Nyt alkaa taas menemään puurot ja vellit sekasin täällä...
Mä en ole ikinä väittänyt, että lätkä olis joku suuri laji maailmassa. Sanoin vaan, ja olen aina sanonut, että kyllä niitä harrastajamaita on huomattavasti enemmän kun "kourallinen". Ja toki tiedän senkin, että niitä huippumaita on vain "kourallinen" ja että maissa kuten Belgiassa tällanenkin puulaakikiekkoilija voi suoraan sanoen kävellä maan kakkossarjaan ja pärjätä siellä. Mutta mitä sitten? Ja mitä sitten jos Saksassa on baut saman verran käsipalloilijoita? (kertokaa mulle suoralta kädeltä yhdenkin saksalaisen käsipalloilijan nimi, kuka tuntee?) Noita tollasia vertailuita voidaan tehdä ihan vaikka kenialaisista juoksijoista lähtien kontra kelkkailu, mutta onko niissä mitään järkeä? Ei minun mielestäni.
Tosiasia on kuitenkin, että SUOMESSA lätkää seurataan huomattavasti enemmän kun jalkapalloa, koska sen taso on yksinkertaisesti huomattavasti parempi. Mitä ihmeellistä siinä on jos jengiä kiinnostaa tasollisesti parempi urheilu? Eihän kukaan käyny kattomassa jotain pilipali tennisturnaustakaan Tampereella kunnes sinne saatiin Jarkko pelaamaan yhtä kehäraakkia vastaan
Suomalaisilla jalkapallon kannattajilla on vain joku ihmeen alemmuuskompleksi lätkän suhteen (mistä se johtuu???) kun tätä lajia pitää herjata ja pistellä sitä mitä ihmeellisimmillä tikuilla koko ajan. Mitään lajia ei saa eikä voi verrata mihinkään toiseen ihan vaan sen takia onko maailmassa kuinka paljon niitten harrastajia/niitä pelaavia joukkueita. Kyllä jokaisen lajin maailmanmestari on maailmanmestari ja lajinsa ehdoton huippu. Ja kun kyse on nykypäivän urheilussa aina huippu-urheilusta, niin hauskaksi asian tekee se, että arvostelijoiden ääni yleensä kasvaa aina sitä enemmän mitä vähemmän itse on edes millään tasolla urheillut.
Ferrari4Ever toi esiin esim rugbyn. Kyllä sen lajin harrastajien joukossa ollaan hyvin ylpeitä yhdestäkin otteluvoitosta, maailman rankingeista ja turnauksista. Ja silti siellä on vain 3-4 joukkuetta joilla on saumat voittaa MM. Ja taso on varmasti korkea. En meinaan menis (vaikka täällä olis ollu mahis) pelaamaan sitä lajia (en pysty!), vaikka jenkkifudista on tullu väännettyä jopa SM-tasolla. Sama asia kriketissä. Kuka meistä tietää kriketistä edes säännöt? Silti se on maailmalla erittäin seurattu laji, jopa niin, että se saa hyvin paljon aikaa CCNn urheiluosiossa. Laji oli mm Australian suosituin urhelilulaji vielä tähän vuoteen asti. Eikä sielläkään MM ole kuin muutaman kauppa. Muut on "sunnuntaimatkustelijoita".
Lätkästä vielä hieman. Joku toi taas esille sen, että ei jenkeissä tiedetä lätkästä juuri mitään. Juu ei tiedetä, tiedetään (kuka siellä tietää edes niitten osavaltioiden nimet??). Laji on sinne tullut Kanadasta, jota Jenkeissä pidetään out-backinä eikä mikään ole hyvää mitä sieltä tulee. Ja laji on Jenkkeihin siirtynyt pääosin verotuksellisista syistä. Kanadassa se ei voinut enää pysyä hengissä sellaisena kuin se vielä 20 vuotta sitten oli. Kanadan dollari on sen verran heikko US dollariin nähden. Se on myös totta, että Jenkeissä (eikä juuri Kanadassakaan) tiedetä MM-kisoista mitään. Se tuskin on kenellekään lätkää seuraavalle mikään yllätys. Amerikan mantereella kun pelataan NHLää, jossa pelaa kaikki "parhaat pelaajat". Se on siellä ja lajin sisällä arvostetumpi voitto kun MM-kulta. Silti MM-kisat puolustavat paikkaansa lätkä-kartalla, sillä eihän Colorado Avalanche voi voittaa MM-kultaa, vai voiko? Eihän sitä voi tehdä Jokeritkaan wink Sitä ei voi voittaa kun baseballissa wink
Ja opaa hei, vaikka toi olikin sun lainauksesta, niin jos Euroopassa on 750000 lätkän pelaajaa, niin kyllä kai se määrä kasvaa reilusti yli miljoonan, jos siihen otetaan kanadalaiset ja jenkki harrastajat messiin. Kyse on kuitenkin Kanadan kansallisurheilusta wink