WRC kausi 2017

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ogin meno Sitruunalle ei ole vielä lainkaan varmaa. Ei nauti edes kotikentällään sellaista Messiaan asemaa kuin Löppönen. Päin vastoin, mm. Lefebvre sanoi aivan suoraan että Ogi on egoistinen itkupilli. Alkuvuodesta Lefebvre jakaa tallin 2. auton Breenin kanssa - luultavasti s.e. toinen ajaa Montessa ja toinen Ruotsissa. Portugalissa pitäisi jo olla kolmaskin auto viivalla. Kassi-Alma tulee sitten vuorottelemaan Lefebvren (oletettavasti) kanssa kolmos-autossa kunnes ehkä loppukesästä saavat neljännekin auton tulille. Tai sitten Almalle annetaan alkuvuodesta alle 2016 mallin DS3.

M-Sport/DMACK tavoitteena on saada kuusi hoppaa tulille, mutta mitenkään varma nakki se ei ole. Puolet paikoista täytetään ns. asiakaskuljettajilla, jotka hoitavat itse itselleen ajamisen mahdollistavat sponsorit. Eikös Camillin ja Sunisen Toyotalta saadut rahat ole nyt käytetty ja ensi kaudelle pitää itse hankkia itselleen sponsorit?
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Ajotapa on voinut muuttua kaluston muuttumisen myötä, mutta muuten perusasiat pätenevät edelleen.

Sitäpaitsi nykyään ajetaan sorallakin jo hieman asvalttityyliin keula edellä, siellä muutos lienee suurempi.
Hain lähinnä sitä että jos Tommin poppoo saa säädettyä Yariksen asvaltille sellaiseksi että se tuntuu heidän mielestään menevän loistavan hienosti, mutta todellisuudessa ominaisuudet on samaa tasoa kuin vaikkapa tämän vuotisessa Hyundaissa(mikä ei ole huono ollenkaan mutta ei vaan riitä ensi vuonna). Tuo testivideo ei todellakaan herättänyt luottamusta vaan lähinnä vahvisti käsityksiäni. :dunno: Ei ole kokemusta niin isolla pidolla ajamisesta mitä tämänkin vuotiset tehdaspelit tarjoaa, tämä pätee myös sorallakin.

Yarista testanneilla kuljettajilla on varsin rajoittunut/vähäinen/olematon tuntuma siitä millaiselta kuuluu tuntua edes tämän hetken huipputason WRC:n(erityisesti asvaltilla) ja ensi vuoden säännöillä pitäisi vielä kyhätä auto joka nokittaa tämän vuotiset(muutenkin kuin isomman kuristemen tuoman lisätehon osalta) Hännisenkin edelliset wrc ajelut olleet vanhan mallin Hyundailla(uusi malli ollut selvästi parempi) ja Fiestalla(ja silläkin tyyliin täysin ilman testiä kisaan vuoden takaisilla säädöillä). Tommin itsensä vakavemmat ajelut onkin sitten jo useamman WRC-auto sukupolven takaa... edit: Toivottavasti Tommi on nyt ollut jo Grönholmiin yhteydessä ja hommaa hänet kertomaan missä mennään suhteessa Poloon, se olisi todella tärkeä juttu nyt.

Nämä asetelmat mielessäni niin sanon että Tojota tiimi pystyy yllättämään minut ensi vuonna ainoastaan positiivisessa mielessä, ja mainitsen vielä tässäkin erikseen että toivon olevani väärässä. Realiteetit vaan saa minut skeptiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

corolla gt

Member
Liittynyt
19.6.2013
Viestit
10
Näyttää siltä että Tommi ei parasta kuskia saa. No tulee tuosta Latvalastakin oma päänsärky Tommille.
Mihinkähän Ogier mahtaa mennä ?



------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tommi Mäkisen kova päätös: ”Jari-Matti Latvala vai Esapekka Lappi?”

Toyota nimitti jo kokeneen Juho Hännisen kuljettajakseen kaudelle 2017. Toista kuljettajaa ei vielä julkistettu, mutta paikkaa on pidetty käytännössä varmana 25-vuotiaalle Esapekka Lapille...

