Villeneuve on hidas

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kyllähän allekirjoittanutkin odotti Villeneuven paluulta paljon, paljon enemmän.Nähdyt 4 kisaa paluun jälkeen ovat olleet kaikki enemmän tai vähemmän täydellisiä katastrofeja.Mutta vaikka huonolta näyttääkin ei tässä vielä kannata heittää kirvestä kaivoon.Näyttää myös siltä kuten em että Sauber ei ole onnistunut säilyttämään tallin viimevuotista tasoa.Mutta tämä on kommentointia vain Melbournen viikonlopun perusteella.2-4 kisan jälkeen voi sanoa onko asia todella näin.Samaten voi todeta Villeneuven kohdalta, viimeistään Euroopan kiertueen käynnistyttyä voi tehdä jonkinlaista tarkempaa vertailua.

Toivotaan Villeneuvelle parasta :thumbup:
 

elle

-------
Liittynyt
28.4.2002
Viestit
5538
Bobakki sanoi:
Elle

Ei toki, mutta mielestäni lähtö merkitsi Villeneuven heikossa kilpailussa aika vähän. Putoaminen varikkokäyntien yhteydessä liittyi kyllä hyvinkin pitkälti siihen, että radalla ollessaan Jacques keräsi taakseen letkan nopeampia autoja, jotka sitten tulivat ohi. F1.comin mukaan varkikkokäynnitkin olivat ihan normaalimittaisia, eli siellä hommaa ei ryssitty. Ja siitä huolimatta, että Massa ajoi yhden varikkokäynnin taktiikalla Jaskan kahta vastaan, ajoi hän myös sekuntia nopeamman nopeimman kierroksen kun Jacques, vaikka käsittääkseni ero pitäisi olla juuri toisin päin.

Hirvittävä kisahan tuo oli mielestäni millä vaan mittarilla. Ei silti, itse kokisin kyllä jonkinlaista tyydytystä jos Villeneuve pärjäisi nyt kun kaikki on sitä vuoron perään polkeneet varsinkin kun jollain ilveellä on väitetty Jaskan olleen aina hidas ja voittaneen mestaruutensa tuurilla. Heikkoon suoritukseen Melbournessa ei kuitenkaan mielestäni ollut mitään selityksiä.
Ok. Annoit ensimmäisessäsi ikäänkuin olettaa, että Massan onnistuminen Sauberin nostamisessa sijoille, joille se (ehkä) kuuluukin, olisi täysi todiste toisen hitaudesta. Musta tuo lopputuloksen 10. ja 13. sija ovat niin marginaalisia, ettei niistä voi vielä todeta kuljettajan ali- tai ylivoimaa. Kisan luonteeseen kuuluu noiden letkojen syntyminen, joten starttien ja varikkotaktiikoiden merkitys korostuu.

Eihän tuota kisaa paremmaksi voi edes yrittää selittää. Toivon vain, ettei enää tarvitsisi lukea ”täysin hukassa olleen kanukin” tasoista uutisointia.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Laitetaanpa tähän oma teoria. Mitä olen Villeneuvea seuraillut tässä yli 10 vuoden ajan, niin mies on aina ollut vahva invidualisti. Kaverin ajotyyli on ollut aina erittäin puhdaslinjainen ja mies on aina antanut auton tehdä työt. Villeneuve ei ole ikinä muistuttanut ajotyylillisesti isäänsä, vaan enemmänkin Alain Prostia. Tosin se on myönnettävä, että esim. Williams kaudella 1998 Villeneuve todellakin ajoi yli auton ominaisuuksien ja sai runsaasti arvostusta ulkopuolisilta. Esim. Gerhard Berger piti 98 kautta Villeneuvelta erinomaisena näytteenä ajotaidoista ja taistelutahdosta.

CART-ajalta Villeneuve oppi säätämään autoa ja pelaamaan alustan säädöillä. Tällä tarkoitan niitä kilpa-autoilijalle perinteisiä säätötapoja, pyöränkulmia, vakaajia, jousia, iskareita, siipiä, maavaraa jne. Näillä keinoilla Villeneuve osasi tehdä autosta erittäin nopean. Joskus säätötyö meni pieleen, se johtui pitkälti Villeneuven luonteesta. Mies ei suostunut tekemään helppoja ratkaisuja.

Villeneuven ongelmaksi on muodostunut kilpa-autoilun kehittyminen erityisesti f1-tasolla. Telemetriä, auton säätäminen jne. eivät ole enää sellaisia kuin ne olivat vajaa 10 vuotta sitten. Tavallaan ne vahvuudet, millä Villeneuve voitti aikanaan niin paljon, kääntyvät häntä vastaan.
 

