Williams F1 Team 2014: Takaisin huipulle?

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Saa kyllä Smedley tehdä täyden työn Massan psyykkaamiseksi tällä hetkellä.

Eiköhän se Nasr tuo myös mukanaan Brasiliasta hyvät rahat. Ja kun ei nuo Massan sponssit nyt kuitenkaan sentään mitään isäpapan firmoja ole, niin luulisi, että niille kelpaisi myös nuorempi ja tulevaisuuden omaava nuori brassi jopa paremmin. Ja etunimikin on sama, niin eihän kukaan edes mitään huomaisi :D
Joku tietäisi kertoa, että Felipe on vain mennyt naimisiin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Saa kyllä Smedley tehdä täyden työn Massan psyykkaamiseksi tällä hetkellä.

Eiköhän se Nasr tuo myös mukanaan Brasiliasta hyvät rahat. Ja kun ei nuo Massan sponssit nyt kuitenkaan sentään mitään isäpapan firmoja ole, niin luulisi, että niille kelpaisi myös nuorempi ja tulevaisuuden omaava nuori brassi jopa paremmin. Ja etunimikin on sama, niin eihän kukaan edes mitään huomaisi :D
Massallahan on omien sanojensa mukaa kolmen vuoden sopimus, että eiköhän se Williamsilla pysy. Nasr ei ole pystynyt tekemään mitään ihmeitä GP2:ssa. En usko, että Nasr aja koskaan täyttä kautta F1:llä.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Hyvinhän tämä Williamsin loppukausi on mennyt. Niin kuin lähes aina.

Mistä tämä johtuu? Tämä ei johdu niinkään rahasta, vaan tallissa vallitsevasta konservatiivisesta työmoraalista, jota tallissa pidetään yllä. Tallissa ei keskitytä mihinkään perhekeskeisyyteen ja tunteiluun, vaan yksinkertaiseen työhön. Tämä näkyy auton kehityksessä pitkässä juoksussa. Ongelmana tallilla on ollut se, että talli on menettänyt monia lahjakkuuksia ja sponsoreita juuri sen kitupiikkimäisen asenteensa johdosta.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Näyttää siltä, että Williams on ollut aina samankaltaisella konservatiivisella konseptilla liikkeellä. Autot ovat lähes joka vuosi profiileiltaan samanlaisia, nopeita suorilla ja aggressiivinen käyttäytyminen.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Esim. Caterham vai mikä Lotus se aikoinaan olikaan voisi ottaa mallia vaikka Williamsista. Williamsin lähtökohdat olivat paljon huonommat kuin Caterhamin. Silti Williamista tuli maailmanmestaruuksia voittava talli. Frank Williams ja Patrick Head olivat köyhiä opiskelijapoikia, kun he Williamsin aikoinaan perustivat vähän niin kuin naapurin autotallissa. Mitään isoja rahoja ei ollut pojilla käytössä niin kuin Caterhamilla oli.

Mikä se ero on? Toisin kuin Caterhamin perustajat, Williamsin pojat olivat insinöörejä. Patrick Headilla on oikein tutkinto alalla ja mies on kykenevä suunnittelemaan itse autoja ja niin hän tekikin uransa aikana monesti.

Caterhamin perusti malesialainen liikemies Tony Fernandes wikipedian mukaan Malesian valtion, Lotus Carsin omistajan Protonin, Sepangin ratayhtiön, Air Asian, Naza Motorsin ja Malesian autoliiton tuella
http://fi.wikipedia.org/wiki/Caterham_F1_Team"

Tämä on se ero kun, liikemies alkaa leikkimään insinöörien kanssa.

Tästä syystä Williams on se talli, jota minä kannatan. Minä kannatan insnöörejä.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Williamshan oli vallankumouksellinen talli 90-luvun alussa, kun se ensimmäisenä tallina totetutti ns. "tietokonevallankumouksen", jolle ei edes Ayrton Senna mahtanut mitään.
 
