WRC kausi 2017

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Ogier tai Latvala Toyotalle. Koska kulttuurishokki vie toisen muualle, niin tervetuloa Jari-Matti Puuppolan Kuningaskuntaan.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ogier tai Latvala Toyotalle. Koska kulttuurishokki vie toisen muualle, niin tervetuloa Jari-Matti Puuppolan Kuningaskuntaan.
Näin se varmasti menee. Mietin ihan samaa, että Ogier ei varmaan koe oloaan kovin mukavaksi suomalaistiimissä. Paljon suomalaista henkilökuntaa, suomalaisia faneja jotka ei Ogieria mihinkään jalustalle nosta kenenkään yläpuolelle. Testeissäkin hotkaistaisiin ruokatauolla vaan jotain reissumies-leipää ja grillimakkaraa Turun sinapilla. Ei puhettakaan mistään ranskalaisten kulinaristisista ruoka-annoksista jälkiruokineen.:p Vaatimattomat ja pihit suomalaiset saattaisi korvata mukavan Motorhome-rekankin jollain vanhalla Hiacella, missä istutaan vaan tavaratilassa retkijakkaran päällä räpläämässä älypuhelimelta rallivideoita. Eikä kukaan puhu edes ranskaa. Vittuilee vaan suomeksi jostain patongeista, viinistä ja baskereista. No,onhan Ogierilla toki suomalainen manageri. Mutta kyllä se taitaa olla silti Latvala, joka Toyotalle menee.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Uusimmassa huhussa Ogierin 1-vuotinen sopimus M-sportille julkaistaan maanantaina.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Näin se varmasti menee. Mietin ihan samaa, että Ogier ei varmaan koe oloaan kovin mukavaksi suomalaistiimissä. Paljon suomalaista henkilökuntaa, suomalaisia faneja jotka ei Ogieria mihinkään jalustalle nosta kenenkään yläpuolelle. Testeissäkin hotkaistaisiin ruokatauolla vaan jotain reissumies-leipää ja grillimakkaraa Turun sinapilla. Ei puhettakaan mistään ranskalaisten kulinaristisista ruoka-annoksista jälkiruokineen.:p Vaatimattomat ja pihit suomalaiset saattaisi korvata mukavan Motorhome-rekankin jollain vanhalla Hiacella, missä istutaan vaan tavaratilassa retkijakkaran päällä räpläämässä älypuhelimelta rallivideoita. Eikä kukaan puhu edes ranskaa. Vittuilee vaan suomeksi jostain patongeista, viinistä ja baskereista. No,onhan Ogierilla toki suomalainen manageri. Mutta kyllä se taitaa olla silti Latvala, joka Toyotalle menee.
Hieno teksti rallimaailmojen eroavaisuuksista, suomalaisen ja ranskalaisen.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Olisko että testilenkillä ei vedetä ihan kauheen kovalla vauhdilla, voidaan keskittyä enemmän siihen mitä auto tekee ja mitä sille pitäisi tehdä.
Joo, jos testataan ihan perusasioita, eli että kaikki osa-alueet autossa ylipäätään toimii. Kilpa-autoa nimenomaan pitää vetää limiitillä (siis lähes 100% vauhtia), jotta näkee miten se käyttäytyy. Esim alusta monesti tuntuu todella jäykältä, kun vedetään 90%. Mutta täysvauhdissa se voi jopa osoittautua liian löysäksi.
On helpompaa vähän löysemmässä vauhdissa lukea auton käytöstä kuin ihan täydessä kisanopeudessa. Ja samalla varmempaa, ei tarvi pajottaa niin paljoa kun ei vedetä viimesiä jenkoja pihalle testatessa.
E allekirjoita, kun testaamassa on ammattilainen, sellainen pystyy vetämään 99% vauhdilla (joka riittää) niin, että auto pysyy koko ajan tiellä.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Jos Ogier menee fordille niin sehän on tosi mielenkiintoinen juttu. Melkeen parasta mitä voisi tapahtua,Volkkarilla olisi dominoinut sarjaa ehkä.Nyt voi olla että dominoi Fordilla ja onhan se jo pieni muutos.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3615
Sijainti
JKL
Joo, jos testataan ihan perusasioita, eli että kaikki osa-alueet autossa ylipäätään toimii. Kilpa-autoa nimenomaan pitää vetää limiitillä (siis lähes 100% vauhtia), jotta näkee miten se käyttäytyy. Esim alusta monesti tuntuu todella jäykältä, kun vedetään 90%. Mutta täysvauhdissa se voi jopa osoittautua liian löysäksi.


E allekirjoita, kun testaamassa on ammattilainen, sellainen pystyy vetämään 99% vauhdilla (joka riittää) niin, että auto pysyy koko ajan tiellä.
Juu ja ei... Ei siellä pidä ihan limitillä eikä edes lähellä aina ajaa. Tärkeintä on ajaa mutkat suunnilleen samalla tavalla kerrasta toiseen ja osata kertoa inssille erot auton käyttäytymisessä eri vetojen välillä. Siksi joku Auriol tai McRae ei olleet mitään huipputestaajia koska eivät koskaan ajaneet samaa mutkaa kahta kertaa peräkkäin samalla tavalla...

