Rio de Janeiro 25.3.1984
Formula 1:sten 35:s MM-kausi lähti liikkeelle hyvin sekavissa merkeissä. Kun Ford Escort XR3i Course Car oli asettunut ruudukon taakse alkoi Andrea de Cesaris heilutella käsiään ja lähtö keskeytyi keltaisen valon sytyttyä päälle. Puoli tuntia odottelu kesti. Sinä aikana de Cesaris hyppäsi vara-autoon ja lähti varikon portilta kilpailuun. Raimo Häyrinen laittoi Höyryn päälle heti kun startti oli tapahtumassa uudelleen.
Tällä kertaa vihreä valo syttyi, mutta tällä kertaa käsiään heiluttivat niin Nelson Piquet kuin Johnny Cecotto. Piquet pääsi matkaan vasta oltuaan kolmanneksi viimeisenä mukana kilpailussa ja saatuaan työntöapua mikä kulki sääntöjen rajamaita pitkin.
Cecotto pääsi vähän tätä ennen matkaan. Varsinaisen kilpailun johtoon asettui Michele Alboreto kun Elio de Angelisin Lotukseen iski pätkivä sytytys. Ensimmäisen kierroksen päätteeksi järjestys oli seuraava: Alboreto, Derek Warwick, Nigel Mansell, Niki Lauda, de Angelis, Patrick Tambay, Rene Arnoux, Keke Rosberg, Eddie Cheever ja Alain Prost. Prost oli pudonnut kymmenenneksi.
Ensimmäisen kierroksen erityismaininnan ansaitsi Stefan Bellof olemalla yhden ainoan kierroksen jälkeen 14:sta lähdettyään ruudusta 22. Sen päätteeksi kolmikko Martin Brundle, Bellof ja Ayrton Senna taistelivat sijasta 13. Bellofilla tuntui olevan menohaluja enemmän kuin Brundlella tai Sennalla. Senna oli päättänyt lähteä varovaisen aggressiivisesti kokeilemaan siipiään ja tuntui lopulta varovan kolmikosta kaikkein eniten. Myös hänen fyysisestä kunnostaan oltiin Tolemanilla huolestuneita. Bellof vuorostaan ajoi aggressiivisesti jokaisessa mutkan ulostulossa ja Boxista vauhtia riitti jarrutuskohdasta huolimattakin yli 160 kilometriä tunnissa.
Aivan kuin mies olisi ajanut Formula Fordia. Brundle aloitti varovasti, mutta kasvatti jatkuvasti vauhtiaan ja oli lopulta Sennaa paljon menevämmän oloinen.
Kierroksella 2 Bellof ohitti Sennan ja pian Senna jäi jalkoihin myös Brundlelle. Kärkikamppailussa Alboreto näytti menevän menojaan ja Höyryn suosikkimies Warwick tuli toisena pienellä välillä ja Mansell oli edelleen kolmantena. Ikävä kyllä McLarenit olivat liikkeellä todella vahvan oloisina. Lämmittelyssä he olivat olleet nopeimpia.
Lauda pääsi helposti Mansellin ohi ja alkoi tavoittaa Warwickia ja Tambay ohitti de Angelisin. Pian tämän jälkeen de Angelis jäi jo Arnouxin ja Prostin taakse ja pian alkoi muodostua ongelmaksi radalla. Jonkin ajan kuluttua Prost ohitti jo Arnouxinkin. Senna alkoi nuorukaisista olla eniten vaikeuksissa ja jäädä selittämättömän näköisesti jo muullekin porukalle. Pian jo tallikaveri Cecottokin ohitti hänet kuin heittämällä. Sennalla oli turbo vaurioitunut yhdessä Pirellin renkaiden kanssa. Peli oli selvä vaikka Senna yrittikin sinnitellä. Kierroksella 7 Piercarlo Ghinzani tuli Osellalla varikolle. Siellä jäähdyttimistä poistettiin roskia ja vaihteistoa yritettiin korjata. Kierroksella 8 Senna keskeytti turbon petettyä. Kierroksella 10 Lauda ohitti Warwickin ja osui tähän.
