CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15034
Kuten otsikko kertoo tämä on pitkän harkinnan ja melkein jättämättä kirjoitettu kausikoosteen aloitus formulakaudesta 1984. Kiitos minuun kohdistuneen bannauksen tämä toikki oli vaarallisen lähellä jäädä kirjoittamatta ja olipa minulla sovittu sopimus eräälle ranskalaiselle foorumille jo tämän kausikoosteen alkuperäinen kirjoitus, mutta olen päättänyt yrittää ainakin vielä kerran ihan täällä kotimaisella puolella. Katsotaan mitä tästä tuleekaan.:dunno:
Otsikkoon laitoin uutta menevyyttä sillä pelkkä Kausikooste -84 olisi ollut vain vanhan toistoa. Ja onhan meidän Albert Oililla formulaseurannan juhlavuosikin tänä vuonna. Sille.:alppu: Tässä toikissa olisi tarkoitus edellisten kausien tapaan keskustella (tai ainakin edes yrittää keskustella) kauden 1984 aikaisista formulajutuista ja niiden muistoista jälkikäteen. Tästä vuodesta eteenpäin ainakin formulat rupesivat jollakin tapaa todella näyttelemään roolia suomalaisessa urheilukartassa myös lajipiirien ulkopuolisille ihmisille. Ainakin näin jälkikäteen sanottuna.
Televisiosta formuloita tuli vähemmän kuin edellisellä kaudella, mutta radiossa tapahtui varsinainen mullistus formuloien osalta ja etenkin suorista lähetyksistä puhuen. Radiossa kaikuivat Raimo Höyry Häyrisen selostukset Marc Surerin estelystä ja pahuudesta kanssakilpailijoita kohtaan, Derek Warwickin ihannointi jatkui edelleen ja Jacques Laffiten autoa korjattiin kerran varikolla Häyrisen sanoin hitsaamalla. Lisäksi Höyry kyllä reagoi toisinaan aivan uskomattoman tunteellisella puuskalla radalla tapahtuviin pieniinkin asioihin ja saattoi vaahdota niistä puolikin päivää vaikka kisa oli käynnissä.
Jossain määrin aiempiin vuosiin verrattuna tuosta vuodesta eteenpäin Höyryllä alkoi tosissaan ote mennä hieman käsistä siitä miten formulaselostuksiin tuli. Formulakauden 1984 legendaarisuutta näin muuten synkkänä päivänä korostaa sekin, että eräs kaikkien aikojen kuljettaja aloitti silloin formulauransa yhdessä parin muun kohtalontoverin kanssa joista toinen kirjaimellisesti liittyi kohtalotoveriksi vain vuotta myöhemmin. Ja muutama muukin kuljettaja menehtyi lähivuosina moottoriurheilun parissa.
Ainoastaan Martin Brundle on ainoa tästä kolmikosta tänä päivänä hengissä ja kolmikonhan muodostivat Ayrton Senna, Stefan Bellof ja edellämainittu Brundle. Tarkoitus olisi tällä kertaa tuottaa jossain määrin erilainen kausikooste kuin edellisellä kahdella kaudella ja lisätä tulokset jokaisen kilpailun jälkeen yhtä kehittyvine lähtöruudukkoineen ja aika-ajonkin tuloksineen. Ja loppuvuodesta sitten tarkoitus olisi mahdollisesti lisätä myös tallien pistearvostelut mukaan tavallisten kuljettaja-arvioiden joukkoon mukaan.
Jonkin verran vielä auki ovat rataesittelyjen muutokset tai poisjättämiset uutta Nürburgringiä ja Dallasin Fair Parkin rataa lukuunottamatta. Myös Keke Rosbergin ajot tullaan lisätilan saamiseksi mahdollisesti käsittelemään kilpailu kilpailulta oman otsikon alla. Muuten saattaisi viedä vähän liikaa palstatilaa. Kautta 1984 varjosti oikeastaan vain yksi muutos eli välitankkausten kielto ja sen seurauksena ollut talousajo josta tulee myöhemmin juttua lisääkin.
Tällä hetkellä tilanne on se, että tarkoituksena olisi lähipäivien sisällä kirjoittaa yhden postin mittainen epilogi kauteen 1983 ja julkaista myös lähteet ja kuvat niille. Ja sen jälkeen luonnollisesti ryhtyä käsittelemään tätä toikkia sille kuuluvalla arvolla. Tämä vuosi oli formuloissa myös todella hieno vaikkakin jossain määrin formuloiden ja ns. Perinteisen Urheilun ystävien käyttämän Keke-Ilmiön laannuttua kauden odotus oli edelliseen vuoteen verrattuna jonkin verran laimeampaa.
Tosin kyllä viimeistään keväästä 1984 lähtien odotukset olivat korkealla ja käytännössä jokainen lehti julkaisi kausiennakon formulakaudesta 1984. Edelliskaudella hienoin kausilehti oli ainakin omasta mielestä silloinen Uuden Suomen kausiennakko. Kaudella 1984 hienoin oli Hesarin ja Uuden Suomen vastaavan ohella ehdottamasti Ilta-Sanomien vastaava kausiennakko.
