WRC: Argentiina 2011

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tuota, viittisitkö kertoo mikä muu meni tällä kertaa väärin liian aikasen at:lle menon lisäks?
Siellä on jollain EK:lla ollu tiekirjan mukaan pitäny mennä liikenneympyrän pitempää kautta, mutta sitikat meni lyhyempää kautta, vaikka se kirjan mukaan oli kiellettyä. Hyötyä tästä oli n. 4 sek (ja voittoero oli 2,4 sek).
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Siellä on jollain EK:lla ollu tiekirjan mukaan pitäny mennä liikenneympyrän pitempää kautta, mutta sitikat meni lyhyempää kautta, vaikka se kirjan mukaan oli kiellettyä. Hyötyä tästä oli n. 4 sek (ja voittoero oli 2,4 sek).
Lopettakaa jo tää jeesustelu. Järjestäjät ovat sekoilleet tässä oikein urakalla, turha syyttää Citroenia. Loeb pystyi antamaan vielä minuutin tasoitusta ja voitti silti. Kannattaisiko välillä katsoa peiliin kun ei vauhti riitä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siellä on jollain EK:lla ollu tiekirjan mukaan pitäny mennä liikenneympyrän pitempää kautta, mutta sitikat meni lyhyempää kautta, vaikka se kirjan mukaan oli kiellettyä. Hyötyä tästä oli n. 4 sek (ja voittoero oli 2,4 sek).
Ei kun tiekirjassa - ja tallien kesken tehdyssä sopimuksessa - se oli sallittu ja jossain myöhemmin jaetussa paperissa kielletty (Tuomisen mukaan).
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuota, viittisitkö kertoo mikä muu meni tällä kertaa väärin liian aikasen at:lle menon lisäks?
Oma virhe. Siitä pitääkin rankaista.

Oikaisu liikenneympyrässä taas antoi etua sen verran että voitto tuli. Se oli muilta pois, eikä muuksi näköjään muutu.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Oma virhe. Siitä pitääkin rankaista.

Oikaisu liikenneympyrässä taas antoi etua sen verran että voitto tuli. Se oli muilta pois, eikä muuksi näköjään muutu.
Oikaisu tai ei mutta mitään sääntöä siinä kohti ei rikottu joten rangaistavaa tekoa ei ole tapahtunut. Se on Fordistien ongelma jos tiedonkulku ei pelaa tallin sisällä eikä muisteta mitä on sovittu
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Jos toinen ei pysty minuutin tasoituksen turvin ajamaan voittoon ja toinen rikkoo autonsa johokin hevosen kokoiseen kiveen niin turha tässä on sitikkaa syytellä.

Isomman haloon olisi odottanut nousevan tuosta Ogierin podiumille ajosta ilman takasiipeä joka taas on selvästi sääntöjen vastaista, mutta eihän tuomaristo siitäkään mitään antanut.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Oikaisu tai ei mutta mitään sääntöä siinä kohti ei rikottu joten rangaistavaa tekoa ei ole tapahtunut. Se on Fordistien ongelma jos tiedonkulku ei pelaa tallin sisällä eikä muisteta mitä on sovittu
Sovitaan vaikka niin, ettei sääntöjä tarvita lain vaan julistetaan Citroen ja Loeb aina voittajaksi.
 

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
Sovitaan vaikka niin, ettei sääntöjä tarvita lain vaan julistetaan Citroen ja Loeb aina voittajaksi.
Mitä sääntöä rikottiin? Ympyrän sai kiertää oikealta tai vasemmalta tiekirjan sekä ennen kisaa pidetyn tiimipäälliköiden kokouksen päätösten mukaisesti. Järjestäjä teki virheen vetäessään lippusiimat ympyrään, siinä on tapauksen ainoa mahdollinen sääntörikkomus.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Mitä sääntöä rikottiin? Ympyrän sai kiertää oikealta tai vasemmalta tiekirjan sekä ennen kisaa pidetyn tiimipäälliköiden kokouksen päätösten mukaisesti. Järjestäjä teki virheen vetäessään lippusiimat ympyrään, siinä on tapauksen ainoa mahdollinen sääntörikkomus.
Näin ainakin tämänhetkisen tiedon valossa
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mitä sääntöä rikottiin? Ympyrän sai kiertää oikealta tai vasemmalta tiekirjan sekä ennen kisaa pidetyn tiimipäälliköiden kokouksen päätösten mukaisesti. Järjestäjä teki virheen vetäessään lippusiimat ympyrään, siinä on tapauksen ainoa mahdollinen sääntörikkomus.
Ei kait siinä mitään "sääntöjä" rikottukaan, kunhan järjestettiin asiat parhaiten päin ranskalaisille. Niinkuin aina on ollut tapana.