...Tallipäällikkö Tommi Mäkinen on kovan paikan edessä. Hän on kertonut ottavansa yhteyttä sekä Latvalaan että Ogieriin. Ogier ei Toyotalle päädy, mutta Latvala olisi kiistatta luonteva valinta...


http://www.suomif1.com/2016/11/tommi-makisen-kova-paatos-jari-matti-latvala-vai-esapekka-lappi/

pahin virhe mäkiseltä ottaa latvala lapin sijasta.tietty jos romua haluaa niin mikäs siinä.eikä kyllä tulevaisuuteen tähtää tuolla valinnalla.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Ei kyllä haittaisi jos suomikuskit omaisivat enemmänkin vaikkapa ratakokemusta. Muidenkin maiden
kuskit ehtivät sitä tehdä, jotkut paljonkin, eli viitseliäisyydestä kiinni.

Tosin eipä meikäkuskeissa ole pitkään aikaan ollut tyyppiä esim Loebin tapaan joka silkasta
sisäisestä moottoriurheilun palosta haluaa ajaa/kisata kaikkea mahdollista.
Täh?
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Hain lähinnä sitä että jos Tommin poppoo saa säädettyä Yariksen asvaltille sellaiseksi että se tuntuu heidän mielestään menevän loistavan hienosti, mutta todellisuudessa ominaisuudet on samaa tasoa kuin vaikkapa tämän vuotisessa Hyundaissa(mikä ei ole huono ollenkaan mutta ei vaan riitä ensi vuonna). Tuo testivideo ei todellakaan herättänyt luottamusta vaan lähinnä vahvisti käsityksiäni. :dunno: Ei ole kokemusta niin isolla pidolla ajamisesta mitä tämänkin vuotiset tehdaspelit tarjoaa, tämä pätee myös sorallakin.

Yarista testanneilla kuljettajilla on varsin rajoittunut/vähäinen/olematon tuntuma siitä millaiselta kuuluu tuntua edes tämän hetken huipputason WRC:n(erityisesti asvaltilla) ja ensi vuoden säännöillä pitäisi vielä kyhätä auto joka nokittaa tämän vuotiset(muutenkin kuin isomman kuristemen tuoman lisätehon osalta) Hännisenkin edelliset wrc ajelut olleet vanhan mallin Hyundailla(uusi malli ollut selvästi parempi) ja Fiestalla(ja silläkin tyyliin täysin ilman testiä kisaan vuoden takaisilla säädöillä). Tommin itsensä vakavemmat ajelut onkin sitten jo useamman WRC-auto sukupolven takaa... edit: Toivottavasti Tommi on nyt ollut jo Grönholmiin yhteydessä ja hommaa hänet kertomaan missä mennään suhteessa Poloon, se olisi todella tärkeä juttu nyt.

Nämä asetelmat mielessäni niin sanon että Tojota tiimi pystyy yllättämään minut ensi vuonna ainoastaan positiivisessa mielessä, ja mainitsen vielä tässäkin erikseen että toivon olevani väärässä. Realiteetit vaan saa minut skeptiseksi.
Meinaatteko ihan oikeasti, että siellä on hommissa nippu b-junnuja, jotka ovat lähdössä elämänsä ensimmäiseen ralliin ja auton suunnitelleet sekä rakentaneet heput ovat perusrytäreitä amispohjalta?

http://www.tommimakinen.net/jobs.htm

Tuonne kannattaa laittaa papereita vetämään, jos tuntuu että jonkun olisi hyvä käydä kertomassa, miten hommat pitäisi tehdä. :thumbup:
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Hain lähinnä sitä että jos Tommin poppoo saa säädettyä Yariksen asvaltille sellaiseksi että se tuntuu heidän mielestään menevän loistavan hienosti, mutta todellisuudessa ominaisuudet on samaa tasoa kuin vaikkapa tämän vuotisessa Hyundaissa(mikä ei ole huono ollenkaan mutta ei vaan riitä ensi vuonna). Tuo testivideo ei todellakaan herättänyt luottamusta vaan lähinnä vahvisti käsityksiäni. :dunno: Ei ole kokemusta niin isolla pidolla ajamisesta mitä tämänkin vuotiset tehdaspelit tarjoaa, tämä pätee myös sorallakin.