Andy1

Well-known member
Liittynyt
10.1.2001
Viestit
238
Sijainti
Vantaa, Finland
Sen mitä minä olen Villeneuvesta lukenut (ja se on helvetin paljon enemmän kuin keskivertoformuladiggari) perusteella olen saanut sen käsityksen, että puheet motivaationpuutteesta ovat yksi täysin paikkansapitämättömistä Villeneuvea koskevista huhuista. Kommentteja on ollut vuosien varrella paljon. Mies on ollut valmis tekemään todella paljon työtä menestymisensä eteen. Motivaatio alkoi kenties laskea BAR:lla, kun tulosta ei tullut ja tallin sisäinen poliittinen peli alkoi kääntyä ensin Pollockia, sitten häntä itseään vastaan.

Mikäli Jacques olikin aika finaalissa saadessaan BAR:lta lopulta kenkää, on hän kaikkien vastoinkäymisten jälkeen äärimmäisen motivoitunut tällä hetkellä. Kaikki voi tietysti muuttua, jos homma ei rupea edelleenkään toimimaan eikä tulosta ala tulla. Kaiken kaikkiaan se viisastenkivi odottaa vain löytäjäänsä, uskon minä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
elle sanoi:
Ok. Annoit ensimmäisessäsi ikäänkuin olettaa, että Massan onnistuminen Sauberin nostamisessa sijoille, joille se (ehkä) kuuluukin, olisi täysi todiste toisen hitaudesta. Musta tuo lopputuloksen 10. ja 13. sija ovat niin marginaalisia, ettei niistä voi vielä todeta kuljettajan ali- tai ylivoimaa. Kisan luonteeseen kuuluu noiden letkojen syntyminen, joten starttien ja varikkotaktiikoiden merkitys korostuu.

Eihän tuota kisaa paremmaksi voi edes yrittää selittää. Toivon vain, ettei enää tarvitsisi lukea ”täysin hukassa olleen kanukin” tasoista uutisointia.
Se kommentti oli alunperin tarkoitettu vastaukseksi "Eipä Massankaan suoritus toisaalta vakuuttanut" -juttuun, mielestäni Felipe kun ajoi ihan vahvan kisan. Ja näissä olosuhteissa kun Massa taas osaltaan kärsi noista letkoista, niin mun mielestä voi hyvällä syyllä sanoa Villeneuven olleen selvästi tallikaveriaan huonompi, etenkin kun katsoo noita kierrosaikoja ja taktiikkaa. Sijat yksin eivät toki kerro mitään.

Ja uutisoinnista täytynee vielä mainita sen verran, että itse huomattavasti mielummin jaan kehuja ja toisaalta haukkuja niille, joille kuuluu kuin vain tyydyn toteamaan tapahtumat. Samaan hengenvetoon täytyy todeta, etten mä järjettömän tyytyväinen tuohon juttuun ollut kun myöhemmin sitä luin, varsinkin Villeneuven suorituksen taso olisi vähemmälläkin kertaamisella tullut selväksi. Olen pahollani jos se närkästytti, oma mielipiteeni on kuitenkin se, että Jacques oli viime sunnuntaina täysin väärässä paikassa. Tästä tuskin kovin moni on hirveästi eri mieltä. Yhden kisan perusteella on joka tapauksessa turha tehdä pidemmälle meneviä johtopäätöksiä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Andy1 sanoi:
Sen mitä minä olen Villeneuvesta lukenut (ja se on helvetin paljon enemmän kuin keskivertoformuladiggari) perusteella olen saanut sen käsityksen, että puheet motivaationpuutteesta ovat yksi täysin paikkansapitämättömistä Villeneuvea koskevista huhuista. Kommentteja on ollut vuosien varrella paljon. Mies on ollut valmis tekemään todella paljon työtä menestymisensä eteen. Motivaatio alkoi kenties laskea BAR:lla, kun tulosta ei tullut ja tallin sisäinen poliittinen peli alkoi kääntyä ensin Pollockia, sitten häntä itseään vastaan.
No itse kiinnitin asiaan ensimmäisen kerran huomiota kun Mika Salo tallissa 1999 vieraillessaan mainitsi, ettei Villeneuve viitsinyt osallistua edes teknisiin palavereihin. Sen verran utelias olen minäkin, että olen Jacquesin touhuista ennen F1-uraa jonkun verran lukenut, nuo mainitsemani jutut koskivat aikaa, jolloin Jacques ajoi muistaakseni Italian F3:ssa.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
elle sanoi:
Niin kertookin – esim. erilaisesta kisataktiikasta. Heikon lähdön lisäksi Villeneuve putosi varikkokäynneillä neljä sijaa alaspäin.

