WRC kausi 2017

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Onkohan tuo ihan ensimmäisiä testejä mitä Toyotalla ajetaan asfaltilla ?
Meno kun näytää siltä että homma vielä aika hakusessa säätöjen osalta.
Kuskina taitaa olla Tommi itse tai joku muu Suomi kuski. Jolla ei luvalla sanottuna, ei oikein ole homma ihan hanskassa miten tuota nelivetoista auto oikein pitäis ajaa.
Meno ei missään tapauksessa näytä nopeelta vaan se tökkii kokoajan eikä etene.
Jonkun videon olen nähnyt Citikasta asfaltilla ja ei tarvi olla kummoinenkaan ennustaja eukko kun voi sanoa että se auto tulee menemään asfaltilla tosi lujaa.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Citroen ja Hyundai nopeimmat autot, sarjan alussa. Wilson jos saisi Ogierin M -Sportille, se nostaisi Fordin myöhemmin muiden rinnalle. Latvala sittenkin vahvin Toyota -ehdokas eikä sekään auto huono ole.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Uusia sääntömuutoksia luvassa ensi kaudeksi. MM-sarjan johtaja auraa jatkossa enää perjantaisin. Lauantaina sekä sunnuntaina ajetaan käännetyssä järjestyksessä (eli perjantain jälkeen rallissa viimeisenä oleva WRC-auto auraa lauantaina jne.).

Power Stagella jaetaan jatkossa pisteitä viidelle nopeimmalle kuljettajalle. Nopein saa 5 pistettä toinen 4 pistettä kolmas 3 pistettä neljäs 2 pistettä ja viides yhden pisteen.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/126982/controversial-wrc-running-order-rules-changed
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Toivotaan, että Tommi saa Ogierin huokuteltua Toyotalle niin saataisiin ensi vuodesta todella mielenkiintoinen. Tällöin Lappikin voisi onnistua vielä saamaan ajopestin. Latvala Fordilla olisi hänelle henkisesti ja parisuhteenkin kannalta paras (ilman ajopestiä voisi Maisa olla ihmeissään). Kaikista surkein skenaario olisi se, että Ogier menisi turvallisesti Citikalle ja pelkäämpä, että sen jälkeen ei taas tarvitsisi arvailla mestaria. Toyota pestillä Ogier tekisi itsestään todella suuren mestarin, vähän kuin Rossin siirto aikanaan Yamahalle.
 

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
Pystyisikö joku laittamaan tänne päivitetyt kuvat kaikista 2017 vuoden luokituksen wrc-autoista? Oon niin kännissä että minä en pysty.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Kaikista surkein skenaario olisi se, että Ogier menisi turvallisesti Citikalle ja pelkäämpä, että sen jälkeen ei taas tarvitsisi arvailla mestaria.
Mitenköhän Meeke ja Ogier tulisivat toimeen samassa tallissa. Meeke on pitkin vuotta antanut aika haistattelevia kommentteja Ogierin narinoista lähtöjärjestyksestä.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Onko Wilson ainoa joka "tekee" autoja riittävän määrän heti Monteen. Tojota hieroo kolmatta autoa kevääseen asti...... Sitten tais olla jossain juttuja että yksityistiimit ei pääse näihin autoihin käsiksi. Järkeä lähteä tämän vuoden wrc -fiestalla koittamaan 2017 autoja vastaan .
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
KooHoolle kiitti hyvistä linkeistä.
Mitä enemmän noita katsoo niin näyttää siltä että autossa on jotain perustavan laatuista vikaa. Ehkä vaakaajissa tai perän lukon toiminnassa. Autoa vaivaa se että sen kanssa ei näköjään pääse kovin tarkaan mutkaan sisään. Sitten nopeissa sunnanvaihdoissa edellinen käännös "jää päälle" joten ei onnistu nekään. Näiden jälkeen on mutka yhdistelmät jo niin pilalla että auto ei tule edes kaasulla mutkasta kunnolla ulos. Mutta iloinen asia on että suoralla se toimii ihan hyvin. :)

Jotenkin tulee mieleen Siukolan Ekin kirjoitus vaimennus asioista. Joka oli siihen tyyliin että nykyään tuijotetaan liikaa tietokonenäyttöä vaimennuksien säädöissä ja perusasiat on vähän unohtuneet. Sama pätee näköjään ralli auto puolellakin.
http://www.mpmaailma.fi/uutinen/eki-siukola-elektroniset-jousitukset-ovat-saaneet-ihmiset-unohtamaan-jousituksen-toiminnan-p

Asiat korostuu vielä kun Suomi kuskit ei ole koskaan olleet mitään huippuja ajamaan asfaltilla. (Pois lukien Henri Toivonen).
Tommikin nyt vähän yrittää ajaa Ogier maiseen tyyliin mutta auto ei nyt anna siihen mahdollisuuksia.