Viimeksi muokattu:

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Tässä kun Sennan kuolemasta on 20-vuotta ja Williamsia syytettiin aikoinaan hänen tappamisesta ja se meni oikein oikeudenkäyntiin saakka, on aika tuoda pieniä faktoja kehiin. FIA oli kieltänyt monia asioita autoista; mm. Williamsin kehittämän aktiivijousituksen, elektroniikkaa ja monia muita, mikä johti lopulta silloin vuonna 1994 siihen, että autoista tuli vaarallisempia ajaa. Voisi melkein väittää, että FIA tappoi Ayrton Sennan, poistamalla autoista sellaista, mikä lisäsi myös autojen turvallisuutta.

Tästä vuoden 1994 imolan tragediasta lähti liikkeelle tämä nykyinen autojen turvallisuuteen tähtäävä trendi, mikä kuitenkin lähti liikkeelle siitä, että aikoinaan Williamsin kehittämiä tietokoneajan hienouksia, jotka myös autojen turvallisuutta lisäsivät, kiellettiin. Tästä syystä Williams on täysin keskiössä mitä tulee F1 historiaan ja kehitykseen.
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Insinöörit ovat ehdottomasti kovaa porukkaa, mutta maailma on muuttunut aika paljon niistä ajoista kun Williams perustettiin. Silloin vielä "autotalli lähtökohdista" oleva tiimi saattoi kyetä jatkamaan toimintaansa ja tekemään siitä ammattimaista...

Esim. Caterham vai mikä Lotus se aikoinaan olikaan voisi ottaa mallia vaikka Williamsista. Williamsin lähtökohdat olivat paljon huonommat kuin Caterhamin. Silti Williamista tuli maailmanmestaruuksia voittava talli. Frank Williams ja Patrick Head olivat köyhiä opiskelijapoikia, kun he Williamsin aikoinaan perustivat vähän niin kuin naapurin autotallissa. Mitään isoja rahoja ei ollut pojilla käytössä niin kuin Caterhamilla oli.

Mikä se ero on? Toisin kuin Caterhamin perustajat, Williamsin pojat olivat insinöörejä. Patrick Headilla on oikein tutkinto alalla ja mies on kykenevä suunnittelemaan itse autoja ja niin hän tekikin uransa aikana monesti.

Caterhamin perusti malesialainen liikemies Tony Fernandes wikipedian mukaan Malesian valtion, Lotus Carsin omistajan Protonin, Sepangin ratayhtiön, Air Asian, Naza Motorsin ja Malesian autoliiton tuella
http://fi.wikipedia.org/wiki/Caterham_F1_Team"

Tämä on se ero kun, liikemies alkaa leikkimään insinöörien kanssa.

Tästä syystä Williams on se talli, jota minä kannatan. Minä kannatan insnöörejä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Lotuksella ja Tolemanilla joskin jälkimmäinen luopui siitä kalleuden takia jo hyvin varhain. Williams oli hyvin pitkään jopa perässä aktiivijousituksen kehityksessä myöhemmin 1980-luvulla. Sittemmin kun kaikki osui kohdilleen niin tulosta tosiaan tuli.

Williamsin tämän päivän suoritus oli kyllä melkoista lottoarvontaa varikon puolella ja Valtteri Bottas liittyi Philippe Alliotin, Yannick Dalmasin, Tarso Marquesin ja Pedro Dinizin kaltaisten kuljettajien joukkoon joilla on ollut vaikeuksia kisassa turvavöiden kanssa. Harvinainen virhe, mutta parempi niin kuin mahdollinen hylkäys kisasta puutteellisen tai irtonaisen turvavyön takia. Sen sijaan Massan stoppi McLarenin pilttuuseen.:D

No haalarit sekoittuivat toisiinsa ja onhan niitä vahinkoja ennenkin sattunut noissa. Bottaksen pysähdyksen lisäksi 5 sekunnin stop-go-rangaistus oli myös pieni virhe. Itse stoppikin kesti 4,6 sekuntia Massalla, mutta ihme kyllä ei siitä sitten Tonttu jaksanut kiinnostua selostamossa, mutta muuten piti taas päivitellä stoppien kestoa. Toki rajalla mennään jos stoppi on lähemmäs 5 sekuntia.