Yarista testanneilla kuljettajilla on varsin rajoittunut/vähäinen/olematon tuntuma siitä millaiselta kuuluu tuntua edes tämän hetken huipputason WRC:n(erityisesti asvaltilla) ja ensi vuoden säännöillä pitäisi vielä kyhätä auto joka nokittaa tämän vuotiset(muutenkin kuin isomman kuristemen tuoman lisätehon osalta) Hännisenkin edelliset wrc ajelut olleet vanhan mallin Hyundailla(uusi malli ollut selvästi parempi) ja Fiestalla(ja silläkin tyyliin täysin ilman testiä kisaan vuoden takaisilla säädöillä). Tommin itsensä vakavemmat ajelut onkin sitten jo useamman WRC-auto sukupolven takaa... edit: Toivottavasti Tommi on nyt ollut jo Grönholmiin yhteydessä ja hommaa hänet kertomaan missä mennään suhteessa Poloon, se olisi todella tärkeä juttu nyt.

Nämä asetelmat mielessäni niin sanon että Tojota tiimi pystyy yllättämään minut ensi vuonna ainoastaan positiivisessa mielessä, ja mainitsen vielä tässäkin erikseen että toivon olevani väärässä. Realiteetit vaan saa minut skeptiseksi.
Tuossa videolla aliohjaa selkeästi tuo Yaris WRC, osittain varmasti siksikin kun Tommi nostelee ja varoo, eikä aja niinkuin nykypäivän wrc:llä pitäisi. Tiedä sitten mitä osa-aluetta tuossa testasivat.. Mäkinen oli omana aikanaan 90-luvun lopulla parhaimpia asfalttikuskeja, hänelle kuitenkin nuo tuon aikaiset Mitsut kehitti alustaltaan pitkälti Lasse Lampi. Mitsubishi Lancerhan ei ollut ns. WRC-luokiteltu auto kuin vasta 2001, tuohon asti Tommin valtakaudella auto oli pitkän aikaa evo-versio, jota vaan päivitettiin.

Tuon vuosituhannen vaihteen ajan autoista on alusta, lukot ym. kehittyneet paljon. Kyllähän Mäkisellä varmasti on paljon kokemusta mm. nykyaikaisten N-ryhmän Subarujen säätämisestä ja toki oman aktiiviuransa aikakaudelta myös, ei perusasiat mihinkään ole muuttuneet. Hänellä kuitenkin varmasti olisi paljon muutakin tekemistä tallin asioiden hoitamisessa tulevaan kauteen liittyen kuin pumppailla itse "serpoissa" asfalttitestejä. Toki sinänsä hyvä, että tallipäälliköllä on oma näkemyksensä tiiminsä autoista, mutta olisihan noita kuljettajia testaamaan.

Sarrazinhan taisi alunperin ajaa TMG:n aikana noita Yariksen asfalttitestejä ja Lindholm ajoi soratestit. Nyt Gazoo-Racingin aikana Hänninen on käsittääkseni vastannut pitkälti soratesteistä, ihan todellista asfalttispesialistia, jolla olisi ihan viimeisintä tuntumaa ei ole nyt Mäkisen ollessa puikoissa ollut. Hirvosenhan piti olla testikuskin roolissa myös, mutta onko hän ajanut niitä? Tuota Grönholmin tietämystä & tuntemusta Polo R:stä kannattaisi ehdottomasti hyödyntää ja hyvin Bosse voisi käydä kokeilemassa Yarista päivän tai pari soralla & asfaltilla ja antaa oman mielipiteensä niin olisi jotain tuntumaa / vertailukohtaa sarjassa mestaruuksia ottaneen tallin kalustoon.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Muuten vaan on voittanut parisen kisaa kestopäällysteellä:
Katalonia 1997
San Remo 1998 ja 1999
Monte 1999-2002

Huomattavasti enemmänkin olisi voittoja ilman lehmiä ja muita suistumisia. Vauhtia kyllä piisasi.
Katsos perkuletta. Miten minulle on jäänyt sellainen kuva että Tommi ei ikinä päässyt asfaltilla mihinkään. Niin se muisti heittää.

