Williams F1 Team 2014: Takaisin huipulle?

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Ei tuo ihan vielä kyllä BMW-aikojen auto ole. Puhumattakaan sitten vanhempien Renault-aikojen autoista, mutta suunta on joka tapauksessa oikea. Poislukien tuota taktiikkavirhettä joka ei kyllä loppupelissä mikään maailman suurin ollut ja mitä nyt Massalla kesti 7 sekuntia varikkopysähdys. Näin ainakin olin tuon pysähdysajan näkevinäni kun seurasin sitä. Saatoin kyllä katsoa väärinkin.

Ja ei ihan vielä tallin kisaveto muutenkaan ollut mikään se aivan paras. Ei Massalla eikä edes Valtteri Bottaksellakaan. Molemmat kuitenkin kisan hoitivat kaiken kaikkiaan erittäin hyvin. Tosin auto ei ilmeisesti ole yhtä rengaskestävä kuin esimerkiksi Force Indian autot. Tai moottoritehoiltaan suhteessa koneen kiertoon nähden parempi. Ja Massan osalta meni kyllä kolarin myötä hyvät pisteet hukkaan ja päähän osuminen toi kyllä huonoja muistoja mieleen. Jonkin verran kovempaa ei olisi paljon säikäyttänyt, mutta Massan onnettomuuden muistaen ja sen jälkihoidon niin pääosumat eivät ole toivottavia.
 

J.O

Well-known member
Liittynyt
22.10.2007
Viestit
141
Hyvät olivat Valtterilla kyllä asetelmat ennen viimeisiä stoppeja. Force Indioilla ei kierrosaikojen puolesta ollut jakoa, mutta Vettelillä ei vain suoravauhti riittänyt ohittamiseen. Valtterilla sen sijaan oli aivan hirmuinen vauhtietu suorilla, kun vetäisi Vettelin DRS-alueella aina helposti kiinni (kertaalleen nousi rinnallekin), vaikka Vettelilläkin siipi auki. Ohittaminen radallakin olisi mahdollisesti lopulta onnistunut, mutta sitten lähdettiinkin hätäiseen taktiikkakokeiluun. Aikainen stoppi toki yleensä ajatuksena hyvä, mutta tässä tilanteessa se tarkoitti, että Valtteri heitettiin kovimman ruuhkan keskelle eli ei siis mitään ideaa (Valtterin stopin jälkeisessä kierroksessa oli toki jotain outoa muutenkin, kun jäi letkasta puolessa kierroksessa silmissä ja päätteeksi vielä se pitkä lukkojarrutus, joka sitten vaikeutti koko loppukisaa). Joka tapauksessa Ricciardo, joka oli läpi kisan Valtteria hitaampi ja jolla oli suoravauhdinkin takia heppoiset aseet päästä jotenkin nousemaan Valtterin edelle, voitti kisan.

Massan kisaa tiimi sähläsi jo 1. stopilla, mutta lopussa avautui hieno tilaisuus, kun Felipe oli kärjessä ja lähin uhkaaja Nico ajeli takana rikkinäisellä autolla toivottomia kierrosaikoja. Nicon takana Perez varmistintulppana pitämässä muun porukan jumissa. Tiukkaa olisi tehnyt renkaiden kanssa lopussa, mutta ehdottomasti olisi pitänyt yrittää vetää loppuun asti, kun ero vaan koko ajan kasvoi taakse päin. Eli siis yrittää voittaa kisa, eikä tahalleen jättäytyä sinne jonnekin sijalle 7, josta kärkeen ei mitään asiaa.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7529
Jatkossa soisi taktiikoiden alkavan osumaan kohdalleen. Vähintään pitäisi pitää hyvissä aika-ajoissa hankitut sijat. Bottaksella on ainakin Hülkki ja Button ihan haarukassa ja Williamsilla jopa 3. sija.