Se ei kuitenkaan sinällään ole maailmanloppu, mutta paljon riippuu tilanteesta sen laita. Ei ollut kyllä mitään Massan pelaamista podiumille, mutta mikäli olisi ollutkin niin tässä kisassa ilman mitään muuta mestaruuskamppailua olisin voinut ymmärtääkin. Muissa kisoissa melko varmasti Bottaksella on ollut etulyöntiasema myös mahdollisissa sijoituskamppailuissa.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Esimerkiksi Ayrton Sennan kuolemaan johtaneen kolarin analyysin mukaan kolari johtui siitä, että Sennan auton maavara oli luisunut liian alhaalle. Itse en ole mikään insinööri, mutta eikö esim aktiivijousitus tarkoita myös wikipedian mukaan sitä, että tietokone automaattisesti muuttaa auton maavaraa?

Näin wikipedia aktiivijousituksesta.

Aktiivinen jousitus, tai aktiivijousitus on lähinnä autoissa käytettävä järjestelmä, millä pyritään aktiivisesti vaimentamaan korin kallistelu- ja nyökkäilyliikkeitä hydrauliikan, jousituksen ja iskunvaimentimien yhteistyöllä. Aktiivijousituksen tietokone saa jatkuvasti tietoa joka puolelle autoa sijoitetuista antureista ja sensoreista reagoiden jatkuvasti tienpinnassa tapahtuviin muutoksiin. Alun perin aktiivijousituksen kehitti Lotuksen perustaja Colin Chapman 1980-luvulla, tarkoituksenaan parantaa kilpa-autojen ajettavuutta mutkissa.
Näin voidaan väittää, että jos Williamsissa olisi ollut käytössä vuoden 1994 imolan gp:ssä aktiivijousitus, Senna ei olisi menehtynyt.

Syyllinen on FIA, ei Williams.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Alat siinä sitten jauhamaan jo ajat sitten kerrottua asiaa 20 vuoden takaa?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Insinöörit ovat ehdottomasti kovaa porukkaa, mutta maailma on muuttunut aika paljon niistä ajoista kun Williams perustettiin. Silloin vielä "autotalli lähtökohdista" oleva tiimi saattoi kyetä jatkamaan toimintaansa ja tekemään siitä ammattimaista...
Williamsin aivan alkuaikoina ollut oma talli budjetiltaan oli luokkaa onneton ja toiminnan jatkuminen oli enemmänkin tuuripeliä ja sitä, että Williams jätti ennen kaikkea erittäin kalliit (joskin onnistuessaan edes teoriassa erittäin varakkaat) kaukokisat väliin loppukaudella 1977 ja myös sai äärimmäisen hyvää rahastusta saudeilta. Eihän tallissa tosiaan ollut maksukuljettajien ja leikkisästi sanottuna kaljarahojen lisäksi paljon mitään muuta omaisuutta.

Frankin ja Patrickin lisäksi tallissa oli kuusi muuta pääsääntöistä henkilöä ja muutama ostojen/tilanteen mukaan värvättävä mekaanikko mukaanluettuna yhteensä korkeintaan hieman yli kymmenkunta henkilöä. Mikäli ostomekaanikot unohdetaan joukosta niin 8 henkilön talli oli hyvin pieni jo tuon vuoden mittakaavalla. Ja tämä siis poislukien juurikin kuljettajat ja ostomekaanikot joita Williams joutui käyttämään ainakin sen vuoden Ranskan Grand Prixissa Dijon-Prenoisin radalla. Mahdollisesti useammassakin. Osasyy liittyi myös tavaroiden kuljetukseen mihin silloisella kääpiötallilla ei ollut juuri varaa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Williamsin tän kauden toiminta tuo mieleen Lotuksen 2012-13 kausilta. Talli joka ei ole vuosiin taistellut kärjessä ja siitä johtuen tehdään typeriä taktiikka/varikko virheitä, jotka maksavat palkintopalli sijoja.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Williamsin tän kauden toiminta tuo mieleen Lotuksen 2012-13 kausilta. Talli joka ei ole vuosiin taistellut kärjessä ja siitä johtuen tehdään typeriä taktiikka/varikko virheitä, jotka maksavat palkintopalli sijoja.
Se on ollut aina Williamsin tavaramerkki jo kultavuosista saakka.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Se on ollut aina Williamsin tavaramerkki jo kultavuosista saakka.
Minusta nämä epäonnistumet menee kausittain. Joka vuosi tulee talli, jolla taktiikat ja varikkokäynnit epäonnistuvat oikein urakalla. Tällä kaudella Ferrari ja Williams.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Williams on ollut aina FIA:n hampaissa. Kun Williams kehittää jotain vallankumouksellista, kuten toimivan aktiivijousituksen 90-luvun alussa, se kielletään tai laajenevat renkaat 2000-luvun alussa, se kielletään tai tupladiffuusorin 2010-luvun alussa se kielletään....Mutta esim. Ferrarista ei kielletty mitään 2000-luvun alussa. Koko F1 historia näyttää kulminoituvan Williamsin ympärille siihen, että kun Williams kehittää jotain ja sitten FIA sen kieltää.

