Williams FW25

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Samaa jauhamista taas???

Ei sitä kannata verrata McLarenin viimekauden testien huipputuloksiin!!!

Ei testit varmaan niin paljon merkitse mutta kyllä tuo nyt on kuitenkin selkeästi hyvä merkki Williamsille!

Hyvä suoritus siis Williamsin pojilta, auton uudet osat(etusiipi, yms.) ovat ilmeisesti olleet toimivia muutoksia!
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ennemmin sanoin ettei testiajoilla ole merkitystä, mutta silloin tarkoitinkin sitä, että ennätyksiä rikotaan.

Uusi Williams on ollut testeissä TODELLA vaisu ja talli on ilmoittanut julkisesti olevansa pettynyt uuden auton suorituskykyyn. Ei hyvältä näytä. Taitaa Ferrarin haastaminen jäädä yksin McLarenin harteille... No, odotellaan nyt ensinmäiseen kisan asti vielä.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Jep. Oma veikkaukseni on että Melbournessa Williams on sekä Ferrarin että McLarenin perässä ja McLaren on lähempänä Ferraria kuin Suzukassa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ralf on kuulemma edelleen arvostellut uutta Williamsia. Miehen mukaan tällä autolla ei kärkeä hätyytellä kauden avauskisoissa....

Mikä sitten on totuus??? Samassa yhteydessä Ralf kielsi Toyota huhut....
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Observer:
Jep. Oma veikkaukseni on että Melbournessa Williams on sekä Ferrarin että McLarenin perässä ja McLaren on lähempänä Ferraria kuin Suzukassa.
Koska Ferrari lähtee kauteen vanhalla autolla, aivan kuten McLarenikin, saattaa olla, että McLaren (Kimi wink ) pistää Ferrarin (Schumi wink ) Melbournessa jopa lujille.

On vain jäänyt sellainen näppituntuma testeistä, että McLaren olisi kehittänyt tuota vanhaa malliaan Ferraria enemmän. Peukut pystyyn, että kisasta tulisi jännittävä. :cool:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
formulastara:
Misa; Kyseessä on tämän vuoden Lrenin testiajat :p
Itseasiassa se mihin viittasin oli tuo, että joku vertasi Williamsin tämän kauden huippuaikaa viimekauden Macin tekemään huippuaikaan! Josta jotkut päättelivät, että Mac tulee olemaan kova mut ei ollutkaan!
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Koittais jo päättää onks Williams susi:

TS: "Perjantain huippuajat Jerezin radalla poistivat synkimmät pilvet Williams-väen yltä. Näillä näkymin avauskisa Australiassa saattaa sittenkin sujua Williamsilta hyvin." wink

Siitä en tiedä meneeks Williamsilla Australiassa hyvin kun rata ei erityisemmin sovi Montoyalle mutta auto on varmasti suht kilpilukykynen kärjessä
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Joo eikös ollut sellaista juttua, että Jerez ei vaadi niin paljoa auton aerodynamiikalta, joten Ralf pystyi ajamaan nopeita kierroksia BMW:n moottorin ansiosta.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
patriot:
Joo eikös ollut sellaista juttua, että Jerez ei vaadi niin paljoa auton aerodynamiikalta, joten Ralf pystyi ajamaan nopeita kierroksia BMW:n moottorin ansiosta.
Kyllä, näin juuri. Samalla logiikalla Williams onkin toiveikkaampi nyt Aussien suhteen - koska sekään rata ei vaadi aerodynamiikalta suuria.

