Williams 2006 moottori

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Williams siirtyy Cosworthin koneisiin

Maikkari uutisoi:
Williams siirtyy Cosworthin koneisiin
27.07.2005 13:48

Williamsin F1-talli käyttää ensi kaudella Cosworthin V8-moottoreita. Asiasta kertoi The Guardian -lehti.

Williamsin osaomistaja Patrick Head kertoi lehden mukaan viime viikolla tallinsa työntekijöille, että talli siirtyy Cosworthin 2,4-litraisiin V8-moottoreihin ensi kaudella. Williams-tallin kuusi vuotta kestänyt moottoriyhteistyö BMW:n kanssa päättyy tähän kauteen.

Formula ykkösissä siirrytään ensi kaudella V10-koneista V8-moottoreihin. Williams-talli on Cosworthin ainoa V8-asiakas. Minardi-talli käyttää lisäksi Cosworthin vanhoja V10-moottoreita, jotka varustetaan kierroslukurajoittimella. Sääntöjen mukaan kymmensylinterisiä koneita rajoitetaan niin paljon, etteivät ne yllä V8-moottoreiden tasolle.

Williamsilla on pitkä yhteinen historia Cosworthin kanssa. Williamsin ensimmäisessä F1-autossa vuonna 1969 käytettiin Cosworth DFV V8-konetta. Keijo "Keke" Rosberg ja Alan Jones voittivat 1980-luvulla maailmanmestaruudet Williams-Cosworth -paketilla.

Kaudella 2007 Williams on siirtymässä edelleen Toyotan moottoriasiakkaaksi. Moottorit nimetään todennäköisesti Toyotan omistaman Lexus-merkin mukaan.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ei muuten välttämättä mikään huono valinta!

Katsokaapa video Cosworth V8:sta testipenkissä:

http://www.cosworth.com/

Mylly kiertää kuin pieni sika! 20002 kierrosta parhaimmillaan, kunnes rajoitin tulee mukaan peliin. Aika uskomatonta! :ahem:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Cosworth on kuitenkin aika pieni nyrkkipaja. Hyvän koneen saavat varmaan rakennettua, mutta kun kausi kulkee eteenpäin loppuu resurssit kehittää moottoria. Suurilla valmistajilla pukkaa siinä vaiheessa kehitysversiota kehitysversion perään. Kyllä ensi vuosi on Williamsille välivuosi. JÄLLEEN!
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Tottakai se uuden moottorin kanssa on aina ensimmäinen vuosi välivuosi, mutta Cosworth on kuitenkin menestynein (vai menikö Ferrari edelle vuosi sitten?) moottorivalmistaja F1:ssä.

Cosworth ei myöskään ole toimittanut moottoreitaan kuin keskikastin ja häntäpään talleille viimevuosina (Stewart, Jaguar, Minardi), joten menestystä ei voinut edes odottaa.

Nyt on kuitenkin mielenkiintoista nähdä mihin se pystyy Williamsin kanssa, joka on kyllä aivan eri tasoa kuin nuo edellä mainitut tallit. :thumbup:
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
patriot sanoi:
Cosworth on kuitenkin aika pieni nyrkkipaja. Hyvän koneen saavat varmaan rakennettua, mutta kun kausi kulkee eteenpäin loppuu resurssit kehittää moottoria. Suurilla valmistajilla pukkaa siinä vaiheessa kehitysversiota kehitysversion perään. Kyllä ensi vuosi on Williamsille välivuosi. JÄLLEEN!
Kaikkihan riippuu aivan siitä, millainen moottorin ensimmäinen versio on. Voihan olla, että se on niin hyvä, että muut alkavat saavuttaa vasta kauden puolessa välissä tai sen jälkeen.

Toisaalta jos kauden alussa ollaan jäljessä tai samalla viivalla, parannusta ei liene odotettavissa.
 

