WRC-kausi 2019

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3626
Sijainti
JKL
Red Bull on myös Sunisen ja Evansin sponssi ja jos kummatkin jatkaa, niin en näe syytä että lopettavat täysin M-Sportin sponsoroimisen.
Alunperin kommentti oli lähinnä Don Viton huuteluihin joka ajaa jo koko M-Sport tallia alas.
Toivoisin myös että RB jatkaa tallisponssina koska MSport tarvitsee rahaa mutta Sunisen ja Evansin kohdalla kyse on henkilökohtaisesta sponssista kuten Kallenkin tapauksessa. Ei Skodassakaan RB mainoksia ole. Tai Huihaissa Neuvillen ja Mikkelsenin sponssisoppareiden takia. Eli mielestäni todennäköisempää on että RB ei jatka kuin että jatkaisi... Ogier on kuitenkin painoarvoltaan vähän erisarjassa arvoltaan kun muut.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5645
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Meekellä 1-vuotinen soppari - tää haisee niin vahvasti operaatio Rovanperä 2020:lta ettei oo tosikaan.
Se nyt kai lienee yksi huonoimmin varjeltuja salaisuuksia koko lajissa :D

Mutta taitaa siellä tallissa olla yksi toinenkin WRC-veteraani, jonka sopimus tuskin ulottuu ensi kautta pidemmälle...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16131
Sijainti
Tampereen lenkki
Kommentti: Toyotan vaikeasti ymmärrettävä päätös – Kauhukakara Meekeä koko rahalla:
https://yle.fi/urheilu/3-10460210

Hyvä teksti Miika Wuorelalta.
Kuka olisi ollut parempi vaihtoehto Toyotalle saatavilla olevista kuskeista?
- Breen, Evans, Paddon: ei odotuksia voittovauhdista tai edes palkintopallisijoista
- Hänninen: Palkintopallivauhti alkoi löytyä kauden 2017 lopussa, mutta nyt menisi taas puoli kautta päästä tatsiin
- Tidemand, Huttunen, Katsuta jne: Ei vielä kokemusta WRC-autosta
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5645
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kuka olisi ollut parempi vaihtoehto Toyotalle saatavilla olevista kuskeista?
- Breen, Evans, Paddon: ei odotuksia voittovauhdista tai edes palkintopallisijoista
- Hänninen: Palkintopallivauhti alkoi löytyä kauden 2017 lopussa, mutta nyt menisi taas puoli kautta päästä tatsiin
- Tidemand, Huttunen, Katsuta jne: Ei vielä kokemusta WRC-autosta
Jäävään itseni tässä yhteydessä arvioimasta Hännistä, koska fanitus puskisi väkisinkin objektiivisuuden läpi, mutta ne nimet, jotka Wuorela eilisessä jutussaan nosti esiin (+Paddon, koska tämä nyt olisi varmasti myös ollut saatavilla), rankkaisin Toyotan tarpeisiin nähden seuraavasti:

1. Paddon
Ura ollut viime ajat kiistatta laskusuunnassa, mutta on kuitenkin osoittanut olevansa oikeassa ympäristössä jopa MM-rallivoittaja. Pystyisi mielestäni suurimmalla todennäköisyydellä näistä ehdokkaista täyttämään sen sordomaisen roolin Toyotalla, vaikkakin assulla olisi varmaan letkan hännillä.

2. Evans
Omia mokia ja epäonnea ollut tänä vuonna reippaasti, mutta perusvauhti on olemassa (kuten vaikka Walesissä nähtiin perjantaina). Omaa vielä potentiaalia kehittyä. Ja kun on ajanut kaksi kautta Ogierin rinnalla, niin tuskin tulisi ongelmia tiimipelaamisenkaan kanssa.

3. Breen
Pitkälti samat sanat kuin Evansin osalta, mutta äkkiseltään - tilastoja katsomatta - Breen vaikuttaa asteen verran walesiläistä virheherkemmältä ja vauhdista puuttuu samassa vertailussa kenties se yksi pienen pieni aste.

4. Meeke
Valtava riski, jota yleensä kompensoivalle valtavalle potentiaalille on vaikea nähdä käyttöä juuri Toyotan tiimissä kaudella 2019. Palaa kuvioihin puolen vuoden työttömyyden jälkeen, mikä tuskin parantaa lähtötilannetta.