Kierroksella 11 Lauda ajoi yllättäen Alboreton kiinni ja ohitti tämän Alboreton ajettua ulos radalta. Syy johtui irronneen oikean etujarrun ruuvin aiheutettua puhjenneen jarruletkun minkä seurauksena jarrunesteet vuotivat jo ensimmäisestä kierroksesta asti ja aiheuttivat ylikuumentumisen. Sen myötä Alboreto ajoi ulos radalta ja pyörähti uudelleen ja se riitti Laudalle. Kierroksella 12 Mauro Baldin kilpailu Spiritillä päättyi virranjakajan hajoamiseen. Kierroksella 13 Lauda oli johdossa ja Alboreto ajoi varikolle. Samalla kierroksella Bellof keskeytti kaasuttimen juuttumiseen. Hitaan uuden kierroksen jälkeen kierroksella 14 Alboreton kisa oli ajettu. Jarruja ei vain järkevästi voitu enää korjata.
Kierroksella 14 Lauda siis johti, Warwick tuli toisena reippaalla erolla Manselliin ja Mansellin jälkeen järjestys oli Prost, Tambay, Arnoux, de Angelis, jo tuossa vaiheessa kilpailua pahasta aliohjauksesta kärsinyt Rosberg, Teo Fabi ja Piquet.
Piquet oli ajanut koko muun joukkion kiinni varsin nopeasti heti vain saatuaan autonsa riittävään vauhtiin. Kierroksella 15 Jacques Laffite keskeytti sähkövikaan. Tähän vaiheeseen tultaessa oli Höyry Rinnakkaisella arvellut että Laffiten autoa sitten hitsataan kuntoon.
Kierroksella 17 Piquet ohitti Fabin ja alkoi ajaa muuta joukkoa entistäkin selvemmin kiinni. Kierroksella 18 kilpailustaan oikeastaan vasta silloin enemmän irti saanut Cecotto keskeytti turbon hajottua alta. Kierrokseen 24 mennessä Prost oli saavuttanut ja ohittanut kaikki muut ja McLaren oli siten kaksoisjohdossa.
Kierroksella 22 oli sitä ennen käynyt Fabi vaihdattamassa Michelinin Pehmeät renkaat Koviin renkaisiin. Samoin kierroksella 21 autoaan oli käynyt korjauttamassa de Cesaris jonka kisa oli varsin pielessä muutenkin. Laudan ja Prostin johtaessa Philippe Alliot keskeytti akun hajottua. Kierroksella 25 Francois Hesnaultin auto ylikuumeni ja mies joutui keskeyttämään kilpailun. Kierroksella 26 varikolle ajoi seuraavaksi Tambay renkaanvaihtoon. Kierroksella 28 Ghinzani keskeytti vaihteiden hajottua. Kierroksella 29 varikolla riitti kuhinaa kun Mansell, Warwick ja Patrese tulivat varikolle renkaanvaihtoon. Kierroksella 30 Cheever tuli varikolle ja Arnoux keskeytti akun hajoamiseen. Ferrarilla oli siis huono avauskilpailu joskin myös erittäin lupaava sellainen.
Kierroksella 31 Rosberg ja Piquet tulivat samalla kierroksella varikolle renkaanvaihtoon. Kierroksella 32 Brabhamilla ilmeet synkkenivät kun ensin Fabi ja sitten myös Piquet keskeyttivät moottorin ja turbon hajoamiseen. Kierroksella 34 de Angelis kävi varikolla renkaanvaihdossa. Kierroksella 35 Mansell keskeytti ulosajoon. Kierroksella 38 tapahtuivat kilpailun ratkaisuhetket siinä vaiheessa. Lauda saapui ensin varikolle, mutta ikävä kyllä sillä kierroksella Prostin olisi pitänyt ensin pysähtyä. Sekaannus jatkui kunnes tajuttiin, että Lauda oli tulossa keskeyttämään sähkövikaan. Prost ehti samalla tulla sisään ja kun Laudan auto saatiin pois niin siltikin varikkopysähdyksestä tuli katastrofi. Pyöränmutteri ei mennyt kunnolla kiinni ja Prost oli 30 sekuntia varikolla ennen paluutaan radalle.
Järjestys kierroksen 38 jälkeen oli siis seuraava: Warwick johti kilpailua, toisena tuli edelleen Prost, kolmantena oli Tambay, Rosberg neljäntenä ja de Angelis viidentenä. Prostin ainoa keino voittaa kilpailu siinä vaiheessa olisi ollut ajaa Warwickia sekuntia nopeampia kierroksia ja vaikka Prost saavutti Warwickia niin hän ei mitenkään kyennyt ajamaan 23 kierrosta peräjälkeen sekuntia nopeampia kierroksia. Yksittäisellä kierroksella Prost oli toki sekuntia nopeampi, mutta ei jatkuvalla syötöllä. Warwick oli kasvattanut johtonsa muutenkin pian yli puoleen minuuttiin. Siten kilpailun voitosta ajoivat enää vain Warwick ja Prost. Tambay oli noussut kolmanneksi, mutta oli jo aivan liian kaukana Prostista ja tallikaveristaan Warwickista voittoa ajatellen jo siinä vaiheessa.
Hetkeä myöhemmin Warwick ilmoitti tiimiradiossa kärsivänsä tärinästä. Talli ilmoitti, että mitään hätää ei ollut ja käski jatkaa radalla. Renkaat riittäisivät loppuun asti. Niin sanottiin. Kierroksella 41 Patrese keskeytti vaihdelaatikon hajottua ja samoin kierroksella 42 de Cesaris keskeytti. Kierroksella 43 uskomattoman hienon debyyttikilpailun ajanut Brundle tuli varikolle nelospaikalta. Tyrrellin varikkopysähdyksessä huomio kiinnittyi erityisesti tallin suorittamaan vesitankkaukseen.
Arrowsin Jackie Oliverin ilme oli näistä kaikkein vakavin ja hän marssi välittömästi pysähdyksen jälkeen tuomariston puheille protestoimaan laittomasta nesteiden lisäilyistä ja kun tuomareille eivät nämä sanat kelvanneet niin sitten Oliver väitti autoa välitankatun varikolla. Kierros kierrokselta tärinä vahvistui RE50-autossa koko ajan ja Warwick halusi mennä varikolle sillä hän luuli vian olevan renkaissa. Näin ei ollut vaan tukivarsi alkoi heilua liitoksistaan ja pettäminen olisi vain ajan kysymys.
Kierroksella 50 tärinä oli kasvanut sietämättömäksi ja Warwick oli valmis ajamaan varikolle jopa ilman tallinsa hyväksyntää auton tarkastamiseksi. Warwick olisi pystynyt kontrolloimaan kilpailua vaikka autossa olisi ollut joku pienimuotoinen muukin vika kuin renkaat. Lopulta niin ei käynyt ja kierroksella 51 RE50:n tukivarsi katkesi ja Warwick joutui erittäin harmittavasti keskeyttämään.
Höyry mouhosi tuttuun tapaansa Warwickin keskeyttäessä vaikkakaan ei sentään aivan pari edellistä kautta sitten tapahtuneen Brandsin keskeytyksen lailla. Prost siirtyi siten yllättäen johtoon ja alkoi varmistaa McLarenille paluunsa kunniaksi osakilpailuvoittoa. Katkerasti Warwickin keskeytyksen syy löytyi tukivarteen tulleesta viillosta joka oli kasvanut liian suureksi. Se taas oli koitunut kisan alun osumisesta Laudan kanssa. Ilman sitä Warwick olisi voittanut...
Joka tapauksessa Rosberg käytännössä pakotti aliohjaavan autonsa Rion mutkissa Tambayn ohi vaikka sitä hänen ei olisi tarvinnut kenties tehdä. Tambay oli jo hyvän matkaa joutunut säästämään polttoainetta ja vain kaksi kierrosta ennen maalia polttoaine vaikutti loppuvan hänen autostaan. Tambay keskeytti näennäisesti sen loppumiseen kierroksella 59. Todellisuudessa Tambayn auton polttoainejärjestelmä oli tehnyt lakon, mutta ei bensaakaan juuri paljon loiskunut tarkastuksen jälkeen jälkikäteen.
Hädin tuskin maaliin riittävää määrää. Alain Prost voitti siis kauden avauskilpailun, toiseksi ajoi hienon taistelun lähinnä aliohjausta vastaan taistellut Keke Rosberg, kolmanneksi tuli sytytysvauriosta oikeastaan koko kilpailun ajan kärsinyt Elio de Angelis, 4:ksi ajoi viime hetkellä polttoaineen riitettyä maaliviivalle saakka Eddie Cheever, 5:nä tuli hienon ensikisansa ajanut Martin Brundle, 6:ksi tuli kaikesta huolimatta päätynyt Patrick Tambay, 7:ksi ja 8:ksi eli pistesijojen ulkopuolelle jäivät Thierry Boutsen ja Marc Surer. Viimeinen maaliin päässyt kuljettaja oli ysipaikalla päivän eniten ongelmia aiheuttanut RAM:n Jonathan Palmer.