No, joka tapauksessa tuolle projektille voisi tehdä hyvää jos testiä saisi ajamaan jonkun sellaisen asfalttispesialistin jolla olisi kokemusta ihan tämän päivän WRC-autoista asfaltilla.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
pahin virhe mäkiseltä ottaa latvala lapin sijasta.tietty jos romua haluaa niin mikäs siinä.eikä kyllä tulevaisuuteen tähtää tuolla valinnalla.
Mutta vastapainoksi Latvala on kyllä parhaimmillaan pirun nopea, ihan sarjan kärkipäätä. Ja Latvalan puolesta puhuu se että löytyy paljon kokemusta, ja ennen kaikkea löytyy kokemusta sarjan ylivoimaisesti parhaasta autosta. Eli kun auton kehitystyötä ajattelee niin Latvalasta saattaisi olla siinä enemmän hyötyä tallille. Lapissa taas on todennäköisesti tulevaisuus, mutta kun ei ole kokemusta WRC:stä niin hän on kuitenkin pieni kysymysmerkki vielä. Vaikea valinta tulee olemaan, ja pitää vaan toivoa että paikka löytyisi molemmille. Vaikka Latvalan suhteen on usko jo mennytkin (mestaruuden suhteen) niin kyllä minä silti hänellekin toivon jatkoa MM-sarjasta, koska on tosiaan kyllä nopeudeltaan ihan kärkimiehiä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Miksi ihmeessä Latvala pitäis palkata Toyotalle juuri nyt, tai ollenkaan?
JPL:llähän ei auto juuri koskaan ole sopiva (ja Tojo ei varmaan ainakaan alkukaudesta ole) ja ajot tökkii siitä syytä. Sitten vetää pari kertaa pusikkoon ja kohta loppuu osat. Eli ainakin alkukausi menisi harjoitteluksi turhakin perusteellisesti. Minusta Latvalan näytöt on annettu. Nyt joku muu tilalle. Ei mielellään Suonmalaista, niin ei olla liikaa mukavuusalueella.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Miksi ihmeessä Latvala pitäis palkata Toyotalle juuri nyt, tai ollenkaan?
JPL:llähän ei auto juuri koskaan ole sopiva (ja Tojo ei varmaan ainakaan alkukaudesta ole) ja ajot tökkii siitä syytä. Sitten vetää pari kertaa pusikkoon ja kohta loppuu osat. Eli ainakin alkukausi menisi harjoitteluksi turhakin perusteellisesti. Minusta Latvalan näytöt on annettu. Nyt joku muu tilalle. Ei mielellään Suonmalaista, niin ei olla liikaa mukavuusalueella.
Vain typerys tallipäällikkönä olisi ottamatta talliinsa vielä suhteellisen nuorta 31v. kuljettajaa, jolla kuitenkin kokemusta MM-ralleista jo 14 kauden ajalta, 168 mm-starttia, 464 ek-pohja-aikaa, 1308 mm-pistettä, 57 podium sijoitusta, joista 16 voittoa, 5 kertaa kolmen parhaan joukossa mm-pisteissä (3 hopeaa & 2 pronssia). Vuosien kokemus testaamisesta ja wrc -auton kehittämisestä sarjan huipputalleissa Kun verrataan menestyksellisestikin Ogier poislukien kehen tahansa muuhun kuljettajaan, joita olisi kenties tarjolla (Mikkelsen, Östberg, Tänak & puhumattakaan wrc2-luokan jannuista Evans, Lappi, Suninen, Tidemand, niin ei tarvitse kauaa miettiä.

Tommihan on ilmoittanut julkisuudessa olevansa kiinnostunut VW-kuskeista Ogierista ja Latvalasta ja kuka ei olisi. Ogierin kohdalla epäilen vahvasti, että kiinnnostaako häntä lähteä kehittämään autoa Toyotan uudessa projektissa, jolla ei vältämättä heti alkuun ole mahdollisuutta menestyä kun tarjolla on hallitsevalle maailmanmestarille varmasti töitä mualtakin, esim. ranskalaistalli Citikalla alle melko valmis paketti? Isolla rahalla hänet kenties saisi houkuteltua, mutta paljonko Mr. Toyoda on valmis maksamaan lajin moninkertaiselle maailmanmestarille.