5. Huttunen
Liian kirjoittamaton kortti vielä WRC:hen, ainakaan täyteen sarjaan. Voi olla vaikka kaikkein potentiaalisin näistä vaihtoehdoista, mutta sisäänajo pääluokkaan täytyy tehdä paineettomammin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Pahinta Meekessä on, että tuhoa tulee ihan rallin tilanteesta riippumatta. Virheherkkyys ei tunnu olevan ollenkaan sidonnainen vauhtiin. Meeke olisi muuten ihan hyvä ratkaisu tässä tilanteessa, jos ulosajot loppuisivat ottamalla napsun vauhtia pois, mutta kun niin ei tunnu olevan. Ei mikään optimaalinen tilanne merkkimestaruutta ajatellen, varsinkin kun Citroen vahvistuu niin merkittävästi.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3626
Sijainti
JKL
Se mua vähän tietty kiinnostaa että mitä Puuppolassa on härsitty kun Lappi on päästetty pois... Kuitenkin voittanut ja vauhdillisesti nousussa oleva kuski ja ehdottomasti potentiaalisin tästä ns. kakkoskategorian kuskiporukasta...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5645
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Se mua vähän tietty kiinnostaa että mitä Puuppolassa on härsitty kun Lappi on päästetty pois... Kuitenkin voittanut ja vauhdillisesti nousussa oleva kuski ja ehdottomasti potentiaalisin tästä ns. kakkoskategorian kuskiporukasta...
Tämä. Jotain siellä on taustalla ollut sellaista, mitä ei ole julkisuuteen kerrottu. Ehkä. Jotenkin tuntuisi järjenvastaiselta, että kyse olisi pelkästään rahasta = Citroen olisi lyönyt EP:lle eteen sellaisen lapun, johon Toyota ei kykenisi halutessaan vastaamaan.

Asianosaisten julkisuudessa aiheesta antamat kommentitkin näyttäytyvät nyt hieman erikoisessa valossa, kun prosessin lopputulos on se, että Lappi vaihtaa maisemaa. Nopeasti yhteenvedettynä ulospäin on kerrottu kokolailla seuraavasti:

Veiby: sopimustarjoukset saatu sekä Citroenilta että Toyotalta
Tommi: halutaan odottaa EP:n päätös, ennen kuin katsotaan muita vaihtoehtoja
EP: ei ole erityistä intressiä lähteä Toyotalta

Lainaukset eivät suoria, mutta asiasisältö kokolailla noin.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1558
Sijainti
Porvoo
Pahinta Meekessä on, että tuhoa tulee ihan rallin tilanteesta riippumatta. Virheherkkyys ei tunnu olevan ollenkaan sidonnainen vauhtiin. Meeke olisi muuten ihan hyvä ratkaisu tässä tilanteessa, jos ulosajot loppuisivat ottamalla napsun vauhtia pois, mutta kun niin ei tunnu olevan. Ei mikään optimaalinen tilanne merkkimestaruutta ajatellen, varsinkin kun Citroen vahvistuu niin merkittävästi.
Colin Clark puhui että voisiko olla että Meeken sopimus on esim. sidonnainen maaliintuloon / pisteiden keruuseen. Ts. jos tuhoat autoja, palkkaa ei tipu? Jos näin, niin tuo voisi olla hyvä sopimus Toyotalle. Maksetaan vaan siitä vauhdista.

Esupin kohdalla sanoisin että palkka on ollut isoin tekijä. Citroen kun kuitenkin ampui kovilla ja tarjosi "ei voi jättää väliin sopimusta kummallekkin" ja jos Ogier ei olisi tullut, niin olisi silti ollut riittävän kova nimi ykköseksi Lapissa. Ogier tuli, mutta sopimusta ei enää Esupille voitu muuttaa (toki tulee sieltä uusi ykkössponssikin Ogierin mukana). Varmasi Vejbyllä on tuossa tilanteessa oma sanottavansa koska kyseessä on myös hänen rahat. Siihen myös viittaisi tuo Esupin kommentti että "voisi jatkaa Toyotallakin", eli hän ei ehkä ollut niin halukas vaihtaa tallia.
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
384
Se mua vähän tietty kiinnostaa että mitä Puuppolassa on härsitty kun Lappi on päästetty pois... Kuitenkin voittanut ja vauhdillisesti nousussa oleva kuski ja ehdottomasti potentiaalisin tästä ns. kakkoskategorian kuskiporukasta...
Olisin toki toivonut Lapin jatkavan ensi kaudella Toyotalla. Olihan virheherkkyyttä kyllä, mutta potentiaalia myös. Ja monesti asiat saattaa olla hyvinkin pienestä kiinni.

Liekö yksi syy sitten Citroenille lähtöön, että tiesi Rovanperän olevan tulossa 2020 ja pelkäsi jäävänsä "2-viulun soittajaksi". Citroenilla turvallisempi 2-kuljettajan pesti antaa aikaa kehittyä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Nythän se Meeken todellinen vauhti nähdään, kun alla on paras auto.
Vähän pelkään ettei keskeytys suhde parane juurikaan.
En olisi kyllä mitenkään uskonut.
 
Ylös