Williams FW30

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Leo sanoi:
Yllättävä havainto Jordan oli tuolloin edelläkäviä. Milloin nuo koverrukset saapuivat ensikerran Ferrariin?
Mahtoko stara kertoo aiemmin että 2003 vuoden autossa olis ollut ekana nykytyyliset kavennukset...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Leo sanoi:
Yllättävä havainto Jordan oli tuolloin edelläkäviä. Milloin nuo koverrukset saapuivat ensikerran Ferrariin?
F-2003 GA oli kaiketi ensimmäinen Ferrari, jossa tuota ideaa sovellettiin. Kukahan oli tuon Ej-11 suunnittelija, ei kai Casgoyne?

edit. Ghost Glove jo kertoikin...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ghost_Glove sanoi:
Katselin itseasiassa ihan samaa lauantaina...
Oliko jossain toisessakin autossa pientä kavennusta alaosasta tuossa kisassa?
En pistänyt merkille, että olisi ollut. Sauberin ja BARin ponttonien samankaltaisuus yllätti myös. Samoin kuin se, että nuo Ferrarit oli tuohon aikaan aina ihan paskasia kun maaliin pääsivät. Siis kromivanteet olivat mustat ja katteet kanssa. Ihmemeininkiä :doubtful:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Misa1 sanoi:
Juu, tuohan oli ihan suht vikkelä kärry tuo Jordan. Luotettavuus oli se suurin pulma. Eihän sillä tietty Kärjen vauhtiin päässy mut heti kärjen takana, eli keskikastin kärki. Ei mahda Force ihan saada samoja tuloksia mitä Jordan aikanaan.
Luotettavuuttakin suurempi ongelma oli auton taipumus järsiä takarenkaansa todella nopeasti. Aika-ajoissa auto oli parhaimmillaan nopea etenkin Trullin käsissä, mutta kisassa tuli todella paljon takapakkia tuon ominaisuuden takia.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Täällähän on käyty välillä kiivastakin keskustelua kuskin vaikutuksesta auton kehittelyssä. Lykkäänpä tähän ketjuun palasen yli kuukauden takaisen MSa:n haastattelusta.

MSa: Viime kaudella puhuit moneen kertaan, että haluat osallistua edellisvuotta enemmän uuden auton kehittelyyn.

Nico Rosberg: Kyllä, myös tällä saralla olen tehnyt hyvin ison edistysaskeleen. Kirjoitin ennen Aasian kisoja hyvin pitkän sähköpostiviestin (insinööreille), jossa ilmaisin mitä asioita tarvitsen uudesta autosta. Yritin myös esitellä, miten luulen niiden toteuttamisen onnistuvan. Vaikutukseni kasvaa, haluan myös tällä saralla kunnioitusta osakseni. Luulen, että teknikot kunnioittavat jo minua vähitellen.

Ilmeisen hyviä ehdotuksia on Nico antanut?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
jupla sanoi:
Täällähän on käyty välillä kiivastakin keskustelua kuskin vaikutuksesta auton kehittelyssä. Lykkäänpä tähän ketjuun palasen yli kuukauden takaisen MSa:n haastattelusta.

MSa: Viime kaudella puhuit moneen kertaan, että haluat osallistua edellisvuotta enemmän uuden auton kehittelyyn.

Nico Rosberg: Kyllä, myös tällä saralla olen tehnyt hyvin ison edistysaskeleen. Kirjoitin ennen Aasian kisoja hyvin pitkän sähköpostiviestin (insinööreille), jossa ilmaisin mitä asioita tarvitsen uudesta autosta. Yritin myös esitellä, miten luulen niiden toteuttamisen onnistuvan. Vaikutukseni kasvaa, haluan myös tällä saralla kunnioitusta osakseni. Luulen, että teknikot kunnioittavat jo minua vähitellen.

Ilmeisen hyviä ehdotuksia on Nico antanut?
Ainakin kello tykkäsi.
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
Ihquu, musta vormula. Hyvä väri kyllä myös maskeeraamaan yksityiskohti olemattomiin. Vaikuttaa lupaavalta tuon Viljamin vauhti, hyvä niin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
HEIKKI KULTA

Vanha kettu Patrick Head ei puhu vain lämpimikseen, kun sanoo Williamsin uuden FW30 -auton olevan selvä edistysaskel viime kaudesta.

Head tietää, mitä puhuu.

Nico Rosbergin pitkä odotus päättyi, kun 22-vuotias nuorukainen pääsi tiistaina kokeilemaan Valencian testeissä ensimmäistä kerran uutta Williamsia.

Rosberg oli nopea koko päivän ajan ja kiiti tuloslistalle kolmanneksi päätyneen kierroksen jo raskaalla bensiinilastilla. Hymyt olivatkin herkässä brittileirissä, kun uusi auto näytti yhtä nopealta kuin uusi McLarenkin.