Kausikoosteen aloitus jäi ehkä todella myöhään, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan.
Hyvää Vappua kaikille forumisteille ja modeille.:thumbup:
Otsikkoon laitoin uutta menevyyttä sillä pelkkä Kausikooste -84 olisi ollut vain vanhan toistoa. Ja onhan meidän Albert Oililla formulaseurannan juhlavuosikin tänä vuonna. Sille.:alppu: Tässä toikissa olisi tarkoitus edellisten kausien tapaan keskustella (tai ainakin edes yrittää keskustella) kauden 1984 aikaisista formulajutuista ja niiden muistoista jälkikäteen. Tästä vuodesta eteenpäin ainakin formulat rupesivat jollakin tapaa todella näyttelemään roolia suomalaisessa urheilukartassa myös lajipiirien ulkopuolisille ihmisille. Ainakin näin jälkikäteen sanottuna.
Televisiosta formuloita tuli vähemmän kuin edellisellä kaudella, mutta radiossa tapahtui varsinainen mullistus formuloien osalta ja etenkin suorista lähetyksistä puhuen. Radiossa kaikuivat Raimo Höyry Häyrisen selostukset Marc Surerin estelystä ja pahuudesta kanssakilpailijoita kohtaan, Derek Warwickin ihannointi jatkui edelleen ja Jacques Laffiten autoa korjattiin kerran varikolla Häyrisen sanoin hitsaamalla. Lisäksi Höyry kyllä reagoi toisinaan aivan uskomattoman tunteellisella puuskalla radalla tapahtuviin pieniinkin asioihin ja saattoi vaahdota niistä puolikin päivää vaikka kisa oli käynnissä.
Jossain määrin aiempiin vuosiin verrattuna tuosta vuodesta eteenpäin Höyryllä alkoi tosissaan ote mennä hieman käsistä siitä miten formulaselostuksiin tuli. Formulakauden 1984 legendaarisuutta näin muuten synkkänä päivänä korostaa sekin, että eräs kaikkien aikojen kuljettaja aloitti silloin formulauransa yhdessä parin muun kohtalontoverin kanssa joista toinen kirjaimellisesti liittyi kohtalotoveriksi vain vuotta myöhemmin. Ja muutama muukin kuljettaja menehtyi lähivuosina moottoriurheilun parissa.
Ainoastaan Martin Brundle on ainoa tästä kolmikosta tänä päivänä hengissä ja kolmikonhan muodostivat Ayrton Senna, Stefan Bellof ja edellämainittu Brundle. Tarkoitus olisi tällä kertaa tuottaa jossain määrin erilainen kausikooste kuin edellisellä kahdella kaudella ja lisätä tulokset jokaisen kilpailun jälkeen yhtä kehittyvine lähtöruudukkoineen ja aika-ajonkin tuloksineen. Ja loppuvuodesta sitten tarkoitus olisi mahdollisesti lisätä myös tallien pistearvostelut mukaan tavallisten kuljettaja-arvioiden joukkoon mukaan.
Jonkin verran vielä auki ovat rataesittelyjen muutokset tai poisjättämiset uutta Nürburgringiä ja Dallasin Fair Parkin rataa lukuunottamatta. Myös Keke Rosbergin ajot tullaan lisätilan saamiseksi mahdollisesti käsittelemään kilpailu kilpailulta oman otsikon alla. Muuten saattaisi viedä vähän liikaa palstatilaa. Kautta 1984 varjosti oikeastaan vain yksi muutos eli välitankkausten kielto ja sen seurauksena ollut talousajo josta tulee myöhemmin juttua lisääkin.
Tällä hetkellä tilanne on se, että tarkoituksena olisi lähipäivien sisällä kirjoittaa yhden postin mittainen epilogi kauteen 1983 ja julkaista myös lähteet ja kuvat niille. Ja sen jälkeen luonnollisesti ryhtyä käsittelemään tätä toikkia sille kuuluvalla arvolla. Tämä vuosi oli formuloissa myös todella hieno vaikkakin jossain määrin formuloiden ja ns. Perinteisen Urheilun ystävien käyttämän Keke-Ilmiön laannuttua kauden odotus oli edelliseen vuoteen verrattuna jonkin verran laimeampaa.
Tosin kyllä viimeistään keväästä 1984 lähtien odotukset olivat korkealla ja käytännössä jokainen lehti julkaisi kausiennakon formulakaudesta 1984. Edelliskaudella hienoin kausilehti oli ainakin omasta mielestä silloinen Uuden Suomen kausiennakko. Kaudella 1984 hienoin oli Hesarin ja Uuden Suomen vastaavan ohella ehdottamasti Ilta-Sanomien vastaava kausiennakko.
Kausikoosteen aloitus jäi ehkä todella myöhään, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan.
Hyvää Vappua kaikille forumisteille ja modeille.:thumbup: