Williams 2006 moottori

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Ei näytä kovin hääppöiseltä Williamsin tulevaisuus, BWM moottoreita ei tule? Yhteyden ottoa on ollut kuulemma Toyotan suuntaan, Toyotalla tosin on omakin F1 talli minkä seurauksena moottorit olisivat tietenkin vanhempaa perus asiakasmoottori versiota, jopa Cossun moottoria on vilauteltu. Viimeksimainittu tosin olisi suo josta Williams ei pystyisi vakuuttamaan suuria automerkkejä tallin mahdollisuuksista MM-taistossa. (Se Frank on niin vanhakin)

Heitän yllä olevan kommentin perustuen MTV3 (aina luotettava) Teksti-TVn formulasivuihin.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Tosin nekin olisivat asiakasmoottoreita :eek: mikä ei takuulla tyydyttäisi Frank Williamsia:nope:
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Ei kai tuo Cossu niin huono vaihtoehto olisi. Ne on aika luotettavia ja tehoakin pitäisi olla riittävästi. Ei vaan tahdo kelvata kenellekkään. Jos joku huipputalleista käyttäisi Cossun koneita niin voisi olla että satsaisivat vielä enemmän moottorin kehittämiseen.
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
Williamsin ja BMW:n sisäinen riita on johtamassa lopulta siihen, että brittitalli joutuu vaihtamaan loppujen lopuksi moottoritoimittajaa ilmeisesti kahdesti kahden vuoden aikana.

Ensi kaudeksi Williams saa näillä näkymin Cosworthin V8-moottorin, jonka BMW joutuu tavallaan kustantamaan sopimusteknisistä syistä.
(Turkkari 12.7.2005)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sami H sanoi:
Ei kai tuo Cossu niin huono vaihtoehto olisi. Ne on aika luotettavia ja tehoakin pitäisi olla riittävästi. Ei vaan tahdo kelvata kenellekkään. Jos joku huipputalleista käyttäisi Cossun koneita niin voisi olla että satsaisivat vielä enemmän moottorin kehittämiseen.
Cosworth on joka tapauksessa budjettinsa puolesta aikamoinen nyrkkipaja verrattuna tehdasmoottoreita tekeviin. Tällä hetkellä moottori ei toki tehojensa puolesta anna juuri tasoitusta, mutta täytyy muistaa, että nyt käytössä olevan koneen suunnittelu on viety pitkälti läpi vielä Fordin rahoilla ja kun kyseessä on uusi konsepti, on kehityspotentiaalia vielä paljon. Jatkossa voi olla hankalampaa ja ainakin tietty epävarmuus tuohon liittyy. En tiedä ymmärsinkö omiani, mutta käsittääkseni Toyota voisi olla kiinnostunut yhteistyöstä 2007, jolloin Cosworth-kausi jäisi yhden vuoden mittaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

jyrkiboy

Active member
Liittynyt
15.6.2005
Viestit
44
Sijainti
UK
Bobakki sanoi:
Cosworth on joka tapauksessa budjettinsa puolesta aikamoinen nyrkkipaja verrattuna tehdasmoottoreita tekeviin.
En tiedä ymmärsinkö omiani, mutta käsittääkseni Toyota voisi olla kiinnostunut yhteistyöstä 2007, jolloin Cosworth-kausi jäisi yhden vuoden mittaiseksi.
Olen kuullut etta Kossulla olis noin 30 henkea F1 moottori projektissa,siis vain murto-osa tehdas tallien miehistosta.Amerikassa niilla on lisaa,mutta ei taida formuloihin heijastua.
Toyota sanoi etta ei onnistu 2006 koskapa eivat voi toimittaa kolmelle, ei ole kapasiteettia,mutta 2007 olivat optimistisia,Jordan/Midlands sopimus paattyy 2006 lopussa.Sanoivat tosin etta riippuu Frankista.Voi joskus olla itsepainen,saas nahda.Anteeks kun ei oo pilkkuja,en pysty asentamaan. :(
 

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
Bobakki sanoi:
Cosworth on joka tapauksessa budjettinsa puolesta aikamoinen nyrkkipaja verrattuna tehdasmoottoreita tekeviin. Tällä hetkellä moottori ei toki tehojensa puolesta anna juuri tasoitusta, mutta täytyy muistaa, että nyt käytössä olevan koneen suunnittelu on viety pitkälti läpi vielä Fordin rahoilla ja kun kyseessä on uusi konsepti, on kehityspotentiaalia vielä paljon. Jatkossa voi olla hankalampaa ja ainakin tietty epävarmuus tuohon liittyy. En tiedä ymmärsinkö omiani, mutta käsittääkseni Toyota voisi olla kiinnostunut yhteistyöstä 2007, jolloin Cosworth-kausi jäisi yhden vuoden mittaiseksi.
Terve! Olen tässä jo jonkun aikaa seurannut tätä foorumia ja nyt ajattelin tämän topicin myötä sanoa kaikille terve! :p

Mitä Cosworthiin tulee, on totta että nyrkkipajahan tuo on muihin moottorivalmistajiin verraten, ja että tällä hetkellä käytössä oleva moottori on pitkälti Fordin rahoittama. Nyt kuitenkin kun Fordin ja Cosworthin yhteistyö on loppu, on mielenkiintoista nähdä minkälainen paketti ensi vuoden v8 on. Totuus on kuitenkin se, että Cosworthin tämänhetkinenkin moottori on hyvä, joskin aliarvostettu. Formula-autoissa kun monella muulla asialla on myös todella tärkeä osa, mm. aerodynamiikka.

Kuitenkin kuten jo sanoin, mielenkiintoista nähdä miten tässä hommassa käy Williamsin osalta. Uskoisin, että ensi kautena Cossun moottorin olisi kuitenkin parempi vaihtoehto kuin Bemarin asiakasmoottori. :thumbup:
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Kehmu sanoi:
Terve! Olen tässä jo jonkun aikaa seurannut tätä foorumia ja nyt ajattelin tämän topicin myötä sanoa kaikille terve! :p

Mitä Cosworthiin tulee, on totta että nyrkkipajahan tuo on muihin moottorivalmistajiin verraten, ja että tällä hetkellä käytössä oleva moottori on pitkälti Fordin rahoittama. Nyt kuitenkin kun Fordin ja Cosworthin yhteistyö on loppu, on mielenkiintoista nähdä minkälainen paketti ensi vuoden v8 on. Totuus on kuitenkin se, että Cosworthin tämänhetkinenkin moottori on hyvä, joskin aliarvostettu. Formula-autoissa kun monella muulla asialla on myös todella tärkeä osa, mm. aerodynamiikka.

Kuitenkin kuten jo sanoin, mielenkiintoista nähdä miten tässä hommassa käy Williamsin osalta. Uskoisin, että ensi kautena Cossun moottorin olisi kuitenkin parempi vaihtoehto kuin Bemarin asiakasmoottori. :thumbup:
Pahaapa pelkään että ensivuonna cossun moottori ei ole enää samalla tasolla kuin tänävuonna. (siis suhteessa muihin :thumbfh: ) Ja lisäksi mikäli Williamssilla ei saada pikkuhiljaa tehtyä parempaa runkoa ja aerodynamiikkaa, niin moottoripuolella ei ole varaa antaa tasoitusta tippaakaan.
 

zhoop

Well-known member
Liittynyt
5.2.2004
Viestit
100
Jos ja kun BMW tuo oman tallin Formula 1 -sarjaan ja Williams menettää sopimuksen moottoreista BMW:n kanssa. Täällä foorumilla on pohdiskeltu että mahdollisuudet ovat Cosworthin moottorit tai sitten BMW:n asiakasmoottorit.
Mutta onko olemassa muita vaihtoehtoja?
Eikös vain olekkin (tosin vain pääosin asiakasmoottoreita). Mutta kun Toyota on kauppaamassa voimanlähteitään Midlandille, Ferrari Red Bullille niin jäljelle jää muutama vaihtoehto (Cosworthin ja BMW:n lisäksi). Olisiko perätin niin että Frank Williams harkitsisi siirtymistä Renaultin tai Mercedesin moottoreihin? Tosin sekin on sitten eriasia rupeaako Renault tai Mercedes myömään moottoreita asiakastallille... Mutta periaatteessa olisi mahdollisuus nähdä Williams-Renault eli "sama paketti" mikä oli täysin suvereeni 90-luvun taitteessa ja hieman sen jälkeen.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
zhoop sanoi:
Jos ja kun BMW tuo oman tallin Formula 1 -sarjaan ja Williams menettää sopimuksen moottoreista BMW:n kanssa. Täällä foorumilla on pohdiskeltu että mahdollisuudet ovat Cosworthin moottorit tai sitten BMW:n asiakasmoottorit.
Mutta onko olemassa muita vaihtoehtoja?
Eikös vain olekkin (tosin vain pääosin asiakasmoottoreita). Mutta kun Toyota on kauppaamassa voimanlähteitään Midlandille, Ferrari Red Bullille niin jäljelle jää muutama vaihtoehto (Cosworthin ja BMW:n lisäksi). Olisiko perätin niin että Frank Williams harkitsisi siirtymistä Renaultin tai Mercedesin moottoreihin? Tosin sekin on sitten eriasia rupeaako Renault tai Mercedes myömään moottoreita asiakastallille... Mutta periaatteessa olisi mahdollisuus nähdä Williams-Renault eli "sama paketti" mikä oli täysin suvereeni 90-luvun taitteessa ja hieman sen jälkeen.
Hieman epäilen ettei Mercedes olisi kovin innokas myymään koneitaan, paitsi ehkä jonain asiakasversiona. McLarenistahan mersu omistaa jo nykyään käsittääkseni ison osan, ja ovat tehneet yhteistyötä ykkösten ulkopuolellakin - Mercedeksen huhutaan suunnittelevan McLarenin ottamista AMG:n tapaiseksi viripajaksi, AMG:n tehdessä tehokkaampia ja varustellumpia versioita, kun taas Mc keskittyisi keveisiin ja julman tehokkaisiin kamppeisiin. AMG todennäköisesti "kansanautoistuisi" hieman.

Rellun lähtökohdathan taas on täysin erilaiset, ties vaikka sieltä puolelta onnistuisikin - en sitten tiedä miten Williamsilla tällaisessa tilanteessa on rahnaa käytettäväksi moottoriin - auto muutoin on ollut melkoinen floppi, ja valovoimaiset, mutta kalliit kuskit jouduttiin päästämään tallista ulos. Jotenkin kaikesta huokuu se ettei Williamsin budjetti ole enää ihan heidän toivomallaan tasolla.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Absolut sanoi:
en sitten tiedä miten Williamsilla tällaisessa tilanteessa on rahnaa käytettäväksi moottoriin - auto muutoin on ollut melkoinen floppi, ja valovoimaiset, mutta kalliit kuskit jouduttiin päästämään tallista ulos.
Meinaatko, että Webber ja Heidfeld olisivat kalliita? Puhumattakaan valovoimaisuudesta... Vaiko Montoyaa ja Ralfia?

On toi sääli, että jos tästä tulee taas yhden F1:en "perinteisen" tallin alasajon alku sinne Lotuksen yms. jatkoksi... :( Eddie Jordanhan jossain sanoi, että nyt pitäisi Frankin myydä koska ensi vuodesta tulee välivuosi ennen seuraavaa asiakasmoottorisopimusta. Ja jos ei ole moottoritoimittajan ns. ykköstalli niin voinee heittää hyvästit MM:lle ja Williams siirtyy selkeästi kakkossarjalaiseksi
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hondalta on myönnetty, että Williamsilta on Monacon GP:n yhteydessä tiedusteltu, olisivatko he valmiita toimittamaan asiakasmoottoreita. Jos lajin etu sitä vaatii, kuului vastaus. Mersun asiakasmoottorithan ovat jo menossa DubaiF1-tallille sikäli kun sitä koskaan nähdään. Lisäksi sarjaan vähemmän varmat tiedot kuuluu huhu, jonka mukaan Midland olisi neuvotellut myös Mercedesin kanssa.

Absolutin mainintaan Williamsin mahdollisuuksista käyttää rahaa koneisiin piti vielä toteamani, että kuten Reefin lainauksesta selviää, joutunee BMW maksamaan tallin ensi kauden koneet joka tapauksessa.
 

