Williams F1 Team 2014: Takaisin huipulle?

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Jos FIA:n tavoite on ollut tasoittaa kärjen ja hännän eroja, siinä se on ainakin epäonnistunut radikaalisti, sillä 2010-luvun jälkeinen aika on ollut F1:n historian yksipuolisimpia aikajaksoja, jolloin yksi talli niin kuin tänä vuonna Mercedes on dominoinut sarjaa mennen ja tullen. Puhumattakaan siitä, että sarjasta on tippunut talleja pelistä pois siinä missä 25-vuotta sitten oli kekkereissä mukana 16 tallia niin nyt niitä on kohta enään 16 autoa jäljellä ja kohta ei edes sitäkään, koska Sauber, Force India ja Toro Rosso ovat liipasimella jättää sarja, koska heillä ei ole varaa olla sarjassa.

Näin ollen FIA:n harjoittama sosialismi - tuloerojan kaventaminen ja turvallisuuden parantaminen - on johtanut täysin päinvasaiseen kehitykseen missä erot tallien välillä kasvavat ja turvattomuus lisääntyy.

Sosialismi ei toiminut Neuvostoliitossa, eikä se näytä toimivan F1:kään.
Noo olihan Ferrari parina kautena loppuun asti mestaruustaistelussa, ja 2012 McLaren todella nopea auto.

Oisko Toro Rosson sijaan Lotus se liipaisimella jättää sarja..?
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Näin ollen FIA:n harjoittama sosialismi - tuloerojan kaventaminen ja turvallisuuden parantaminen - on johtanut täysin päinvasaiseen kehitykseen missä erot tallien välillä kasvavat ja turvattomuus lisääntyy.
Tällä hetkellä erot tallien välillä ovat pienempiä kuin aikoihin, Caterhamin ja Marussian jäätyä pois. Koska viimeksi aika-ajoissa viimeiseksi täysiä yrittämällä ajaneella kuskilla olisi ollut realistiset mahdollisuudet pisteille? Toki Mersun ylivoima hieman latistaa kokonaisuutta.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Tällä hetkellä erot tallien välillä ovat pienempiä kuin aikoihin, Caterhamin ja Marussian jäätyä pois. Koska viimeksi aika-ajoissa viimeiseksi täysiä yrittämällä ajaneella kuskilla olisi ollut realistiset mahdollisuudet pisteille? Toki Mersun ylivoima hieman latistaa kokonaisuutta.
Toki ajallisesti erot ovat pienemmät kuin ehkä koskaan, mutta sijoituksellisesti tai pisteellisesti erot ovat suuremmat kuin koskaan. Tämäkin johtuu osaltaan siitä, että FIA:n laatimien kieltojen takia sarja muistuttaa lähinnä vakioautosarjaa. 90-luvulla oli paljon yleisempää se, että tallien suoritustasot heilahtelivat kisoista toiseen paljon radikaallimmin. Vielä vuonna 1995 oli Ferrarin käyttämä v12 tai Sauberin käyttämä Ford v8, jotka molemmat olivat ihan hyviä paketteja.

Vuonna 1997, joka on lempivuoteni, 8 tallia taisteli osakilpailuvoitosta jossain vaiheessa kautta. Näitä talleja olivat Ferrari, McLaren, Williams, Benetton, Arrows, Jordan, Stewart ja Prost. Tämä siis vuonna, jolloin FIA ei ollut tätä sosialismin ihanuutta ehtinyt F1:iin vielä kovin vahvasti tuomaan.
 