Joten Tommi kaipaa nyt todella kipeästi Ogieria tuon auton rattiin. Se on eri asia ottaako mestari tuon kokoista haastetta vastaan.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Näyttää siltä että Tommi ei parasta kuskia saa. No tulee tuosta Latvalastakin oma päänsärky Tommille.
Mihinkähän Ogier mahtaa mennä ?



------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tommi Mäkisen kova päätös: ”Jari-Matti Latvala vai Esapekka Lappi?”

Toyota nimitti jo kokeneen Juho Hännisen kuljettajakseen kaudelle 2017. Toista kuljettajaa ei vielä julkistettu, mutta paikkaa on pidetty käytännössä varmana 25-vuotiaalle Esapekka Lapille...

...Tallipäällikkö Tommi Mäkinen on kovan paikan edessä. Hän on kertonut ottavansa yhteyttä sekä Latvalaan että Ogieriin. Ogier ei Toyotalle päädy, mutta Latvala olisi kiistatta luonteva valinta...


http://www.suomif1.com/2016/11/tommi-makisen-kova-paatos-jari-matti-latvala-vai-esapekka-lappi/
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Aika hirveän näköistä on kyllä tuo Toyotan meno asfaltilla, ei oikein lupaavalta näytä tuon perusteella. Ihme pumppailua koko ajan ja ei näytä saavan oikein millään tuota autoa tarkasti mutkaan. Onko Tommi muuten itse ajanut kaikki Yariksen testit tähän asti vai onko siellä muitakin testikuljettajia? Noiden videoiden perusteella tulee mieleen että kannattaisi ehkä harkita jotain ihan asfalttispesialistia vetämään noita asfalttitestejä, kun eihän Tommi ole ikinä ollut mikään huippu asfaltilla.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
KooHoolle kiitti hyvistä linkeistä.
Mitä enemmän noita katsoo niin näyttää siltä että autossa on jotain perustavan laatuista vikaa. Ehkä vaakaajissa tai perän lukon toiminnassa. Autoa vaivaa se että sen kanssa ei näköjään pääse kovin tarkaan mutkaan sisään. Sitten nopeissa sunnanvaihdoissa edellinen käännös "jää päälle" joten ei onnistu nekään. Näiden jälkeen on mutka yhdistelmät jo niin pilalla että auto ei tule edes kaasulla mutkasta kunnolla ulos. Mutta iloinen asia on että suoralla se toimii ihan hyvin. :)

Asiat korostuu vielä kun Suomi kuskit ei ole koskaan olleet mitään huippuja ajamaan asfaltilla. (Pois lukien Henri Toivonen).
Tommikin nyt vähän yrittää ajaa Ogier maiseen tyyliin mutta auto ei nyt anna siihen mahdollisuuksia.
Näyttää suurin osa noista videoista olevan vähän ajelua. Viimeisellä videolla on vähän enemmän yritystä ja autokin kulkee nätimmin.
Eikös se ollut Bouffier tai Sarrazin kenen piti ajaa Toyotalle asfaltti testiä?

Osaa kai nuo suomikuskitkin ajaa asfaltilla. Se nyt vaan on muotia sanoa ettei osaa. Latvala oli ennen tätä kautta yksi parhaista asfalttikuskeista mun mielestä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Noiden videoiden perusteella tulee mieleen että kannattaisi ehkä harkita jotain ihan asfalttispesialistia vetämään noita asfalttitestejä, kun eihän Tommi ole ikinä ollut mikään huippu asfaltilla.
Muuten vaan on voittanut parisen kisaa kestopäällysteellä:
Katalonia 1997
San Remo 1998 ja 1999
Monte 1999-2002

Huomattavasti enemmänkin olisi voittoja ilman lehmiä ja muita suistumisia. Vauhtia kyllä piisasi.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ei kyllä haittaisi jos suomikuskit omaisivat enemmänkin vaikkapa ratakokemusta. Muidenkin maiden
kuskit ehtivät sitä tehdä, jotkut paljonkin, eli viitseliäisyydestä kiinni.