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
Karpow sanoi:
Tottakai se uuden moottorin kanssa on aina ensimmäinen vuosi välivuosi, mutta Cosworth on kuitenkin menestynein (vai menikö Ferrari edelle vuosi sitten?) moottorivalmistaja F1:ssä.

Cosworth ei myöskään ole toimittanut moottoreitaan kuin keskikastin ja häntäpään talleille viimevuosina (Stewart, Jaguar, Minardi), joten menestystä ei voinut edes odottaa.

Nyt on kuitenkin mielenkiintoista nähdä mihin se pystyy Williamsin kanssa, joka on kyllä aivan eri tasoa kuin nuo edellä mainitut tallit. :thumbup:
Cosworth on menestynein moottoritoimittaja F1:ssa. Että kyllä nyrkkipajallakin osataan :thumbup: Mielenkinnolla odotan minkälaisia tuloksia Cossun padalla tehdään. Tosin tuo video ei kerro vielä koneesta mitään, hetkellisesti jokainen moottori kestää kierrättämistä yli 'rajoittimen'.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
patriot sanoi:
Cosworth on kuitenkin aika pieni nyrkkipaja. Hyvän koneen saavat varmaan rakennettua, mutta kun kausi kulkee eteenpäin loppuu resurssit kehittää moottoria. Suurilla valmistajilla pukkaa siinä vaiheessa kehitysversiota kehitysversion perään. Kyllä ensi vuosi on Williamsille välivuosi. JÄLLEEN!
Ei se Ilmoorikaan kauheen iso paja ole.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
mn97 sanoi:
Ja tästä huolimatta eivät saa yhtä mutteria pysymään paikallaan.
Eikös se ollut McLarenin mekaanikkojen kämmi?

Mutta eihän nuo Mersun moottorit mitään luotettavia ole, vaikkakin tämän hetken tehokkain kone ykkösissä! Mutta kyllä Mersun moottoreilla ollaan lähivuosina lähempänä mestaruutta ja voitetaan enemmän kisoja kuin Cossun. Valitettava tosiasia. Nykypäivänä ei voi menestyä ilman suuren valmistajan tukea.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Luulen ettei se rahoitus tule olemaan mikään suuri ongelma. Kalkhovenilla ja co:lla on pätäkkää. Ja eiköhän Williamssin budjetiistakin löydy vähän "ylimääräistä" osalliatumaan moottorin kehityksen jos tarve vaatii. Ei tämä mikään Asiatech tule olemaan, ei edes Mecacrome.
Kiinnostaa eniten että joa saisivatjonkin jonkin almistajan innoatumaan.

Tämä on nyt ihan lonkalA heitettyä mutta potentiaalisia vaihtoehtoja on. Esimerkiksi Cossuhan tekee Chevroletin moottorit IRL-sarjaan....meinan vaan että GM vetää myös Ooppelin pois DTM-sarjasta tämän kauden jälkeen ja Skoda ajaa Rallin MM-sarjassa vain 13 kilpailua.Ehkäpä sittenkin GM lanseeraa jonkin merkin F1-sarjaan nyt kun tilaisuus on mitä parhain Williamssin jA Cosworthin diilin julkistamisen myötä.
Yksi asia on varmaa vaikka Cosworth lukisikin auton kyljessä, tulee menestys olemaan parempaa kuin Red Bullin ja Jaguarin kanssa konsanaan,
(Luultavasti myös parempaa kuin Stewart-Fordinkin mutta voittoon tarvitaan tuuria)
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
CaPtEeNi sanoi:
Yksi asia on varmaa vaikka Cosworth lukisikin auton kyljessä, tulee menestys olemaan parempaa kuin Red Bullin ja Jaguarin kanssa konsanaan,
(Luultavasti myös parempaa kuin Stewart-Fordinkin mutta voittoon tarvitaan tuuria)
Riippu siitä minkälaisen aerodynamiikkapaketin Williams saa kasaan, tänä vuonnahan auto on ollut mahdoton joka radalle, toisin kuin Red Bull.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Ihmetyttää kyllä toi Williamsin vauhti. Vielä Kanadassa oltiin ihan hyvässä vauhdissa, mutta sen jälkeen vauhti on tyssähtänyt lähes täysin. Jotain hämärää tässä kyllä on, kun vielä ottaa huomioon, mitä uutisia BMW:llä oli suunnitelmistaan ensi kaudesta. Kumman samaan aikaan tämä uutinen ja Williamsin hidastuminen tapahtui.
 