Itävalta kuuluu noihin ennakkoon vahvoihin ratoihin ja siellä pitää tapahtua ryhtiliikettä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Itävalta kuuluu noihin ennakkoon vahvoihin ratoihin ja siellä pitää tapahtua ryhtiliikettä.
Itävallassa on myös muutamia nopeita mutkia, joissa Williamsilla tullee pahasti takkiin. Tuskin noissa kahdessa neulansilmässäkään kovin näppäriä ovat. Viimenen ja ensimmäinen mutka, ja niitä seuraavat suorat taitavat kokonaisuutena olla heille ihan ok. Uskoisin Red Bullin olevan vahva, Mersulle eivät tietenkään mitään mahda, mutta keskinopeasta mutkasta DRS-suoralle kääntäminen sopii heille hyvin jos pitää ohittaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4244
Itävallassa on myös muutamia nopeita mutkia, joissa Williamsilla tullee pahasti takkiin.
Kyllä Itävalta sopii Williamsille kuin nenä päähän, Kanadamainen profiili, pitkät suorat ja tiukat jarrutukset suoran päissä ja pari hassua nopeaa mutkaa. Väitän että Itävalta sopii paremmin kuin Barcelona.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Kyllä Itävalta sopii Williamsille kuin nenä päähän, Kanadamainen profiili, pitkät suorat ja tiukat jarrutukset suoran päissä ja pari hassua nopeaa mutkaa. Väitän että Itävalta sopii paremmin kuin Barcelona.
Jos Williams on suunniteltu kuin vuosien 2000 ja 2001 Arrows eli stop-and-go periaatteella. Itävalta, jos se on se sama rata, sopii paremmin kuin Montreal.

Tosin ei se paljon auta, koska Williams perinteisesti sössii kuitenkin kaikki huonoilla taktiikoilla.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7529
Jos Williams on suunniteltu kuin vuosien 2000 ja 2001 Arrows eli stop-and-go periaatteella. Itävalta, jos se on se sama rata, sopii paremmin kuin Montreal.

Tosin ei se paljon auta, koska Williams perinteisesti sössii kuitenkin kaikki huonoilla taktiikoilla.
Pitää uskoa, että homma alkaa inssi-puolellakin luistaa. Tallin on ilmeisen vaikea sopeutua tilanteeseen, kun hypätään nopeasti jälkijoukoista taistelemaan podiumsijoista. Red Bullilla oli vähän sama, kun nousivat kärkitallien joukkoon.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4244
Pitää uskoa, että homma alkaa inssi-puolellakin luistaa. Tallin on ilmeisen vaikea sopeutua tilanteeseen, kun hypätään nopeasti jälkijoukoista taistelemaan podiumsijoista. Red Bullilla oli vähän sama, kun nousivat kärkitallien joukkoon.
Tällä kaudella jo niin monta tilausuutta että mä olisin jo vaihtanut vastuullisia muurilla jatkuvan töpeksinnän takia. Kiinan sadeaika-ajon kämmit, Cahrainin ajamattomuus, Barcelonan taktiikka...
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Jep. Eikä ollut eka kerta, kun talli tyri taktiikan, tosin menetys ei tällä kaudella ole vielä kertaakaan ollut voiton kokoinen.
Vaikuttiko Headin lopettaminen 2011 jälkeen näin paljon? Kyllä vaan BMW-aikoina nähtiin melkoisia onnistumisia Williamsilta ja nyt olisi käsissä yhtä tykki kone ja luultavasti riittävän nopea autokin.
Kyllähän Williams on kääntänyt kurssinsa Headin lopettamisen jälkeen. Talli menestyi heikosti Headin viimeisten vuosien aikana. 2012 tuli voitto (oliko Head vielä taustalla auton suunnitteluvaiheessa?), ja heikon 2013 kauden jälkeen heillä on nyt varsin hyvä auto.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Williamsilla on tosiaan ollut tähän asti kaiken kaikkiaan varsin hyvä kausi.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
794
Williamsilla on tosiaan ollut tähän asti kaiken kaikkiaan varsin hyvä kausi.
Williamsin nousu edellisten kausien häntäpään tallista top3-tallien joukkoon on varmasti yllättänyt kaikki, tallin johtoa myöten. Toivottavasti auton kehitys jatkuisi samanlaisena ja ensi kaudella pystyisivät haastamaan sit Mercedeksen jo kunnolla maailmanmestaruudesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
En kyllä vielä lähtisi edes tästäkin yllätyksestä huolimatta vielä maailmanmestariksi tai edes kovinkaan säännölliseen maailmanmestaruustaisteluun veikkailemaan.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Massa on kärsinyt tällä kaudella hirmu määrän epäonnea ja nyt kun on tullut jatkuvasti pataan Valtterilta, eri syistä, alkaa miehen itseluottamus olla taas syöty. Tämän päivän kisa kaikessa kokonaisuudessaan aivan umpisurkea. Vauhtia ei riittänyt Brassilla mihinkään.