Tosin eipä meikäkuskeissa ole pitkään aikaan ollut tyyppiä esim Loebin tapaan joka silkasta
sisäisestä moottoriurheilun palosta haluaa ajaa/kisata kaikkea mahdollista.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Ei kyllä haittaisi jos suomikuskit omaisivat enemmänkin vaikkapa ratakokemusta. Muidenkin maiden
kuskit ehtivät sitä tehdä, jotkut paljonkin, eli viitseliäisyydestä kiinni.

Eikös meillä ole nyt nämä "uudet ja lupaavat" Suninen ja Lappi joilla on "mikroautotausta"? Siitä on koittanut joku muukin ottaa mallia mutta ihan kaikilla se ei ole onnistunut.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Muuten vaan on voittanut parisen kisaa kestopäällysteellä:
Katalonia 1997
San Remo 1998 ja 1999
Monte 1999-2002

Huomattavasti enemmänkin olisi voittoja ilman lehmiä ja muita suistumisia. Vauhtia kyllä piisasi.
Autot on vaan muuttuneet niin paljon että on hieman kysymysmerkki miten paljon lähes 20 vuoden takainen asvalttimenestys painaa tässä vaakakupissa. Monten laskeminen asvalttiralliksi on vähän niin ja näin.

Olen väkisinkin todella skeptinen mitä toijotan kyyti tulee olemaan ensi kaudella. Kuulostaa huolestuttavalta että testiä on ollut ajamassa esim. Hirvonen joka edustaa ajotyyliltään enemmänkin sitä vanhaa "kahva eellä" koulukuntaa kuten myös Tommi itse. Ja asvalttitesteissä pitäisi ehdottomasti olla kokeneita asvalttiukkoja maailmalta, jos nääkin testit hoidetaan suomalaisvoimin niin epäonnistumisen riski on suuri.

Noh, toivon hartaasti että oon väärässä, epäilyttää vaan niin pirusti.:rolleyes:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Autot on vaan muuttuneet niin paljon että on hieman kysymysmerkki miten paljon lähes 20 vuoden takainen asvalttimenestys painaa tässä vaakakupissa. Monten laskeminen asvalttiralliksi on vähän niin ja näin.
Ajotapa on voinut muuttua kaluston muuttumisen myötä, mutta muuten perusasiat pätenevät edelleen.

Sitäpaitsi nykyään ajetaan sorallakin jo hieman asvalttityyliin keula edellä, siellä muutos lienee suurempi.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Laitetaan nyt oma veikkaus tallien kuskeista rallin mm-sarjaan kaudelle 2017.
Valmistajahan voi nimetä vähintään kaksi ja enintään kolme autoa ajamaan pisteitä valmistajien mestaruudesta. Pisteisiin huomioidaan osakilpailussa kaksi parhaiten sijoittunutta autoa, enemmänkin autoja voi tallit toki ajattaa, mutta ne eivät ole oikeutettuja saamaan merkkimestaruuspisteitä.
Mielenkiintoiseksi ruletti kuskimarkkinoilla tosiaan meni kun kolme huipputallin kuljettajaa vapautui ensikaudelle, tietenkin nuorten lupausten näkökulmasta ei ole mikään hyvä juttu, kun tallien lukumäärä pysyy samana VW:n vetäydyttyä sarjasta.

Citroën World Rally Team: Sébastien Ogier, Kris Meeke, Craig Breen.
Stéphane Lefebvre & Khalid Al Qassimi ->(valikoituja kisoja) ajavat ns. junioritallin autoja.

Hyundai World Rally Team: Thierry Neuville, Hayden Paddon, Dani Sordo
Kevin Abbring ajaa yksittäisiä kisoja.

M-Sport World Rally Team: Andreas Mikkelsen, Mads Østberg, Eric Camilli.

DMACK World Rally Team: Ott Tänak, Teemu Suninen, Elfyn Evans.

Toyota GAZOO Racing: Jari-Matti Latvala, Juho Hänninen, Esapekka Lappi
 
Viimeksi muokattu:
Ylös