Tässä välillä Williams epäili rakenteellista vikaa autossa ( ehkä rungossa ). Nyt analyysit ovat palanneet jälleen aerodynamiikan toimimattomuuteen. Yhtä hyvin se voi olla vain NAKS kun ongelma on korjattu tai sitten vaatia aivan uuden rungon.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Eikö Jerezissä ajeta pienillä siivillä? Ja Australia on high downforce rata. Ja kummassakaan ei muka vaadita aerodynamiikalta paljon? No, enhän minä näistä mitään oikeasti tiedäkään doubtful
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Haluaiskohan herrat viisaat kertoa, miksi Jerez ei vaadi areodynamiikalta paljoa ja jos Melbourne tahi Jerez eivät niin tee, niin mikä rata sitten vaatii? doubtful
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jos radalla ajetaan isoilla siivillä, niin ei se välttämättä tarkoita että rata vaatisi auton aerodynamiikalta paljon. Itse asiassa suuria siipiä vaativat radat ovat kaikkein helpoimpia auton aerodynamiikan kannalta. Siivet voidaan säätää maksimiasentoon suoranopeuden kustannuksella. Monaco ja Hunagaroring ovat tyyppiesimerkkejä tästä. Monacossahan ollaan usein nähty muilla radoilla vaikeuksissa olleita autoja kärjessä.

Eniten auton aerodynamiikalta vaativat sellaiset radat, joilla hyvä suoranopeus pitää sovittaa suuriin siipiin. Barcelona, Suzuka ja Spa ovat hyviä esimerkkejä tällaisista radoista. Tällaisilla radoilla on pitkiä suoria ja nopeavauhtisia pitkiä kaarteita. Yleensä Barcelonassa nähdään se, minkä tallin auton aerodynamiikka ja mekaaninen pito on paras, sillä se rata ei vaadi tietääkseni kuljettajalta niin paljon taitoa kuin Spa tai Suzuka.

Williamsin kannalta on hyvä, että suuri osa nykyradoista on näitä lyhyiden suorien ja hitaiden mutkien yhdistelmiä. Melbournekaan ei ole ratojen vaativimmasta päästä. Williams voi olla ongelmissa Sepangissa, Barcelonassa, Magny Coursissa, Silverstonessa ja Suzukassa. Muilla radoilla ei aerodynaamiset ongelmat pitäisi haitata niin paljon. Tietenkin kilpailukykyisyys riippuu monesta muustakin seikasta, kuten renkaista ja auton säädöistä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
BMW reveal engine statistics

It packs more than 900bhp, weighs less than 90kg and has a maximum engine speed of 19,200 rpm - it's the 2003-specification BMW P83 Formula One engine.

The Munich-based manufacturer, which supplies its products to WilliamsF1, finally reveals the numbers behind the potentially title-winning design.

'Up to now, no more than broad skeleton data on this [engine] has been released,' a BMW statement explained.

But now, with two races to go this season, its profile is fully fleshed out.

The P83's idle speed is 4,000 rpm. 200 units are made per year. It is comprised of 5,000 parts. The air intake volume is 1,995 cubic metres per hour.

Maximum piston acceleration is 10,000g. Exhaust temperatures of up to 950 degrees are reached. The engine block and cylinder head are cast aluminium.

It is manufactured using a special thin-wall casting method. It's concept was started in November 2001.

A BMW spokesman concludes: 'The test phase for the next BMW engine, the P84, has already been tested on the track following successful bench tests.'

lähde: F1Racing.net
Noin.. onneksi joku moottorivalmistaja uskalsi kertoa moottorin tiedot. Ei tossa paljon uutta tietoa ole, mutta sentään vahvistettiin jotain tietoja. Olisi tosin ollut kiva tietää max. vääntö ja millä kierroksilla se on.

BMW Formula One engine development in facts and figures.
It packs more than 900 bhp, weighs less than 90 kilograms and has a maximum engine speed of 19,200 rpm. The BMW P83 engine with which the BMW WilliamsF1 Team is pitching for the 2003 Formula One World Championship title will be put out to pasture after the final race – the Japanese Grand Prix – in three weeks’ time.

Up to now, no more than broad skeleton data on this power pack from the Munich Formula One factory have been released. Ahead of the last two races of the season in Indianapolis (28 September) and Suzuka (12 October), its profile is now fleshed out.

