Ghost_Glove
Jääkausi
Mahtoko stara kertoo aiemmin että 2003 vuoden autossa olis ollut ekana nykytyyliset kavennukset...Leo sanoi:Yllättävä havainto Jordan oli tuolloin edelläkäviä. Milloin nuo koverrukset saapuivat ensikerran Ferrariin?
Mahtoko stara kertoo aiemmin että 2003 vuoden autossa olis ollut ekana nykytyyliset kavennukset...Leo sanoi:Yllättävä havainto Jordan oli tuolloin edelläkäviä. Milloin nuo koverrukset saapuivat ensikerran Ferrariin?
F-2003 GA oli kaiketi ensimmäinen Ferrari, jossa tuota ideaa sovellettiin. Kukahan oli tuon Ej-11 suunnittelija, ei kai Casgoyne?Leo sanoi:Yllättävä havainto Jordan oli tuolloin edelläkäviä. Milloin nuo koverrukset saapuivat ensikerran Ferrariin?
En pistänyt merkille, että olisi ollut. Sauberin ja BARin ponttonien samankaltaisuus yllätti myös. Samoin kuin se, että nuo Ferrarit oli tuohon aikaan aina ihan paskasia kun maaliin pääsivät. Siis kromivanteet olivat mustat ja katteet kanssa. Ihmemeininkiä :doubtful:Ghost_Glove sanoi:Katselin itseasiassa ihan samaa lauantaina...
Oliko jossain toisessakin autossa pientä kavennusta alaosasta tuossa kisassa?
Luotettavuuttakin suurempi ongelma oli auton taipumus järsiä takarenkaansa todella nopeasti. Aika-ajoissa auto oli parhaimmillaan nopea etenkin Trullin käsissä, mutta kisassa tuli todella paljon takapakkia tuon ominaisuuden takia.Misa1 sanoi:Juu, tuohan oli ihan suht vikkelä kärry tuo Jordan. Luotettavuus oli se suurin pulma. Eihän sillä tietty Kärjen vauhtiin päässy mut heti kärjen takana, eli keskikastin kärki. Ei mahda Force ihan saada samoja tuloksia mitä Jordan aikanaan.
Ainakin kello tykkäsi.jupla sanoi:Täällähän on käyty välillä kiivastakin keskustelua kuskin vaikutuksesta auton kehittelyssä. Lykkäänpä tähän ketjuun palasen yli kuukauden takaisen MSa:n haastattelusta.
MSa: Viime kaudella puhuit moneen kertaan, että haluat osallistua edellisvuotta enemmän uuden auton kehittelyyn.
Nico Rosberg: Kyllä, myös tällä saralla olen tehnyt hyvin ison edistysaskeleen. Kirjoitin ennen Aasian kisoja hyvin pitkän sähköpostiviestin (insinööreille), jossa ilmaisin mitä asioita tarvitsen uudesta autosta. Yritin myös esitellä, miten luulen niiden toteuttamisen onnistuvan. Vaikutukseni kasvaa, haluan myös tällä saralla kunnioitusta osakseni. Luulen, että teknikot kunnioittavat jo minua vähitellen.
Ilmeisen hyviä ehdotuksia on Nico antanut?
HK taas kertoilee vaikka minkälaisia tarinoita mutta jos noista osa pitää paikkaansa, niin hyvin on pullat uunissa. :ahem:HEIKKI KULTA
Vanha kettu Patrick Head ei puhu vain lämpimikseen, kun sanoo Williamsin uuden FW30 -auton olevan selvä edistysaskel viime kaudesta.
Head tietää, mitä puhuu.
Nico Rosbergin pitkä odotus päättyi, kun 22-vuotias nuorukainen pääsi tiistaina kokeilemaan Valencian testeissä ensimmäistä kerran uutta Williamsia.
Rosberg oli nopea koko päivän ajan ja kiiti tuloslistalle kolmanneksi päätyneen kierroksen jo raskaalla bensiinilastilla. Hymyt olivatkin herkässä brittileirissä, kun uusi auto näytti yhtä nopealta kuin uusi McLarenkin.
Williamsilla ei ole tarvetta vetäistä huippuaikoja vain sponsoreita hurmatakseen. Nytkin nopein kierros tuli useamman kierroksen polttoaineet tankissa.
- On vielä liian aikaista vetää johtopäätöksiä, mutta kyllä auto tuntui todella hyvältä, Rosberg hymyili tavalla, joka paljasti paljon enemmän kuin mitkään sanat.
Huippuedistys aeropaketissa
Williamsilla on satsattu rajuun edistykseen auton aerodynamiikassa. Kun hyvä suoritus olisi parantaa aerotehokkuutta 10-12 prosenttia, Headin mukaan hänen autossaan kehitystä on tullut yli 15 prosenttia.
Vuosi sitten Williamsin haasteena oli päihittää tallin moottorit toimiva Toyota. Nyt brittitallin tähtäimessä on peitota BMW, jonka kanssa tiet erosivat katkeraan tapaan kauden 2005 lopussa.
- Erilaisia palasia tässä vielä täytyy pistää järjestykseen. Ensimmäinen vaikutelma autosta on kuitenkin hyvä ja sehän on aina se tärkein tieto, Rosberg selvitti.