SymBi0

Active member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
26
zhoop sanoi:
Jos ja kun BMW tuo oman tallin Formula 1 -sarjaan ja Williams menettää sopimuksen moottoreista BMW:n kanssa. Täällä foorumilla on pohdiskeltu että mahdollisuudet ovat Cosworthin moottorit tai sitten BMW:n asiakasmoottorit.
Mutta onko olemassa muita vaihtoehtoja?
Eikös vain olekkin (tosin vain pääosin asiakasmoottoreita). Mutta kun Toyota on kauppaamassa voimanlähteitään Midlandille, Ferrari Red Bullille niin jäljelle jää muutama vaihtoehto (Cosworthin ja BMW:n lisäksi). Olisiko perätin niin että Frank Williams harkitsisi siirtymistä Renaultin tai Mercedesin moottoreihin? Tosin sekin on sitten eriasia rupeaako Renault tai Mercedes myömään moottoreita asiakastallille... Mutta periaatteessa olisi mahdollisuus nähdä Williams-Renault eli "sama paketti" mikä oli täysin suvereeni 90-luvun taitteessa ja hieman sen jälkeen.
Ei kannata unohtaa Hondaa. Varsinkin jos Hondalla ei olla tyytyväisiä Bar:n menestykseen tällä kaudella. Sieltä suunnalta voisi löytyä hyvät koneet ensi kaudelle Williamsille.
 

zhoop

Well-known member
Liittynyt
5.2.2004
Viestit
100
Mutta entäs sitten Supertecin moottorit? Tosin sitä en tiedä oliko Supertech esim. Cosworthin ns. "aliahankkija" vai mikä liekkään. Tai onko koko Supertech jo kuollut ja kuopattu, mutta kausilla 98 ja 99 Williamshan käytti Supertechin moottoreita...
Millainenkohan valinta se olisi jos koko Superteciä on enää olemassakaan. Toisaalta Wiliams ei kyllä pärjännyt kausilla 98 ja 99 erityisen hyvin (lienee pitkälti Supertechin syytä), mutta vauhti parantui heti kaudella 2000 jolloin talli sa käyttöönsä BMW:n moottori (ja rutkasti lisätehoja).
Elikkä jäljelle jäänee vain Renaultin (asiakas)moottorit, BMW:n asiakasmoottorit, Cosworthin moottorit, Hondan (asiakas)moottorit tai Supertec :nope:

Jos sitten B.A.R menettää Hondan moottorit millä B.A.R ajaa sitten?
Supertecillä? Käyttihän myös B.A.R niitä kaudella 99 (ja muistaakseni vielä kaudella 2000:kin...)
 
Viimeksi muokattu:

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Yksi vaihtoehto olisi tietysti kierrosrajoitettu v10 kaudelle 2006. Vuoden aikana sitten olisi aikaa kehittää ja viilailla kilpaohjusta v8:lle sopivaksi, ja punoa juonia kunnon moottorisoppariin.

Tiedä sitten uskaltaako Frank ruveta näin riskeeraamaan sponsseja ja tallia.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
zhoop sanoi:
Mutta entäs sitten Supertecin moottorit? Tosin sitä en tiedä oliko Supertech esim. Cosworthin ns. "aliahankkija" vai mikä liekkään. Tai onko koko Supertech jo kuollut ja kuopattu,
Eikös Supertechit olleet Renaultin koneita?
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
SUPER PERFORMANCE COMPETITION ENGINEERING'S DIVISION CALLED SUPERTECH IS RUN
BY FLAVIO BRIATORE. THEY WILL IN 1999, COMMISSION MECACHROME TO ASSEMBLE ALL
NEW ENGINES TO BE DEVELOPED 100% BY RENAULT .
eika siita ASIATECHistakaan ei ole kuulunut mitaan:

Asiatech
When Peugeot decided to sell its Formula 1 operation in 2000 a company called Asia Motor Technologies emerged to buy it. This was a mysterious company which boasted Asian support but the only investors ever mentioned wereHideo Morita, the son of the late Akio Morita who founded the Sony Corporation, and the Japanese machine tool company Yamazaki Mazak. The organisation was taken over by financier John Gano and the technical side of the operation by Enrique Scalabroni. A deal was struck for the ex-Peugeot engines to be supplied (free of charge) to Arrows in 2001. The programme was not a success and at the end of the year Arrows decided to give up the engines and pay for Cosworths instead. Minardi took over the Asiatech deal. While this was happening Asiatech began to make noises about setting up its own F1 team and set up a design office in the old Williams factory in Didcot. The team had designed an F1 prototype by the middle of 2002 but it became clear that the money had run out and Asiatech, unable to find a customer for its engines closed its doors at the end of the year.
lainaukset autoindustriya.comin foorumilta
 
Ylös