Vuokralaisen oikeudet takuuvuokraan

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Täytyy varmaan kans jonkinlainen oma arvio palautettavasta määrästä laittaa, koska muutenhan ne palauttais mitä haluavat.

Jos noille listoille ja tapetoinnille ja maalaukselle laskee työtä 2-3h. Ja lisäksi materiaalit, ni pääsis varmaan likelle todellista kustannusta.

Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Joo, voi olla aika turhanpäiväinen juttu. Oli vaan isännöitsijän tarkastuspaperissa erikseen tuo patio mainittu.
Niin ellei sitä hiekkaa ollut metritolkulla tai laattoja rikki. Ja jos nurmikko kasvoi huonosti tarkoitti sitä, että se tosiaan kasvoi huonosti eikä esim. koira (tai sinä) ollut kaivanut sinne kuoppia (joita et ollut peittänyt tms.)

Muussa tapauksessa siis kuulosti turhalta (selittelyltä).

Knoukka:

Joo. Ei muuta, kuin myllyä pyörimään vaan. Aika kärsivällinen olet ollut, kun on uhkailtukin.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Mulle tuli arvio väärällä nimellä (!) ja kirjoitusvirheitä täynnä oleva kustanusarvio remontista ja vuokratulojen menetyksestä vajaa 3000 euroa! Ja päivääkään en tässä asumiskelvottomassa asunnossa siis asunut, se ainoa hetki jonka siellä vietin oli remontin ollessa kesken vuokranantajan seurassa 15 minuuttia.

Tuossa kustannusarviossakin asiakirjaväärennöksen makua koska vuokranantajan kirjoittama dokumentti aiheuttamistani vaurioista oli niitattu urakoitsijan remonttiarvion etupuolelle yhteen ikään kuin niin, että se olisi urakoitsijan allekirjoittama. Soitinkin urakoitsijalle ja kysyin, että oliko asunto ja kenen jäljiltä kyseisessä kunnossa ja vastaus oli että ei muista että siellä olisi mitään erikoista ollut.

Onneksi on dokumentteja matkan varrelta tallella, joista vuokraisäntä ei edes tiedä. Äänitykset uhkailuista, solvauksista ja kuvat. Jo uhkailut ja solvaukset, rikoslain mukaisia nimikkeitä, riittäisivät syytteen nostoon ja läpivientiin.
Sullon tossa siis vähän isompaakin keisiä, kuin pelkästään toi takuuvuokranpimitys.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Niin ellei sitä hiekkaa ollut metritolkulla tai laattoja rikki. Ja jos nurmikko kasvoi huonosti tarkoitti sitä, että se tosiaan kasvoi huonosti eikä esim. koira (tai sinä) ollut kaivanut sinne kuoppia (joita et ollut peittänyt tms.)

Muussa tapauksessa siis kuulosti turhalta (selittelyltä).
Ei ollut, maantasalla olevien laattojen ja lautapation päällä hieman. Parilla harjanhuitaisulla lähtis veke. En tiedä edes mistä se on tullut siihen. Koira oli kyllä pari kuoppaa kaivanut, mutta niitä siinä keväällä aikaisemmin tilkitsin.

Mangelo

Well-known member
Täytyy varmaan kans jonkinlainen oma arvoa palautettavasta määrästä laittaa, koska muutenhan ne palauttais mitä haluavat.

Jos noille listoille ja tapetoinnille ja maalaukselle laskee työtä 2-3h. Ja lisäksi materiaalit, ni pääsis varmaan likelle todellista kustannusta.
Lisäks sun pitää saada niiltä korvauksia siltä ajalta, kun olet pähkäillyt virheellistä laskutusta. Mikähän olis sopiva tuntitaksa?

FO110K

Banned
Lisäks sun pitää saada niiltä korvauksia siltä ajalta, kun olet pähkäillyt virheellistä laskutusta. Mikähän olis sopiva tuntitaksa?
Samaa mieltä. Kaivat esille järkevän tuntitaksan jonka mukaan veloitat vastapuolta.
Ja vastineesta ilman muuta noi patio-kustannukset pois.

