Viskipolli

Parhaimmillaan viski on...

• Äänestäjiä yhteensä
    45
  • Äänestys suljettu. .

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Pitäiskö perustaa konjakkipolli ja maistella siellä Veteranoa?

Ihan vaan empatiasta burbia kohtaan. :(

AJ

Well-known member
Sijainti
Toinen Maailma
No ei ihan lempparia ole * ja ***:iisikään.

Tykkään siitä koknakin pyöreydestä suussa. Jalmarit ja viskit liian pistäviä.

Nyt maistuis Rellu xo. :eek:
Kuka mistäkin tykkää. Ja Rellu on toki hyvää konjakkia, en minä muuta väitäkkään.

Mutta pakko kuitenkin kysyä, että kuinka montaa erilaista viskiä olet maistanut? Oliko kaikki pistäviä? Veditkö ne shottilasista ykkösellä vai ns. "viskilasista" jäillä vai joitko aromilasista pikkuhiljaa tuoksutellen ja siemaillen? Laitoitko vesitilkan sekaan herättelemään makuja? Oliko lasissa skottilaista, irlantilaista, kanadalaista, bourbonia, tennesseetä tai kenties ruotsalaista vai jopa ihan kotimaista viskiä? Oliko kyseessä sekoite, mallasviski, single malt vai peräti single cask(/barrel) pullote? Savuinen, hienovarainen, kevyt vai täyteläinen? Tai kenties näiden yhdistelmä? Oliko kahteen vai kolmeen kertaan tislattua? Oliko kypsytetty useammassa tynnyrityypissä?

markoj

Custom User
Kuka mistäkin tykkää. Ja Rellu on toki hyvää konjakkia, en minä muuta väitäkkään.

Mutta pakko kuitenkin kysyä, että kuinka montaa erilaista viskiä olet maistanut? Oliko kaikki pistäviä? Veditkö ne shottilasista ykkösellä vai ns. "viskilasista" jäillä vai joitko aromilasista pikkuhiljaa tuoksutellen ja siemaillen? Laitoitko vesitilkan sekaan herättelemään makuja? Oliko lasissa skottilaista, irlantilaista, kanadalaista, bourbonia, tennesseetä tai kenties ruotsalaista vai jopa ihan kotimaista viskiä? Oliko kyseessä sekoite, mallasviski, single malt vai peräti single cask(/barrel) pullote? Savuinen, hienovarainen, kevyt vai täyteläinen? Tai kenties näiden yhdistelmä? Oliko kahteen vai kolmeen kertaan tislattua? Oliko kypsytetty useammassa tynnyrityypissä?
Juu oli.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth

Oli se jotain varpaanpesuvettä. Taitaa mulla olla Chivas Regalia vierasvarana kaapissa. Glenfidichiä ainaskin napsinut. Johnny Walkerin eri värisiä napsinut myös.

Mutta en paljoa noista tiedä. Jos vetää tosikännit noilla niin päätä kivistää seuraavana aamuna. Ja uudestaan pierussa, kun juo vettä. Jack Danieliäkin tullut juotua. Ja siitähän on noita grillikastikkeita.

Mutta yhden asian sanon, viskinjuoja ei ole paha ihminen.

K. August

Well-known member
Tännehän voisi avata subforumin viskiharrastajille ja varastaa sloganin whisky.de forumilta. "Treffpunk feiner Geister" eli "Hienojen sielujen kohtaamispaikka". Sitten tämän tyylisiä arvosteluja sinne:

Vesku

Maatalousneuvos

Sanokaapas kokeneemmat, AJ ja muut, onko kartta miten tarkka tai luotettava? Suuntia antanee, ja saa hieman "kiinni", missä mennään. Tietysti makujutuista ei voi jne...

Johonkin syksyn pimeään ja räntäsateiseen iltaan varattu Laphroaig Quarter Cask ja Glencairnin viskilasit.:ahem:

AJ

Well-known member
Sijainti
Toinen Maailma

Sanokaapas kokeneemmat, AJ ja muut, onko kartta miten tarkka tai luotettava? Suuntia antanee, ja saa hieman "kiinni", missä mennään. Tietysti makujutuista ei voi jne...

Johonkin syksyn pimeään ja räntäsateiseen iltaan varattu Laphroaig Quarter Cask ja Glencairnin viskilasit.:ahem:
Tälle päivälle sattui juurikin mainitsemasi Laphroaig QC ja toinen oli Aberlour 10 :D

Mitä karttaan tulee, niin se on nimenomaan suuntaa antava, mutta mielestäni oikein hyvä. Itse en tosiaan ole mikään asiantuntija ja senpä takia suosittelen tutustumaan vaikka Dave Broomin kirjaan "Viski Atlas", josta löytyy myös samainen kartta toki hieman eri viskeillä täplitettynä. Itse lainasin kyseisen opuksen ensin kirjastosta, mutta ostin myöhemmin oman kappaleen.

Kartta määrittelee viskin perusluonteen, mutta tietysti makukokemus on aina subjektiivinen ja vaikka kaksi viskiä osuisi samalle tontille saattaa toinen olla enämpi suunmukainen kuin toinen.

Kuten kartasta näkyy, nuo mun tänään nauttimani ovat sangen kaukana toisistaan, mutta kumpikin on omalla tavallaan hyvä viski. Aberlour vaati vesitilkan herätäkseen henkiin. Laphroaig QC toimii ilmankin, mutta vahvuutensa takia siihenkin on hyvä ensimmäisen siemaisun jälkeen hyvä lisätä vettä. Nämä täysin omia mielipiteitä.

Viskin nauttimiseen ei päde kuin yksi sääntö eli se, että yleispätevää oikeaa tapaa nauttia ei ole.