Onko huono lähtö aina hitaan kuljettajan merkki?
Et kai väitä, että yhden pysähdyksen taktiikka olisi ollut nopeampi kisassa? Kaikki kuljettajat Massaa lukuunottamatta valitsivat kaksi pysähdystä, ja tuskin joka tallin kisasimulaatiot antoivat väärää tulosta. Massan tapauksessa tuo taktiikka oli mahdollinen, koska lähtöpaikka oli niin huono.

Villeneuven kisaa ei pilannut taktiikka, vaan raaka nopeuden puute. Mies oli Saton kanssa "oikeiden" tallien kuljettajista kaikkein hitain. Myös Massa kykeni ajamaan yhden pysähdyksen taktiikastaan huolimatta melkein sekunnin nopeamman kierroksen. Huono lähtö ei välttämättä ole kuljettajan vika, mutta harvemmin siitä voi kuljettajaa kehuakaan. En ole kuullut syitä tai selityksiä. Villeneuven varikkopysähdykset olivat aivan normaalin pituisia (22 ja 23 sekuntia), joten ei niissä liikaa aikaa mennyt. Varikkokäyntien yhteydessä vaan tuppaa putoamaan sijoituksissa, jos ajaa keskimäärin hitaammin kuin muut joiden kanssa sijoituksista taistelee.

Hyvän lähtöruudun Villeneuve sai aivan lahjaksi päästyään ajamaan lauantaina juuri oikealla hetkellä. Ulosmeno- ja sisääntulokierroksella Villeneuve onnistui myös ajamaan ulos, nopealla kierroksella pysyi jostain syystä radalla. Rehellisesti sanottuna Villeneuven suoritus oli session ylivoimaisesti huonoin, mutta se palkittiin silti nelosruudulla.

Tarkoitus ei ole lyödä Villeneuvea lyttyyn, vaan arvostella hänen käsittämättömän huonoa kilpailuviikonloppuaan.
 

elle

-------
Liittynyt
28.4.2002
Viestit
5538
Bobakki sanoi:
Se kommentti oli alunperin tarkoitettu vastaukseksi "Eipä Massankaan suoritus toisaalta vakuuttanut" -juttuun, mielestäni Felipe kun ajoi ihan vahvan kisan. Ja näissä olosuhteissa kun Massa taas osaltaan kärsi noista letkoista, niin mun mielestä voi hyvällä syyllä sanoa Villeneuven olleen selvästi tallikaveriaan huonompi, etenkin kun katsoo noita kierrosaikoja ja taktiikkaa. Sijat yksin eivät toki kerro mitään.
Huomasin kyllä mihin kommentissasi viittasit. Siinä kuitenkin käytettiin hyväksi Villeneuven ottamaa, auton suorituskykyyn nähden luonnottoman hyvää lähtöpaikkaa vertauksena.

Laitan vielä tähän toistona molempien kierrosajat katsottavaksi (toisaalta kopsittu nuo).

Vi/ Massa

tour 01 - 01:45.2 / 01:46.8
tour 02 - 01:31.8 / 01:32.7
tour 03 - 01:30.6 / 01:31.0
tour 04 - 01:30.6 / 01:30.8
tour 05 - 01:29.6 / 01:30.4
tour 06 - 01:29.5 / 01:30.7
tour 07 - 01:31.0 / 01:30.8
tour 08 - 01:29.4 / 01:30.1
tour 09 - 01:29.5 / 01:30.1
tour 10 - 01:29.2 / 01:29.5
tour 11 - 01:29.2 / 01:29.5
tour 12 - 01:29.3 / 01:29.7
tour 13 - 01:29.2 / 01:29.1
tour 14 - 01:28.9 / 01:29.0
tour 15 - 01:28.9 / 01:29.0
tour 16 - 01:28.7 / 01:28.7
tour 17 - 01:29.7 / 01:28.6
tour 18 - 01:29.0 / 01:28.6
tour 19 - 01:29.1 / 01:29.5
tour 20 - 01:29.3 / 01:29.1
tour 21 - 01:29.1 / 01:29.2
tour 22 - 01:49.4 / 01:35.7 Pit stop Vi
tour 23 - 01:35.5 / 01:28.7
tour 24 - 01:29.6 / 01:28.0
tour 25 - 01:29.2 / 01:27.9
tour 26 - 01:29.9 / 01:27.8
tour 27 - 01:30.2 / 01:50.6 Pit stop Massa
tour 28 - 01:29.2 / 01:34.7
tour 29 - 01:28.8 / 01:30.1
tour 30 - 01:29.0 / 01:29.9
tour 31 - 01:29.2 / 01:29.9
tour 32 - 01:29.2 / 01:29.8
tour 33 - 01:28.9 / 01:29.7
tour 34 - 01:28.3 / 01:29.5
tour 35 - 01:28.6 / 01:29.2
tour 36 - 01:28.2 / 01:29.0
tour 37 - 01:28.4 / 01:29.0
tour 38 - 01:30.2 / 01:28.6
tour 39 - 01:49.4 / 01:28.7 Pit stop Vi
tour 40 - 01:35.6 / 01:28.8
tour 41 - 01:30.4 / 01:28.9
tour 42 - 01:29.7 / 01:28.3
tour 43 - 01:30.0 / 01:28.5
tour 44 - 01:30.9 / 01:28.4
tour 45 - 01:28.8 / 01:28.4
tour 46 - 01:28.7 / 01:28.0
tour 47 - 01:29.0 / 01:27.9
tour 48 - 01:31.6 / 01:27.7
tour 49 - 01:30.1 / 01:27.6
tour 50 - 01:28.7 / 01:27.9
tour 51 - 01:31.2 / 01:28.2
tour 52 - 01:29.4 / 01:27.3
tour 53 - 01:28.5 / 01:27.6
tour 54 - 01:27.7 / 01:27.2
tour 55 - 01:30.4 / 01:26.9
tour 56 - 01:28.7 / 01:27.2
tour 57 - 00:00.0 / 01:27.4