Knoukka

Well-known member
Knoukka:

Joo. Ei muuta, kuin myllyä pyörimään vaan. Aika kärsivällinen olet ollut, kun on uhkailtukin.
Tollasten ihmisten kanssa toimiminen on vaan aivan helvetin vittumaista. Pilalla koko päivä kun erehtyy asiaansa kyselemään ja ainakin mä olen aina hämmästyksestä pyöreenä että miten jotkut voivat noin käyttäytyä? En ymmärrä- enkä loppujen lopuksi haluakaan.

Täältä maaltakäsin homma on sen verta kaukana, ettei vaivaa. Hulluista pääsee parhaiten eroon kun ei ol huomaavinaan. Ja lakimiehen avulla tietysti, mutta omani on kesälomalla vielä.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Samaa mieltä. Kaivat esille järkevän tuntitaksan jonka mukaan veloitat vastapuolta.
Ja vastineesta ilman muuta noi patio-kustannukset pois.
Toi menee mun mielestä vähän turhan lähelle vittuilua jo. Enköhän mä asiallisesti nyt vaan vaadi takaisin sitä osaa mikä mulle kuuluu. Tää muu härdellöiminen on vaan elämää.

Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Täältä maaltakäsin homma on sen verta kaukana, ettei vaivaa. Hulluista pääsee parhaiten eroon kun ei ol huomaavinaan. Ja lakimiehen avulla tietysti, mutta omani on kesälomalla vielä.
Mun mielestä sun kannattaisi tehdä rikosilmoitus laittomasta uhkauksesta, kavalluksesta (takuuvuokra) ja petoksen yrityksestä (aiheettomat sun piikkiin laitettavat kulut ja vaatimukset). Useissa tapauksissa tän sun tapauksen veijarit ovat poliisille jo ennestään tuttuja vastaavista touhuista.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Tollasten ihmisten kanssa toimiminen on vaan aivan helvetin vittumaista. Pilalla koko päivä kun erehtyy asiaansa kyselemään ja ainakin mä olen aina hämmästyksestä pyöreenä että miten jotkut voivat noin käyttäytyä? En ymmärrä- enkä loppujen lopuksi haluakaan.

Itse olen yleensä välttänyt noi tapaukset, johtuen varmaan siitä että varsinkin aikaisemmin elämässä on tullut hyvinkin helposti peräännyttyä jos vastapäässä on mennyt huudoksi Lisäksi ei ole raha-asioiden kanssa tullut aikaisemmin hirveästi kuitenkaan pelattua.. Nykyään kun vähän jopa tiedostaa, että itselläkin on elämässä ja tässä yhteiskunnassa oikeuksia, niin tietää, ettei se huutaminen mitään auta. Faktat on ne jotka puhuu ja faktoilla pärjää.

Lähin huutaja mitä nyt lähiajoilta muistan oli sen moottoripyörähuollon kaveri jota ei tuntunut kiinnostavan yhtään mun asia ja todella ylimielinen suhtautuminen muutenkin. No minä äänestin hänen kohdallaan jaloillani, että siinä mielessä helppo case.

Viimeksi muokattu:

Jarto

Senior Member, VIP
Sijainti
Vaasa
Nyt tuli laskelmat postissa, mutta eipä noissa tietysti ole eritelty, mikä on katsottu mun osuudeksi ja mikä ei.

Tässä jotain outoja yksityiskohtia:
Vaihtosiivous+ikkunat 7h 25,9€/h = 181 €
Tapetointi 45 m2 8,05€/m2 = 362 €
Muutyöt: 21h 25€/h = 525 €

Muihin töiihn kuuluu jalkalistojenvaihto, kipsilevyjenkittaus, seinän maalaus + muita juttuja, joiden kanssa mulla ei ole mitään tekemistä.
Kova kovaa vastaan:

- vaadi kopio siivousyrityksen laskusta sekä muut työt tehneen firman laskusta.
- jyrkkä kannanotto tapetointiin. Koirasi on vioittanut vain yhtä kohtaa tapetista, ei 45 m2.
- suostu korvaamaan vain koiran aiheuttamat tuhot.