Toki välistä pitää vetää niitä auton kestotestejä kuten mm. Grönholm joka testasi Jämsässä iskareiden yläpäiden kiinnitykset vetämällä jonkin notkon pohjan ihan täysillä. Jos auto kesti sen niin sit se kesti mitä vaan...
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Jos ja todennäköisesti kun Ogier on menossa ensi kaudeksi Fordille, niin ensi kaudesta on tulossa kyllä mielenkiintoisin miesmuistiin. Nostaisin kyllä Citroenin näin ennakolta vahvimmaksi talliksi ensi kaudeksi. Meeke voi olla vahvin mestarikanditaatti ensi kaudeksi, päässyt testaamaan koko kauden ensi kauden autoa, joten varmasti auton käyttäytymisestä on aika paljon tietoa.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Tuossa autosportin uutisessa tiedossa oleva asia, eli Toyota on kiinnostunut VW-kuskeista ja käy neuvotteluja asian tiimoilta.
Mäkisen mukaan Juho Hänninen ajaa kaikki mm-sarjan osakilpailut ja kolmas auto tuodaan mukaan Korsikalla huhtikuussa.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/127041/toyota-interested-in-vw-drivers-for-2017

Autosport myös uutisoi, että Kris Meeke haluaa ja toivottaa Sebastien Ogierin tervetulleeksi tallikaverikseen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/127029/meeke-wants-ogier-as-citroen-teammate
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Jari-Matin ja Tommin molempien kannalta parempi että eivät tiensä kohtaa. JML voisi vielä menetellä jossain hyvässä autossa kakkoskuskina napsimassa ne pari voittoa kaudessa jos auto ja itseluottamus on kohillaan, mutta kehityskuljettajaksi uuteen tiimiin maailman epätasaisin ja epävarmin rallikuski olisi kyllä aivan järjetön valinta. Jos siellä on Puuppolassa yhtään järkeä päässä niin Lappi & Mikkelsen luulisi olevan ihan selkeä kuskikaksikko Hännisen kaveriksi...

Sen sijaan jos Ogierilla löytyisi riittävästi munaa siirtyä Toyotalle nostamaan suomalaista rallitiimiä, niin Ogier-tuotemalliston ilmestyessä Toyotan fanikauppaan minä ostan koko kaupan välittömästi tyhjäksi, menen lähimmälle penkalle ns. täydessä sotisovassa ja rupean harjoittelemaan ranskankielistä rallikannustusta ohiajavien siviili-Yaristen avulla.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Tuossa autosportin uutisessa tiedossa oleva asia, eli Toyota on kiinnostunut VW-kuskeista ja käy neuvotteluja asian tiimoilta.
Mäkisen mukaan Juho Hänninen ajaa kaikki mm-sarjan osakilpailut ja kolmas auto tuodaan mukaan Korsikalla huhtikuussa.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/127041/toyota-interested-in-vw-drivers-for-2017

Autosport myös uutisoi, että Kris Meeke haluaa ja toivottaa Sebastien Ogierin tervetulleeksi tallikaverikseen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/127029/meeke-wants-ogier-as-citroen-teammate
Minä en kyllä ymmärrä sitä, että Meeke haluaa Ogierin tallikaverikseen, koska Meekelle olisi tällä hetkellä tarjolla ykköskuljettajan paikka, mutta Ogierin siirtyessä Citroenille Meeken olisi pakko tyytyä kakkoskuljettajan rooliin eikä hän siinä roolissa saisi mahdollisuutta ajaa maailmanmestaruudesta.
 

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
Vähän pelottaa vaan että tehdastiimien (Hyndai ja Citikka) resurssit vie Fordia vai onko Fordi jo tehdastiimi?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5633
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Colin Clark ja kv-forumit tuota spekuloi.
Niin, siis Colin Clarkhan ampui tuon huhun julkistamisajankohdan osalta alas. Eli Ogier/M-Sport-kombinaatio on hänen mukaansa mahdollinen, mutta juuri tämän huhun alkuperä (joku höpöhöpö-nettisivu?) on syytä kyseenalaistaa, eikä ennen Austraaliaa missään tapauksessa kuitenkaan julkisteta mitään.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Minä en kyllä ymmärrä sitä, että Meeke haluaa Ogierin tallikaverikseen, koska Meekelle olisi tällä hetkellä tarjolla ykköskuljettajan paikka, mutta Ogierin siirtyessä Citroenille Meeken olisi pakko tyytyä kakkoskuljettajan rooliin eikä hän siinä roolissa saisi mahdollisuutta ajaa maailmanmestaruudesta.
Volkswagen-uutisen jälkeen Lefebvre oli möläyttänyt jonkin ranskalaislehden haastattelussa Meeken olevan hermostunut pelkästä ajatuksesta Ogierin tallikaverina. En tiedä onko Meeke oikeasti noin sanonut Lefebvrelle, mutta ehkä näillä kommenteilla halutaan joka tapauksessa antaa kuva ettei Ogierin mahdollinen saapuminen vaikuttaisi mitenkään. Meeke joka tapauksessa tietää varmasti, että jos Ogier jostain syystä Citroenille lopulta päätyisi, niin hänellä ei ole varaa alkaa kiukuttelemaan kuljettajaa vastaan, jolla on enemmän maailmanmestaruuksia kuin Krisillä osakilpailuvoittoja.
 
Ylös