Jäljelle jäävät oikeastaan realistisesti Latvala & Lappi - kokemus ja nuoruuden lahjakkuus & into, minä kiinnittäisin heidät molemmat. Esapekalle pikimmiten kolmas auto käyttöön tai ajakoot vuorotellen kisoja alkukaudesta Hännisen kanssa. Toki japanilaisilla on tässä lopullinen sanansa ja päätösvalta kun heidän pelimerkeillään pelataan ja onhan heidän haaveissaan varmasti ennenpitkää saada mukaan japanilainenkin kuljettaja ja Mäkinen onkin näitä kahta samuraita ajattanut tiiviisti, mutta ei heistä vielä hyvällä tahdollakaan ole mm-sarjaa kiertämään täysverisen wrc-auton puikkoihin. Sitten kun Toyota saa tulille R5-auton, niin sinne heidät kenties voisi laittaa alkuun opettelemaan noita mm-kisoja. Olisiko sitten kolme suomalais-kuljettajaa Toyotalla jo liian räikeää kotiinpäin vetämistä? Mielestäni Latvala-Hänninen-Lappi olisivat iskukykyinen tiimi Mäkinen tallipomonaan.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Nyt on jo neljä kuskia testannut Fiestaa. Tänak, Camilli, Evans ja viimeisenä Östberg. Yleensä ne jotka ovat testanneet ensi vuoden autoja, ovat myös ensi vuoden kuskeja. Muistaakseni luin jostain (tai näin unta) Wilsonin sanoneen että pyrkimyksenä on saada 6 autoa viivalle kesään mennessä. Jos näin on, kaksi kuskia puuttuu vielä.

Tänak:
https://www.youtube.com/watch?v=ngH2Ums1yKU
https://www.youtube.com/watch?v=Lw75ir0lf9w
https://www.youtube.com/watch?v=Bf8oEOIYUYc
https://www.youtube.com/watch?v=L5TONj_4jqY
https://www.youtube.com/watch?v=HB3-RGXPAoY

Camilli:
https://www.youtube.com/watch?v=JsXNKz-Vv7M

Evans:
https://www.youtube.com/watch?v=IVtG62FoF-s
https://www.youtube.com/watch?v=P30GJrMDrfo
https://www.youtube.com/watch?v=J4skmQSzKXg
https://www.youtube.com/watch?v=duqzPCXsYo0

Östberg:
https://twitter.com/Traxx_WiF/media
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Meinaatteko ihan oikeasti, että siellä on hommissa nippu b-junnuja, jotka ovat lähdössä elämänsä ensimmäiseen ralliin ja auton suunnitelleet sekä rakentaneet heput ovat perusrytäreitä amispohjalta?

http://www.tommimakinen.net/jobs.htm

Tuonne kannattaa laittaa papereita vetämään, jos tuntuu että jonkun olisi hyvä käydä kertomassa, miten hommat pitäisi tehdä. :thumbup:
No en meinaa ja tiedän ettei näin ole. Kärjistetysti kirjoitin että pointtini olisi helposti nähtävissä. Varmasti on ihan hommansa osaavaa sakkia. Mutta siltikin nuo mainitsemani asiat mielessä pitäen, epäilen että Tojolla ei ainakaan ensi kaudella jos seuraavallakaan mitään huimia urotekoja tehdä... Olisi mukavaa olla väärässä.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Tuossa videolla aliohjaa selkeästi tuo Yaris WRC, osittain varmasti siksikin kun Tommi nostelee ja varoo, eikä aja niinkuin nykypäivän wrc:llä pitäisi. Tiedä sitten mitä osa-aluetta tuossa testasivat.. Mäkinen oli omana aikanaan 90-luvun lopulla parhaimpia asfalttikuskeja, hänelle kuitenkin nuo tuon aikaiset Mitsut kehitti alustaltaan pitkälti Lasse Lampi. Mitsubishi Lancerhan ei ollut ns. WRC-luokiteltu auto kuin vasta 2001, tuohon asti Tommin valtakaudella auto oli pitkän aikaa evo-versio, jota vaan päivitettiin.