Karuja on lukemat tällä hetkellä:

Podiumit:
Bottas - 4
Massa - 0

Pisteet:
Bottas - 110p
Massa - 40p

Alkaakohan Felipe näkemään jo painajaisia Ferrari ajoista ja Alonsosta? Samanlaista kyytiä tarjoaa meinaa Valtteri.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
934
Valmistajien sarjan kolmas sija olisi Williamsille erittäin tärkeä, mutta siihen ei pelkät Valen tuomat pisteet riitä.
Näyttää siltä, että molemmat Ferrarit tuovat loppukaudesta tasaisemmin pisteitä, kun Kimi näyttää saaneen homman ainakin hieman paremmin toimimaan.

Eli Williamsin on saatava myös Massa keräämään pisteitä säännöllisesti. Aika karua on kuskien välinen piste tilanne. Ja Valelle loppukauden tavoite vois olla Alonson ohittaminen ja neljäs sija.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8534
Sijainti
Vantaa
Ajaakohan Massa ensi kaudella Williamsilla? Joo, Brasilian tuki on takana, mutta Roberstoneilla on se Williamsin tämän hetken testikuljettaja tarjottavanaan. Tyydyttääkö se rahjoittajia?
 

Mustis85

Well-known member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
162
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24236
Sijainti
lappeen Ranta
Massa on kärsinyt tällä kaudella hirmu määrän epäonnea ja nyt kun on tullut jatkuvasti pataan Valtterilta, eri syistä, alkaa miehen itseluottamus olla taas syöty. Tämän päivän kisa kaikessa kokonaisuudessaan aivan umpisurkea. Vauhtia ei riittänyt Brassilla mihinkään.

Karuja on lukemat tällä hetkellä:

Podiumit:
Bottas - 4
Massa - 0

Pisteet:
Bottas - 110p
Massa - 40p

Alkaakohan Felipe näkemään jo painajaisia Ferrari ajoista ja Alonsosta? Samanlaista kyytiä tarjoaa meinaa Valtteri.
Sinänsähän ei kannattaisi antaa epäonnen itseluottamukseen vaikuttaa, mutta minkäs siinä tekee jos se itseluottamukseen vaikuttaa. On ainakin Massa saanut vähintäänkin tasapuolisen kohtelun Williamsilla, että sen puoleen ei pitäisi olla itseluottamusongelmia.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Saa kyllä Smedley tehdä täyden työn Massan psyykkaamiseksi tällä hetkellä.

Eiköhän se Nasr tuo myös mukanaan Brasiliasta hyvät rahat. Ja kun ei nuo Massan sponssit nyt kuitenkaan sentään mitään isäpapan firmoja ole, niin luulisi, että niille kelpaisi myös nuorempi ja tulevaisuuden omaava nuori brassi jopa paremmin. Ja etunimikin on sama, niin eihän kukaan edes mitään huomaisi :D
 
Ylös