FIA on ahneuksissaan sääntöpykälineen ajamssa formuloita konkurssiin. Ilmankos myös suunnittelijaguru, joka myös Williamsilla pitkään vaikutti Adrian Newey on lopettamassa loistokkaan uransa.

Syy:
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/newey-f1-saannot-matkalla-vaaraan-suuntaan/3933844

Eikö FIA kestä sitä, että se on tallit jotka lajia kehittävät, ei FIA. FIA perustelee uusia sääntöjä usein aina turvallisuudella, vaikka uudet säännöt monesti vain lisäävät turvattomuutta. Näin kävi esimerkiksi Williamsin 90-luvulla kehittämän aktiivijousituksen kanssa, kun se kiellettiin.

Samaa mieltä on myös Adrian Newey, jonka mukaan FIA:n laatimat uudet säännöt luovat lajista vain vaarallisemman. Käytännön konkretia tukee Neweyn mielipidettä, sillä Jules Bianchi loukkaantui Suzukassa vakavasti.
http://www.hs.fi/urheilu/a1390914014011
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Kai siellä FIA:ssa pelätään, että vapaammissa säännöissä on mahdollisuus vielä epätasaisempiin voimasuhteisiin kuin nyt. Minun mielestä moottoriurheilussa on juuri kyse kilpailusta kuka rakentaa parhaan auton ja kuljettajan tehtävä on vain ottaa siitä kaikki potentiaali irti. Jos joku on ylivoimainen, niin se on ihan fine. Mersun moottorin ylivoimassa ei ole mitään pahaa, mutta pitää muillakin olla mahdollisuus ottaa kiinni tai toisaalta Mersulla otta lisää etumatkaa.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Kai siellä FIA:ssa pelätään, että vapaammissa säännöissä on mahdollisuus vielä epätasaisempiin voimasuhteisiin kuin nyt. Minun mielestä moottoriurheilussa on juuri kyse kilpailusta kuka rakentaa parhaan auton ja kuljettajan tehtävä on vain ottaa siitä kaikki potentiaali irti. Jos joku on ylivoimainen, niin se on ihan fine. Mersun moottorin ylivoimassa ei ole mitään pahaa, mutta pitää muillakin olla mahdollisuus ottaa kiinni tai toisaalta Mersulla otta lisää etumatkaa.
Jos FIA:n tavoite on ollut tasoittaa kärjen ja hännän eroja, siinä se on ainakin epäonnistunut radikaalisti, sillä 2010-luvun jälkeinen aika on ollut F1:n historian yksipuolisimpia aikajaksoja, jolloin yksi talli niin kuin tänä vuonna Mercedes on dominoinut sarjaa mennen ja tullen. Puhumattakaan siitä, että sarjasta on tippunut talleja pelistä pois siinä missä 25-vuotta sitten oli kekkereissä mukana 16 tallia niin nyt niitä on kohta enään 16 autoa jäljellä ja kohta ei edes sitäkään, koska Sauber, Force India ja Toro Rosso ovat liipasimella jättää sarja, koska heillä ei ole varaa olla sarjassa.

Näin ollen FIA:n harjoittama sosialismi - tuloerojan kaventaminen ja turvallisuuden parantaminen - on johtanut täysin päinvasaiseen kehitykseen missä erot tallien välillä kasvavat ja turvattomuus lisääntyy.

Sosialismi ei toiminut Neuvostoliitossa, eikä se näytä toimivan F1:kään.
 
Ylös