Who would have guessed, for example, that 1,950 CAD drawings were made for this engine? Printed out and laid end to end, they would cover a distance of 1.3 kilometres.

Facts and figures:
Output of the BMW P83 is over 900 bhp.

Maximum engine speed is 19,200 rpm.

In a race, engine speed is limited to 19,000 rpm.

Idle speed is 4,000 rpm.

The engine weighs less than 90 kilograms.

It completes a distance of 500 kilometres before undergoing revision.

Total production of the BMW P83 is 200 units, ten of which the team takes to each race.

Before being phased out the engine will have received 1,388 upgrade modifications.

It comprises around 5,000 individual components, 1,000 of them different.

The air intake volume is 1,995 cubic metres per hour.

Maximum piston acceleration is 10,000g.

Piston speed peaks at 40 metres per second and averages 25 metres per second.

Exhaust temperatures of up to 950 degrees are reached.

Maximum air temperature in the pneumatic system is 250 degrees.

The ultra-high-speed 130R turn at Suzuka with its lateral load of 4g poses the greatest challenge to the oil system.

The BMW P83 endured the highest full-throttle proportion on the Monza circuit at 73 per cent per lap.

At the Monaco Grand Prix, the WilliamsF1 transmission and BMW engine have to withstand an average 3,100 gear changes.

The engine block and cylinder head are made of cast aluminium and are manufactured at the BMW Formula One foundry in Landshut using a special thin-wall casting method.

BMW Munich handles, among other things the manufacture of the crankshaft (steel), camshaft (case-hardened steel) and camshaft covers, as well as processing of the cylinder head and crankcase. The oil system and engine electronics also stem from BMW Munich.

BMW 83 engine timeline from concept to culmination:
In the meantime the test phase for the BMW P84 engine was launched. Following successful bench tests, it was already being tested on the track in its 2004 season specification at Monza on 4 September 2003.

Lähde: BMW WilliamsF1 Team
<small>[ 25-09-2003, 17:06: Message edited by: oldez ]</small>
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Jotenkin tuntuu huonolta tuo " air intake " määrä, sillä jos täytös olisi 100% niin ilmamäärän tunnissa voisi kaiketi laskea 3L*19000rpm*60min/1000=3420kuutiota tunnissa.

Meniköhän oikein ja mikä on yleensäkään moottorin täytös MAKSIMI kierroksilla noin yleensä? Vääntökäyrästähän sen kaiketi näkisi?
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Jotenkin liian pyöreitä lukuja ollakseen edes pätevän oloinen. Vaikuttaa ihan jonkun arvioilta.. +900hv / 90kg / 200kpl/ 10000g jne.

Esim. Ferrarin kotisivuilla ykkösten moottoreille ilmoitetaan paljon vaatimattomampia teholukuja, mitä asiantuntijat esittävät näillä palstoilla. Vem som har det rätt?
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
bigbear:
Jotenkin tuntuu huonolta tuo " air intake " määrä, sillä jos täytös olisi 100% niin ilmamäärän tunnissa voisi kaiketi laskea 3L*19000rpm*60min/1000=3420kuutiota tunnissa.
[3L * 316,67(1/s)/2]*60^2 = ~1710m^3 / h

Ja tuo täyttö ei ole todellakaan 100% vaan näissä vehkeissä saadaan muuttuvapituuksisella imupuolella (kaiketi askelmoottoreilla säätyvä kierrosluvun mukaan) ja RAM-efektillä painettua ilmaa siinä määrin sisälle, että muodostuu pienoinen ylipaine. Eli käytetään fysiikasta tuttua Helmholtz-resonaattoria (ne suppilot siinä moottorin päällä) ja auton nopeutta hyväksi.

EDIT: Volumetric efficiency on F1-koneilla jotain luokkaa ~125%

<small>[ 26-09-2003, 13:29: Message edited by: gnz ]</small>
 
Ylös