Viimeksi muokattu:

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Tuplapisteistä kun ajetetaan tallit ottavat entistäkin varovaisemmin, koska pisteittä jäämisessä rankaistaan suhteessa enemmän. Luvassa entistä tylsempi kisa siis.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Tiettävästi tämä tuleva kilpailu kai jää ainoaksi tuplapistekilpailuksi toivottavasti.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Toki ajallisesti erot ovat pienemmät kuin ehkä koskaan, mutta sijoituksellisesti tai pisteellisesti erot ovat suuremmat kuin koskaan. Tämäkin johtuu osaltaan siitä, että FIA:n laatimien kieltojen takia sarja muistuttaa lähinnä vakioautosarjaa. 90-luvulla oli paljon yleisempää se, että tallien suoritustasot heilahtelivat kisoista toiseen paljon radikaallimmin. Vielä vuonna 1995 oli Ferrarin käyttämä v12 tai Sauberin käyttämä Ford v8, jotka molemmat olivat ihan hyviä paketteja.

Vuonna 1997, joka on lempivuoteni, 8 tallia taisteli osakilpailuvoitosta jossain vaiheessa kautta. Näitä talleja olivat Ferrari, McLaren, Williams, Benetton, Arrows, Jordan, Stewart ja Prost. Tämä siis vuonna, jolloin FIA ei ollut tätä sosialismin ihanuutta ehtinyt F1:iin vielä kovin vahvasti tuomaan.
Juurikin näin, keinotekoisesti tehty tasaisuus ei ole tämän lajin juttu. Jos pelkästään tasaista kilpailua identtisillä autoilla haluaa nähdä niin miksei voi katsoa jotain vakioautosarjaa. Juuri 1997 on omakin lempivuoteni. Silloin sekä tekniset säännöt että radat vielä olivat tämän lajin arvoisia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Miksi Williamsin toikissa puhutaan menneistä vuosista?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Tavoitellaanko tällä nyt vuoden ironisimman postauksen titteliä?
Ei tavoitella, mutta kiinnitin vain mn97:n ja Professorin viesteihin huomiota ja niissä oli asioita jotka ovat 17 vuotta vanhoja eivätkä tämän vuoden eli 2014 asioita.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ei tavoitella, mutta kiinnitin vain mn97:n ja Professorin viesteihin huomiota ja niissä oli asioita jotka ovat 17 vuotta vanhoja eivätkä tämän vuoden eli 2014 asioita.
Ihmettelin vain kommenttiasi, kun itsekin kirjoitit juuri Kimi Räikkösen kautta 2014 käsittelevään ketjuun vuonna 1993 uransa lopettaneesta Thierry Boutsenista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Ihmettelin vain kommenttiasi, kun itsekin kirjoitit juuri Kimi Räikkösen kautta 2014 käsittelevään ketjuun vuonna 1993 uransa lopettaneesta Thierry Boutsenista.
Vertasin vain pelkästään hänen ajohenkilöitymän tyyliään enkä kirjoittanut muuten mitään kaudesta 1993.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Hirveän huolissaan oli taas Claire tuosta valmistajien kolmannesta sijasta ennen kisaa. Nyt se ero repesi loppujenlopuksi yli sataan pointsiin.

Nyt on oppirahat maksettuna ja ensikaudella on tähdättävä voittoihin. Vähän kyllä mietityttää pystyykö Williams oikeasti autoaan vielä tästä parantamaan suhteessa muihin.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Nyt on oppirahat maksettuna ja ensikaudella on tähdättävä voittoihin. Vähän kyllä mietityttää pystyykö Williams oikeasti autoaan vielä tästä parantamaan suhteessa muihin.
Ihan pieni pelko on olemassa, että vuoristorata jatkuu. Toivotaan ettei näin käy, vaan tiimi pysyisi vähintään top5-joukossa ja taistelisi podium-sijoista ainakin välillä. Ensi kaudella toivottavasti sarja tiivistyy, joka Williamsin kannalta tarkoittaa että pelkka hyvä auto ei riitä vaan suoriutuminen pitää muutenkin olla kärkitallien tasolla. Ei ole varaa enää antaa taktiikoissa sekunttikaupalla tasoitusta yms.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Tämän kauden syöksykierteen lopetus oli loistava uutinen enemmän tai vähemmän jo kauan aikaa jatkuneeseen syöksykierteeseen jonka ainoa pieni viilto oli Pastor Maldonadon tai tuolloisessa tilanteessa myös Bruno Sennan tuurivoitto olisi sitä ollut. Ja Maldonadon tapauksessa tietenkin oli. Toisaalta taas muutaman kerran kiistämättä Bottaksen palkinnot olivat enemmänkin Mersun tai satunnaisesti jonkun muun loistavan kuljettajan ongelmistakin kiinni. Toisaalta taas Montrealin lisäksi myös pari-kolme muuta todella hienoa ajoa Valtterilta osoitti myös miehessäkin olevan rattimiehen olemusta.