Tuon vuosituhannen vaihteen ajan autoista on alusta, lukot ym. kehittyneet paljon. Kyllähän Mäkisellä varmasti on paljon kokemusta mm. nykyaikaisten N-ryhmän Subarujen säätämisestä ja toki oman aktiiviuransa aikakaudelta myös, ei perusasiat mihinkään ole muuttuneet. Hänellä kuitenkin varmasti olisi paljon muutakin tekemistä tallin asioiden hoitamisessa tulevaan kauteen liittyen kuin pumppailla itse "serpoissa" asfalttitestejä.
Mutta N subarun säätämisestä ei ole hurjasti iloa kun WRC:tä tehdään. Ännäläinen on siviiliauto melko pitkälti, Wrc ei lähelläkään. Erityisesti alustat aivan eri luokkaa, WRC:ssä paljon enemmän säätömahdollisuuksia, täysin erilaiset ja hienommat iskarit jne.

Eihän Tommi nyt tietenkään mikään käsi oo näissä hommissa. Pistää vaan miettimään että milloin hän on viimeksi ajanu tosissaan asvaltilla millään kutakuinkin moderniksi luokiteltavalla ralliautolla?
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Sellainen pointti noista vaisulta näyttävistä Toyotan testivideoista, että monissa kuvissa ajaa Tommi itse, eikä hänen vauhti luonnollisesti ole enää ollenkaan samaa tasoa kuin nuorempien nykykuskien. Ehkä sekin osaltaan selittää, miksi Toyotan meno on vähän vaisunpuoleista. Eikä se Hännisenkään ajotyyli mielestäni miltään kovin rajulta huimistelulta ole koskaan näyttänyt. Taisi ensimmäiset Hyundain testivideot v. 2013 näyttää suurinpiirtein samalta, eikä sekään mikään täyspaska auto ollut kauden alussa. Muistan ainakin jonkun videon, kun Juho testasi seepranväristä Hyundaita Päijälässä 2013 syksyllä ja meno oli siinä todella laiskan näköistä.
Mutta odotellaan mielenkiinnolla kuinka Toyotan kausi lähtee liikkeelle. Jossakin tuoreessa lehtijutussa Tommi myhäili vähän salaperäisesti kun toimittaja kertoi että monet olettavat Yaris WRC:n olevan pahasti jäljessä muista WRC-autoista. Naurahti vain että me olemme täällä tiimissä vähän eri mieltä asiasta. Kertoi myös siihen tyyliin että ovat edellä aikataulua ja hommat alkaa olla nyt hyvällä mallilla. Juho vastaavasti kertoi auton olevan ihan uskomaton. (sitä en tosin tiedä tarkoittiko tuon hyvällä vai pahalla :D) En muista enää mistä tuon luin, olisko ollut ihan maikkarin sivuilta tms.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Olisko että testilenkillä ei vedetä ihan kauheen kovalla vauhdilla, voidaan keskittyä enemmän siihen mitä auto tekee ja mitä sille pitäisi tehdä.
On helpompaa vähän löysemmässä vauhdissa lukea auton käytöstä kuin ihan täydessä kisanopeudessa. Ja samalla varmempaa, ei tarvi pajottaa niin paljoa kun ei vedetä viimesiä jenkoja pihalle testatessa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ogin meno Sitruunalle ei ole vielä lainkaan varmaa. Ei nauti edes kotikentällään sellaista Messiaan asemaa kuin Löppönen. Päin vastoin, mm. Lefebvre sanoi aivan suoraan että Ogi on egoistinen itkupilli. Alkuvuodesta Lefebvre jakaa tallin 2. auton Breenin kanssa - luultavasti s.e. toinen ajaa Montessa ja toinen Ruotsissa. Portugalissa pitäisi jo olla kolmaskin auto viivalla. Kassi-Alma tulee sitten vuorottelemaan Lefebvren (oletettavasti) kanssa kolmos-autossa kunnes ehkä loppukesästä saavat neljännekin auton tulille. Tai sitten Almalle annetaan alkuvuodesta alle 2016 mallin DS3.
Yves Matton antoi kyllä selkeästi ymmärtää että Citikan kuskikolmikko on jo valittu. Mutta saattoihan tuo toki tarkoittaa sitä, että heidän sopimukset on ja pysyy, mutta mikään ei estä Ogierin tuloa vaikka neljännellä autolla porukkaan mukaan. Tai sitten Lefebvre ja Breen jakavat kolmannen auton. Tämä nykyinen tallipaikkaspekulointi on kyllä tämän wrc-kauden jännittävin tapahtuma. Itse kilpailut ovat olleet ihan tylsää seurattavaa tähän näytelmään verrattuna :ahem:
Ogier-Toyota-yhdistelmään en enää usko ollenkaan, siitä ei ole julkisuudessakaan ollut mitään keskustelua. Samoin Red Bull-VW huhu lienee perätön, koska VW ilmoitti jo aikaa sitten tiedotteessaan, että he eivät autojaan myy eteenpäin eikä yksityistalleja tule. Jännä juttu on sekin, että Mikkelsenin suunnitelmista ei ole kuulunut yhtään mitään. Aivan kuin mitään neuvotteluja ei olisi edes käynnissä. Latvalan osoite taitaa olla nyt varmuudella Toyota tai M-Sport. Ogierilla M-Sport tai jokin Citroen-ratkaisu 4 kuskilla. Mikkelsen? Ei mikään tai samat kuin Latvalalla. Jotenkin tuntuu, että kyllä Lapille vielä joku sopimus löytyy Toyotalta tai M-Sport/D-Mackilta, varsinkin jos Ogi menisi Citroenille. Sunisen tilanne taitaa olla aikalailla pelattu. Seuraava kausi Skoda-kuskina voi olla toki ihan hyvä ratkaisu sekin.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Mutta N subarun säätämisestä ei ole hurjasti iloa kun WRC:tä tehdään. Ännäläinen on siviiliauto melko pitkälti, Wrc ei lähelläkään. Erityisesti alustat aivan eri luokkaa, WRC:ssä paljon enemmän säätömahdollisuuksia, täysin erilaiset ja hienommat iskarit jne.

Eihän Tommi nyt tietenkään mikään käsi oo näissä hommissa. Pistää vaan miettimään että milloin hän on viimeksi ajanu tosissaan asvaltilla millään kutakuinkin moderniksi luokiteltavalla ralliautolla?
Juu eri pelihän tuollainen wrc on ihan täysin verrattuna N-ryhmäläiseen, vähäsen kuin lego-auto kasattuna kun tutustuu tarkemmin. Esim. monien osien kiinnitykset toteutettu niin, että mahdollisimmman nopeita vaihtaa, öljypohjat, vaihdeaskit, alustan osat jne.

Ei ole todellakaan Tommi kädetön rallihommissa ja osaa säätää alustaa, sen tiedän. Noissa asfalttitesti-videoissa jokatapauksessa Puuppolan Paroni pumppailee, siitä ei pääse mihinkään. Yariksen alustan säädöt vaikuttaa asfaltille tuossa kovilta kun vertaa esim. sarjasta vetäytyneeseen Polo R:än testivideoihin.

Mutta..kyllä tuossa Yariksessa kuitenkin on potentiaalia, se on selvästi havaittavissa noista Hännisen Juhon ajamista soratesteistä niin Suomessa kuin tuolla Etelä-Euroopassa. En olisi yllättynyt jos esim. Ruotsin lumilla tulisi jonkinlaista tulosta, kunhan tekniikka ei temppuile. Tuossa video-pätkällä Juho käskee Tojotaa Suomessa. https://www.youtube.com/watch?v=gsai39eVPYE
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Jännä juttu on sekin, että Mikkelsenin suunnitelmista ei ole kuulunut yhtään mitään. Aivan kuin mitään neuvotteluja ei olisi edes käynnissä.
Mikkelsenillä ja Lapilla on sama manageri. Voisin kuvitella, että siellä ollaan pikkusen puun ja kuoren välissä että kumman varpaille kustaan.
 
Ylös