Visaliiga osa II - Musiikki Päättyy 16.12. klo 23.59

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Epäilen, että kakkoskysymyksellä kerättiin laiton henkilörekisteri niistä, joilla on kiistämättä paska musiikkimaku.
Se, että tunnistaa biisin sanoja ei todellakaan kerro paskaakaan siitä tykkääkö biisistä vai ei. Esim. varmasti aika moni täällä tunnistaisi VOKJ:n.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Se, että tunnistaa biisin sanoja ei todellakaan kerro paskaakaan siitä tykkääkö biisistä vai ei. Esim. varmasti aika moni täällä tunnistaisi VOKJ:n.
Tämä. Paskoja biisejä soi päässä mielenvikaisuuteen saakka, sanat osaa vaikkei haluis.. :mad:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä se vähän ainakin kahteen ekaan levyyn liittyy.
Siis tuo It's My Life on kakkoslevyn ylivoimaisesti tanssillisin biisi, eikä sekään ole lähelläkään mitään "discohumppaa". Siis ainakaan siinä merkityksessä missä minä "discohumpan" ymmärrän = tarkoituksellisesti diskokäyttöön tehtyä tanssimusiikkia. Sitä Talk Talk ei ollut. Discohumppaa oli jotkin Vamos a la Playat ja Modern Talkingit.

Wikipedia näyttää määrittelevän Talk Talkin tyylilajeiksi "synthpop, new wave, art pop, post-rock".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuosta genrestä löytyy sopivaa kuunneltavaa (lähes) joka musiikkimakuun.
Viitannee Talk Talkin myöhempään tuotantoon. Ensimmäinen albumi oli (sen perusteella mitä biisejä siitä olen kuullut) aika perus-syntikkapoppia. It's My Life meni jo selvästi enemmän art popin puolelle (Wikipedian mukaan se oli "synth pop, new wave").
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Jänniä noi genret. Lokeroita löytyy tasan niin monta kun vaan joku jaksaa keksiä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Siis tuo It's My Life on kakkoslevyn ylivoimaisesti tanssillisin biisi, eikä sekään ole lähelläkään mitään "discohumppaa". Siis ainakaan siinä merkityksessä missä minä "discohumpan" ymmärrän = tarkoituksellisesti diskokäyttöön tehtyä tanssimusiikkia. Sitä Talk Talk ei ollut. Discohumppaa oli jotkin Vamos a la Playat ja Modern Talkingit.

Wikipedia näyttää määrittelevän Talk Talkin tyylilajeiksi "synthpop, new wave, art pop, post-rock".
Mun papereissa (ei mulla oikeasti mitään papereita ole) synthpop kuuluu "discohumppaan".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mun papereissa (ei mulla oikeasti mitään papereita ole) synthpop kuuluu "discohumppaan".
Rajanveto on toki vaikeaa, varsinkin, jos ei itse ole kyseisen genreen aktiivinen kuuntelija. Itse kuuntelin tuolloin myös "artsympaa" syntikkapoppia (Nik Kershaw, Thomas Dolby, Japan, Talk Talk), jossa musiikki oli tehty ensisijaisesti jostain muusta kuin kaupallisista lähtökohdista. Ei noiden bändien ja artistien sävellyksellisiä ja sovituksellisia valintoja oikein muutenkaan voi selittää.

"Discohumppa" oli aika yllätyksetöntä tanssimusiikkia, jolla paljon selvemmin oli kaupalliset tavoitteet. Pop ja disco ovat minulle jo tyylillisestikin aika selkeästi erotettavat tyylilajit. Discohumpassa on selkeä ja tasainen discoläiske rytminä, Pop voi olla paljon yllätyksellisempää myös rytmillisesti (muttei välttämättä aina). Suomalaisissa discoissa toki soitettiin molempia, mutta aika selkeästi ne olivat kaksi eri asiaa.

-Edit- Tuossa on myös sellainen musiikillishistoriallinen ero, että discomusiikki lähti 70-luvulla nimenomaan mustien musiikista, mutta pop-musiikin historia on paljon enemmän velkaa valkoiselle kansanmusiikille (ja sitä kautta countrylle jne.). Genret tietenkin sekoittuvat ajan myötä, mutta vielä 80-luvulla siinä oli aika selkeä ero. Ainut poikkeus oli "eurodisco", jonka asiaa paremmin tuntemattomat sekoittivat syntikkapoppiin, koska se oli syntikkamusaa. Mutta siitä puuttui se "pop-elementti".

-Edit2- Tuon "eurodiscon" minä lasken "discohumpaksi", koska siitä puuttuu mustan discon soul.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös