Vuokralaisen oikeudet takuuvuokraan

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Kamera on varmasti hyvä väline tuollaisten taltioimiseen siten, että kuvassa näkyy päivämäärä. Ja maininta pöytäkirjaan tms, että kuvat on olemassa. Voi olla ennaltaehkäisevä vaikutus noihin takuuvuokrien pidätyksiin...

Knoukka

Well-known member
Tositteiden (laskun, sen ja remontin erittelyn ja urakoitsijan yhteystietojen) pyyntöihin tulee vastauksena yhteydenottokieltoja ja ala-arvoisia viestejä, että jollei pyynnöt lopu tulee mulle kaiken päälle monen tonnin lasku. Tositteita olisin tarvinnut lakimiehelleni.

Mutta eiköhän homma etene ilman noitakin, ja hivenen mutkikkaammin.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Vastapäässä siis selkeästi kakkia tunkee lahkeesta ja sormi on suussa. Ei pysty enää kuin tuottamaan suoraa huutoa.

Teukka

Jarnapoliisi
Sijainti
Jarnapolis
Englannissa kusetettiin tolla jatkuvasti.

Jatin aina viimeisen 2kk vuokran maksamatta.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Oon kans kuullu, että Takuma ois landloordina aika vittumainen jantteri. Kantsii olla tarkkana. Se on pieni, vikkelä ja vittumainen japanilainen.

Torres

Well-known member
Isäinnötsijät on hieno lajiryhmä. Meilläkin taloyhtiössä nyörejä vetelee isännöitsijän, talonmiehen ja osakkaan rakastettava yhdistelmä. Luojan kiitos, mun takuumaksut ei ole missään tekemisissä sen kokovartalomulkun kanssa.

En ala tähän nyt sen enempää avautumaan, mutta yksi asia on aina ihmetyttänyt. Saunamaksu on 3€/henkilö/kerta. Eli jos haluaisin viedä kaveriporukan perjantaina saunaan, niin siitä huvista tulisi äkkiä 15€ lasku. Taloyhtiölakihan sanoo, että tämän tapaisilla maksuilla saa kattaa ainoastaan esim. saunomisesta koituvat kulut. Ei sitä vettä ja sähköä nyt stana 3€ tunnissa kulu henkilöä kohti.:mad: Todennäköisesti syy on siinä, että mulkku joutuu itse käymään sammuttamassa saunan, kun kaikki on saunonu. Eipä siellä käykään, kuin 2-3 ihmistä. Jos kävisi useampi, niin siinähän menisi äkkiä perjantai-ilta piloille.:thumbdown

Vihaan kaikkia naapureitakin. Onneksi on asunnon hankinta suunnitteilla.

Knoukka

Well-known member
Tänään tulikin uutta infoa kirjallisena. Tai no tuli ja tuli kun oli kaikki tiedot nimestä alkaen väärin. Tarkistin tietoja yhteystiedoista ja "ei tietoa tai muistikuvaa" oli tieto. Vastapuolen taktiikkana näyttää olevan "hyökkäys ja uhkailu on paras puolustus".

Ihan siinä hilkulla että multa loppuu kohta kärsivällisyys. :rolleyes:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Nyt tuli laskelmat postissa, mutta eipä noissa tietysti ole eritelty, mikä on katsottu mun osuudeksi ja mikä ei.

Tässä jotain outoja yksityiskohtia:
Vaihtosiivous+ikkunat 7h 25,9€/h = 181 €
Tapetointi 45 m2 8,05€/m2 = 362 €
Muutyöt: 21h 25€/h = 525 €

Muihin töiihn kuuluu jalkalistojenvaihto, kipsilevyjenkittaus, seinän maalaus + muita juttuja, joiden kanssa mulla ei ole mitään tekemistä.

Sit tos oli maininta et takapiha heikossa kunnossa, TaloTeam Oy siivoaa ja kylvää nurmen. Mut siitä ei ole erikseen mitään hintaa laitettu. Se takapiha nyt tosiaan oli vähän heikossa kunnossa, mutta ei se kovin kummoinen ollut silloinkaan kun itse siihen muutin.

Että empä tiedä, vaikeaksi menee. Todella paljon ne on aikaa saaneet menemään tohon asuntoon. Ja kyllähän se sisältä oli siivottu ihan tiptop. Ikkunatkin pesin.

Kai tosta vois kuitenkin loman jälkeen soittaa ja sanoa, että osallistun vain niihin korjauskuluihin mitkä on mun aiheuttamia, eli käytännössä se pation siivous, seinien korjaus + tapetointi korjausten osalta ja jalkalistojen vaihdon osalta. Ei voi tehdä 420 € edes töineen.

En tiä.

Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Tai ehkä soittaa ja lähteä sillä liikeelle, että kysyä isännöitsijältä että mikä osa noista menee mun kontolle ja mikä ei. Sen jälkeen ois jotai pohjaa lähteä väittelemäänkin. Nythän mä en tiedä yhtään, mitä ne multa laskuttaa...eli itseasiassa laskuttaa kaikki ku remontin kokonaiskustannus olis reilut 1300 euroa.

Vai pitäisköhän soittaa uudelleen sinne vuokranvalvontaan ja pyytää erittelyä siitä, mikä osa kustannuksesta on mun takuuvuokrasta pidätettyä osuutta ja mikä ei.

FO110K

Banned
eihän sun kuulu takuuvuokrasta kustantaa elämisen merkkejä ollenkaan.
ainoastaan vahingot yms. mutta tuskimpa oot noin isoa vahinkoa saanut kuitenkaan aikaan :eek!:
eli valitusta kehiin vaan ilman muuta. :ahem:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
eihän sun kuulu takuuvuokrasta kustantaa elämisen merkkejä ollenkaan.
ainoastaan vahingot yms. mutta tuskimpa oot noin isoa vahinkoa saanut kuitenkaan aikaan :eek!:
eli valitusta kehiin vaan ilman muuta. :ahem:
Mitä listalta voin myöntää:
- Patio heikossa kunnossa. (Laattojen ja lautojen päällä heikkaa). Taloyhtiöllä ei ollut katuharjaa, ja skootterilla semmosen kotiin roudaaminen on hankalaa. Nurmi kasvoi osassa pihaa huonosti enkä sitä hirveästi niin pienestä pihasta viitsinyt edes leikellä.
- Eteisessä ja olkkarissa koiran raapima seinä (5x10cm kokoinen jälki), eli sen paikkaus + tapetointi.
- Eteisessä jalkalistoja purtu, niiden uusinta.

Omia huomioita:
Tapetit ja seinät yleensä olivat heikossa kunnossa jo muuttaessani.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Tai ehkä soittaa ja lähteä sillä liikeelle, että kysyä isännöitsijältä että mikä osa noista menee mun kontolle ja mikä ei. Sen jälkeen ois jotai pohjaa lähteä väittelemäänkin. Nythän mä en tiedä yhtään, mitä ne multa laskuttaa...eli itseasiassa laskuttaa kaikki ku remontin kokonaiskustannus olis reilut 1300 euroa.
Taisi olla tuo laskelma pelottelutaktiikkaa eli "jätä asia tähän ja ole tyytyväinen, että pääsit 420e:llä!".
Vai pitäisköhän soittaa uudelleen sinne vuokranvalvontaan ja pyytää erittelyä siitä, mikä osa kustannuksesta on mun takuuvuokrasta pidätettyä osuutta ja mikä ei.
Soita vaan ja syö sitä ennen, vaikka chiliä eli nyt vähän potkua niihin soittoihin.

Kannattaisiko jo soittaa viranomaisapua?

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Itseasiassa mä taidan tehdä niin, että teen kirjallisen valituksen tuonne taloyhtiölle ja ilmoitan että kustannuksia takuuvuokrasta voi pidättää vaan noilta osin:

- Patio heikossa kunnossa. (Laattojen ja lautojen päällä heikkaa). Taloyhtiöllä ei ollut katuharjaa!!, ja skootterilla semmosen kotiin roudaaminen on hankalaa. Nurmi kasvoi osassa pihaa huonosti.
- Eteisessä ja olkkarissa koiran raapima seinä (5x10cm kokoinen jälki). Paikkaus + tapetointi/maalaus.

Kiellän aiheuttaneeni asunnolle muuta epänormaalia kulumista kuin edellä mainitut asiat. Muihin pintaremonttikustannuksiin kieltäydyn osallistumasta ja vaadin takuurahan palautusta niiltä osin.

Esimerkiksi töitä, joihin minua ei voi maksajaksi velvoittaa:
- Koko asunnon tapetointi
- Kaikkien jalkalistojen vaihto
- Muut siivoustyöt patiota lukuunottamatta. Asunto oli siivottu perusteellisesti!
- Muut työt

Ja loppuun yhteydenottopyyntö. Ja laitan siihen jonkin päivämäärän mihin mennessä odotan palautusta tai yhteydenottoa tai joudun viemään asiaa eteenpäin. Ehkäpä?

Knoukka

Well-known member
Mulle tuli arvio väärällä nimellä (!) ja kirjoitusvirheitä täynnä oleva kustanusarvio remontista ja vuokratulojen menetyksestä vajaa 3000 euroa! Ja päivääkään en tässä asumiskelvottomassa asunnossa siis asunut, se ainoa hetki jonka siellä vietin oli remontin ollessa kesken vuokranantajan seurassa 15 minuuttia.

Tuossa kustannusarviossakin asiakirjaväärennöksen makua koska vuokranantajan kirjoittama dokumentti aiheuttamistani vaurioista oli niitattu urakoitsijan remonttiarvion etupuolelle yhteen ikään kuin niin, että se olisi urakoitsijan allekirjoittama. Soitinkin urakoitsijalle ja kysyin, että oliko asunto ja kenen jäljiltä kyseisessä kunnossa ja vastaus oli että ei muista että siellä olisi mitään erikoista ollut.

Onneksi on dokumentteja matkan varrelta tallella, joista vuokraisäntä ei edes tiedä. Äänitykset uhkailuista, solvauksista ja kuvat. Jo uhkailut ja solvaukset, rikoslain mukaisia nimikkeitä, riittäisivät syytteen nostoon ja läpivientiin.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Itseasiassa mä taidan tehdä niin, että teen kirjallisen valituksen tuonne taloyhtiölle ja ilmoitan että kustannuksia takuuvuokrasta voi pidättää vaan noilta osin:

- Patio heikossa kunnossa. (Laattojen ja lautojen päällä heikkaa). Taloyhtiöllä ei ollut katuharjaa!!, ja skootterilla semmosen kotiin roudaaminen on hankalaa. Nurmi kasvoi osassa pihaa huonosti.
- Eteisessä ja olkkarissa koiran raapima seinä (5x10cm kokoinen jälki). Paikkaus + tapetointi/maalaus.
Jättäisin sinuna ton ekan kokonaan pois, mutta tää on vain mun mutu. ;)

Mutta muuten tuntui hyvältä eli ko. kirjallinen vastaus.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Jättäisin sinuna ton ekan kokonaan pois, mutta tää on vain mun mutu. ;)

Mutta muuten tuntui hyvältä eli ko. kirjallinen vastaus.
Joo, voi olla aika turhanpäiväinen juttu. Oli vaan isännöitsijän tarkastuspaperissa erikseen tuo patio mainittu.