Vastaukset
1. Pescara. Ainoastaan vuonna 1957 ajettu Pescaran GP ajettiin katuradalla, joka oli 25,8 km pitkä (vrt. Nordschleife 22,835 km). Kyseessä oli ainoa kerta, kun Italiassa ajettiin kaksi peräkkäistä kisaa.
Törmättyäni wikipediassa ko. rataan, en voinut olla kysymättä asiaa visisosiksessani. Kysymys oli tarkoituksella laitettu ensimmäiseksi, jotta luotaisiin illuusio ns. "helposta aloituksesta" ja saataisiin moni menemään Nordschleife-ansaan. Ihan tiedetty.
2. 101. Perustietoa ja suht helposti laskettavissa. Kysymyksen aihe tuli mieleen laskiessani F1-vapaan "Kauden 2014 parhaat kuljettajat" -toikin pïsteitä. Visan alkulöpinöissä mainittu "muistiinpanovälineiden käyttö muuhun, kuin vastausrivin jättämiseen tähän toikkiin" tarkoitti nimenomaan vastausalustan hyväksikäyttöä päässälaskun apuna tätä kysymystä pähkäillesä, mutta muutamat hahmot tekivät tästä huolimatta näin ja vittuillakseen jättivät vielä rikkeensä näkyviin. Hyväksyn silti kyseiset vastaukset, koska onhan luetun ymmärtäminen ja vielä ymmärtämisen soveltaminen nykyaikoina liikaa vaadittu. Jonkinlainen julkinen häpäisy ko. hahmoille (Jacques ja K.August) olisi silti paikallaan.
Tietysti jos joku haluaa, niin voidaan noilta kahdelta pisteet ottaa poiskin.
3. 15 000 rpm. Polttoaineen virtausrajoituksesta johtuen noin korkealle ei normaalitilanteessa koneita kierrätetä, mutta tuo on säännöissä määritetty raja.
Ei mielestäni kovin paha. Kai tän voi arvatakin, jos on yhtään hajulla.
4. Mike Hawthorn. Itselenni hankalimpia vuosia muistaa maailmanmestari, minkä takia otin kysymykseksi.
Tiedettiin juuri niin hyvin kuin F1-forumin käyttäjiltä voi odottaa. Eli kiitettävästi.
5. Giancarlo Baghetti. Vastaus löytyy mm. MTV:n F1-historiikkiosioista. Kuuluu osastoon "hyvä nippeli tietää F1:stä". Kuten edellinen kysymys, tämäkin tiedettiin varsin hyvin.
6. Fuji. 130R:n tietää moni, mutta tämän vähän harvempi. Osittain pääteltävissä 130R:stä, mutta kai aika hankala. Hyvin tiedetty.
7. 10. Conny Anderson, Jo Bonnier, Slim Borgudd, Marcus Ericsson, Stefan Johansson, Gunnar Nilsson, Torsten Palm, Ronnie Peterson, Bertil Roos ja Reine Wisell. Björn Wirdheim testasi Jaguaria 2000-luvulla, mutta yhteenkään kisaan ei startannut.
Vittumainen "jyvät lakanoista" -kysymys, jonka arvaamalla voi tietää. Tai sitten tietämällä. Jos olisin itse joutunut vastaamaan tähän kysymykseen, olisin ollut ulapalla. Yllättävän hyvin osattu.
8. Gold Leaf. Monacon GP:ssä 1968 oli ensimmäiset tupakkamainokset Lotuksen autoissa, josta alkoi sponsorointi Ykkösissä. Tiedettiin ihan hyvin.
9. a) JS
b) Kirjaimet ovat Jo Sclesserin muistoksi. Sclesser kuoli Ranskan GP:ssä 1968 tämän magnesiumrunkoisen Hondan auton räjähdettyä ulosajon jälkeen. John Surtees oli kieltäytynyt ajamasta ko. autoa, ja Honda vetäytyikin ensimmäisen kerran Ykkösistä kauden jälkeen. Ligierin perustaja Guy Ligier oli Schlesserin hyvä ystävä. Jo Siffert oli myös hyvä haku, mutta jää pisteittä.
Jo Schlesserin veljenpoika Jean-Luis oli muuten se torttuhousu, johon Ayrton Senna kolaroi vuoden 1988 Monzassa. Tuossa kisassahan meni pilalle McLaren Hondan täydellinen vuosi. Onpahan muuten vaan hauska tapaus.
Itselleni uusi tieto, ja kun wikipedioidessani tähän osuin, niin en voinut olla kysymättä. Mielestäni ihan mielenkiintoista nippeliä. Oli muuten todella lähellä, ettei visikysymyksenä ollut edellisessä kappaleessa mainittua triviaa Jean-Luis Schlesserin ainoasta F1-kisasta. Kokonaisuutena visa olisi ehkä toiminut paremmin niin, että b)-kohta olisi ollut kymppikysymyksenä.
10. Ronnie Bucknum. Puhdas rivien tiputtaja, mutta mielestäni ihan mielenkiintoinen tieto. Käsipisteitä Ritchie Gintheristä ja John Surteesista. Mielestäni ihan ajankohtainen nippelitieto, jonka tietämistä ei tosin voi olettaa kuin parhaimmilta F1-niiloilta. Iso Masa tiesi ainoana oikean vastauksen.
Tajusin muuten kysymysaiheita tutkiessani, että Grand Prix -elokuva otti vaikutteita tosielämästä enemmän kuin kuvittelinkaan. Esim. Hondan 60-luvun F1-taipaleesta on löydettävissä yhteneväisyyksiä elokuvan japanilaistalliin. Aika hienoo.