Kun saat kopiot, kysy näiltä firmoilta, kuinka pitkään tekivät töitä asunnolla. Ja ole jo hyvissä ajoin yhteydessä viranomaisiin tai muihin tahoihin, jotka auttavat vuokralaista tälläisissä tapauksissa. On päivänselvää, että sinulta kikitään tässä ylimääräisen rempan kustannuksia. Vuokranantaja tulee luultavasti vieläpä nostamaan seuraavan vuokralaisen vuokraa, kun asunto on nyt paremmassa kunnossa. Koska vuokranantaja on tuollainen kelmi, lähde siitä, että maksat niin vähän kuin suinkin mahdollista. Tuommoista käyttäytymistä ei kannata palkita antamalla periksi.

Siivous 7 tuntia? Mimmoisessa kartanossa sinä oikein asuit, kun tyhjän asunnon siivoamiseen menee ammattilaiselta 7 tuntia?

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Veikkaan että siivouksessa ei ole käytetty mitään firmaa.. Tyyppi itse pyyhkinyt lattioita ja ikkunan ja heittänyt noi tunnit tohon hatusta.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Nyt tuli laskelmat postissa, mutta eipä noissa tietysti ole eritelty, mikä on katsottu mun osuudeksi ja mikä ei.

Tässä jotain outoja yksityiskohtia:
Vaihtosiivous+ikkunat 7h 25,9€/h = 181 €
Tapetointi 45 m2 8,05€/m2 = 362 €
Muutyöt: 21h 25€/h = 525 €

Muihin töiihn kuuluu jalkalistojenvaihto, kipsilevyjenkittaus, seinän maalaus + muita juttuja, joiden kanssa mulla ei ole mitään tekemistä.

Sit tos oli maininta et takapiha heikossa kunnossa, TaloTeam Oy siivoaa ja kylvää nurmen. Mut siitä ei ole erikseen mitään hintaa laitettu. Se takapiha nyt tosiaan oli vähän heikossa kunnossa, mutta ei se kovin kummoinen ollut silloinkaan kun itse siihen muutin.
.
Mitä listalta voin myöntää:
- Patio heikossa kunnossa. (Laattojen ja lautojen päällä heikkaa). Taloyhtiöllä ei ollut katuharjaa,
- Eteisessä ja olkkarissa koiran raapima seinä (5x10cm kokoinen jälki), eli sen paikkaus + tapetointi.
- Eteisessä jalkalistoja purtu, niiden uusinta.

Omia huomioita:
Tapetit ja seinät yleensä olivat heikossa kunnossa jo muuttaessani.
Itseasiassa mä taidan tehdä niin, että teen kirjallisen valituksen tuonne taloyhtiölle ja ilmoitan että kustannuksia takuuvuokrasta voi pidättää vaan noilta osin:

- Patio heikossa kunnossa. (Laattojen ja lautojen päällä heikkaa). Taloyhtiöllä ei ollut katuharjaa!!, ja skootterilla semmosen kotiin roudaaminen on hankalaa. Nurmi kasvoi osassa pihaa huonosti.
- Eteisessä ja olkkarissa koiran raapima seinä (5x10cm kokoinen jälki). Paikkaus + tapetointi/maalaus.
- Eteisessä jalkalistoja purtu, niiden uusinta.

Kiellän aiheuttaneeni asunnolle muuta epänormaalia kulumista kuin edellä mainitut asiat. Muihin pintaremonttikustannuksiin kieltäydyn osallistumasta ja vaadin takuurahan palautusta niiltä osin.

Esimerkiksi töitä, joihin minua ei voi maksajaksi velvoittaa:
- Koko asunnon tapetointi
- Kaikkien jalkalistojen vaihto
- Muut siivoustyöt patiota lukuunottamatta. Asunto oli siivottu perusteellisesti!
- Muut työt
Reklamoit kaikista em. erittelyistä. Kerrot ennen asunnon luovutusta siivonneesi kämpän, joten et ole velvollinen maksamaan siivouksesta.