Alkaa mennä maku koko rallin MM-sarjasta taas vaihteeksi...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Ei kait siinä mitään "sääntöjä" rikottukaan, kunhan järjestettiin asiat parhaiten päin ranskalaisille. Niinkuin aina on ollut tapana.

Alkaa mennä maku koko rallin MM-sarjasta taas vaihteeksi...
Lopputuloksesta (2,4 sek) huolimatta vaikea suoraan uskoa tieten tahtoen etukäteen pelatuksi ranskalaisille 4 sekunnin etu :dunno:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Lopputuloksesta (2,4 sek) huolimatta vaikea suoraan uskoa tieten tahtoen etukäteen pelatuksi ranskalaisille 4 sekunnin etu :dunno:
Jännä juttu kuitenkin, että vain citroenit ymmärsivät oikaista vaikka tiekirja muuta sanoikin. Huijaaminenhan on tosin ranskalaisilla verissä joten eipä tuo mitään uutta ollut kenellekään. Kaikki konstit käyttöön voiton varmistamiseksi.

Olisi ollut kiinnostavaa nähdä, että mitä Kimi olisi tehnyt vastaavassa paikassa. Ajaa kuitenkin citroenin kalustolla Solbergin tapaan.
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
Jännä juttu kuitenkin, että vain citroenit ymmärsivät oikaista vaikka tiekirja muuta sanoikin. Huijaaminenhan on tosin ranskalaisilla verissä joten eipä tuo mitään uutta ollut kenellekään. Kaikki konstit käyttöön voiton varmistamiseksi.
Kukaan ei huijannut. Onko noin vaikea ymmärtää tuo. Miten huijaaminen liittyy ranskalaisuuteen?

Fukushiman ydinonnettomuudessa sekä Tepco että Japanin hallitus peitteli koko ajan turman vakavuutta. Toyota ja Mitsubishi ovat jääneet kiinni kun ovat peitelleet vakavia vikoja autoissaan. Toyota suljettiin rallin mm-sarjasta kun celicassa oli vauhdin mukaan suureneva turbon kuristin. mm. Kankkunen jäi työttömäksi silloin. Em. luettelon perusteella sanoisin, että huijaaminen on japanilaisilla verissä.

Olisi ollut kiinnostavaa nähdä, että mitä Kimi olisi tehnyt vastaavassa paikassa. Ajaa kuitenkin citroenin kalustolla Solbergin tapaan.
Olisi nyt sitten ollut ajelemassa siellä Citroenilla eikä jollain perky jerky tojolaatikolla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kukaan ei huijannut. Onko noin vaikea ymmärtää tuo. Miten huijaaminen liittyy ranskalaisuuteen?

Fukushiman ydinonnettomuudessa sekä Tepco että Japanin hallitus peitteli koko ajan turman vakavuutta. Toyota ja Mitsubishi ovat jääneet kiinni kun ovat peitelleet vakavia vikoja autoissaan. Toyota suljettiin rallin mm-sarjasta kun celicassa oli vauhdin mukaan suureneva turbon kuristin. mm. Kankkunen jäi työttömäksi silloin. Em. luettelon perusteella sanoisin, että huijaaminen on japanilaisilla verissä.
Miten ydinvoimalaonnettomuus ja siviiliautojen viat liittyvät ralliin?

Ranskalaiset ovat rallin puolella syyllistyneet tulosten järjestelyyn aivan liian usein koko rallin historian ajan. Tekniikkavilpistä heitä ei ole vaan kovin usein saatu tilille (mm. venttiilivilppi montessa takavuosina).