Massan Felipe sai aivan loppukaudesta sen otteen ajamiseensa joka oli ensin epäonnen ja ajoittain aivan miehen omastakin syystä kadoksissa. Toivottavasti Massa jatkaa hyviä otteitaan ensi kaudella. Menestyspuolella kysymysmerkkejä riittää edelleenkin Montrealin jälkeen alkaneen hyvän aikakauden jatkuvuudesta ja siitä, että onko Williams edelleenkään aivan niin hyvä kuin sanotaan?

Muutoin asia olisi ollut ja olikin tällä kaudella tuurista kiinni ja Melbournen jälkeen auto ei pitkään aikaan ollut aivan niin ylivoimainen kuin mitä sittemmin sen on hehkutettu olleen. Jälkikäteen sanottuna ja ensi kautta silmällä pitäen toivon hyvien otteiden jatkuvan tallissa sillä muutoin kyse on ollut jälleen vain yhdestä pienestä onnen kaudesta tai kausista kiinni koko menestys kuten oli BMW:nkin aikakaudella.

Ensi vuodesta voi hyvinkin tulla hyvä tai jopa erittäinkin hyvä kausi. Mestaruustaisteluun ja nimenomaan vakavasti otettavaan sellaiseen kummankin kuljettajan pitäisi kyetä myös voittamaan kilpailuja ja siitäkin vakavasta mestaruustaistelusta pitää mennä Montoyan Juan Pablon ja Michael Schumacherin vuosiin asti tai jopa aina Jacques Villeneuven mestaruuskauteen 1997 asti.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Epäilen Williamsin menettävän asemiaan ensi kaudeksi. McLarenin, Ferrarin ja Red Bullin isommat kehitystyöbudjetit puhuvat. Moottoripuolella Williamsilla ei kuitenkaan tulle hätää, joten eiköhän talli ole ensi vuonnakin säännöllisesti pisteillä, joskaan ei ehkä palkintopallilla yhtä usein kuin tänä vuonna.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Olihan tämä ihan huippukausi kun McLaren ja Force-Indiakin jäivät helposti taakse samoilla moottoreilla. Auton puolesta olisi ollut mahdollisuus myös Red Bullin haastoon. Ensi kaudella saattaa olla tiukempaa, jos McLaren nousee, ja Ferrari ja Red Bull parantavat moottoreitaan, ja Lotuskin siirtyy Mersulle, mutta Williamsin turvana on historialliset bonusmiljoonat.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Olihan tämä ihan huippukausi kun McLaren ja Force-Indiakin jäivät helposti taakse samoilla moottoreilla. Auton puolesta olisi ollut mahdollisuus myös Red Bullin haastoon. Ensi kaudella saattaa olla tiukempaa, jos McLaren nousee, ja Ferrari ja Red Bull parantavat moottoreitaan, ja Lotuskin siirtyy Mersulle, mutta Williamsin turvana on historialliset bonusmiljoonat.
Kyllä. Toivottavasti tallista löytyy nyt niin paljon osaamista, että ensi kaudelle pystytään oikeasti parantamaan. Aero puolella varmasti suurin harppaus otettava, että auto menisi kovaa muuallakin kuin suorilla ja ysikympeissä.
 
Ylös