jyrkiboy

Active member
Liittynyt
15.6.2005
Viestit
44
Sijainti
UK
mn97 sanoi:
Ihmetyttää kyllä toi Williamsin vauhti. Vielä Kanadassa oltiin ihan hyvässä vauhdissa, mutta sen jälkeen vauhti on tyssähtänyt lähes täysin. Jotain hämärää tässä kyllä on, kun vielä ottaa huomioon, mitä uutisia BMW:llä oli suunnitelmistaan ensi kaudesta. Kumman samaan aikaan tämä uutinen ja Williamsin hidastuminen tapahtui.
Siina on varmaan monta asiaa yhdessa,voi olla etta mylly ei ole tip-top,ja tiimilla mieli maassa,se jo sitten voi vaikuttaa kuskeihinkin.
Ehkapa paattivat silloin alkaa keskittymaan ensi vuoden autoon.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
CaPtEeNi sanoi:
Luulen ettei se rahoitus tule olemaan mikään suuri ongelma. Kalkhovenilla ja co:lla on pätäkkää. Ja eiköhän Williamssin budjetiistakin löydy vähän "ylimääräistä" osalliatumaan moottorin kehityksen jos tarve vaatii. Ei tämä mikään Asiatech tule olemaan, ei edes Mecacrome.
Kiinnostaa eniten että joa saisivatjonkin jonkin almistajan innoatumaan.
Cosworthilta löytyy ammattitaitoa ja resursseja, mutta Williamsilla jälkimmäisiä ei ole likaa. Allianz lähtee, HP pienentää tukea ja uudet sponsorisopimukset ovat vaakalaudalla Nappula-enosaapäättää-Jensonin pelleilyn takia. Kun moottori on jo uusi kustannus, siihen tuskin on varaa sijoittaa yhtään ylimääräistä. Ainakin, jos halutaan auton olevan tätä vuotta kilpailukykyisempi.

Tuskin se moottorinkaan, kuten ei F1-autonkaan kehitys, on rahasta kiinni. Ferrarilla on isoin budjetti ja mitä saivat aikaiseksi? Entäs Williams verrattuna McLareniin? Ammattitaito ja omistautuminen ratkaisee. Rahalla saa siinä vaiheessa, kun peli menee tasaiseksi.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Nyt se on sitten virallisesti vahvistettu. Frank ryhtyi jo kehumaan, että heillä on ensi kaudella vahvin kone, kun V8 säännöt astuvat voimaan. No katsotaan. Uskoisin, että suuremmat resurssit vie kuitenkin voiton. Williamsin resursseja häviää paljon BMW:n mukana kun suuri osa merkittävistä sponsoreista lähtee rahoineen.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
patriot sanoi:
Nyt se on sitten virallisesti vahvistettu. Frank ryhtyi jo kehumaan, että heillä on ensi kaudella vahvin kone, kun V8 säännöt astuvat voimaan. No katsotaan. Uskoisin, että suuremmat resurssit vie kuitenkin voiton. Williamsin resursseja häviää paljon BMW:n mukana kun suuri osa merkittävistä sponsoreista lähtee rahoineen.
Ei pitäisi lyhyellä tähtäimellä haitata niin paljoa ja niitä kustannuksiahan tullaan leikkaamaan, joten se siitä haitasta.
 
Ylös