Bobakki sanoi:
Ja uutisoinnista täytynee vielä mainita sen verran, että itse huomattavasti mielummin jaan kehuja ja toisaalta haukkuja niille, joille kuuluu kuin vain tyydyn toteamaan tapahtumat. Samaan hengenvetoon täytyy todeta, etten mä järjettömän tyytyväinen tuohon juttuun ollut kun myöhemmin sitä luin, varsinkin Villeneuven suorituksen taso olisi vähemmälläkin kertaamisella tullut selväksi.
Bobakki, hyvin sinä kirjoitat. Olen samaa mieltä, että nuo kehut ja haukut antavat lisäsärmää raportointiin. Liiallisesti käytettynä jälkimmäiset vain menettävät tehonsa ja kääntyvät solvauksiksi.

(.. oikeastaan enemmänkin toivoin Jacquesilta sellaista suoritusta jatkossa, ettei risujen antamiseen uutisoinnissa tulisi houkutusta)
 

elle

-------
Liittynyt
28.4.2002
Viestit
5538
Charlie sanoi:
Et kai väitä, että yhden pysähdyksen taktiikka olisi ollut nopeampi kisassa? Kaikki kuljettajat Massaa lukuunottamatta valitsivat kaksi pysähdystä, ja tuskin joka tallin kisasimulaatiot antoivat väärää tulosta. Massan tapauksessa tuo taktiikka oli mahdollinen, koska lähtöpaikka oli niin huono.
Minä mielestäni väittänyt, että se yleisesti olisi nopeampi .. kunhan totesin tuolla, ettei lähtö- ja loppusijoitukset kerro kaikkea oleellista. Yhden pysähdyksen taktiikassa on omanlaisensa riskit ja saattaa olla, että avauskisassa myös niitä minimoidaan.

Hyvinhän näytti Massalle laadittu taktiikka toimivan.

Charlie sanoi:
Myös Massa kykeni ajamaan yhden pysähdyksen taktiikastaan huolimatta melkein sekunnin nopeamman kierroksen.
Mitenkä se varikkopysähdysten määrä vaikutti nopeimpaan kierrokseen, joka syntyy kisan viimeisillä kierroksilla..

Kisataktiikkaan sisällyttäisin myös rengasvalinnat. Nyt mentiin erilaisilla seoksilla (.. vai olenko taas väärässä).
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Kiinnostas tietää mistä Elle löysit nuo kierrosajat? Kiinnostaisi nimittäin muidenkin ajamat kierrokset ja TAG-Heuerin sivuilta noita ei enää löydä.
 

Andy1

Well-known member
Liittynyt
10.1.2001
Viestit
238
Sijainti
Vantaa, Finland
Tämän ja muualta luetun perusteella vois tulkita karkeasti Villen olleen nopeampi tokaan varikkostoppiinsa asti (paitsi tietty ekans topin jälkeen ja paria poikkeuskierrosta lukuunottamatta.

