the flying finn
Well-known member
viimeismmät huhut (mm www.itv-f1.com ) kertovat, että Williams olisi päätymässä Coswortteihin.
Williams siirtyy Cosworthin koneisiin
27.07.2005 13:48
Williamsin F1-talli käyttää ensi kaudella Cosworthin V8-moottoreita. Asiasta kertoi The Guardian -lehti.
Williamsin osaomistaja Patrick Head kertoi lehden mukaan viime viikolla tallinsa työntekijöille, että talli siirtyy Cosworthin 2,4-litraisiin V8-moottoreihin ensi kaudella. Williams-tallin kuusi vuotta kestänyt moottoriyhteistyö BMW:n kanssa päättyy tähän kauteen.
Formula ykkösissä siirrytään ensi kaudella V10-koneista V8-moottoreihin. Williams-talli on Cosworthin ainoa V8-asiakas. Minardi-talli käyttää lisäksi Cosworthin vanhoja V10-moottoreita, jotka varustetaan kierroslukurajoittimella. Sääntöjen mukaan kymmensylinterisiä koneita rajoitetaan niin paljon, etteivät ne yllä V8-moottoreiden tasolle.
Williamsilla on pitkä yhteinen historia Cosworthin kanssa. Williamsin ensimmäisessä F1-autossa vuonna 1969 käytettiin Cosworth DFV V8-konetta. Keijo "Keke" Rosberg ja Alan Jones voittivat 1980-luvulla maailmanmestaruudet Williams-Cosworth -paketilla.
Kaudella 2007 Williams on siirtymässä edelleen Toyotan moottoriasiakkaaksi. Moottorit nimetään todennäköisesti Toyotan omistaman Lexus-merkin mukaan.
Kaikkihan riippuu aivan siitä, millainen moottorin ensimmäinen versio on. Voihan olla, että se on niin hyvä, että muut alkavat saavuttaa vasta kauden puolessa välissä tai sen jälkeen.patriot sanoi:Cosworth on kuitenkin aika pieni nyrkkipaja. Hyvän koneen saavat varmaan rakennettua, mutta kun kausi kulkee eteenpäin loppuu resurssit kehittää moottoria. Suurilla valmistajilla pukkaa siinä vaiheessa kehitysversiota kehitysversion perään. Kyllä ensi vuosi on Williamsille välivuosi. JÄLLEEN!
Cosworth on menestynein moottoritoimittaja F1:ssa. Että kyllä nyrkkipajallakin osataan :thumbup: Mielenkinnolla odotan minkälaisia tuloksia Cossun padalla tehdään. Tosin tuo video ei kerro vielä koneesta mitään, hetkellisesti jokainen moottori kestää kierrättämistä yli 'rajoittimen'.Karpow sanoi:Tottakai se uuden moottorin kanssa on aina ensimmäinen vuosi välivuosi, mutta Cosworth on kuitenkin menestynein (vai menikö Ferrari edelle vuosi sitten?) moottorivalmistaja F1:ssä.
Cosworth ei myöskään ole toimittanut moottoreitaan kuin keskikastin ja häntäpään talleille viimevuosina (Stewart, Jaguar, Minardi), joten menestystä ei voinut edes odottaa.
Nyt on kuitenkin mielenkiintoista nähdä mihin se pystyy Williamsin kanssa, joka on kyllä aivan eri tasoa kuin nuo edellä mainitut tallit. :thumbup:
Ei se Ilmoorikaan kauheen iso paja ole.patriot sanoi:Cosworth on kuitenkin aika pieni nyrkkipaja. Hyvän koneen saavat varmaan rakennettua, mutta kun kausi kulkee eteenpäin loppuu resurssit kehittää moottoria. Suurilla valmistajilla pukkaa siinä vaiheessa kehitysversiota kehitysversion perään. Kyllä ensi vuosi on Williamsille välivuosi. JÄLLEEN!
Jolla on kuitenkin Mersun rahat ja resurssit käytössä!Moe Szyslak sanoi:Ei se Ilmoorikaan kauheen iso paja ole.
Ja meinaat että Cossuhan on sitten pienellä budjetilla liikkeellä? :eek!:patriot sanoi:Jolla on kuitenkin Mersun rahat ja resurssit käytössä!
Ja tästä huolimatta eivät saa yhtä mutteria pysymään paikallaan.patriot sanoi:Jolla on kuitenkin Mersun rahat ja resurssit käytössä!
Eikös se ollut McLarenin mekaanikkojen kämmi?mn97 sanoi:Ja tästä huolimatta eivät saa yhtä mutteria pysymään paikallaan.
No ei lähelläkään mersua ole kyllä!Moe Szyslak sanoi:Ja meinaat että Cossuhan on sitten pienellä budjetilla liikkeellä? :eek!:
Riippu siitä minkälaisen aerodynamiikkapaketin Williams saa kasaan, tänä vuonnahan auto on ollut mahdoton joka radalle, toisin kuin Red Bull.CaPtEeNi sanoi:Yksi asia on varmaa vaikka Cosworth lukisikin auton kyljessä, tulee menestys olemaan parempaa kuin Red Bullin ja Jaguarin kanssa konsanaan,
(Luultavasti myös parempaa kuin Stewart-Fordinkin mutta voittoon tarvitaan tuuria)
Siina on varmaan monta asiaa yhdessa,voi olla etta mylly ei ole tip-top,ja tiimilla mieli maassa,se jo sitten voi vaikuttaa kuskeihinkin.mn97 sanoi:Ihmetyttää kyllä toi Williamsin vauhti. Vielä Kanadassa oltiin ihan hyvässä vauhdissa, mutta sen jälkeen vauhti on tyssähtänyt lähes täysin. Jotain hämärää tässä kyllä on, kun vielä ottaa huomioon, mitä uutisia BMW:llä oli suunnitelmistaan ensi kaudesta. Kumman samaan aikaan tämä uutinen ja Williamsin hidastuminen tapahtui.
Cosworthilta löytyy ammattitaitoa ja resursseja, mutta Williamsilla jälkimmäisiä ei ole likaa. Allianz lähtee, HP pienentää tukea ja uudet sponsorisopimukset ovat vaakalaudalla Nappula-enosaapäättää-Jensonin pelleilyn takia. Kun moottori on jo uusi kustannus, siihen tuskin on varaa sijoittaa yhtään ylimääräistä. Ainakin, jos halutaan auton olevan tätä vuotta kilpailukykyisempi.CaPtEeNi sanoi:Luulen ettei se rahoitus tule olemaan mikään suuri ongelma. Kalkhovenilla ja co:lla on pätäkkää. Ja eiköhän Williamssin budjetiistakin löydy vähän "ylimääräistä" osalliatumaan moottorin kehityksen jos tarve vaatii. Ei tämä mikään Asiatech tule olemaan, ei edes Mecacrome.
Kiinnostaa eniten että joa saisivatjonkin jonkin almistajan innoatumaan.
Ei pitäisi lyhyellä tähtäimellä haitata niin paljoa ja niitä kustannuksiahan tullaan leikkaamaan, joten se siitä haitasta.patriot sanoi:Nyt se on sitten virallisesti vahvistettu. Frank ryhtyi jo kehumaan, että heillä on ensi kaudella vahvin kone, kun V8 säännöt astuvat voimaan. No katsotaan. Uskoisin, että suuremmat resurssit vie kuitenkin voiton. Williamsin resursseja häviää paljon BMW:n mukana kun suuri osa merkittävistä sponsoreista lähtee rahoineen.