?:doubtful: Viikkarin vetokyvystä kun ei ole tarkkaa tietoa. Jos vaunun lepokitkan voittamiseen tarvittava voima on noinkin suuri, ei ole mitenkään selvää, että Viikkarissa voima riittäisi. Jäänmurtajissa, ainakin uudemmissa monitoimimurtajissa, kun on valtavasti konetehoa kauppalaivoihin nähden. Toisaalta Kontio ei ole kovin uusi.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Moe Szyslak sanoi:
Onks tää nyt loppuunkäsitelty?:eek:
Hehe ei oo. Asfaltti ei tosiaan ole paras mahdollinen kitkan kannalta tankille. Mites viikkarin kannattajat, muuttuuko asetelma mielestänne jos asetetaankin t-72 vetämään siljan terminaalin puoleiselle sivulle kaivopuistosta käsin (maa-ainesta alustana)?

Huomion arvoista on myös se, että testiin ei suinkaan, vastoin yleistä harhaluuloa, otettu tuota iänikuista bensakoneista versiota, vaan nimenomaan tupladiesel (1200 hv) versio t-72:sesta.

Itse en usko Isabellan vetokyvyn olevan Kontion luokkaa, vaikka lapojen kulmia voidaankin säätää on jäänmurtajassa välityksistä lähtien lähtökohtaisesti vetämiseen toki paremmin soveltuva rakenne.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
pendellstock sanoi:
Hehe ei oo. Asfaltti ei tosiaan ole paras mahdollinen kitkan kannalta tankille. Mites viikkarin kannattajat, muuttuuko asetelma mielestänne jos asetetaankin t-72 vetämään siljan terminaalin puoleiselle sivulle kaivopuistosta käsin (maa-ainesta alustana)?

Huomion arvoista on myös se, että testiin ei suinkaan, vastoin yleistä harhaluuloa, otettu tuota iänikuista bensakoneista versiota, vaan nimenomaan tupladiesel (1200 hv) versio t-72:sesta.
Tässä ei tankin tehoilla ole mitään väliä, jos laiva kykenee vetämään tankin veteen kun tankin kitka maahan loppuu.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Sam sanoi:
Tässä ei tankin tehoilla ole mitään väliä, jos laiva kykenee vetämään tankin veteen kun tankin kitka maahan loppuu.
Paitsi jos se tankki kerkiää nykästä sen laivan ensteks kuivalle maalle.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
burb sanoi:
Paitsi jos se tankki kerkiää nykästä sen laivan ensteks kuivalle maalle.
Tuo onnistuisi vain, jos Suumahherin veljeksistä se vanhempi olisi puikoissa. Tuskin häntä kuitenkaan homma kiinnostaa :nope:
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Voihan olla että asian ratkaisee miehistöjen henkinen kantti. Marginaalit on niin pieniä tolla tasolla että pienkin herpaantuminen keskittymisessä voi kostautua.
Onhan sanottu: "95 prosentin keskittyminen tuo 50 prosentin tuloksen".
Tärkeintä onkin keskittyä omaan tekemiseen, koska sääkin on sama kaikille.
 
Ylös