Williamsilla ei ole tarvetta vetäistä huippuaikoja vain sponsoreita hurmatakseen. Nytkin nopein kierros tuli useamman kierroksen polttoaineet tankissa.

- On vielä liian aikaista vetää johtopäätöksiä, mutta kyllä auto tuntui todella hyvältä, Rosberg hymyili tavalla, joka paljasti paljon enemmän kuin mitkään sanat.

Huippuedistys aeropaketissa

Williamsilla on satsattu rajuun edistykseen auton aerodynamiikassa. Kun hyvä suoritus olisi parantaa aerotehokkuutta 10-12 prosenttia, Headin mukaan hänen autossaan kehitystä on tullut yli 15 prosenttia.

Vuosi sitten Williamsin haasteena oli päihittää tallin moottorit toimiva Toyota. Nyt brittitallin tähtäimessä on peitota BMW, jonka kanssa tiet erosivat katkeraan tapaan kauden 2005 lopussa.

- Erilaisia palasia tässä vielä täytyy pistää järjestykseen. Ensimmäinen vaikutelma autosta on kuitenkin hyvä ja sehän on aina se tärkein tieto, Rosberg selvitti.

Iltapäivällä Rosberg ehti tehdä jo pidempiäkin vetoja. Auto toimi koko ajan luotettavasti. Tekninen johtaja Sam Michael seurasi erittäin tiiviisti uusimman luomuksensa menoa ja poistui hyvin tyytyväisenä ensimmäisen iltapalaveriin.

- Ensimmäisenä päivänä uudella autolla pitää heti ja nopeasti selville isoja asioita, jotta tiedämme olevamme oikealla tiellä ja tekevämme työtä oikeilla osa-alueilla, 84 kierrosta höylännyt Rosberg summaili.

- Olin odottanut tätä päivää pitkään. Valencia ei nyt ole kaikista paras testirata, mutta sekin riittää antamaan kuvan, miten hyvin uusi auto on onnistunut täyttämään siihen asetetut tavoitteet.

Kazuki Nakajima ajoi vanhaa Williamsia ja oli kuusi kymmenystä Rosbergiä hitaampi.
HK taas kertoilee vaikka minkälaisia tarinoita mutta jos noista osa pitää paikkaansa, niin hyvin on pullat uunissa. :ahem:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
HEIKKI KULTA

Vanha kettu Patrick Head ei puhu vain lämpimikseen, kun sanoo Williamsin uuden FW30 -auton olevan selvä edistysaskel viime kaudesta.

Head tietää, mitä puhuu.
Mikä talli muka ei väittäis uuden auton olevan merkittävä edistysaskel edellisestä kaudesta?

Williamsilla ei ole tarvetta vetäistä huippuaikoja vain sponsoreita hurmatakseen. Nytkin nopein kierros tuli useamman kierroksen polttoaineet tankissa.
Miksi Williamsilla ei ole tarvetta vetää sponssivetoja jos muilla on?
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Skenejeesus sanoi:
Mikä talli muka ei väittäis uuden auton olevan merkittävä edistysaskel edellisestä kaudesta?
Muistaakseni Honda ja Renault ei viime kauden alussa paljon vouhottaneet..
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Oberfeldwebel sanoi:
Ainakin kello tykkäsi.
Mistä niin? Tuo nyt ei millään muotoa tarkoita, että Nico olisi sen enempää autoa suunnitellut kuin ennenkään. Enpä pitäisi kovin ihmeellisenä, jos varsinaiset autonsuunnittelijat, insinöörit jne. hieman hymyilisivät Nicon "käytännön toteutusideoille" :) Mutta hyvään tallihenkeen ei tietenkään kuulu sanoa, että "jätäpä se autonsuunnittelu meille, poika", joten antaa Nicon esitellä "suunnitteluvinkkejään".
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Mistä niin? Tuo nyt ei millään muotoa tarkoita, että Nico olisi sen enempää autoa suunnitellut kuin ennenkään. Enpä pitäisi kovin ihmeellisenä, jos varsinaiset autonsuunnittelijat, insinöörit jne. hieman hymyilisivät Nicon "käytännön toteutusideoille" :) Mutta hyvään tallihenkeen ei tietenkään kuulu sanoa, että "jätäpä se autonsuunnittelu meille, poika", joten antaa Nicon esitellä "suunnitteluvinkkejään".
Mitä jos silläkin nyt vaan sattuu olemaan harjaantunut silmä?
Miksi Williamsilla ei ole tarvetta vetää sponssivetoja jos muilla on?
Keillä muilla on, jos ei lasketa Force Indiaa ja Super Aguria?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Eiköhän se Nico ole kertonut toiveita samaan tyyliin ku muutkin ammattimaisemmat kuskit. Eteen lisää pitoa, potkua ei ole tarpeeks, jne. Eli toiveita, ei suunnitteluideoita. Tuotahan ne ammatimaiset kuskit tekevät, kertovat mille auto käytännössä tuntuu ja mikä on huonoa, mikä hyvää.