Tapetoinnin hinnan saat jakamalla tuon kokonaisveloituksen vioittuneen aluuen neliömäärällä esim 45/5. Jalkalistojen vaihdosta suostut maksaan esim 2 metriä.

Hiekka pihalaattojen päällä ei mun mielestä ole mikään peruste takuuvuokrasta veloittamiselle, etenkään kun taloyhtiöllä ei ole harjaa laattojen puhdistusta varten. Pihanurmikosta mainitset sen olevan vastaavassa kunnossa kuin asuntoon muuttaessasi.

Reklamaatiossa ilmoitat kysyneesi korjauskohteita, mitä takuuvuokrasta on veloitettu, sekä perustelut niille ja halunneesi erittelyt sinulta veloitetuista kohdista. Kerro myös, ettei sinua niinkään kiinnosta, mitä vuokranantaja on remontoinut asumistasoa parantaakseen seuraavalle vuokralaiselle.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
56 neliötä. :D Mutta siis kämppä oli minun toimesta jo siivottu. Kaks päivää saatana rehkin siellä, kuutisen tuntia per päivä, että mistään hutiloiden tehdystä siivouksesta ei ole kysymys!

Viimeksi muokattu:

AJ

Well-known member
Sijainti
Toinen Maailma
Siivous 7 tuntia? Mimmoisessa kartanossa sinä oikein asuit, kun tyhjän asunnon siivoamiseen menee ammattilaiselta 7 tuntia?
Älä unohda, että siinä lukee "+ ikkunat". Eli asuntoon on vaihdettu myös ikkunat, mikä huomioiden tuo työhön käytetty aika ja siitä laskutettu hinta asettuvat ihan järjelliselle tasolle.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Reklamoit kaikista em. erittelyistä. Kerrot ennen asunnon luovutusta siivonneesi kämpän, joten et ole velvollinen maksamaan siivouksesta.

Tapetoinnin hinnan saat jakamalla tuon kokonaisveloituksen vioittuneen aluuen neliömäärällä esim 45/5. Jalkalistojen vaihdosta suostut maksaan esim 2 metriä.

Hiekka pihalaattojen päällä ei mun mielestä ole mikään peruste takuuvuokrasta veloittamiselle, etenkään kun taloyhtiöllä ei ole harjaa laattojen puhdistusta varten. Pihanurmikosta mainitset sen olevan vastaavassa kunnossa kuin asuntoon muuttaessasi.

Reklamaatiossa ilmoitat kysyneesi korjauskohteita, mitä takuuvuokrasta on veloitettu, sekä perustelut niille ja halunneesi erittelyt sinulta veloitetuista kohdista. Kerro myös, ettei sinua niinkään kiinnosta, mitä vuokranantaja on remontoinut asumistasoa parantaakseen seuraavalle vuokralaiselle.
Kuulostaa hyvältä! Näilläpä lähden liikkeelle, mutta joudun jättämään ton joka tapauksessa loman jälkeen.

Vaihdettu ikkunat! :eek!: Minkähän ihmeen takia, ei niissä mitään vikaa ollut.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Kämppäähän on ilmiselvästi jo erottelujen mukaan remontoitu, kämppä on sitten ilmeisesti remppasotkuista.
Eli siivosin saatana turhaan...paitti että nyt voin käyttää sitä perusteluna takuuvuokran palautukselle.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Kuulostaa hyvältä! Näilläpä lähden liikkeelle, mutta joudun jättämään ton joka tapauksessa loman jälkeen.
Sulla kuluu ton reklamaation kirjoittamiseen puolisen tuntia. Kirjoitat sen saman tien, lopuksi maintiset olevasi lomalla ja odotat saavasi vastineen viimeistään lomilta palattuasi. Älä turhaan lykkää asiaa eteenpäin, kun annat palautteen välittömästi, niin ne uskoo myös paremmin sun olevan ihan tosissasi tän asian kanssa.