Onneksi sentään F1:ssä ranskalaisten vaikutusvalta on jo pienentynyt olemattomiin Balestren ajoista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei ainakaan se Tuomisen esittelemä versio.
Tuominen:
"Mutta mikä sitten on se lisämääräys, joka jaettiin kilpailijoille ennen nuotitusta? Siis juuri se, jossa on nämä kaksi viivaa lyhyemmän reitin kohdalla. Sillä korvattiin tiekirjan alkuperäinen sivu, jossa niitä viivoja ei ollut. Eiköhän tämäkin aikanaan tässä selviä."
MTV3

Tiekirjassa oikaisukieltoa ei siis ollut, jossain myöhemmin jaetussa paperissa oli.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tuominen:
"Mutta mikä sitten on se lisämääräys, joka jaettiin kilpailijoille ennen nuotitusta? Siis juuri se, jossa on nämä kaksi viivaa lyhyemmän reitin kohdalla. Sillä korvattiin tiekirjan alkuperäinen sivu, jossa niitä viivoja ei ollut. Eiköhän tämäkin aikanaan tässä selviä."
MTV3

Tiekirjassa oikaisukieltoa ei siis ollut, jossain myöhemmin jaetussa paperissa oli.
Niin, alkuperäisessä ei ollut. Eihän se mikään epämääräinen paperi ollut, vaan korjattu versio tiekirjasta. Uusi versio korvaa alkuperäisen. Vain uusi on voimassa. Jos tommoset ohjeet on annettu nuotitukseen, niin sitten kans nuotitetaan sen mukaan eikä aleta sooloilla. Vai hä?
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
Miten ydinvoimalaonnettomuus ja siviiliautojen viat liittyvät ralliin?
Liittyy esimerkkinä kansakuntaan yleisesti liitettyyn vilpillisyyteen. Siitähän sinä vaahtosit. Eli jos jokin kansanluonne on vilpillinen, niin Ranska ei ainakaan ole siinä kärjessä.

Onneksi sentään F1:ssä ranskalaisten vaikutusvalta on jo pienentynyt olemattomiin Balestren ajoista.
Peugeot 205:t hylättiin FIAn taholta ainakin yhdessä mm-rallissa kun pohjassa oli muka aerodynaamisia osia. Balestre oli asialla ja Peugeot on ranskalainen autonvalmistaja. Vatasen Peugeot 405 hylättiin Paris-Dakar rallissa koska auto oli varastettu kesken kisan ja se oli kadoksissa useita tunteja (vaikka ajoikin sitten löydyttyään voittoon). Balestre oli edelleen asialla ja Peugeot oli edelleen ranskalainen autonvalmistaja. Grönholmin voitot kaksi kertaa 206:lla ja kerran 307:lla hylättiin Fian taholta.

Ranskalaisilla on pitkät autourheiluperinteet. Autourheilu keksittiin Ranskassa ja ensimmäisen autokilpailun voitti Peugeot 3hp, Totalin bensiinillä & öljyillä ja ensimmäisillä Michelinin ilmakumirenkailla. Mm. tästä syystä FIA:n päämaja on Pariisissa.

Tällä hetkellä ranskalaiset johtavat kaikkia kolmea automoottoriurheilulajia johin ovat vähintään moottorinvalmistajana osallistuneet: Lemans series Peugeot 908 HDI, rallin mm-sarja Citroen DS3 ja F1 Redbull Renault.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin, alkuperäisessä ei ollut. Eihän se mikään epämääräinen paperi ollut, vaan korjattu versio tiekirjasta. Uusi versio korvaa alkuperäisen. Vain uusi on voimassa. Jos tommoset ohjeet on annettu nuotitukseen, niin sitten kans nuotitetaan sen mukaan eikä aleta sooloilla. Vai hä?
No, lienee makuasia onko myöhemmin jaettu paperi osa tiekirjaa vai ei. Mutta ilmeisesti FIA:n mielestä sen ei kuulunut korvata sitä alkuperäistä sivua, koska heidän toimestaan käytiin lippusiimat vetämässä reitiltä pois ja kohdan sai oikaista (kuten etukäteenkin oli sovittu). Sillä lisäsivulla ei siis ollut "lainvoimaa".
 
Ylös