Tokan stopin jälkeen vauhti on ollut kovasti epätasaista. Liikenne sitä tuskin on hirveästi sotkenut, osin kuitenkin. Kovasti ilmeistä on, että Villen pehmeämpi rengasseos on johtanut renkaiden finalisoitumiseen liian aikaisessa vaiheessa. Toisaalta niillä olisi voinut kuvitella saavan ehkäpä hiukan etua alkumatkasta. Pitoa ei kuulemma kuitenkaan ollut, autokin oli levoton. Ehkäpä suoritus ei ajona sitten kuitenkaan ollut ihan niin huono kuin miltä se näytti? Tai sitten oli?

Jos muistellaan aikaa ennen traction controlia, Villeneuve oli sirkuksen ehdottomasti nopein lähtijä. BAR:llakin hän otti usein upeita lähtöjä, jotka kilpistyivät sitten siihen, ettei vauhti riittänyt. TC:n aikaan elektroniikka auttoi muita kuskeja ja antoi suuremmat tehoreservit käyttöön. En nyt ihan jaksa uskoa siihenkään, että mies olisi menettänyt kykynsä ottaa noita ilmiömäisiä lähtöjä.

Voih, kuinka taas alkaa toivo nostaa päätää...!
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Observer sanoi:
Kiinnostas tietää mistä Elle löysit nuo kierrosajat? Kiinnostaisi nimittäin muidenkin ajamat kierrokset ja TAG-Heuerin sivuilta noita ei enää löydä.
Luultavasti AtlasF1.comista. Mistään muualta noita ei tunnu löytyvän.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Jeeves sanoi:
Luultavasti AtlasF1.comista. Mistään muualta noita ei tunnu löytyvän.
Eikö "tour" ole ennemminkin ranskankielinen(?) ilmaisu? Atlas on kuitenkin englanninkielinen saitti.
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Kirjoittakaa nyt hyvät ihmiset jollekin lehdelle tästä teidän löydötänne vai onko Villen hitaus ollut jo vanhaa tietoa jostain 90-luvun loppupuolelta?
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Noista Villen ja Massan kierrosajoista, eikös Ville vetänyt letkaa (tyhjä rata edessä, toisaalta pakko peippailla Alonsoa takana), ja Massa taas körötteli siellä loppupään hitaitten seassa (-ko? Ei tullut seurattua tarkkaan Massan menoa. Kenen takana se ajeli alkupätkät?). Noita aikoja tuskin voi verrata suoraan toisiinsa.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
elle sanoi:
Mitenkä se varikkopysähdysten määrä vaikutti nopeimpaan kierrokseen, joka syntyy kisan viimeisillä kierroksilla..
No eipä tässä tapauksessa mitenkään. Villeneuvella vaan olisi ollut mahdollisuus ajaa nopeampi kierros aiemmin kisassa, kun oli kahteen otteeseen tyhjällä tankilla liikkeellä. Nyt Massa oli sen sekunnin nopeampi. Renkaiden suorituskyvyn muutosta kisan aikana voidaan tosin vasta arvailla. Jotenkin vain tuntuu, ettei se ainakaan pitkässä juoksussa parane.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Observer sanoi:
Eikö "tour" ole ennemminkin ranskankielinen(?) ilmaisu? Atlas on kuitenkin englanninkielinen saitti.
Mitähän mahdat tuolla tarkoittaa? :confused:
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Kattelin tuossa uunoja ja muita speden tuotantoja niin melkein voisin tähän väliin heittää naisnäkökulmasta pienen kommentin vaikka en nainen olekkaan, mutta kun jäi niin hyvin mieleen, en siis suosittele ottamaan kyseistä lausetta täysin vakavalla mielellä, kyseessähän on naisen kommentti.

"Ei se Villeneuve ole yhtään hidas, muut ovat vaan niin paljon parempia"
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Razah sanoi:
Noista Villen ja Massan kierrosajoista, eikös Ville vetänyt letkaa (tyhjä rata edessä, toisaalta pakko peippailla Alonsoa takana), ja Massa taas körötteli siellä loppupään hitaitten seassa (-ko? Ei tullut seurattua tarkkaan Massan menoa. Kenen takana se ajeli alkupätkät?). Noita aikoja tuskin voi verrata suoraan toisiinsa.
Massa veti omaa letkaansa taaempana, Villeneuven letkasta jääneenä. Massan letkassa oli Schumi ja Kimi, ja se letka jäi aika nopeasti Villeneuven vetämästä letkasta. Kuten alun kierrosajoista voi laskea, ero Villeneuven ja Massan välillä oli kierroksen 6 jälkeen 5 sekuntia ja 12 kierroksen jälkeen 7 sekuntia.. Tämän jälkeen heidän kierrosaikansa tasaantuivat.
 
Ylös