Iltapäivällä Rosberg ehti tehdä jo pidempiäkin vetoja. Auto toimi koko ajan luotettavasti. Tekninen johtaja Sam Michael seurasi erittäin tiiviisti uusimman luomuksensa menoa ja poistui hyvin tyytyväisenä ensimmäisen iltapalaveriin.
- Ensimmäisenä päivänä uudella autolla pitää heti ja nopeasti selville isoja asioita, jotta tiedämme olevamme oikealla tiellä ja tekevämme työtä oikeilla osa-alueilla, 84 kierrosta höylännyt Rosberg summaili.
- Olin odottanut tätä päivää pitkään. Valencia ei nyt ole kaikista paras testirata, mutta sekin riittää antamaan kuvan, miten hyvin uusi auto on onnistunut täyttämään siihen asetetut tavoitteet.
Kazuki Nakajima ajoi vanhaa Williamsia ja oli kuusi kymmenystä Rosbergiä hitaampi.
Mikä talli muka ei väittäis uuden auton olevan merkittävä edistysaskel edellisestä kaudesta?HEIKKI KULTA
Vanha kettu Patrick Head ei puhu vain lämpimikseen, kun sanoo Williamsin uuden FW30 -auton olevan selvä edistysaskel viime kaudesta.
Head tietää, mitä puhuu.
Miksi Williamsilla ei ole tarvetta vetää sponssivetoja jos muilla on?Williamsilla ei ole tarvetta vetäistä huippuaikoja vain sponsoreita hurmatakseen. Nytkin nopein kierros tuli useamman kierroksen polttoaineet tankissa.
Muistaakseni Honda ja Renault ei viime kauden alussa paljon vouhottaneet..Skenejeesus sanoi:Mikä talli muka ei väittäis uuden auton olevan merkittävä edistysaskel edellisestä kaudesta?
Mistä niin? Tuo nyt ei millään muotoa tarkoita, että Nico olisi sen enempää autoa suunnitellut kuin ennenkään. Enpä pitäisi kovin ihmeellisenä, jos varsinaiset autonsuunnittelijat, insinöörit jne. hieman hymyilisivät Nicon "käytännön toteutusideoille" Mutta hyvään tallihenkeen ei tietenkään kuulu sanoa, että "jätäpä se autonsuunnittelu meille, poika", joten antaa Nicon esitellä "suunnitteluvinkkejään".Oberfeldwebel sanoi:Ainakin kello tykkäsi.
Mitä jos silläkin nyt vaan sattuu olemaan harjaantunut silmä?formulastara sanoi:Mistä niin? Tuo nyt ei millään muotoa tarkoita, että Nico olisi sen enempää autoa suunnitellut kuin ennenkään. Enpä pitäisi kovin ihmeellisenä, jos varsinaiset autonsuunnittelijat, insinöörit jne. hieman hymyilisivät Nicon "käytännön toteutusideoille" Mutta hyvään tallihenkeen ei tietenkään kuulu sanoa, että "jätäpä se autonsuunnittelu meille, poika", joten antaa Nicon esitellä "suunnitteluvinkkejään".
Keillä muilla on, jos ei lasketa Force Indiaa ja Super Aguria?Miksi Williamsilla ei ole tarvetta vetää sponssivetoja jos muilla on?
No jaa, eikait minkään muun tallin kuin heikommin menestyneiden ole tarkoitus vetää pelkkiä mainosvetoja? Kyllähän niiden on pääasiassa tarkoitus vetää aika-ajo vetoja, jotka joissakin tapauksissa näyttävät mainosvedoilta.Bobakki sanoi:Keillä muilla on, jos ei lasketa Force Indiaa ja Super Aguria?
Tais ne Nicon opiskelut jäädä pahasti kesken kun päätti jatkaa isänsä jalanjäljissä ja keskittyä autourheilu-uraan. Joten tuskin hirveen syvällistä koulutusta ainakaan on. Mutta toki hänellä voi suhteellisen harjaantunut silmä olla :thumbup:Cerevisiae sanoi:Eikös Nicolla ole jonkin sortin aerodynamiikkaan liittyvää koulutustakin?
Minun käsittääkseni tuo opiskelujuttu oli Nicon "plan B", eli miehen tavoitteet olivat joka tapauksessa Formuloissa.Cerevisiae sanoi:Joo, niinhän se tais olla, että olis päässyt opiskelemaan, mutta veri veti radalle.
Eikös Nicosta ole ainakin paljon puhuttu, että sitä oikeesti kiinnostaa tekniikka puolikin. Tiedä sitten mikä on nyky tilanne.formulastara sanoi:Mistä niin? Tuo nyt ei millään muotoa tarkoita, että Nico olisi sen enempää autoa suunnitellut kuin ennenkään. Enpä pitäisi kovin ihmeellisenä, jos varsinaiset autonsuunnittelijat, insinöörit jne. hieman hymyilisivät Nicon "käytännön toteutusideoille" Mutta hyvään tallihenkeen ei tietenkään kuulu sanoa, että "jätäpä se autonsuunnittelu meille, poika", joten antaa Nicon esitellä "suunnitteluvinkkejään".