Luulen kuitenkin, että tuosta nyt on väännetty ihan turhanpäiväinen juttu. Nico varmaan tarkoittaa itsekin juuri tuota, että hän osaa nyt kommunikoida ja kertoa tarkemmin mille auto tuntuu, mitä olisi hyvä saada parannettua, jne. Kun taas ammattitaidottomampi kaveri juttelee puuta heinää, kuten Massa aikoinaan renkaista ;)

Jos kuski ei osaa kertoa sitä mitä data insseille kertoo, niin ei ole kyseistä suharista sillon hyötyä minkään luokan palavereissa. Jos kuski taas vahvistaa ja tukee sitä mitä data kertoo, silloin varmasti löydetään niitä kehitys kohteita paljon nopeammin ja saadaan sitä pientä hienosäätöä aikaiseksi, millä ne viimeiset kymmenykset voitetaan. Nico on varmasti kehittynyt tuolla tasolla :)

Mutta turha tästä nyt on vääntää taas kädenvääntöä siitä, miten Schumi ja Alonso ym ovat rakentaneet autonsa ja sitä rataa. Kun uhkaavasti vaikuttaa siltä, että jarnaaminen tuon aiheen avaamisesta jälleen kerran on turhankin lähellä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Bobakki sanoi:
Keillä muilla on, jos ei lasketa Force Indiaa ja Super Aguria?
No jaa, eikait minkään muun tallin kuin heikommin menestyneiden ole tarkoitus vetää pelkkiä mainosvetoja? Kyllähän niiden on pääasiassa tarkoitus vetää aika-ajo vetoja, jotka joissakin tapauksissa näyttävät mainosvedoilta.

Media kai se vääntää mikä tai kuka vetää mainosvedon, kuten Alonson tempaisu vanhalla autolla todettiin sellaiseksi. Hondallahan oli tapana pari kautta vetää näitä uusia rataennätyksiä, vaikka kalustolla ei kisoissa sitten ollutkaan kärkeen. Ne todettiin mainosvedoiksi, koska oletettavasti vetivät alipainoisilla tai muuten "laittomilla" välineillä.
 

Cerevisiae

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
87
Eikös Nicolla ole jonkin sortin aerodynamiikkaan liittyvää koulutustakin?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Cerevisiae sanoi:
Eikös Nicolla ole jonkin sortin aerodynamiikkaan liittyvää koulutustakin?
Tais ne Nicon opiskelut jäädä pahasti kesken kun päätti jatkaa isänsä jalanjäljissä ja keskittyä autourheilu-uraan. Joten tuskin hirveen syvällistä koulutusta ainakaan on. Mutta toki hänellä voi suhteellisen harjaantunut silmä olla :thumbup:
 

Cerevisiae

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
87
Joo, niinhän se tais olla, että olis päässyt opiskelemaan, mutta veri veti radalle. :)
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Cerevisiae sanoi:
Joo, niinhän se tais olla, että olis päässyt opiskelemaan, mutta veri veti radalle. :)
Minun käsittääkseni tuo opiskelujuttu oli Nicon "plan B", eli miehen tavoitteet olivat joka tapauksessa Formuloissa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
formulastara sanoi:
Mistä niin? Tuo nyt ei millään muotoa tarkoita, että Nico olisi sen enempää autoa suunnitellut kuin ennenkään. Enpä pitäisi kovin ihmeellisenä, jos varsinaiset autonsuunnittelijat, insinöörit jne. hieman hymyilisivät Nicon "käytännön toteutusideoille" :) Mutta hyvään tallihenkeen ei tietenkään kuulu sanoa, että "jätäpä se autonsuunnittelu meille, poika", joten antaa Nicon esitellä "suunnitteluvinkkejään".
Eikös Nicosta ole ainakin paljon puhuttu, että sitä oikeesti kiinnostaa tekniikka puolikin. Tiedä sitten mikä on nyky tilanne.
Toki tuskin se autoo suunnittelee tai muuta, mutta miksei hänellä siinä missä jokusella täälä foorumillakin, voisi olla ihan oikeitakin idean puolikkaita...?

Tuskin siis mitään valmiita ratkasuita, että hei tehkää tolle näin niin johan kulkee. Vaan tyyliin voisiko auttaa jos jousituksessa olisi näin tai voisiko olla, että....
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Nicon pisteet nousee kausi kaudelta omissa silmissä. Saa nähdä mihin riittää..

Hyvältä näyttää Nicon kannalta.
 
Ylös